Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

WTW vervangen - weer een Itho of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:28
Ik wil binnenkort mijn wtw-unit, een Itho HRU ECO-fan 3 van 15 jaar oud, laten vervangen. De epp-behuizing en de klemband zijn helemaal vervormd en uitgerekt bij de ophangbeugel, hij lekt aan alle kanten omdat de verschillende onderdelen niet meer goed op elkaar aansluiten, de ventilatoren lopen aan in de behuizing en de bypass gaat alleen nog open en niet meer dicht. Het geluidsniveau is ook behoorlijk hoog.

Hij heeft eigenlijk al vanaf het begin grotere en kleinere problemen en ik ben dan ook niet heel enthousiast om weer een Itho te nemen. De (eerste) installateur die ik heb geraadpleegd gaf desondanks aan dat ik het beste weer dezelfde unit (nu de HRU ECO 350) kan nemen omdat het een drop-in replacement is. De ophanging zou verbeterd zijn (niet alleen meer een beugel aan de bovenkant maar ook steuntjes aan de onderkant) en hij zou ook stiller zijn geworden. En als ik voor een ander merk zou kiezen, zou ook het hele kanalensysteem in de woning aangepast moeten worden. Ik ben (op papier) wel gecharmeerd van de Vasco T350, die kwalitatief toch wat beter lijkt te zijn dan de Itho, maar door het advies van de installateur ben ik weer aan het twijfelen gebracht.

Op hak- en breekwerk voor nieuwe ventilatiekanalen zit ik natuurlijk niet te wachten, maar ik kan me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat het klopt. Of praat de installateur geen onzin en is een nieuwe/zelfde Itho toch de beste keus? Ik hoor graag wat jullie vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:26
Itho is geen slechte fabrikant van WTW.. Je kan pech hebben.
Dat vooropgesteld.

Ik denk dat je beter gewoon om je heen moet kijken.. 15 jaar geleden was internet nog maat 10Mbps doen en 1 up.. :+ Andere woorden. Technieken zijn zo veel veranderd. Dat een zelfde unit misschien kwa inbouwen voordeliger is. Terwijl een ander systeem op de langer termijn meer rendement geeft en dus uiteindelijk goedkoper kan zijn.

Als je voor een ander merk gaat hoef je niet het het gehele kanaal aan te laten passen.. Ik neem aan dat de kanalen in het beton gegoten zijn :+ Daar zijn iig verlopen voor zonder dat dit de flow verstoord.

Daarnaast zou ik ook gelijk je kanalen laten reinigen.. ze zetten dan je kanalen onder druk zo komt het vuil los en wordt daarna opgezogen. Dit helpt ook weer je rendament te verbeteren.

Anyway.. Ik zou bij diverse leveranciers langs gaan evenals te kijken voor een optie van Itho.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Mijn HRU ECO 350 gaat er binnenkort uit. (hangt er 1 jaar en draait bijna altijd op een laag pitje)

Ik ben aan het kijken naar een moderner systeem.
Ben een beetje klaar met itho (quality flow)
Ook als je netjes vraagt om een modbus lijst van de nieuwste generatie, vertikken ze het om te beantwoorden via de mail.
Dan niet. Next.

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2020 18:14]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11:32

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag Wij zijn gespannen naar je "next" generation WTW-systeem en vooral jouw selectiecriteria.
Idd vreemd als ITHO reclame maakt met MODBUS connectiviteit en dan geen registerlijst wil sturen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUX! - Some Insights

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Hoeveel ruimte is er bij de wtw unit en waar zitten de aansluiting? Bij Zehnder bijvoorbeeld zitten de aansluiting altijd aan de bovenzijde kom je hier mee weg? Foto zou makkelijk zijn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:28
BadConnection schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:07:
Hoeveel ruimte is er bij de wtw unit en waar zitten de aansluiting? Bij Zehnder bijvoorbeeld zitten de aansluiting altijd aan de bovenzijde kom je hier mee weg? Foto zou makkelijk zijn
Het ging me vooral om de vraag of de installateur nu onzin praatte of niet met zijn verhaal dat ook de ingestorte luchtkanalen vervangen moesten worden (ja dus). Waarschijnlijk was het lucratiever om alleen het kastje om te ruilen en/of had hij geen zin in extra werk om de aansluitingen aan te passen. Het blijft vervelend dat je er kennelijk niet op kunt vertrouwen dat je eerlijk advies krijgt.

De Zehnder Q350 stond bovenaan mijn lijstje, maar die kan ik inderdaad niet kwijt vanwege de ruimte en de plaats van de aansluitingen. Een unit met boven- en onderaansluitingen is het makkelijkste te plaatsen, vandaar dat ik bij de Vasco uitkwam. Ik ga maar eens een andere installateur benaderen lijkt me.

Aanvulling 3 december 2020:
De wtw is inmiddels vervangen en het is een Brink Flair 300 geworden, in overleg met de installateur. Aan de plaatsing ging nog wel wat puzzelwerk vooraf, maar uiteindelijk waren er maar kleine aanpassingen aan de luchtkanalen nodig. De variant van de Flair met boven- en onderaansluitingen past zelfs beter in onze installatie dan de Itho. Er is nu ook ruimte voor een demper op de afvoer (die zat er nog niet) en dat scheelt enorm qua installatiegeluid. De kwaliteit van de installatie is voor mijn gevoel van een 5 naar een 9 gegaan, overigens ook omdat ik een goede installateur trof met oog voor de details.

De Flair is kwalitatief stukken beter dan de HRU-3 die hij vervangt en de meerprijs ten opzichte van de Itho voor mij meer dan waard. Nu heb ik geen ervaring met de HRU ECO 350, maar op papier waren de verschillen met de HRU-3 niet zo groot en het ontwerp is vrijwel gelijk gebleven. Het geluidsniveau van de Flair is flink lager. Op de middenstand maakt hij (subjectief) ongeveer evenveel geluid als de Itho op de laagstand deed. De Flair is op de laagstand niet hoorbaar. En op de Flair kun je zo'n beetje alles instellen via een (lokale) web-interface. Groot voordeel ten opzichte van de Itho is de constant volumeregeling. Nadeel van de Flair is, dat je standaard geen draadloze bedieningen kunt gebruiken buiten de web-interface om. En vocht- en CO2 sensoren gaan allemaal bedraad. Dat heeft Itho wel beter voor elkaar. Ik begrijp niet echt waarom Brink dat niet op dezelfde manier geïmplementeerd heeft; voor de gemiddelde eindgebruiker voegen draadloze sensoren en schakelaars meer toe dan een webinterface en bediening via een app (mijn telefoon heeft geen sensoren voor de luchtkwaliteit...).

Tegelijk met de wtw heb ik ook de ventielen laten vervangen en dat gaf nog wel wat problemen. De Brink Design ventielen die ik had uitgezocht bleken slecht te matchen met mijn installatie en moeilijk/niet op de gewenste debieten in te regelen zonder geluidsoverlast. Ik kwam er pas na de plaatsing achter dat het eigenlijk een rebrand is van Ubbink Haelix ventielen, die specifiek ontworpen zijn voor systemen met een centrale inregeling van de ventilatiepunten en die eigenlijk alleen bedoeld zijn om kleine drukverschillen op de eindpunten op te vangen in "nette" installaties. Ik heb ze inmiddels dan ook vervangen door Zehnder Comfovalves, die beter geschikt zijn voor mijn installatie. Helaas niet zo mooi om te zien als de Brink ventielen, maar functioneel vele malen beter en stiller.

Kort samengevat: een Brink Flair in combinatie met Zehnder Comfovalves levert een stille installatie op voor een redelijke prijs, die ook goed is in te passen in een bestaand kanalensysteem. Wellicht nuttige info voor iemand die voor dezelfde vraag staat.

[Voor 58% gewijzigd door Vistajevski op 03-12-2020 11:12]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True