Kabels aanleggen. Ben ik op de goede weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-07 11:39
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn aangeschafte woning (appartement, 4e en tevens bovenste etage BJ 1963).
Totale oppervlakte is 73m².

Hier zal ik 200/200mb/s glasvezel abbonement bij KPN afnemen.

De aansluiting voor het glasvezel zit aan de zijkant van de woning in de woonkamer. Hier zal bijna direct naast de TV worden aangesloten met Sonos en PS4. Deze 2 wil ik sowieso aan de kabel hebben hangen.
Tot hier nog geen probleem want deze kunnen direct in de modem.

De uitdaging begint aan de andere kant van de kamer, aan de andere kant van de hal, waar het kantoor komt. Hierin komt een desktop te staan welke ik ook via de kabel wil aansluiten.
In de kamer daarnaast is de slaapkamer waar enkel een TV met apple TV komt te hangen.
Dus wellicht dat ik ook daar een kabel naartoe ga trekken want toch bezig.

Daarnaast heb ik nog een Philips Hue bridge welke aan de kabel wilt.

In totaal dus al sowieso 4 apparaten welke aan de kabel 'moeten'.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Er gaat sowieso een andere vloer inkomen. Dus ik zat zelf al te denken om in de vloer een kabelgoot te maken om zo de kabels door de woning te laten gaan en dan aansluiten op wandcontacten.

Wat ik zelf dan denk is TV, Sonos en PS4 direct in de KPN modem, dan een kabel naar de meterkast (+/- 10 meter kabel), daar een router/switch neerzetten. Dan kan hier ook de Philips Hue bridge in want deze zit centraal in de woning en dan ook mooi in de kast.
En dan vanuit daar onder de vloer weer naar het kantoor (+/- 5 meter kabel) en naar de slaapkamer (+/-4meter kabel).

WiFi mag de KPN box zelf doen. Dat zal dan gaan om een tweetal laptops en een handje vol aan smartphones/tables.

Is bovenstaande situatie een goede optie of zijn er betere?
Daarnaast is mijn vraag wat voor dit gebruik aan kabels nodig zijn?
Cat5/6/7/22? geen idee
Ook kan ik er niet helemaal uitkomen of ik een switch of een router moet hebben (en wat het verschil tussen de twee is).
En tot slot, is mijn idee van de aansluitingen correct. Of moet ik één kabel van de KPN modem naar de switch/router doen, en deze vervolgens naar alle apparatuur laten gaan?

En tot slot2 , wat zijn de eigenschappen die ik bij mijn gebruikop moet letten wat switch/router betreft?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat er goede adviezen uitkomen.

PSN: Flix20-NL

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:50

lier

MikroTik nerd

Is bovenstaande situatie een goede optie of zijn er betere?
Klinkt prima, wellicht alleen nog een accesspoint nodig.
Daarnaast is mijn vraag wat voor dit gebruik aan kabels nodig zijn?
Cat5/6/7/22? geen idee
Cat 6 is prima, zeker op deze afstand.
Ook kan ik er niet helemaal uitkomen of ik een switch of een router moet hebben (en wat het verschil tussen de twee is).
Een router gebruik je om twee netwerken aan elkaar te knopen, jij wilt een netwerk (en dus een switch).
En tot slot, is mijn idee van de aansluitingen correct. Of moet ik één kabel van de KPN modem naar de switch/router doen, en deze vervolgens naar alle apparatuur laten gaan?
Van KPN krijg je een router (knoopt Internet aan jouw interne netwerk), daarvandaan ga je vertakken naar de verschillende devices (met eventueel een switch ertussen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kw4h
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-06 08:47
Ik kwam toevallig langs. Wat willekeurige tips:

Plinten kunnen ook dienen als kabelgoot, zeker als de vloer opnieuw gelegd wordt. Kabel wordt alleen langer dus het lig een beetje aan de indeling van je woning of dat ook daadwerkelijk praktisch is ten opzichte van het frezen van een kabelgoot.

Switches kunnen aardig compact zijn. In mijn geval heb ik de ISP router in de meterkast, en volledig aan de andere kant van de woning staat de TV (met tv kastje, Philips Hue, radio en zo). Ik heb 1 kabel van de meterkast naar de tv hoek, en daar zit een klein switchje die uitsplitst naar ik geloof 4 of 5 andere poorten. Zoiets als dit, maar niet exact dat model: https://tweakers.net/pricewatch/391581/netgear-gs208.html

Over het algemeen is je idee van aansluiten aardig in de goede richting hoor. Zelf probeer ik altijd de lange afstanden met een enkele kabel te doen, en dan dicht bij meerdere apparaten een switch te gebruiken. En natuurlijk wifi voor de apparaten waar een lage ping of stabiele hoge throughput niet belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-07 11:39
lier schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:23:
[...]

Klinkt prima, wellicht alleen nog een accesspoint nodig.
Een accesspoint als in tweede wifi punt?
Zou dat nodig zijn in een woning van 12 meter diep en 10 meter breed waarin draadloos van voornamelijk telefoons,tablets en een indicentele laptop voor web/mail?
[...]

Van KPN krijg je een router (knoopt Internet aan jouw interne netwerk), daarvandaan ga je vertakken naar de verschillende devices (met eventueel een switch ertussen).
[/quote]

Dus ik kan direct op de KPN router ook devices aansluiten maar ook op de switch?
kw4h schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:47:
Ik kwam toevallig langs. Wat willekeurige tips:

Plinten kunnen ook dienen als kabelgoot, zeker als de vloer opnieuw gelegd wordt. Kabel wordt alleen langer dus het lig een beetje aan de indeling van je woning of dat ook daadwerkelijk praktisch is ten opzichte van het frezen van een kabelgoot.

Switches kunnen aardig compact zijn. In mijn geval heb ik de ISP router in de meterkast, en volledig aan de andere kant van de woning staat de TV (met tv kastje, Philips Hue, radio en zo). Ik heb 1 kabel van de meterkast naar de tv hoek, en daar zit een klein switchje die uitsplitst naar ik geloof 4 of 5 andere poorten. Zoiets als dit, maar niet exact dat model: https://tweakers.net/pricewatch/391581/netgear-gs208.html

Over het algemeen is je idee van aansluiten aardig in de goede richting hoor. Zelf probeer ik altijd de lange afstanden met een enkele kabel te doen, en dan dicht bij meerdere apparaten een switch te gebruiken. En natuurlijk wifi voor de apparaten waar een lage ping of stabiele hoge throughput niet belangrijk is.
Dus wat een oplossing zou kunnen zijn is KPN > switch >(enkele kabel) > switch > meerdere devices?

Ik wil in het kantoor 2 UTP/netwerk wandpunten maken. ééntje zal continu door de desktop bezet zijn, de tweede voor meer aansluit mogelijkheden.
Hoe sluit ik deze aan?
Hier zou dus in de muur een 'mini' splitter tussen moeten om van de enkele kabel een dubbelen te maken?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat laatste is lastig. Gewoon 2 kabels trekken vanaf de switch. Zit je voor nu goed. Als je in toekomst dan nog meer nodig hebt kun je switch gebruiken om in kantoor verder te splitsen.

[ Voor 49% gewijzigd door Sethro op 07-07-2020 21:20 ]