Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

simpele oplossing voor PV overschot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:49

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Wat zou ik het beste kunnen doen om PV overschot te "benutten"

mijn schoonvader is a-technisch en te oud en heeft het niet breed .. gebruikt 1000kwh per jaar en zijn recent geplaatste (woningstichting) PV installatie is 6x320WP (600kwh oid overschot als ik het simpel bereken)

nu heeft hij een elektrische kachel in de woonkamer .. dus ik denk 1+1 = 2 .. verstook die 600/650 kwh met de kachel en "done" ..

Het liefst wil ik iets super simpels .. iets wat je tussen de stekker v.d elektrische kachel prikt .. en bij een ingesteld KWH verbruik lekker uitschakeld (met een signaal ofzo) dat hij zijn cv aan moet zetten ..

Omdat de sierhaard/elektrische kachel in het zicht zit .. leek me dit de ideale "gas" besparing / KWH verstoker ik verwacht dat hij op die wijze paar kuub gas kan besparen .. (oudjes zijn toch kouwelijker) ..
en op de slaapkamer kruipt hij lekker onder de wol dus ..

ik kan wel wat inelkaar prutsen met een shelly en raspberry PI ofzo die op zijn internet verbonden is zodat ik zijn mail/telefoon kan spammen (en die van zijn kinderen oid) ..

Mochten jullie een betere oplossing hebben (lees simpeler) hoor ik dat graag

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

Beste antwoord (via vso op 08-07-2020 18:42)

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:16
Jemig, wat een hoop onzinnige reacties, jammer hoor. Laat iemand zelf bepalen wat hij met zijn overschot aan stroom doet.

Wat misschien een beter idee is, is een infrarood paneel. Oudere mensen lopen vaak niet meer heel de dag rond, dus zo'n paneel naast zijn luie stoel hangen is ideaal. Verbruikt minder dan een gewoon elektrisch kacheltje en geeft net zo veel comfort. Je zou eens kunnen kijken wat hij dan op jaarbasis verbruikt hiermee, misschien hoef je dan niet eens moeilijk te doen met Shelly's en RPi's.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13-06 15:04
Voordat je allerlei creatieve oplossingen in elkaar zet;

- teruglevering van 0,6 kWh levert zo’n €0,08 bij mijn leverancier.
- het opnemen van 0,6 kWh kost zo’n €0,13.

Bedenk dus wel wat je bespaard en investeert, los van dat je het waarschijnlijk ook leuk vind om te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
jens17 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:27:
Voordat je allerlei creatieve oplossingen in elkaar zet;

- teruglevering van 0,6 kWh levert zo’n €0,08 bij mijn leverancier.
- het opnemen van 0,6 kWh kost zo’n €0,13.

Bedenk dus wel wat je bespaard en investeert, los van dat je het waarschijnlijk ook leuk vind om te doen.
ik dacht dat het verschil "groter" is/was ..

600kwh x 0.23 (opnemen) .. = 138 versus 42 "terug leveren a 0,07cent per kwh oid en.. bespaar x kuub gas ..

ik dacht in de orde van grote van 15 a 20 euro per maand voor hem als extratje dat beheersbaar is ..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
Houd er wel rekening mee dat gas per eenheid energie goedkoper is dan elektriciteit.

1 m3 gas zal ongeveer gelijk staan aan 8 kWh.
Dus als je 800 kWh affakkelt bespaar je 100 m3 gas.

Jouw plan bespaart dus 9 euro per jaar. Maar zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd wordt dat minder en mogelijk kost het dan juist meer.
Gewoon elk jaar op het juiste moment overstappen van energieleverancier levert veel meer op.

Affakkelen met een airco die kan verwarmen is gunstiger, want dan vervangt 800 kWh ongeveer 320 tot 400 m3 gas. Maar goed, ook weer duurder qua aanschaf.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
busscherski schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:32:
Houd er wel rekening mee dat gas per eenheid energie goedkoper is dan elektriciteit.

1 m3 gas zal ongeveer gelijk staan aan 8 kWh.
Dus als je 800 kWh affakkelt bespaar je 100 m3 gas.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jouw plan bespaart dus 9 euro per jaar. Maar zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd wordt dat minder en mogelijk kost het dan juist meer.
Gewoon elk jaar op het juiste moment overstappen van energieleverancier levert veel meer op.

Affakkelen met een airco die kan verwarmen is gunstiger, want dan vervangt 800 kWh ongeveer 320 tot 400 m3 gas. Maar goed, ook weer duurder qua aanschaf.
Die 8 kwh versus 1 kuub gas wist ik .. maar thx

Acties:
  • +2Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:17

eamelink

Droptikkels

Het beste wat je kan doen is die elektrische kachel vernietigen en hem zijn overschot laten terugleveren.

knipperdeknip

[Voor 42% gewijzigd door teacher op 14-07-2020 15:48]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
vso schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:42:
[...]

Die 8 kwh versus 1 kuub gas wist ik .. maar thx
O ik dacht dat je dat niet wist omdat je het over een financieel extraatje van 15 a 20 euro per maand had... Dat lukt alleen met een airco, en ook dan niet meer dan dat.

Als je hem wilt helpen, help hem dan jaarlijks over te stappen van energieleverancier. En ook goed in de gaten houden of hij teveel betaald voor internet en tv. Dat kan samen wel 15 a 20 euro per maand schelen als je een paar jaar niet bent overgestapt.
eamelink schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:49:
Het beste wat je kan doen is die elektrische kachel vernietigen en hem zijn overschot laten terugleveren.
Rustaagh

[Voor 32% gewijzigd door teacher op 14-07-2020 15:49]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-06 13:49
Kijk eens in het CV tuning topic. Waarschijnlijk zal de ketel op standje kernsplitsing staan. Hier is al gauw aardig wat te winnen door de temperaturen omlaag te schroeven. Sww van 65 naar 55, CV aanvoer van 90 naar 50. Pompsnelheid van standje 3 naar 1.
Voor zover dit nog niet gedaan is lijkt het me een mooie om te beginnen.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Cpt.Chaos schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 00:17:
Kijk eens in het CV tuning topic. Waarschijnlijk zal de ketel op standje kernsplitsing staan. Hier is al gauw aardig wat te winnen door de temperaturen omlaag te schroeven. Sww van 65 naar 55, CV aanvoer van 90 naar 50. Pompsnelheid van standje 3 naar 1.
Voor zover dit nog niet gedaan is lijkt het me een mooie om te beginnen.
Het is dat ik zelf bezig ben met verduurzamen en toevallig zijn woningstichting kwam met een a-z overhaul van zijn woning .. nieuwe HRE ketel word deze maand geinstalleerd .. daarom wacht ik nog ff met de tweak :) ..

maar fyi .. alle verwarmingen staan "bijna dicht" .. behalve de vertrekken waar die komt .. en dat is woonkamer, slaapkamer zeg maar .. slaapkamer staat dicht omdat tie eigenlijk alleen de woonkamer verwarmt .. de rest mag "vriezen" .. de toon staat 24x7 op 15 graden .. en gaat om gezette tijd terug naar 15 .. dus enige wat hij nog doet als tie het koud krijgt in de woonkamer (als hij thuis is) is de verwarming op standje 18 of 20 zetten ..) ..

sterker nog als ik een elektrische kachel bij zijn pc zou zetten .. (naast de eet tafel) .. dan zou die de CV niet eens meer verhogen denk ik .. af en toe als er bezoek komt ..

taaie lui die ouwe :)

@busscherski tja ik verwacht ook geen enorme ROI .. 10,- p.m leek me wel haalbaar voor 3 jaar ..

kijk voor ons en wat "jonger" volk zijn er mee opties ... deze beste man loopt af en toe het ziekenhuis plat .. en soms tijden niet .. wij gaven hem 8 jaar geleden 2 cent en kon elk moment onder de grond liggen .. spijtig wat we niet verwachten was dat schoonma het eerder begaf .. en die regelde alles .. dus de beste man moet ff hard landen en heeft het financieel ook niet gemakkelijk ..

Maar hierom open ik ook het (vraag) topic als het gewoon geen zin heeft of er iets niet iets praktisch tja .. lekker laten varen ..

ik dacht alleen als je toch 3 tot graden af en toe wil verwarmen .. (van 15 naar 18 a 20 graden) .. waarom niet elektrisch

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
Met Bitcoins mijnen krijgt hij het ook warmer in de buurt van zijn computer ...... :+

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:16
Jemig, wat een hoop onzinnige reacties, jammer hoor. Laat iemand zelf bepalen wat hij met zijn overschot aan stroom doet.

Wat misschien een beter idee is, is een infrarood paneel. Oudere mensen lopen vaak niet meer heel de dag rond, dus zo'n paneel naast zijn luie stoel hangen is ideaal. Verbruikt minder dan een gewoon elektrisch kacheltje en geeft net zo veel comfort. Je zou eens kunnen kijken wat hij dan op jaarbasis verbruikt hiermee, misschien hoef je dan niet eens moeilijk te doen met Shelly's en RPi's.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
Knielen schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:19:
Dit is wel een idee ja .. had ik nog niet eens bij stil gestaan .. +1 (mogelijk beste antwoord tot nu toe)..

een IR paneel kan je ook onder je pc bureau mikken oid .. (benen zijn vaak koudste gevoel) ...dus ik zie hier zeker wel pro's in ..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:07

T-Infinity

Heen en weer....

Iedereen mag ook zelf weten of hij afval dumpt in de sloot, maar dan kun je daar wel commentaar op verwachten. Ook als iemand de verwarming altijd aan heeft met de ramen open dan mag dat, maar iedereen zal het afraden en verspillend vinden. die reacties negeren is kop in het zand steken. Hoogwaardige stroom met COP=1 verbruiken valt voor mij in dezelfde categorie: inefficient en verspillend.
Verbruikt minder dan een gewoon elektrisch kacheltje\
Is ook gewoon COP=1 hoor, dus even veel verbruik. (verspilling)

Ik zou gewoon het overschot laten uit betalen. De kans is best groot dat hij onbedoeld meer dan het overschot gaat verstoken als hij eenmal gewend is aan je paneel/kachel. Dan heb je dus averrechts effect.

[Voor 7% gewijzigd door T-Infinity op 08-07-2020 11:03]

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter
T-Infinity schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:40:
[...]

Iedereen mag ook zelf weten of hij afval dumpt in de sloot, maar dan kun je daar wel commentaar op verwachten. Ook als iemand de verwarming altijd aan heeft met de ramen open dan mag dat, maar iedereen zal het afraden en verspillend vinden. die reacties negeren is kop in het zand steken.

[...]

Ik zou gewoon het overschot laten uit betalen. De kans is best groot dat hij onbedoeld meer dan het overschot gaat verstoken als hij eenmal gewend is aan je paneel/kachel. Dan heb je dus averrechts effect.
ik vind een reactie tja .. wat minder .. de rest is gewoon goed advies / meedenken .. ik denk daarom dat die 1ne tja is wat feller in gestoken en dus zat zijn/haar tampon wellicht net verkeerd .. maar omdat nu als leidraad te nemen ... laat het gaan .. als je de kern van die ene reactie neemt wijst tie gewoon op een punt.

kijk je verder .. tja kan je van 45 naar 150,- gaan is het de moeite wellicht .. en een kachel aan/uit of IR aan/uit wie weet wat we over 3 jaar aan gas vs elektra betalen .en wat de situatie dan is.

mobiele airco is al te "lastig" .. want dan moet je die slang naar buiten zien te voeren en dat zie ik niet gebeuren in deze .. situatie dan word het 20 ventilators oid in huis .. die ook niet erg zuinig zijn ;)

dus een IR paneel ipv een elektrische kachel zie ik als enig alternatief wel gebeuren ook omdat als deze oudere de bijbehorende verschijnselen heeft ..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 02-06 11:10
T-Infinity schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:40:
Iedereen mag ook zelf weten of hij afval dumpt in de sloot, maar dan kun je daar wel commentaar op verwachten. Ook als iemand de verwarming altijd aan heeft met de ramen open dan mag dat, maar iedereen zal het afraden en verspillend vinden. die reacties negeren is kop in het zand steken. Hoogwaardige stroom met COP=1 verbruiken valt voor mij in dezelfde categorie: inefficient en verspillend.

Klopt, het is COP=1.
Maar toch kan het heel slim zijn.
I.R. stelt je in staat plaatselijk in een kamer een comfort-zone te creeren.
Gewoon een onzichtbare bubble waar je het lekker warm hebt terwijl de rest van de kamer 18 graden is.
En dan is een 450 Watt straalkacheltje opeens niet zo dom meer.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:49:

Je wilt serieus in 2020 met een COP 1 verwarming gaan verwarmen? En in plaats van je daarvoor te schamen ga je hier vragen hoe je nog meer zulk doms kan doen?
Cop 1 en Formule 1 hebben best wat overeenkomsten..
Allebei dom opstoken van iets. :>

Maar wat is er mis, om bijvoorbeeld een boiler te verwarmen met direkte stroom van het dak?
Cop 1 of Cop 4, het is in beide gevallen duurzaam opgewekt.
En een verhitterelement kan erg nauwkeurig met een triac regeling geregeld worden.

De echte criminelen dat zijn de mensen zonder zonnepanelen...
Die verbruiken alleen maar, en wekken niks op. ;)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vso

vso

raap voor zijn recht

Topicstarter

ik vind dit het beste "oplossing" ..

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True