Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Eerste auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 23-04 09:22
Hallo allemaal!

Ik ben eens rustig aan het kijken voor mijn eerste auto. Maximaal wil ik 1.5k eraan uitgeven.
De auto zal voornamelijk bedoeld zijn om mij naar werk te transporteren (~35 km enkeltje).
Voor de rest om wat boodschappen te halen etc. Dus geen wereldreizen.

Ik zag toevallig deze: https://www.autotrack.nl/...sse-benzine-2002-49918211

Heeft iemand ervaring met dit soort auto's? Zouden eventuele onderhouds-/reparatiekosten bij dit soort auto's duur zijn? Op internet kan ik niet heel veel erover vinden namelijk.

Hoor het graag :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Auto's in jouw prijsklasse gaan sowieso veel kilometers op de teller hebben.
Je zou vooral kunnen kijken naar kleine auto's a la Suzuki alto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 13:06
Google maar eens "Elk test A class". Zegt genoeg over dat bejaardenbakje.
Het mag dan wel opgelost zijn door ESP in te bouwen, weggedrag is alsnog beroerd

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PingOvercrash77
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 13:00
Ik zou in die prijsklasse idd geen mercedes kopen, en al helemaal geen A klasse.
Ga voor een japanner, toyota, starlet, corolla.
Vergen weinig onderhoud en zijn meestal onverwoestbaar.

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolko
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19-06 09:39
Ik rij sinds een klein jaartje een Aygo uit 2008. Nog nooit problemen mee gehad. De meest kale versie (Zonder airco, electronische deurvergrendeling, elektrische ramen) voor rond de 1500 euro. De radio is zwak maar dat los ik zelf op met een klein jbl boxje. Onderhoud moet nog komen in september maar verwacht niet al te veel geks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uhmazing
Bedankt voor de snelle reacties allemaal! Dan zal ik eens verder kijken :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:33
Mitsubishi Colt. Lichtgewicht, ruim interieur (maar wel wat minder laadruimte) super betrouwbaar en zuinig. Met dit budget een beetje zoeken, maar als het lukt een prima alternatief op de 1990 ogende Alto's.

Een Mercedes zou ik met dit budget niet doen. Ook niet met het tienvoudige overigens. Ervaring met twee A klasse, instap en top end, beide constructiefouten die niet onder garantie vallen en meer dan je budget kosten om te herstellen (tot het weer kapot gaat). Dus Mercedes is wat mij betreft leuk, als je ze nieuw hebt en wegdoet na een jaar of drie. (Los van de veel oudere modellen, maar die zijn helemaal niet wat je zoekt)

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:40
Zoals de meesten hier al zeggen, met een dergelijk budget zou ik niet voor een Mercedes/BMW of iets in die trend gaan. Hoe lager het budget, hoe meer impact onderhoudskosten gaan hebben. 1.5k voor de aanschaf van een eerste autootje kan prima, maar neem dan iets waar je weinig onderhoudskosten aan hebt en, optioneel, waar je eventueel zelf wat onderhoud aan kunt doen.

Als ik op Autoscout een korte blik werp op benzine auto's van max 1500 euro met maximaal 200k op de teller, dan zit daar best nog wat leuks tussen (qua modellen). Bij elk is het de vraag of er geen addertje onder het gras zit, maar goed ik heb geen zin om van allen de beschrijving te lezen. Maar qua auto's zie je van alles; van Opel Corsa's, Ford Ka's en Renault Twingo's, tot een Audi A3, Opel Astra, Ford Focus of Mitsubishi Carisma en nog wat van die modellen.
En ik zou hierbij zeggen: geef liever 200 euro meer uit voor een auto die motorisch/mechanisch goed in orde is; geen versleten koppeling of kale remmen, distributieriem die vervangen moet worden. Een ieder van die reparaties kan dan direct honderden euro's kosten. Dan is goedkoop ineens duurkoop.

Een laatste tip: als je echt niet veel geld uit kan of wil geven aan een auto, reken dan ook van tevoren even uit wat hij aan verzekering en wegenbelasting kost. Ter illustratie een aantal voorbeelden (allen bij Centraal Beheer):
- Mitsubishi Colt uit 1998 kost je 54.62 euro per maand aan WA+ met 0 schadevrije jaren
- Volkswagen Golf uit 2000 kost je 70.09 euro per maand voor hetzelfde
- Opel Astra uit 1999 kost je 60.40 euro per maand
- Volkswagen Polo uit 2000 kost je 64.23 euro per maand

Bepaalde merken/types auto wordt meer schade mee gereden (vaak door beginnende bestuurders) en zijn daarom een stuk duurder (Golf en Polo vallen in die categorie).

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
De Colt uit die jaartallen zijn wel erg roestgevoelig. Let daar goed op!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Verderf
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-06 20:26
Mocht je toch perse voor die mercedes gaan, let erop dat het een import auto is en je deze als hij zonder compleet onderhoudsboekje komt links moet laten liggen.

Zoals hierboven mensen al aangeven, ga voor bijv een toyota of mazda, betrouwbare autos met weinig onderhoud.
Zeker als je maar 70km per dag rijd zie ik niet in waarom je een dure duitser zou moeten en willen rijden.

[Voor 44% gewijzigd door Verderf op 07-07-2020 15:39]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:36
Batsgeit schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:30:
Dat kun je trouwens van bijvoorbeeld de Ka en de Astra ook wel zeggen die ook voorbij zie komen hierboven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:10
Een auto voor 1500€ is altijd een gok.
Met wat geluk rij je een jaar, en heb je alleen olie vervangen, maar met wat pech heb je zo 1000€ kosten...
Goed nakijken wat je koopt en eventueel iemand mee nemen die er wat van kent kan helpen om een auto te vinden die net iets betrouwbaarder is dan het eerste beste brik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:55

Touchdomex

Meisje!

InZane schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Dat kun je trouwens van bijvoorbeeld de Ka en de Astra ook wel zeggen die ook voorbij zie komen hierboven.
Ja en een Ka waar geen roest te zien is zou ik niet vertrouwen. Aangezien die dingen vanuit binnen rotten dus als je roest bij de kokerbalken ziet dan weet je zeker dat het ook erin zit.

Overigens volgens mij roesten die A-klasses zoals in de TS gemeld zijn ook nog wel aardig op vervelende plekken. Sowieso veel Mercedessen uit die periode...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12:33
Batsgeit schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:30:
Misschien moeten we even helder krijgen welke jaartallen dat zijn. Ik doelde op de Colt vanaf 2004, een heel ander beestje dan die daarvoor.
Overigens is een Smart ForFour ongeveer dezelfde auto, maar meestal duurder en een fractie minder betrouwbaar volgens mij.
( De Colt vanaf 2004 en de Smart ForFour werden beide in NL gebouwd door NedCar. Onder het uiterlijk nagenoeg gelijk.)

Wat betreft verzekering is een Colt uit 1998 en 2004 en nieuwer overigens net zo duur.
Dat de Volkswagens en Opels zoveel duurder zijn komt waarschijnlijk voor een groot deel doordat die veel meer gestolen worden. Populair zijn heeft nadelen.

[Voor 17% gewijzigd door Crahsystor op 07-07-2020 16:36]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-06 11:15
Touchdomex schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Ja en een Ka waar geen roest te zien is zou ik niet vertrouwen. Aangezien die dingen vanuit binnen rotten dus als je roest bij de kokerbalken ziet dan weet je zeker dat het ook erin zit.

Overigens volgens mij roesten die A-klasses zoals in de TS gemeld zijn ook nog wel aardig op vervelende plekken. Sowieso veel Mercedessen uit die periode...
Bij de eerste serie KA's rot ook het VIN weg, dat wordt op een gegeven moment APK afkeur en een ritje naar het RDW :') :')

Carisma's met 1.8 GDI motor kunnen geen E10 verdragen :F

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:19
Een auto van 1500 euro met een jaar apk kan je geluk of heel veel pech hebben.
Je hoopt dat je de volgende APK gaat halen denk ik dan.

je geeft aan je eerste aan, heb je goed inzichtelijk wat de overige kosten zijn ?
Heb je eventueel gekeken naar private lease ? Dan heb je vast kosten en geen gezeur (uiteraard wel andere zaken waar je rekening moet houden, zie het PL topic).

Mijn advies zou zijn koop een Aygo oid, dit zal iets duurder zijn maar heb je denk ik wel het beste plezier van.

Voor 1500 euro een A klasse kopen (want mercedes ?) is er waarschijnlijk dit bedrag nog wel een keer er aan uit geven voor het einde van het jaar.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:14

mvdam

EV-Gekkie

Ik zou zelf ook iets van een Aygo / 107 / C1 uitzoeken.

Misschien je budget iets oprekken, een beetje Aygo lijkt te koop te staan vanaf +- €2000
Blijven behoorlijk op waarde over het algemeen. Mijn 2010 model heb ik in 2015 voor €6000 gekocht, en in 2018, en 60.000km verder voor €4250 verkocht. (€0,03 / km afschrijving of +-€50 per maand)

In principe gaat er weinig aan stuk vzviw.
De waterpomp schijnt niet alles te zijn, maar daar had ik met een ton op de teller geen issues mee.
Heeft een distriketting en geen riem, dus daar heb je weinig zorgen aan.

Wel een dingetje om op te letten is of hij lekkage heeft. En ook dat is vaak goed te fiksen met wat strategische kit en een beetje knutselen. :)

Onderdelen zijn belachelijk goedkoop (een volle uitlaat ex katalysator voor €80, remblokken rondom €50, remschijven rondom €100)

Vrienden hebben in dezelfde periode een A-klasse gereden, aanschaf €2500, ondertussen honderden euro's aan kosten gemaakt (2x een deur die niet meer sloot, 2 gebroken veren, en allerlei ander vaag gezeur). En mochten hem toen voor €500 3 jaar later weer inruilen, en op de weg naar inruilen gaf hij de geest. O+

Allemaal n=1 ervaringen, maar ik zou het wel weten :>

[Voor 17% gewijzigd door mvdam op 08-07-2020 08:24]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Verderf
mvdam schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:22:
Heeft een distriketting en geen riem, dus daar heb je weinig zorgen aan.
Ik kan helaas uit ervaring spreken dat dat geen garantie is ;) Die dingen kunnen over de loop van tijd uitrekken. In mijn geval zit die ketting in een plastic bracket die na verloop van tijd stuk geslagen kan worden door het uitrekken van de ketting met alle gevolgen van dien.

In mijn geval was ik gelukkig op tijd maar prijzig was het wel. Maar goed, dat was een auto uit 2008 met bijna 150k op de teller.

[Voor 16% gewijzigd door Verderf op 08-07-2020 09:46]

| Asus ROG X570-E | AMD 5800X | 4x8GB DDR4 | Nvidia Geforce 3080 XC3 Ultra Gaming | Corsair AX860 | Crucial MX300 1,05TB | Samsung 970 500GB |

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20:14

mvdam

EV-Gekkie

Verderf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Ik kan helaas uit ervaring spreken dat dat geen garantie is ;) Die dingen kunnen over de loop van tijd uitrekken. In mijn geval zit die ketting in een plastic bracket die na verloop van tijd stuk geslagen kan worden door het uitrekken van de ketting met alle gevolgen van dien.

In mijn geval was ik gelukkig op tijd maar prijzig was het wel. Maar goed, dat was een auto uit 2008 met bijna 150k op de teller.
offtopic:
dat was vermoedelijk een VAG auto of niet? :>

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Touchdomex
  • Laatst online: 20:55

Touchdomex

Meisje!

mvdam schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:05:
[...]

offtopic:
offtopic:
er zijn heel veel merken geweest met issues met rekkende kettingen en issues met de kettingspanners :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DarkUnreal
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:31

DarkUnreal

Postmaster General

Ik heb een paar jaar geleden een Toyota Corolla (94) gekocht (bij een dealer), voor 1,5K met 145K op de teller.

Ik zou naar dat soort auto's kijken, en ook bij een dealer halen.

(op dit moment tik ik bijna de 200K aan.. en eigenlijk geen grote uitgaven gehad. keertje de remmen bij een APK)

[Voor 24% gewijzigd door DarkUnreal op 08-07-2020 11:02]

iRacing Profiel

• tdm850ed
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 11:56
Vorig jaar mijn oude 206 1.4 hdi (300k km) ingeruild voor een nog knap uitziende 206 gti (160k km), als eerste auto moet je maar net geluk hebben.

Kosten na inruil waren 1100 euro, initiele prijs 1600, kwestie van geluk zou je zeggen.

• Verderf
mvdam schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:05:
[...]

offtopic:
offtopic:
VAG auto komt er hier niet in ;) Betreft in dit geval een BMW 1 serie

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:23
Een Hyundai Getz! Of inderdaad een Mitsubishi Colt zoals hierboven genoemd. De Getz was mijn eerste auto. Had toch nog wel wat luxe zoals een goede airco, genoeg ruimte etc. Nooit iets aan gehad of mee stilgestaan uiteindelijk weggedaan toen hij wel veel gelopen had maar deze auto rijdt nog steeds ergens rond in Nederland zag ik laatst.

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:01
De Panda is ook oersterk trouwens.

• PingOvercrash77
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 13:00
kurk_droog schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:13:
De Panda is ook oersterk trouwens.
het 2010 model rot het subframe onder weg, dingen roesten snel, weet niet welk model jij het over hebt

-=- specs mp3pc -=- specs server -=- specs workstation -=-

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PingOvercrash77 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:41:
[...]

het 2010 model rot het subframe onder weg,
Deze lijst met berichten toont dat niet specifiek aan; heb je meer info over (specifiek) modeljaar 2010 en het rottende subframe?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Uhmazing
https://www.autotrack.nl/...upo-benzine-2002-49948712

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wat is? Ziet er nog vrij goed uit + 2 sleutels & onderhoudsboekje.
Of toch écht gewoon naar een Japanner/Zuid-Koreaanse kijken?

[Voor 15% gewijzigd door Uhmazing op 09-07-2020 18:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-06 22:11
Uhmazing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:25:
https://www.autotrack.nl/...upo-benzine-2002-49948712

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wat is? Ziet er nog vrij goed uit + 2 sleutels & onderhoudsboekje.
Of toch écht gewoon naar een Japanner/Zuid-Koreaanse kijken?
Roest blijft altijd opletten.
De 1.4 heeft last van kantelende zuigers en hoog olie verbruik

• Mapro
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 15-06 22:11
PingOvercrash77 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:41:
[...]

het 2010 model rot het subframe onder weg, dingen roesten snel, weet niet welk model jij het over hebt
Meer info over?

• Tonatiuh
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 05-08-2020
*snip* crosspost met: Tonatiuh in "[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018"

[Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 15-07-2020 22:19]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True