Vraag

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-03 15:07
Ik had dit natuurlijk moeten vragen vóór mijn aankoop, maar goed. Nieuwe Google Nest Wifi mesh-router aangeschaft incl point. Tot gister had ik een Netgear R7000 Nighthawk, die in mijn appartement op dezelfde verdieping max. snelheden gaf (250/25), maar een verdieping lager in de studeerkamer (die ligt ook nog eens aan een andere zijde vh appt, hemelsbreed zo'n 12 meter verder), behoorlijk brak was: schommelend tussen de 10 en 20mbps, en soms haperende verbinding. Door het thuiswerken van de laatste maanden begon ik me er steeds meer aan te irriteren, en besloot ik dat een mesh netwerkje uitkomst moest bieden. Ben zelf wel fan van de eenvoud van de Google Home en de Nest Wifi kreeg (met name in de US: CNET, Techradar, Tomsguide) goeie reviews, had eenvoudige setup en was niet extreem prijzig.

Gisteravond enthousiast aangesloten en wat blijkt: de Nest presteert minder dan de R7000 die ik al jaren heb... Speedtests op een paar meter afstand geven tussen de 80 en 100Mbps aan en een verdieping lager wederom amper bereik/verbinding. :|

Nu dan mijn vraag: is die Nest nou zo brak of is m'n Netgear gewoon top? M.a.w. heeft het zin om voor een andere Mesh setup te gaan (Ubiquiti/TP-link/Netgear mesh) of moet ik me er bij neerleggen dat ik een verdieping lager geen stabiele wireless snelheden ga halen? Zo'n onoverbrugbare afstand lijkt de studeerkamer nou ook weer niet?

edit: met de Netgear haal ik boven het trappengat op dezelfde hoogte ook nog 180Mbps. Op het moment dat ik daadwerkelijk (2 meter) naar beneden ga daalt de snelheid drastisch. Ik zou dus kunnen kiezen om de Netgear te houden en hier een wireless AC extender te plaatsen en hopen dat die het signaal goed een verdieping lager kan sturen, of het trappengat het middelpunt van een mesh-netwerk te maken, en hier een 2e en in de studeerkamer zelf een 3e mesh unit (bijv. TP-Link Deco M9) te plaatsen...

[Voor 19% gewijzigd door habermas op 08-07-2020 09:14]

Beste antwoord (via habermas op 08-07-2020 11:49)

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Dan lijkt het er op dat de Netgear inderdaad krachtiger is. Reviews vanuit de VS kun je beter niet als referentie nemen. Ze bouwen daar totaal anders dan hier NL; onze huizen zijn steviger met veel beton en dempen het signaal veel meer.

De Nest WiFi heeft overigens geen wireless backhaul om de units onderling mee te verbinden. Je offert daarvoor de 2,4 of 5 GHz verbinding op. Niet ideaal voor een mesh setup.

Het idee om een tweede AC te plaatsen is ook niet ideaal. Ik neem aan dat die draadloos met de Netgear verbonden wordt; dan is het een WiFi repeater met dezelfde nadelen als nu bij de Nest.

Beste oplossing is het trekken van een netwerkkabel naar ergens op de bovenverdieping en daar een AC aan koppelen. Beter kan niet. Als dit geen optie is, koop dan een goede mesh set met wireless backhaul. Zelf heb ik een Netgear Orbi RBK50. De hoofd-unit in de meterkast en de satelliet op een slaapkamer op de eerste verdieping en het hele huis heeft een prima dekking; zelfs op zolder. En dat in een nieuwbouw woning uit 2018.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Dan lijkt het er op dat de Netgear inderdaad krachtiger is. Reviews vanuit de VS kun je beter niet als referentie nemen. Ze bouwen daar totaal anders dan hier NL; onze huizen zijn steviger met veel beton en dempen het signaal veel meer.

De Nest WiFi heeft overigens geen wireless backhaul om de units onderling mee te verbinden. Je offert daarvoor de 2,4 of 5 GHz verbinding op. Niet ideaal voor een mesh setup.

Het idee om een tweede AC te plaatsen is ook niet ideaal. Ik neem aan dat die draadloos met de Netgear verbonden wordt; dan is het een WiFi repeater met dezelfde nadelen als nu bij de Nest.

Beste oplossing is het trekken van een netwerkkabel naar ergens op de bovenverdieping en daar een AC aan koppelen. Beter kan niet. Als dit geen optie is, koop dan een goede mesh set met wireless backhaul. Zelf heb ik een Netgear Orbi RBK50. De hoofd-unit in de meterkast en de satelliet op een slaapkamer op de eerste verdieping en het hele huis heeft een prima dekking; zelfs op zolder. En dat in een nieuwbouw woning uit 2018.

• habermas
Thanks! Die Netgear Orbi lijkt dan inderdaad een goed (maar prijzig) alternatief. Ik zie dat ie eind 2016 uitgebracht is, je zou zeggen dat er na 3,5 jaar inmiddels wel betere/krachtigere alternatieven zijn? Maar goed m'n eigen Nighthawk is inmiddels al vijf jaar oud en doet het in dezelfde ruimte nog altijd fantastisch, dus nieuwer is niet altijd beter blijkbaar.

Kabel trekken vanaf isra (heet dat nog steeds zo?) punt is inderdaad geen optie. Wat wel zou kunnen is die Orbi in het trappegat plaatsen (hij kan niet opgehangen worden zo te zien?), en evt. vanuit daar een kabel trekken naar de studeerkamer, als zo'n setup technisch mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Als je een Orbi wil ophangen, zijn er diverse muurbeugels beschikbaar van allerhande bedrijfjes.

Het is inderdaad prima mogelijke om een kabel leggen vanaf de satelliet naar de studeerkamer. De units beschikken over netwerk poorten.

Ondank de leeftijd is de Orbi RBK50 nog altijd 1 van de beste mesh sets. Check ook de multi test van de buren nog eens: https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
Ander systeem zou ik niet aan beginnen, hoogst waarschijnlijk krijg je dezelfde problemen.

Alles is afhankelijk van de plaatsing van je devices en de demping ertussen.
Een mesh is niets anders dan een repeater en de devices moeten elkaar dus ook kunnen bereiken en dat is dus duidelijk niet het geval.
Er zit veel ijzer in de betonnen muren en vloeren van een appartement en daar gaat geen enkel wifi signaal goed doorheen.

Enige oplossing is de devices dichter bij elkaar plaatsen en hopen dat er voldoend signaal kwaliteit over blijft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Een mesh set met dedicated wireless backhaul is toch wel veel krachtiger dan een repeater waar je de helft van je signaal moet opofferen.

Als er nu in het trappengat een goed signaal is, is het voor topic starter een prima oplossing.

Na verhuizing was mijn Asus RT-AC68U niet krachtig genoeg om de nieuw woning te bedienen. De Orbi set heeft overal snelle dekking met 2 units.

• habermas
D vd V schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:33:
Als je een Orbi wil ophangen, zijn er diverse muurbeugels beschikbaar van allerhande bedrijfjes.

Het is inderdaad prima mogelijke om een kabel leggen vanaf de satelliet naar de studeerkamer. De units beschikken over netwerk poorten.

Ondank de leeftijd is de Orbi RBK50 nog altijd 1 van de beste mesh sets. Check ook de multi test van de buren nog eens: https://nl.hardware.info/...steem-21-mesh-sets-getest.
cheers, ja die test van hardwareinfo had ik gezien. ook dat de TP-Link Deco M9 Plus evengoed uit de bus komt, en zo'n 130,- euro goedkoper is (duo-pack).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Sure. Was vooral ter illustratie dat de set nog zeer goed mee kan. Toen ik hem kocht was die M9 er nog niet. Het is zeker een alternatief. Wat je ook kiest, je kan het altijd 2 weken proberen en als het niet werkt terugsturen. ;)

• habermas
D vd V schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:56:
Sure. Was vooral ter illustratie dat de set nog zeer goed mee kan. Toen ik hem kocht was die M9 er nog niet. Het is zeker een alternatief. Wat je ook kiest, je kan het altijd 2 weken proberen en als het niet werkt terugsturen. ;)
thanks again, ga de Nest omruilen en de Deco M9 zo gelijk ophalen. als ie toch niet voldoet daar kan ik altijd nog bekabeld een verdieping lager een 3e unit aansluiten, of inderdaad omruilen voor een Orbi :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:55
D vd V schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:48:
Een mesh set met dedicated wireless backhaul is toch wel veel krachtiger dan een repeater waar je de helft van je signaal moet opofferen.

Als er nu in het trappengat een goed signaal is, is het voor topic starter een prima oplossing.

Na verhuizing was mijn Asus RT-AC68U niet krachtig genoeg om de nieuw woning te bedienen. De Orbi set heeft overal snelle dekking met 2 units.
En waar denk je dat die wireless backhaul over loopt?
Precies, over de wifi en de meeste systemen doen dat ook gewoon over hetzelfde kanaal dus zijn het gewoon repeaters.

Maar daar gaat het hier niet om, het is gewoon de plaatsing en een ander merk zal dat echt niet beter doen.
Die mesh devices moeten elkaar wireless kunnen bereiken anders heb je nog steeds niets.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• habermas
korte update: zojuist Deco M9 geïnstalleerd, fluitje van een cent. en nu gelukkig uitstekende prestaties. zelfde verdieping overal 250/25, en in de studeerkamer via mobiel (OP7) 150/25 en op pc 80/25. dat laatste moet dan aan wireless adapter in m'n pc liggen maar hier valt goed mee te werken d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee