Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 15:32
Excuses als mijn vraag niet onder deze categorie hoort, maar dit leek mij het beste
Mijn vraag:

Hi,
Sinds een week word ik random gebeld door vaste nummers (uit NL) op mijn mobiel.

Vaak kan ik overdag niet opnemen, dus zie alleen dat er gebeld is.
Die nummers komen uit het hele land, van Zeeland tot Drenthe.
Ik ken die nummers niet, laat staan iemand die in de regio van zo'n nummer zou wonen.

Ik zou graag willen weten hoe die mensen aan mijn nummer komen en waarom ze mij bellen.

Heb er al verschillende teruggebeld, vaak wordt er niet opgenomen en 1 schiet zelfs meteen op de voicemail.

Heb tot nu toe 1 iemand aan de telefoon gekregen, een oudere dame, die mij kon verzekeren dat ze mijn nummer nooit heeft ingevoerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Huawei Mate 20 met Tele2 abbo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn eigen provider gebeld (Tele2): " Geen idee, meneer"
Gekeken of mijn telefoonnummer te vinden was op internet, Google geeft geen resultaten.
Gekeken of er aan de nummers zelf een patroon viel te ontdekken. Bij de ACM gekeken, 4 KPN nummers en 1 Vodafone nummer, met porteringsdata van 1997 t/m 2017

Wat mij verder opviel, al die nummers laten mijn telefoon exact 22 seconden overgaan (zoals gezien op mijn toestel in de belgeschiedenis). Maar als ik het zelf test (niet opnemen, met en zonder voicemail), is het 30 seconden volgens mijn toestel.

Ik kan er geen patroon in ontdekken, anders dan die 22 seconden.
Valt hier nog wat aan te doen? En bovenal, hoe kan dit?

[ Voor 0% gewijzigd door lightemup op 07-07-2020 22:23 . Reden: opmaak ]

Beste antwoord (via lightemup op 15-07-2020 12:27)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Jep, dit zijn gespoofde nummers. Ze gokken erop dat je dan eerder opneemt omdat het een lokaal nummer is bijv. Als je het nummer opbelt dan krijg je de eigenaar van het nummer eraan, die opeens heel veel belletjes krijgt en er allemaal niets van snapt.

My favorite programming language is solder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 13:17
lightemup schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:23:

Valt hier nog wat aan te doen? En bovenal, hoe kan dit?
Zorgen dat je eens kan opnemen op de moment dat ze bellen?

Ben ook wel benieuwd wat hier achter schuilt... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:49
Waarschijnlijk een van de gebruikelijke scams. Spoofen van nummers is helaas eenvoudig, en door Nederlandse nummers te gebruiken zijn mensen minder op hun hoede.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Jep, dit zijn gespoofde nummers. Ze gokken erop dat je dan eerder opneemt omdat het een lokaal nummer is bijv. Als je het nummer opbelt dan krijg je de eigenaar van het nummer eraan, die opeens heel veel belletjes krijgt en er allemaal niets van snapt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Los van dat je aangeeft dat de nummers precies 22sec bellen, merk ik zelf ook steeds meer vreemde belletjes.
Simpel voorbeeld: Op m'n werk ben ik bezig een tiental nieuwe telefoons in orde te maken. Daar zijn nieuwe nummers voor aangevraagd. Maar sinds ze sinds vorige week woensdag op mijn bureau liggen zie ik al op meerdere telefoons gemiste gesprekken.
Heb er één keer eentje opgenomen, maar toen werd de verbinding meteen verbroken nadat ik "hallo?" zei.

Op persoonlijk vlak krijg ik ook veel opmerkingen dat mensen mijn oude nummer bellen (1,5 jaar geleden opgezegd), en een boze vrouw aan de lijn krijgen die gek wordt van de belletjes die eigenlijk voor mij bedoeld waren.
Ik heb altijd gedacht dat opgezegde nummers eerst een paar jaar niet gebruikt werden, maar begin steeds meer te denken dat ze die nummers veel sneller weer inzetten.
Geen idee of jij recent een nieuw nummer hebt, maar wellicht ligt het daaraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 15:55

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

fm77 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:57:
Los van dat je aangeeft dat de nummers precies 22sec bellen, merk ik zelf ook steeds meer vreemde belletjes.
Simpel voorbeeld: Op m'n werk ben ik bezig een tiental nieuwe telefoons in orde te maken. Daar zijn nieuwe nummers voor aangevraagd. Maar sinds ze sinds vorige week woensdag op mijn bureau liggen zie ik al op meerdere telefoons gemiste gesprekken.
Heb er één keer eentje opgenomen, maar toen werd de verbinding meteen verbroken nadat ik "hallo?" zei.

Op persoonlijk vlak krijg ik ook veel opmerkingen dat mensen mijn oude nummer bellen (1,5 jaar geleden opgezegd), en een boze vrouw aan de lijn krijgen die gek wordt van de belletjes die eigenlijk voor mij bedoeld waren.
Ik heb altijd gedacht dat opgezegde nummers eerst een paar jaar niet gebruikt werden, maar begin steeds meer te denken dat ze die nummers veel sneller weer inzetten.
Geen idee of jij recent een nieuw nummer hebt, maar wellicht ligt het daaraan?
Operators hebben niet de luxe om nummers jaren ongebruikte te laten liggen een nummer kost gewoon geld en er is een schaarste aan nummers. Dus er is zeker een afkoel periode maar die is eerder maanden dan jaren.

En ja dan kan het wel eens gebeuren dat iemand een nummer kist dat nog in zijn telefoonboekje van de telefoon staat en da dat niet meer de persoon is die dat nummer ooit had.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:07
Ik heb dit ook een tijdje gehad, gewoon niet opnemen en het nummer via Google opzoeken. In 100% van de gevallen kwam ik op websites als wieheeftmijgebeld.nl uit en in ~95% van de gevallen was daar al direct te zien dat het om spam ging. 1 keer ging het daadwerkelijk om een "verkeerd verbonden" nummer.
Als het echt belangrijk is, dan bel ik zelf wel weer terug. Maar ik neem nooit meer direct de telefoon op als ik het nummer niet ken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:54

De Nelis

en anders maar niet...

Vaak is het met dit soort belletjes ook, dat wanneer je opneemt en wat zegt er opgehangen word. In de hoop dat je terugbelt en dan gaat de teller lopen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 14:11
Zelfde probleem hier. Meerdere keren gebeld door nummers uit het hele land. KPN kent het probleem en heeft aan dat je kosteloos een nieuw nummer kunt krijgen. Verder niks.

Ben wel benieuwd wat er gedaan kan worden tegen spoofing. Iemand een idee welke ontwikkelingen er op de achtergrond zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 15:32
Kleine update: Nu 3x op kunnen nemen, de verbinding werd meteen verbroken.

Het lijkt, bij mij althans, wel steeds minder te worden. De laatste is al 4 dagen geleden.
Ik vind het wel prima zo.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:35
Als het terugkerende nummers zijn, kan je deze niet simpelweg blokkeren?
Uiteraard schiet je hier niets mee op als het iedere keer andere nummers zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 11:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Renzzie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:29:
Als het terugkerende nummers zijn, kan je deze niet simpelweg blokkeren?
Uiteraard schiet je hier niets mee op als het iedere keer andere nummers zijn...
Volgens @lightemup zijn het verschillende nummers uit het hele land:
lightemup schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:23:
Die nummers komen uit het hele land, van Zeeland tot Drenthe.
Enige oplossing is om een whitelist te maken waarbij de telefoon enkel afgaat voor mensen die in de contactenlijst staan. Maar dan vallen legitieme mensen er wel weer buiten. Tja, het CLI-systeem is wereldwijd gewoon zo lek als een zeef omdat je met VOIP elk nummer kan invoeren. Veel VOIP-diensten hebben hierop een check, maar er zijn er ook een hoop bij die dit niet doen, en dan kan je met elk willekeurige nummer bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 15-07-2020 12:36 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06 13:51
Helaas heb ik er nu zo'n goeie week ook last van. Krijg standaard een Engels sprekende vrouw aan de lijn. Telkens niet opnemen is helaas niet de oplossing, ze blijven bellen.

De optie die ik vanochtend heb geprobeerd is zorgen dat ze mij niet meer willen bellen. Dus heb ik heel netjes in het Nederlands een monoloog gehouden waarin ik haar heb verteld dat ik geen Engels spreek. Leuk om te horen dat ze me dan in het Engels verteld dat ze alleen Engels spreekt. Ook continu door haar heen blijven praten is ook erg leuk om te doen. Na 5 minuten was ze tegen me aan het schreeuwen (blijkbaar is 'pudding' niet het goede antwoord op een 'yes or no' vraag.

En toen verbrak mijn nieuwe vriendin de verbinding....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 18:42
lightemup schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:26:
Kleine update: Nu 3x op kunnen nemen, de verbinding werd meteen verbroken.

Het lijkt, bij mij althans, wel steeds minder te worden. De laatste is al 4 dagen geleden.
Ik vind het wel prima zo.

Bedankt allen!
Het gaat altijd in golven, dus een tijd veel en daarna een tijd weinig. Het opnemen zou wel eens in je nadeel kunnen gaan spreken, want ze weten nu dat er een persoon aan de andere kant van de lijn zit die wel opneemt bij random nummers dus kom je op de bellijst, die scammers vaak onderling ook weer verkopen. Daarom is vaak ook de tip om niet op te nemen want dan merken ze dat er niks te halen valt aangezien je niet opneemt en zal je steeds lager op de lijst komen te staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 10:30
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en uiteindelijk mijn nummer 2 weken lang doorgeschakeld naar een niet bestaand telefoonnummer (0600000000). De bellende partij krijgt hierdoor direct te horen dat het nummer niet in gebruik is. Hoewel het daarna niet direct opgelost was, is het nu opgehouden.

Het nadeel van deze methode is dat je 2 weken lang niet telefonisch bereikbaar bent. Whatsapp en mobiel internet werken uiteraard nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
henk_dh schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:26:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en uiteindelijk mijn nummer 2 weken lang doorgeschakeld naar een niet bestaand telefoonnummer (0600000000). De bellende partij krijgt hierdoor direct te horen dat het nummer niet in gebruik is. Hoewel het daarna niet direct opgelost was, is het nu opgehouden.

Het nadeel van deze methode is dat je 2 weken lang niet telefonisch bereikbaar bent. Whatsapp en mobiel internet werken uiteraard nog wel.
Een vriendin van me nam uiteindelijk op, en blies heel hard op een fluitje. Toen stopte het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-06 13:51
Timmeaho schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:58:
Helaas heb ik er nu zo'n goeie week ook last van. Krijg standaard een Engels sprekende vrouw aan de lijn. Telkens niet opnemen is helaas niet de oplossing, ze blijven bellen.

De optie die ik vanochtend heb geprobeerd is zorgen dat ze mij niet meer willen bellen. Dus heb ik heel netjes in het Nederlands een monoloog gehouden waarin ik haar heb verteld dat ik geen Engels spreek. Leuk om te horen dat ze me dan in het Engels verteld dat ze alleen Engels spreekt. Ook continu door haar heen blijven praten is ook erg leuk om te doen. Na 5 minuten was ze tegen me aan het schreeuwen (blijkbaar is 'pudding' niet het goede antwoord op een 'yes or no' vraag.

En toen verbrak mijn nieuwe vriendin de verbinding....
Na een week is het tijd voor terugkoppeling voor de mensen die dit topic later vinden:
Waar ik voor mijn 'ik spreek geen engels' actie 4 tot 5 keer per dag werd gebeld heb ik sinds dat ene telefoontje geen rare bellers meer gehad. Tot nu toe lijkt het erop dat deze optie voor mij heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

henk_dh schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:26:

Ik vraag mij af of het mogelijk is bovenstaande alleen bij binnenkomende gesprekken van bepaalde netnummers te doen. Het gaat in mijn geval zo te zien voornamelijk om nummers die beginnen met 010, 020 en 085, waar ik anders nooit door gebeld wordt.

Dit zijn telkens energiecontractverkopers die het belmeniet-register negeren omdat ik ooit ergens klant zou zijn geweest, wat niet het geval is. De lijst met geblokkeerde nummers is inmiddels enkele tientallen nummers lang en afgaand op het logboek blijven ze het maar proberen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ook ik heb er sinds 2 weken last van op mijn mobiele nummer dat ik al 10 jaar gebruik. Gisteren een nummer uit Arnhem en één uit Amsterdam, vandaag één uit Groningen. Engelssprekende dame van 'educational services'. Ben er gewoon Nederlands door heen gaan praten. Zucht.

Bij terugbellen krijg je een argeloze Nederlander aan de telefoon, die geen idee heeft dat zijn of haar nummer wordt misbruikt. Gruwelijk irritant dit, temeer omdat ik regelmatig gebeld wordt door wél echte personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:21
Ik heb er ook al een paar aan de lijn gehad. Allemaal waren ze van één of ander trading platform (maar ze durven het niet bij naam te noemen).
Eerste paar keer vriendelijk verzocht om mijn nummer te verwijderen. De laatste twee keer de verbinding verbroken midden in hun verhaal. Nu is het al 3 weken rustig.
Pagina: 1