Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aansluiting AIO + fans (nzxt kraken z73)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KHLMND
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 11-11-2020
Hey ik had een vraagje over het aansluiten van een ''NZXT Kraken Z73''. Het gaat hier om een AIO met 3x 120mm fans. Nu ga ik een ''Cooler Master C700M'' behuizing aanschaffen en deze beschikt in principe over 4 stock fans (1 achter, 3 voor) maar deze gaan ongetwijfeld vervangen worden door betere fans.

Nu wil ik de 3 voorste fans eruit halen, en hier de radiator van de ''Z73'' neerzetten met de fans die meegeleverd worden met de ''Z73''. De achterste fan wordt een 140mm RGB fan (nog geen idee welke), maar nu vroeg ik me dus af hoe het zit met de luchtstroom. Ik neem aan dat ik de 3 voorste fans naar binnen moet laten blazen in de richting van de radiator en dat de fan aan de achterkant weer naar buiten moet blazen, maar ik ben niet zeker. Waarschijnlijk iets wat heel vanzelfsprekend is voor de meesten, maar voor mij als beginner is dat niet het geval dus hulp wordt zeer gewaardeerd.

Verdere tips komen ook van pas!

Voor de makkelijkheid zijn hier mijn componenten:

- Behuizing: Cooler Master C700M
- Cpu koeler: NZXT Kraken Z73
- Cpu: Ryzen 9 3900x
- Gpu: EVGA GeForce RTX 2080 Super FTW3 ULTRA
- Ram: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4-3200 CL16
- Moederbord: Gigabyte x570 Aorus Pro
- Psu: Corsair RM750 of RM850 (nog niet zeker welke)
- SSD 1: Samsung 970 EVO 1tb m.2 NVMe
- SSD 2: Samsung 860 EVO 1tb sata ssd

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yinko
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 04-06 22:23

Yinko

brb ben ff klagen lol

Als je heel even Googlet kun je hier super veel info over vinden! Wat ik altijd geleerd heb, is dat je de hitte uit je radiator van je AIO moet halen en niet je kast in... Ik draai nu een aantal weken op iets soort gelijks; ik heb voorin twee fans, die blazen naar buiten. Vervolgens heb ik hieraan mijn radiator. Dan komt er van boven en van achter 'frisse' lucht naar binnen. Maar nogmaals; er is heel veel over te vinden en iedereen zegt wat anders hehe. In principe maakt het volgens mij niet uit of er frisse lucht van voor komt en warme lucht naar buiten via de achter- en bovenkant of andersom. Correct me if I'm wrong medetweakers

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Een radiator wil je bij voorkeur boven in de kast hebben waarbij de fans naar buiten blazen. Dan voor in de kast de lucht naar binnen blazen. De radiator in de voorkant en dan naar binnen zuigen of naar binnen blazen kan wel, maar ideaal is het niet. Flink wat hittie blaas je dan in de kast in plaats van naar buiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yinko
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 04-06 22:23

Yinko

brb ben ff klagen lol

Nog heel even om aan te vullen; let wel op met negatieve en positieve airflow. Zoek op YouTube 'How to Airflow'. Ook zie ik dat deze kast ondersteuning biedt voor radiator boven. Zoals @PilatuS al meldt, is dat zeker wel beter!

• KHLMND
Bedankt voor jullie reactie!

Maar wat voor mij dus verwarrend is, is dat je zou zeggen dat je radiator koel is, en dat je deze koude lucht dus juist de behuizing in moet blazen of zie ik dat verkeerd? Als je je luchttoevoer via de radiator naar de voorkant stuurt dan gaat deze koude lucht toch juist verloren? Of gaat het hier niet om een radiator die koele lucht produceert?

• KHLMND
Ik moet trouwens toegeven dat ik de radiator aan de voorzijde zet, omdat ik dat mooier vind staan, maar ik ga nog 2x 140mm fans aan de bovenkant installeren en zoals ik al zei 1x 140mm aan de achterzijde, dan zal ik beter uitkomen met airflow toch?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:08
Je water wordt zeker wel een stukje warmer dan de omgeving. Dus je blaast warmere lucht je kast in als het eerst door de radiator gaat. Dat is vrij basic natuurkunde, je radiator koelt niet, die neemt warmte op van het water en geeft het af aan de lucht die er door gaat.

Maakt het veel uit? Paar graden, maar niet super schokkend veel. Als je niet extreem wil overklokken dan valt dat wel mee.

Net als het onder/overdruk verhaal. Ja, het verschil is meetbaar, maar of het zoveel uitmaakt dat je je kast niet anders kan inrichten dan de optimale manier?

Bijzondere keuze voor die kast trouwens. Voor de helft van het geld heb je volgens mij een kast die net zo goed presteert. 440 euro is een hoop geld dat je imo beter in andere zaken kan steken (zoals beter geschikt ram en een setje fans)

[Voor 16% gewijzigd door Catch22 op 08-07-2020 01:37]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• KHLMND
Catch22 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:28:
Je water wordt zeker wel een stukje warmer dan de omgeving. Dus je blaast warmere lucht je kast in als het eerst door de radiator gaat. Dat is vrij basic natuurkunde, je radiator koelt niet, die neemt warmte op van het water en geeft het af aan de lucht die er door gaat.

Maakt het veel uit? Paar graden, maar niet super schokkend veel. Als je niet extreem wil overklokken dan valt dat wel mee.

Net als het onder/overdruk verhaal. Ja, het verschil is meetbaar, maar of het zoveel uitmaakt dat je je kast niet anders kan inrichten dan de optimale manier?

Bijzondere keuze voor die kast trouwens. Voor de helft van het geld heb je volgens mij een kast die net zo goed presteert. 440 euro is een hoop geld dat je imo beter in andere zaken kan steken (zoals beter geschikt ram en een setje fans)
Helaas ben ik geen ster in natuurkunde, maar het verhaal is duidelijk. Lucht via de achterzijde naar binnen blazen en via de radiator of via de 2 fans aan de bovenkant weer naar buiten.

Wat betreft de behuizing, tja ik denk dat heel veel mensen het met je eens zijn maar ik ben van mening dat een computer niet alleen prestaties moet hebben maar ook de looks. Het is echter wel iets dat jarenlang op je bureau komt te staan, alhoewel ik de prijs inderdaad een beetje té vind.

Maar waarom "beter geschikt ram"? Wat is er mis met de huidige Corsair Vengeance rgb pro?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:08
KHLMND schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:51:
[...]

Helaas ben ik geen ster in natuurkunde, maar het verhaal is duidelijk. Lucht via de achterzijde naar binnen blazen en via de radiator of via de 2 fans aan de bovenkant weer naar buiten.

Wat betreft de behuizing, tja ik denk dat heel veel mensen het met je eens zijn maar ik ben van mening dat een computer niet alleen prestaties moet hebben maar ook de looks. Het is echter wel iets dat jarenlang op je bureau komt te staan, alhoewel ik de prijs inderdaad een beetje té vind.

Maar waarom "beter geschikt ram"? Wat is er mis met de huidige Corsair Vengeance rgb pro?
Niet altijd even compatibel met amd en als je echt goede prestaties wil moet je geheugen hebben dat op 3733mhz wil lopen.

Ik ben het zeker met je eens over die kast, maar voor 200 euro heb je ook een kast die er strak uit ziet (ik noem een Lian li).

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KHLMND schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:05:
Maar wat voor mij dus verwarrend is, is dat je zou zeggen dat je radiator koel is, en dat je deze koude lucht dus juist de behuizing in moet blazen of zie ik dat verkeerd?
Een radiator is niet koel. Een radiator is een heatsink met luchtkoeling zoals iedere basis koeler is. Het enige verschil met luchtkoeling en waterkoeling is dat het water wordt gebruikt als transportmiddel naar een plek waar je meer ruimte hebt dan direct op de CPU.

Waterkoeling bestaat eigenlijk niet want het water koelt helemaal niets. Het water is het transportmiddel van warmte en de radiator is gewoon een simpele heatsink met fans zoals iedere luchtkoeler. De enige echte manier om te koelen is om warmte af te geven aan de omgeving, en dat is bij een waterkoeler hetzelfde als bij een luchtkoeler. Het gaat op een ietsjes andere manier, maar verder zijn ze gelijk aan elkaar. De meeste luchtkoelers hebben ook heatpipes om warmte te verplaatsen wat hetzelfde idee is als waterkoeling. Het punt hier is dat er niet zoiets als koeling is. Het is warmte van de ene plek, namelijk de CPU, verplaatsen naar de andere plek, namelijk de lucht in je kamer. Zowel luchtkoeling als waterkoeling doen dit op exact dezelfde manier, alleen ietjes anders.

Wat waterkoeling beter kan maken dan luchtkoeling is ruimte. Op de CPU heb je beperkt ruimte en ook gewicht speelt een rol. Je kan met lucht maar een maximaal oppervlakte hebben waarbij het te doen is. Met waterkoeling gebruik je het water om de wamte te verplaatsen naar een plek waar je alles kan doen wat je wil. Je kan met waterkoeling 3x of 100x meer koeloppervlakte maken dan wat direct op de CPU mogelijk is. Hierom kan water ook beter zijn dan luchtkoeling, omdat je meer warmte kan afgeven aan de lucht omdat je meer oppervlakte kan maken. Waterkoeling met een 1x120mm radiator van 3cm dik is niet beter dan een goede luchtkoeler. Water koelt niet bij waterkoeling en het blijft gewoon lucthtkoeling met als voordeel dat het als transport werkt en je meer ruimte hebt, da's alles :)

• KHLMND
Catch22 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:52:
[...]

Niet altijd even compatibel met amd en als je echt goede prestaties wil moet je geheugen hebben dat op 3733mhz wil lopen.

Ik ben het zeker met je eens over die kast, maar voor 200 euro heb je ook een kast die er strak uit ziet (ik noem een Lian li).
Bedankt dan zal ik daar rekening mee houden in de toekomst als ik prestatieverbetering wil. Inderdaad is het niet altijd compatibel met amd, maar in dit geval zou dat geen probleem moeten zijn met een CL16

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KHLMND
PilatuS schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 01:52:
[...]

Een radiator is niet koel. Een radiator is een heatsink met luchtkoeling zoals iedere basis koeler is. Het enige verschil met luchtkoeling en waterkoeling is dat het water wordt gebruikt als transportmiddel naar een plek waar je meer ruimte hebt dan direct op de CPU.

Waterkoeling bestaat eigenlijk niet want het water koelt helemaal niets. Het water is het transportmiddel van warmte en de radiator is gewoon een simpele heatsink met fans zoals iedere luchtkoeler. De enige echte manier om te koelen is om warmte af te geven aan de omgeving, en dat is bij een waterkoeler hetzelfde als bij een luchtkoeler. Het gaat op een ietsjes andere manier, maar verder zijn ze gelijk aan elkaar. De meeste luchtkoelers hebben ook heatpipes om warmte te verplaatsen wat hetzelfde idee is als waterkoeling. Het punt hier is dat er niet zoiets als koeling is. Het is warmte van de ene plek, namelijk de CPU, verplaatsen naar de andere plek, namelijk de lucht in je kamer. Zowel luchtkoeling als waterkoeling doen dit op exact dezelfde manier, alleen ietjes anders.

Wat waterkoeling beter kan maken dan luchtkoeling is ruimte. Op de CPU heb je beperkt ruimte en ook gewicht speelt een rol. Je kan met lucht maar een maximaal oppervlakte hebben waarbij het te doen is. Met waterkoeling gebruik je het water om de wamte te verplaatsen naar een plek waar je alles kan doen wat je wil. Je kan met waterkoeling 3x of 100x meer koeloppervlakte maken dan wat direct op de CPU mogelijk is. Hierom kan water ook beter zijn dan luchtkoeling, omdat je meer warmte kan afgeven aan de lucht omdat je meer oppervlakte kan maken. Waterkoeling met een 1x120mm radiator van 3cm dik is niet beter dan een goede luchtkoeler. Water koelt niet bij waterkoeling en het blijft gewoon lucthtkoeling met als voordeel dat het als transport werkt en je meer ruimte hebt, da's alles :)
Oké bedankt het was me allemaal niet zo duidelijk maar nu heb ik weer wat geleerd!

• PilatuS
  • Niet online
KHLMND schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 02:11:
[...]
Oké bedankt het was me allemaal niet zo duidelijk maar nu heb ik weer wat geleerd!
Waterkoeling is helemaal niet zo boeiend, tot dat de radiator groot gaat worden. Een 1x120mm rad of 2x120mm rad heb je in de praktijk weinig aan tegenover luchtkoeling. Een 1x120mm rad is vaak zelfs slechter dan lucht omdat je minder koelvinnen/oppevlakte hebt dan bij een goede luchtkoeler. Vanaf 3x120mm wordt waterkoeling pas echt beter dan luchtkoeling. Ik draai zelfs met 2 stuks 4x120mm met dubbele pompen, dan wordt waterkoeling echt leuk. Een AIO waterkoeler kan bij 3x120mm beter zijn qua koeling of geluid dan luicht, maar hoe verder je gaat met radiatoroppervlakte hoe leuker gaat wordt. Als ik een film kijk of wat aan het browsen ben staan de fans op mijn radiatoren stil. Ze hoeven niet te draaien om de watertemp onder de 36 graden te houden omdat de radiatoren zo groot zijn dan ze zelfs zonder fans genoeg warmte aan de omgeving afgeven. Waterkoeling kan een heel leuk iets zijn, maar het hangt van veel dingen af zoals de pomp en de radiatoren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True