Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-02 12:37
Goedemiddag,

Ik heb een Synology DS216+ en hierin zitten 2 WD Red 3TB schijven.
Eentje (schijf 2) gaf een tijdje al aan dat de bad sectors aan het oplopen waren. Het waren er 5. Ik heb die schijf eruit gehaald en er opnieuw in gedaan. Daarna moest de schijf weer gekoppeld worden en vervolgens waren de bad sectors verdwenen. Hoe kan dit?
Hieronder staan de gegevens van beide schijven die ik uit DSM getrokken heb.

Schijf 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_hfjBu22ii2D2MYxfaQf4x9PVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xpqilqpH2uhKxXt3UcW0Nz3f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP5aVBxVmpQZBA_5II0jCoSL8r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GAXFnNvExpDuhaDv9GQVLbrc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFtzyq3ha7fQek1wKo_Q30hFA7I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5ak7RDY2ROmilfq67y7dByIG.png?f=user_large

Schijf 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CO1je92ZPaWplzSDyXnTdcdjh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/byKkksXTzyJMH2PO0vn79i3X.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xVMpX7fCsVesxA1q04vCVnm6J4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pVYfNGv1jCcxhetFZz4hWcbJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMk3dyciS-P7XYmAUPq2XYeM2Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mM2weuWNRIzk4wQFh1YA7MLm.png?f=user_large

Wat denken jullie. Is de schijf nu aan vervanging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:33
Vind nog wel meevallen , schijf kan nog wel tijd mee.
Zelf ook aantal read errors op mijn wd 3 TB red..maar draait sindsdien nog steeds al 1,5 jaar zonder probleem verder.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Weet jij dan hoe het kan dat hij bad sectors begon te krijgen en dat die verdwenen zijn na het opnieuw koppelen van de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:07
Reformat na het erin steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

sdop schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:34:
Weet jij dan hoe het kan dat hij bad sectors begon te krijgen en dat die verdwenen zijn na het opnieuw koppelen van de schijf?
Kans is aanwezig dat het een van onderstaande zaken is geweest:

1) false positive

2) de "bad sectors" zijn vervangen door sectoren uit de reserve. Nu zijn het dus reallocated sectors.

Overigens is het al best een nette score. The 3TB WD Red is wel de minste uit de hele lineup. Hoogste uitval in ieder geval volgens de statistieken van Backblaze.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De oudere WD RED serie (EFAX EFRX) kan last hebben van weak sectors.

Als je ze opnieuw beschrijft is het weer goed voor een tijdje.
Je kunt eens de extended test uitvoeren om alles te checken.

Dit is precies waarom je SHR gebruikt. Geen reden tot paniek.
Als het blijft eventueel vervangen voor een nieuwe (niet-SMR) schijf.

Oja, en zijn je backups in orde? Want het bestandssysteem checkt niet of de data klopt die hij leest, hij vertrouwt op de schijf om te weten of de data stuk is.

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 08-07-2020 10:55 . Reden: foutje, moet EFRX zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Deze twee die er nu in zitten zijn WD30EFRX schijven.

Backups zijn in orde. Ik maak wekelijks een kopie van de belangrijke mappen naar een externe harde schijf en die wissel ik dan om met een andere externe harde schijf op een andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
sdop schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:31:
....
Backups zijn in orde. Ik maak wekelijks een kopie van de belangrijke mappen naar een externe harde schijf en die wissel ik dan om met een andere externe harde schijf op een andere locatie.
Zorg dan wel dat je de oude backups aanvult en niet telkens overschrijft, want defecten in bestanden kunnen er zomaar in sluipen zonder dat je het merkt. Oudere backups beschikbaar hebben is dan een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
sdop schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:31:
Deze twee die er nu in zitten zijn WD30EFRX schijven.

Ja, sorry. de EFRX serie ja. Die efax is smr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Hebben de nieuwere EFRX schijven dit probleem dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
De nieuwe schijven zijn SMR. Die hebben hele andere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Bestaan er geen nieuwere niet-SMR EFRX schijven? Of hebben alle EFRX schijven het probleem met de weak sectors?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Nee, je moet dan in de RED Plus serie zoeken.

Heb je heel de harde schijf fraudezaak gemist?
nieuws: Hdd-fabrikanten verzwegen gebruik shingled magnetic recording bij som...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Maar als ik goed kijk in de link die jij stuurde dan valt de EFRX onder de RED Plus, of begrijp ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik wist niet dat EFRX nog te koop was. Die kun je veilig kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Inmiddels zijn de problemen weer terug en wil ik een nieuwe schijf gaan kopen.
Wat raden jullie aan?
Er zitten nu de volgende schijven in:
2x WD30EFRX-68EUZN0

Eén ervan heeft nu 3 beschadigde sectoren (volgens DSM), de ander heeft nog 0 beschadigde sectoren.
Ik wil die ene dus gaan vervangen. Maar door wat voor schijf zouden jullie die vervangen?
Moet ik exact dezelfde kopen? Of een ander type schijf? Of is het vervangen van allebei aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Die Red’s die je nu hebt heb ik er 4 van draaien sinds een jaartje of 1,5. En daarvoor ook 4 stuks een jaartje of 4 gebruikt in een NAS. Gelukkig zonder problemen. Als ik nu nieuwe schijven nodig had, zou ik ze waarschijnlijk vervangen door pricewatch: Seagate IronWolf, 4TB. Goede prijs per GB en geschikt voor NAS-gebruik. Mixen van schijven kan in principe wel. Maar als het kan, zou ik ze beiden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
Misschien een beetje laat maar het probleem was te zien aan de spin-up tijd.
Die was veel te hoog en dat duid altijd op problemen.

Vaak is het een beschadigde kop die "blijft plakken" dat zal vervolgens leiden tot defecte sectoren dus als je zoiets ziet meteen zorgen dat je een backup maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Ben(V) schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:45:
Misschien een beetje laat maar het probleem was te zien aan de spin-up tijd.
Die was veel te hoog en dat duid altijd op problemen.
Ik heb niet zoveel verstand ervan, maar die zijn wel vergelijkbaar voor beide schijven toch? Verwacht je dat die ander ook problemen gaat geven dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
Hmm... heb even naar m'n eigen Nas gekeken en jouw waarden zijn vergelijkbaar.
Ik begrijp dus niet helemaal hoe je die waarden moet interpreteren.

Ik had in het verleden een oude disk in m'n test Nas zitten en daar begon DSM meldingen te geven dat de spin-up time van de disk te hoog werd.
Ik had dat genegeerd want het is toch een test Nas.
Na een paar weken gaf de disk helemaal de geest.
Ik heb toen niet naar de S.M.A.R.T. waarden gekeken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Aha, ja dus dat zegt bij mijn 2 schijven niet heel veel.
Ik twijfel nog steeds wel erg over wat ik nu moet doen met m'n schijf/schijven en wat wijsheid is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik heb eenzelfde schijf in een DS415Play met iets van 19 beschadigde sectoren (ongelukje bij wisselen van DS214 naar DS415Play waarbij 'ie van < 1cm uit mijn vingers glipte en op tafel stuiterde) maar na jaren zijn er geen bij gekomen. Voor 3 beschadigde sectoren zou ik in elk geval de boel niet vervangen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Welke harddisks raadt de NAS-fabrikant aan voor deze NAS?
Welke typen staan in de HCL (Hardware Compatibility List)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
FooLsKi schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:54:
Ik heb eenzelfde schijf in een DS415Play met iets van 19 beschadigde sectoren (ongelukje bij wisselen van DS214 naar DS415Play waarbij 'ie van < 1cm uit mijn vingers glipte en op tafel stuiterde) maar na jaren zijn er geen bij gekomen. Voor 3 beschadigde sectoren zou ik in elk geval de boel niet vervangen.
Ik krijg dus wel de hele tijd dit soort meldingen:
Er is een logboek met ernstigheid err op SNAS. Controleer de gegevens op het systeem.

De inhoud van het logboekbestand is de volgende:

unc
Er is I/O-fout opgetreden op schijf 2 op SNAS, maar de schijf werkt nu correct na meerdere pogingen. De fout is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Wij raden u aan om uw gegevens onmiddellijk te back-uppen om gegevensintegriteit te garanderen. Ga naar Opslagbeheer
> HDD/SSD > S.M.A.R.T. en voer de uitgebreide test uit. Volg de
aanbevelingen in de testresultaten.
Er is een logboek met ernstigheid err op SNAS. Controleer de gegevens op het systeem.

SYSTEM: Last message 'unc' repeated 1 times, suppressed by syslog-ng on SNAS

ioerr
Kan dat geen kwaad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

sdop schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:13:
[...]

Ik krijg dus wel de hele tijd dit soort meldingen:

[...]

[...]

[...]

[...]

Kan dat geen kwaad dan?
Hmm, dat soort geneuzel krijg ik niet. Klinkt alsof er wat meer aan de hand is dan enkel wat beschadigde sectoren.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:49
Als Synology SMART waarschuwingen gaat gooien, wordt het tijd voor een nieuwe disk.
24.000 uur draaitijd is niet extreem veel (3 jaar 24/7), maar wel voorbij de economische levensduur

Als je een nieuwe schiijf koopt, kijk dan ook ff naar Backblaze disk stats:
https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html
Die houden serieuze resultaten bij van consumenten harde schijven

[ Voor 35% gewijzigd door GarBaGe op 04-11-2020 10:39 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:17
Backblaze koopt tegenwoordig eigenlijk helemaal geen consumenten schijven meer.
Daarom is het aandeel WD 0%tegenwoordig.

Ja ze kopen sata maar eigenlijk alleen enterprise modellen daarnaast alleen zeer grote capaciteiten die consumenten nauwelijks kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 04-11-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 16:48

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou je schijf even checken op garantie bij wd. dan kan je hem gratis laten omruilen. zelf ook dit laatst gedaan met een wd red. dacht uit de garantie maar volgens wd nog tot 2021 :D

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
GarBaGe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:37:
Als Synology SMART waarschuwingen gaat gooien, wordt het tijd voor een nieuwe disk.
24.000 uur draaitijd is niet extreem veel (3 jaar 24/7), maar wel voorbij de economische levensduur

Als je een nieuwe schiijf koopt, kijk dan ook ff naar Backblaze disk stats:
https://www.backblaze.com/b2/hard-drive-test-data.html
Die houden serieuze resultaten bij van consumenten harde schijven
De SMART status is voor beide schijven gewoon "gezond".
Het zijn dus echt het aantal beschadigde sectoren + de mails die ik krijg van de logboeken + I/O-fouten waarom ik jullie om advies vraag.
Ik vind het lastig om op basis hiervan te zeggen de schijf MOET vervangen worden..

Plus: Garantie op beide schijven is verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
sdop schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:18:
[...]
...
Plus: Garantie op beide schijven is verlopen
Heb je de serienummers op de website van de harddisk-fabrikant ingevuld?
Soms geven zij tot 5 jaar garantie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdop
Renault schreef op woensdag 4 november 2020 @ 17:53:
[...]

Heb je de serienummers op de website van de harddisk-fabrikant ingevuld?
Soms geven zij tot 5 jaar garantie ...
Ja, die heb ik gecontroleerd op de website van Western Digital. Die geeft dus aan dat de garantie voor beide schijven verlopen is.
Pagina: 1