Lan-bridge snelheid met Fritz!Box 5490 en 1750E repeater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:43
Beste Tweakers,

Ik maak gebruik van een Fritz!Box 5490 die in de meterkast hangt op de begane grond. De vorige bewoners hebben meerdere LAN-kabels getrokken, waarvan er één naar de slaapkamer op de 1e verdieping gaat. In de slaapkamer heb ik de LAN kabel (met een Netgear switch er tussen) via LAN-bridge verbonden met een Fritz 1750E repeater.

Voordat ik de repeater had aangesloten kreeg ik zwak tot soms geen signaal in de slaapkamer als ik gebruik maakte van WIFI via mijn mobiel. Ik had verwacht, na de repeater via LAN-bridge aan te sluiten, dat ik nu redelijk snel internet zou hebben via WIFI op mijn mobiel in de slaapkamer. Dat is echter niet het geval. De repeater is toegevoegd aan het mesh netwerk en de Fritz!Box laat keurig de mesh icoontjes zien.

Volgens mij werkt het mesh netwerk toch zo dat als de sterkte van het signaal uit de repeater sterker is dan die van de 5490 Fritz!Box dat ik dan automatisch overschakel op signaal van de repeater? Ik heb het idee dat deze handover niet echt werkt en dat het signaal van de repeater totaal niet sterk genoeg is om de 5490 te overtreffen.

Heb ik een instelling niet goed staan of zijn de signalen, ook al zijn ze via LAN-bridge (in de slaapkamer), gewoon niet zo sterk via een repeater als via een Fritz!Box (op de begane grond)? Moet ik andere instellingen proberen waardoor de repeater wel gewoon de overhand heeft in de slaapkamer over de 5490 (wat ik namelijk zou verwachten)?

Ik heb XS4ALL en 100 mbit glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Repeaters zijn een uitvinding om juist netwerken trager te maken. ;)

Allicht dat ik de apparatuur van Fritz niet goed genoeg kan maar wat is een "LAN-bridge" en hoe is dat aangesloten? Of, in technischer vragen; als je je mobiel beneden op de WiFi hebt, heb je dan wel dezelfde DHCP / IP / GATEWAY gegevens als dat je dat boven op de WiFi hebt?

Eventueel al gezien / gemeten met iets als WiFi Analyzer (gratis app vaak) wat je dekking / sterkte / storing boven is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 23:51

Illusion

(the art of)

Je kan in de appstore de fritz-wlan app downloaden, daarmee kan je een rondje lopen en zien op welk accespoint (router danwel repeater) je op elk moment zit.

Hier werkt het top (7490+2x1750e bekabeld)

Welke firmware versies heb je?
Kan je een screenshot van je mesh-overview plaatsen?
Heb je de repeater na een factory-reset op lan-bridge gezet, daarna gereboot, daarna die truuk met de wps-knoppen gedaan?
En daarna een kwartiertje gewacht? (Ivm dfs kanalen werkt 5ghz pas enkele minuten na een reboot)

In "mesh-mode" ondersteunen de fritz-producten inderdaad 802.11V en 802.11K waarmee ze je wireless devices actief naar de juist 2.4/5Ghz band (Band-steering) en acces-point (AP-steering) sturen.
Dit werkt normaal gesproken véél beter dan 2 losse accespoint op zelfde SSID+password zetten.

[ Voor 32% gewijzigd door Illusion op 07-07-2020 21:24 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
Illusion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:16:
Je kan in de appstore de fritz-wlan app downloaden, daarmee kan je een rondje lopen en zien op welk accespoint (router danwel repeater) je op elk moment zit.

Hier werkt het top (7490+2x1750e bekabeld)

Welke firmware versies heb je?
Kan je een screenshot van je mesh-overview plaatsen?
Heb je de repeater na een factory-reset op lan-bridge gezet, daarna gereboot, daarna die truuk met de wps-knoppen gedaan?
En daarna een kwartiertje gewacht? (Ivm dfs kanalen werkt 5ghz pas enkele minuten na een reboot)

In "mesh-mode" ondersteunen de fritz-producten inderdaad 802.11V en 802.11K waarmee ze je wireless devices actief naar de juist 2.4/5Ghz band (Band-steering) en acces-point (AP-steering) sturen.
Dit werkt normaal gesproken véél beter dan 2 losse accespoint op zelfde SSID+password zetten.
Fritz-wlan app gedownload en op elk moment pakt hij de 5490. Zelfs als ik naar de 2e verdieping ga of in de slaapkamer mijn mobiel (zowat) naast de repeater houdt.

De firmware versie van de 5490 en repeaters (2 x 1750E) zijn allen: 07.12.

Mesh overview is zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWMvW6TRoDfQkyxFR-Bq9V7Shc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tkCQaRCXLIY073qpCqhb84zZ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de repeater inderdaad eerst een factory reset gegeven voordat ik deze toevoegde aan het mesh-netwerk. Ik zie heel af en toe wel de repeater aangaan (de leds van de wifi springen dan aan en volgens Fritz! wordt de signaalsterkte aangegeven door de hoeveelheid "golfjes"). Ik zou verwachten dat deze constant aan staat als ik in ieder geval in de slaapkamer ben, want de 5490 kan dan niet sterker zijn qua signaal dan de repeater waar ik 1) dicht bij, want ik ben in dezelfde kamer en zelfde verdieping en 2) 100 mbit bekabelde LAN-verbinding naar heb dus minstens 90 mbit output verwacht.
Deze begrijp ik niet helemaal? Ik heb de LG G6 H870DS. Ondersteunt deze (versie van de) mobiel de 802.11V/K niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

TRD07 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:05:
[...]

Fritz-wlan app gedownload en op elk moment pakt hij de 5490. Zelfs als ik naar de 2e verdieping ga of in de slaapkamer mijn mobiel (zowat) naast de repeater houdt.

De firmware versie van de 5490 en repeaters (2 x 1750E) zijn allen: 07.12.
Ok dat is vreemd. Firmware is voor die modellen de nieuwste normale release. Voor de 1750 is evt een veel nieuwere labor-versie beschikbaar. (Een soort beta. Via avm.de/labor)
Mesh overview is zoals hieronder:
[Afbeelding]
Ziet er op zich logisch uit. Icoontjes kloppen.
1 repeater is bekabeld aangesloten,
1 repeater alleen via wifi?
Hoe is desktop aangesloten? Die lijkt naar een repeater te gaan zonder kabel richting fritzbox?
Repeater hebben zo te zien geen wifi-clients op dit moment.
Ik heb de repeater inderdaad eerst een factory reset gegeven voordat ik deze toevoegde aan het mesh-netwerk. Ik zie heel af en toe wel de repeater aangaan (de leds van de wifi springen dan aan en volgens Fritz! wordt de signaalsterkte aangegeven door de hoeveelheid "golfjes"). Ik zou verwachten dat deze constant aan staat als ik in ieder geval in de slaapkamer ben, want de 5490 kan dan niet sterker zijn qua signaal dan de repeater waar ik 1) dicht bij, want ik ben in dezelfde kamer en zelfde verdieping en 2) 100 mbit bekabelde LAN-verbinding naar heb dus minstens 90 mbit output verwacht.
Leds kan je in software uitzetten. Als ze in de software niet op disabled staan, gaan ze alleen aan als er een apparaat een !actieve! verbinding verbinding heeft via die repeater. Dan is aantal golfjes inderdaad signaalsterkte.
[...]

Deze begrijp ik niet helemaal? Ik heb de LG G6 H870DS. Ondersteunt deze (versie van de) mobiel de 802.11V/K niet?
Dat kan je zien door onder het plaatje van de mesh bij je mobiel op details te klikken. Dan geeft ie aan welke protocollen ondersteund worden. (Deze functie (het laten zien) is mogelijk recent toegevoegd aan de beta, dus ik weet niet zeker of je die ook hebt).

Heb je de fritzbox zelf al eens een power-cycle gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
Illusion schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Ok dat is vreemd. Firmware is voor die modellen de nieuwste normale release. Voor de 1750 is evt een veel nieuwere labor-versie beschikbaar. (Een soort beta. Via avm.de/labor)
Vanochtend vroeg toevallig nog een keer gekeken naar de WLAN app en toen werd de repeater wel gepakt ipv de 5490 box. Gevalletje slechte handover of overmatig gebruik van bepaalde kanalen?
[...]

Ziet er op zich logisch uit. Icoontjes kloppen.
1 repeater is bekabeld aangesloten,
1 repeater alleen via wifi?
Hoe is desktop aangesloten? Die lijkt naar een repeater te gaan zonder kabel richting fritzbox?
Repeater hebben zo te zien geen wifi-clients op dit moment.
Dat klopt. 1 repeater is bekabeld aangesloten en 1 alleen via wifi (loopt geen kabel naar die kamer). De desktop is bekabeld aangesloten op de wifi repeater. De desktop en wifi repeater bevinden zich net als de bekabelde repeater op dezelfde verdieping. Zoals je kunt zien pakt de wifi repeater de 5490 box van de begane grond als inputsignaal en niet de bekabelde repeater op dezelfde verdieping. Is het signaal van de 5490 box van begane grond dan alsnog sterker dan het bekabelde repeater signaal op dezelfde verdieping?
De bekabelde repeater heeft inderdaad geen wifi-clients op dat en dit moment. Dat komt omdat de 5490 box eigenlijk constant overheerst qua signaal. Wat ik zelf vreemd vindt...
[...]

Leds kan je in software uitzetten. Als ze in de software niet op disabled staan, gaan ze alleen aan als er een apparaat een !actieve! verbinding verbinding heeft via die repeater. Dan is aantal golfjes inderdaad signaalsterkte.
Aha duidelijk. Dan staat dit inderdaad uit in de software, want ik zie geen leds branden totdat er (sporadisch dus) een actieve verbinding met een apparaat is.
[...]

Dat kan je zien door onder het plaatje van de mesh bij je mobiel op details te klikken. Dan geeft ie aan welke protocollen ondersteund worden. (Deze functie (het laten zien) is mogelijk recent toegevoegd aan de beta, dus ik weet niet zeker of je die ook hebt).

Heb je de fritzbox zelf al eens een power-cycle gegeven?
Vanochtend vroeg liet de WLAN app via mijn mobiel dus zien dat ik een verbinding met de bekabelde repeater had ipv de 5490 box. Mijn mobiel ondersteunt deze protocollen dus in ieder geval wel.

Wat is een power-cycle en hoe bewerkstellig ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Power cycle = uitzetten (stekker eruit) , 10 tellen wachten, en weer aanzetten. = "Have you tried turning it off and on again?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

MAX3400 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:01:
Repeaters zijn een uitvinding om juist netwerken trager te maken. ;)

Allicht dat ik de apparatuur van Fritz niet goed genoeg kan maar wat is een "LAN-bridge" en hoe is dat aangesloten? Of, in technischer vragen; als je je mobiel beneden op de WiFi hebt, heb je dan wel dezelfde DHCP / IP / GATEWAY gegevens als dat je dat boven op de WiFi hebt?

Eventueel al gezien / gemeten met iets als WiFi Analyzer (gratis app vaak) wat je dekking / sterkte / storing boven is?
Tis bedraad aangesloten gewoon een acces point. Ik ken die dingen en op zich werken ze bedraad als AP prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
Power cycle gegeven, maar nog steeds overheerst de 5490 terwijl ik in dezelfde kamer als de bekabelde repeater ben. Zoals aangegeven kreeg ik een aantal dagen geleden wel opeens signaal van de bekabelde repeater. Heeft dit dan met de handover of de kanalen te maken?

Wat wordt aangeraden qua 2.4/5 GHz instellingen voor het meshnetwerk of de losse componenten daarvan?
Pagina: 1