Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste build - PC voor videobewerking en games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnknl
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 04-03 09:59
Hallo allemaal,

Na 7,5 jaar is mijn oude PC wel aan vervanging toe. Ik heb toen via GamePC gekocht omdat ik toen het zelf bouwen niet aan durfde/geen tijd er voor had. Deze keer toch de keuze gemaakt zelf iets samen te stellen en in elkaar te zetten (daar ga ik nog de nodige filmpjes voor bekijken...) voor de ervaring en om ook een betere build te krijgen dan pre-build kan leveren.

Voordat ik kan gaan bouwen heb ik wel de juiste onderdelen nodig. Na een aantal weken zoeken, inlezen en vergelijken, ben ik tot onderstaande lijstje gekomen, en zou graag jullie hulp hebben bij de check of het een beetje klopt, werkt en of er nog iets te halen valt qua kosten/performance etc. De hoeveelheid opties zijn een beetje overweldigend, waardoor alternatieven vinden voor mij wat lastig is. Jullie support is daarom zeer welkom.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De nieuwe PC is een beetje allround, maar de upgrade is vooral voor videobewerking en om wat soepeler games te kunnen spelen. Ik heb een GoPro en sinds kort een Canon 90D waar ik graag filmpje mee schiet, maar het monteren gaat niet echt lekker meer op de oude kast (daarom ook nog niet op 4K geschoten). Daarnaast is het ook wel leuk om games als Civ6, Stellaris, Planet Coaster etc beetje beter te kunnen draaien, zeker als potjes wat langer duren. Game verder op Switch ook, dus hoef niet de hoogste graphics en frames te halen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De kast zelf wil ik op max EUR 1.200 houden met verzending etc, lager is beter zodat er ruimte is voor een beter nieuw scherm/toetsenbord etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een LG monitor (zie lijst hieronder), maar wil er graag een beter scherm naast (moet ik nog uitzoeken, maar dat kan later). Verder misschien de SSD 128 GB uit de oude kast, maar dat zou extra zijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eigenlijk best bang for buck. De kast staat onder bureau, dus hoeft geen fancy geheel te zijn. Moet wel WiFi hebben, had gekeken naar ingebouwd in moederbord maar kan eigenlijk geen goedkope variant vinden, waardoor ik momenteel aan een dongle denk als alternatief.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop het geheel stil te kunnen houden en een beetje toekomst proof (5-7 jaar zou weer mooi zijn).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie advies over onderstaande build. Eigenlijk is het een combinatie van de juli BBG, maar ik weet niet of het zo makkelijk is om bepaalde onderdelen zomaar door elkaar te gooien en dat het dan nog steeds werkt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 285,-€ 285,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 114,90€ 114,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 274,95€ 274,95
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 70,05€ 70,05
1MonitorenLG E2242T-BN Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,20€ 36,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 127,51€ 127,51
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 110,47€ 110,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.103,78

Toelichting bij onderdelen:
Processor: Ryzen 7 omdat mijn ervaring met videobewerking (en bepaalde games) is dat die toch graag gebruik maken van de CPU. Vandaar iets meer specs hiervoor.
Moederbord: uit BBG, heb zo veel varianten langs zien komen in de vele topics, maar deze zou het beste op CPU etc aan moeten sluiten. Kwam pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi tegen bij een ander topic, maar het prijsverschil is zo groot en zoals aangegeven lukt het mij niet een goedkopere variant te vinden met WiFi.
Videokaart: hier gekozen voor de 1660 Super Gaming omdat deze prima prijs-kwaliteit verhouding heeft. regelmatig wordt aanbevolen en bij Hardware.info overzicht ook de nodige frames moet kunnen trekken op hoge instellingen. De kostenbesparing in vergelijking met Radeon RX 5700 XT kan dan in een nieuw scherm. Maar hoor graag als ik hier toch iets mis.
Geheugen: Net als processor net iets meer genomen, denk dat 32 GB meer waarde zal toevoegen.
Overig: Rest eigenlijk op basis van BBG, zag dat de SSD ook goed uit tests kwam en vaak wordt aanbevolen. Heb geen extra (?) fans genomen, begrijp niet goed of dat nou nodig is, of dat de fans uit de kast voldoende zijn. Als dat helpt e.e.a. koeler/stiller te houden verneem ik dat graag.

Zoals aangegeven is dit mijn eerste keer zelf bouwen, dus verneem graag als ik iets over het hoofd zie. Hoor graag jullie input!

Beste antwoord (via martijnknl op 09-07-2020 21:43)

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:20
ik moet zeggen dit is een goede build hoor! Enkel 550W is teveel voor deze build. Er zit immers niet meer de energie slurpende gaming kaarten zoals de Navi's of de RTX kaarten. Ik zou daarom een kwalitatief goede voeding aanraden met 450W:

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Djarune
ik moet zeggen dit is een goede build hoor! Enkel 550W is teveel voor deze build. Er zit immers niet meer de energie slurpende gaming kaarten zoals de Navi's of de RTX kaarten. Ik zou daarom een kwalitatief goede voeding aanraden met 450W:

pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:20
Ik weet niet waarom,maar de 550 watt versie is goedkoper, dus zou ik een bitfenix 550 pakken.

• martijnknl
Dank beide voor jullie snelle feedback! Goed om te horen dat de build goed in elkaar steekt. Gek dat de 550 versie goedkoper is, maar dat is alleen maar mooi. En terwijl ik dit bericht tik en richting bestellen wil gaan, zie ik dat de 550W versie niet meer op voorraad is helaas...

Twijfel nu om alsnog voor 450W te gaan en dus wat te besparen, of de 550W te houden met het oog op mogelijke upgrade van GFX over zeg een jaar of 3 zodat die niet ook aangepast moet worden. Of zou dan nog steeds 450W voldoende zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
De trend is dat GPU 's steeds zuiniger worden (minder warmte af te voeren is nooit slecht he :P ).
Natuurlijk kan het zo zijn dat die trend verbroken wordt, of jij ineens 2 of 3 GPU's in je systeem wilt.
Op dit moment geld: 100 Watt voor systeem + 100 Watt voor "zuinigere" GPU, 150 Wat voor "minder zuinige" GPU. (natuurlijk zijn hier uitzonderingen op). Dan neem je hier een overshoot op, zodat pieken goed opgevangen kunnen worden.

450 watt zal voldoende zijn, zolang je maar 1 gpu hoeft.

• martijnknl
Helder verhaal, dank wederom, dan gaan we gewoon voor de 450W versie. Dan zou dit hem moeten zijn, nu kijken naar bestellen en dan eens zien of we het in elkaar gezet krijgen :)

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 112,45€ 112,45
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 70,05€ 70,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 127,51€ 127,51
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 109,65€ 109,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,76

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
wat is exact de reden voor de behuizing boven de pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Zwart ?

• martijnknl
Puur praktisch, de kast komt in een hoekbureau met een max hoogte van 47,5 cm (IKEA bureau). De 500 lijkt de USB porten aan de bovenkant te hebben waardoor het behoorlijk lastig is om USB sticks te gebruiken, de 600 lijkt deze (schuin) aan de voorkant te hebben. Dat is voor mij nodig wil ik daar gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Oke, duidelijk. Let wel op dat de 600 hoger is (de 500 is breder en dieper, beiden zijn erg gigantisch)

• martijnknl
Zet me toch weer aan het denken...wellicht is pricewatch: be quiet! Pure Base 500 Window Zwart dan nog een betere optie. Stuk kleiner, kan ik nog naar binnen kijken ook, en zou alsnog alles moet passen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
martijnknl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:18:
Helder verhaal, dank wederom, dan gaan we gewoon voor de 450W versie.
(y) de 550W versie is inderdaad nergens leverbaar op het moment.

• martijnknl
Nogmaals dank allemaal voor de hulp, hij is besteld en als het goed is krijg ik morgen alles in huis. Dit is hem uiteindelijk geworden (toch andere kast genomen):

1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus Max€ 112,45€ 112,45
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 72,55€ 72,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,90€ 123,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,95€ 65,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.076,90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 22-06 22:50
Opgelet, jouw monitor lijkt geen hmdi of displayport te hebben, terwijl jouw gpu geen dvi of VGA poorten heeft!

• Djarune
Mortov Molotov schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:58:
Opgelet, jouw monitor lijkt geen hmdi of displayport te hebben, terwijl jouw gpu geen dvi of VGA poorten heeft!
Op te lossen met een adapter, kabel of nieuw scherm. Een wat groter scherm met hogere resolutie is toch wel lekker

• Mortov Molotov
Djarune schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:11:
[...]

Op te lossen met een adapter, kabel of nieuw scherm. Een wat groter scherm met hogere resolutie is toch wel lekker
Mja. Wel spijtig dat dit niet eerder werd opgemerkt. Hoe dan ook is de GPU iets minder geschikt voor een 1440p scherm, als dat met een "groter" scherm wordt bedoeld.

• Djarune
1440p is heerlijk om video te bewerken. Voor games hoef je het niet aan te zetten. Terecht trouwens dat je de aansluiting hebt opgemerkt hoor. Ik had het niet gezien. @martijnknl Adaptertje / kabel is tussen de 5 en 10 euro.

• martijnknl
Dank voor deze feedback nog, ik had al een VGA naar DVI voor mijn huidige desktop, maar had niet gezien dat dat nu ook niet gaat werken. Inderdaad even nog iets er bij halen voor nu, maar moet ook nog WiFi dongle halen dus kan ik dat gelijk combineren.

Inderdaad wordt dit uiteindelijk een tweede scherm en moet ik een nieuwe kopen (om beter gebruik te maken van de nieuwe specs o.a.) maar moet daar mij nog veel meer in verdiepen. Dacht begin vast met nieuwe kast op oude scherm en ga vanaf daar verder. Hoe bedoel je dat de GPU er minder geschikt voor is? Qua kracht met gamen specifiek? Op zich is tandje lager met games voor mij niet erg, plus zal op desktop toch voornamelijk sims en strategy games spelen.

• 99ruud99
Mocht je scherm kopen, ga dan niet voor een "oude"tweedehandse, maar in ieder geval hdmi / displayport.
koppelstukken werken wel, maar zijn altijd minder handig dan rechtstreeks.

• Mortov Molotov
Als je sims en strategy games gaat spelen, en je setting lager gaat zetten, is met deze gpu veel mogelijk.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True