Hoge latency (80ns) met DDR4 RAM 3200 CL16

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sugabeat
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 09:57
Dag Tweakers! Ik heb last van een hoge cl latency. Als volgt geef ik jullie even mijn build weer:

AMD Ryzen 5 3600X processor (clocked met preset van moederbord op 4.1ghz)
Asus PRIME X570-PRO moederbord (laatste update geflashed versie 2203)
Amd Sapphire 5700 xt nitro plus SE
2 x Kingston A2000 500GB M.2 SSD
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugen
Corsair RM750 PSU PC voeding
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
AOC 27inch 144hz 1ms curved monitor
Logitech G815 toetsenbord en G615 muis
Windows 10 Pro versie 2004

Ik ben hier redelijk nieuw en probeer door veel zelfstudie en trial en error bij te leren en te troubleshooten. Ben een redelijke girl noob, dus don't shoot me als ik hier een obvious domme vraag mee stel :P

Nadat ik mijn vorige probleem met jullie hulp heb kunnen oplossen (grafische kaart blackscreens, bsod's en freezes => lag dus aan mijn eerste PRUL GPU, de Asus TUF 3-RX5700XT-O8G-GAMING... nu de sapphire nitro plus se: SMOOTH AF); stak er mij in de benchmarks me iets de ogen uit.

Via Userbenchmark en DRAM calculator for Ryzen 1.7.3 kom ik altijd op een latency graph van om en bij de 80ns uit.

Nu mijn systeem werkt fine, maar ik snap gewoon niet dat dit zo hoog is terwijl de meesten spreken van een sweetspot tussen de 16 en 30... en als consument zou je toch ook graag die snelheid willen behalen, niet?

Dit heb ik al geprobeerd:

Ik heb een opdracht via taakplanner gegeven om mijn geheugen te clearen van ram cache met empystandbylist, maar het geeft nog altijd hetzelfde resultaat weer.

Mijn bios is geflashed naar de meest recente versie en in mijn bios staat Asus zijn dcop (xmp) profiel aan op 3200. Met mijn cpu niet geclocked, krijg eveneens dezelfde resultaten.

Een easy mem-test via die dram ryzen calulator geeft ook geen fouten weer.

Ik heb overwogen om misschien ram bij te steken of deze te vervangen, maar dat is misschien gewoon nutteloos omdat het waarschijnlijk toch allemaal om miniscule shizzle gaat. Maar tijdens dat overwegen, bekeek ik mijn slots op mijn mobo.

Die towercooler die ik heb, blokkeert een beetje de slots. Dus stel dat ik ooit effectief RAM wil bijsteken, zou ik waarschijnlijk ook nog heel dat ding moeten losmaken en klungelen met termopaste.... :?
Daarbij vraag ik jullie of het misschien mogelijk is dat die towercooler die zo dicht op die slots staat gemonteerd voor de high latency kan zorgen door bv misschien warmte?

Zelf aan mijn memory beginnen prullen door al die cijfers te gaan invullen in de bios, heb ik overwogen, maar toen ik het bekeek, snapte ik geen jota van al die afkortingen etc. Ik probeer het liefst dat prullen met voltages etc te vermijden, tenzij het niet anders kan.

Wat denken jullie? Ik zou gewoon graag weten waaraan het zou kunnen liggen.

Alvast heel erg bedankt!

|:( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-07 16:17
Dat is redelijk normaal voor een ryzen, 80ns is niet heel afwijkend of zo.

https://www.reddit.com/r/...emory_latency_comparison/

Hoe meet je dat en waar is dit een probleem ?

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 07-07-2020 21:31 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik heb met die benchmarks ook om en nabij 80ms met mijn CMW32GX4M4C3200C16 (4x8) geheugen op Ryzen, en dat zou normaal zijn voor dit systeem, waarbij ik mazzel had dit geheugen gewoon werkte.
Schijnen aardig veel mensen problemen mee te hebben met dit type.
Latency 76.7
52% 76.7 ns

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sugabeat Lees eens uit met Thaiphoon welke dies/chips er op zitten. en plaats eens wat foto's van oa CPU-Z 'memory'

3200CL16 is 74-77ns gebruikelijk

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 08-07-2020 18:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.