Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!
Mijn vraag
Ik (een netwerk-noob) wil draadloze gigabit wifi verbinding hebben met mijn laptop. Dus constante linkspeed van 2,4 Gbit/s dat dus resulteert in 930+ Mbit/s in de praktijk (na genoeg gigabit in mijn ogen). Een natte droom in combinatie met een NAS.

Hoe krijg ik constant de geadverteerde 2.4Gbit/s? Windows zegt dat de AX200 blijft hangen op 1,2 Gbit/s wat dus 400-600 Mbit/s betekent in de praktijk

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus RT-AX92U
Intel AX200
XPS 9350
Synology DS720+ (met HDD met R/W van 210 megabyte/s)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tijdens het spelen met de router kon ik 1 video downloaden met 900 Mbit/s vanaf mijn NAS. Dus het KAN!!! Maar vervolgens is dat nooit meer gelukt |:( , ik heb de router opnieuw ingesteld etc.

Ik kreeg het oorspronkelijk voor elkaar door de frequenties te scheiden. Ik heb dus een 2,4GHz, 5GHz-1 en 5GHz-2. De 5GHz-2 staat ingesteld op enkel AX en op enkel 160Mhz kanaal. Ik had 1 instelling veranderd en is de 930 Mbit/s ofwel 2.4Gbit/s link nooit meer bereikt. In windows bij adapter eigenschappen blijft de linkspeed hangen op 1,2 Gbit/s (dus maximaal 600 Megabit/s in de praktijk).

Ik begrijp dat Radar in de buurt kan zorgen dat de 160 MHz channel wordt stop gezet door DFS. Ik woon in centrum van Arnhem en voor de duidelijkheid mijn laptop bevond zich tijdens het testen op 10 cm afstand van de router.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:20

Brahiewahiewa

boelkloedig

KoningSlakkie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:02:
... 1 video downloaden met 900 Mbit/s vanaf mijn NAS. Dus het KAN!!!...
Tijdens het spelen dat bestand vaker gedownload? Want dan is de kans groot dat het uit je locale cache kwam

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:10
Ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt.
Wifi kan gebruikt worden in twee verschillende frequentie banden te weten de 2,4Ghz en de 5Ghz band.
Dat zijn frequentie banden en geen throughtput of linkspeed getallen.

De theoretisch snelheden die deze router kan halen zijn:
In de 2,4Ghz band maximaal 300Mbps
In de 5Ghz band maximaal 867Mpbs
In de 5Ghz band via de nieuwe wifi 6 standaard zou hij theoretisch 4800Mbps kunnen halen.

Dit zijn de theoretische doorvoer snelheden waarbij de 5Ghz getallen gevonden worden door meerdere clients gelijktijdig te gebruiken en dan de getallen optellen (ofwel snelheid volgens marketing standaarden).

Uiteraard is dat alleen zo als beide kanten van de verbinding dit aankunnen wat meestal nooit het geval is.
Volgens mij kan alleen de nieuwste toestellen van Samsung en Apple met wifi 6 uitgerust.

En 900 Mbps kun je helemaal nooit gehaald hebben zelfs niet als je een device zou hebben dat wifi 6 ondersteund.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:20:
...
En 900 Mbps kun je helemaal nooit gehaald hebben zelfs niet als je een device zou hebben dat wifi 6 ondersteund.
Euh, zowel de intel ax200 als de rt-ax92u ondersteunen wifi6

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:10
Die ax200 had ik even over het hoofd gezien, dus misschien kan je een pieksnelheid dan wel halen, maar het probleem met wifi 6 is dat het veel gevoeliger is voor storingen.

De datastream wordt in hele kleine pakketjes verstuurd die per stuk weer veel meer kans hebben niet aan te komen en dus opnieuw verstuurd moeten worden, een beetje storing en de throughput zakt heel snel in elkaar.
En veel opnieuw versturen vertraagt gauw meer dan de boel langzamer versturen zonder re-transmissions.

En de maximale throughput haal je enkel door meerdere clients gelijktijdig te gebruiken en die getallen bij elkaar op te tellen.
Zoals ik al zei dat zijn marketing getallen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Ben(V) schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:38:
Die ax200 had ik even over het hoofd gezien, dus misschien kan je een pieksnelheid dan wel halen, maar het probleem met wifi 6 is dat het veel gevoeliger is voor storingen.

De datastream wordt in hele kleine pakketjes verstuurd die per stuk weer veel meer kans hebben niet aan te komen en dus opnieuw verstuurd moeten worden, een beetje storing en de throughput zakt heel snel in elkaar.
En veel opnieuw versturen vertraagt gauw meer dan de boel langzamer versturen zonder re-transmissions.

En de maximale throughput haal je enkel door meerdere clients gelijktijdig te gebruiken en die getallen bij elkaar op te tellen.
Zoals ik al zei dat zijn marketing getallen.
Ik had die 900+ Mbit/s gezien in mijn taakbeheer. Maar gaat mij ook meer om de linkspeed (dus de modus als het ware) dan de daadwerkelijke praktijk snelheid. Hij is namelijk verbonden met 1,2 Gbit/s "modus". Dus als ik jou begrijp is hij niet in staat om in 2,4 Gbit/s link speed modus te verbinden vanwege interferentie? Die ene keer was dus even random geluk. Dat zou heel jammer zijn, dan zal ik deze toch terug willen sturen. Als ik dit ook met een 100 euro router het zelfde kan bereiken.

Ik heb Asus een email gestuurd, ik wacht nog op antwoord. Ik zal dit hier delen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ga FF naar www.smallnetbuilder.com en zoek op wifi6. Dan vind je dat hun throughput ook niet hoger komt dan 700 Mbps. En dat is onder laboratorium omstandigheden
Het enige wat op hun onderzoek aan te merken valt is dat ze weigeren om een kanaalbreedte van 160 MHz te gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Brahiewahiewa schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:52:
Ga FF naar www.smallnetbuilder.com en zoek op wifi6. Dan vind je dat hun throughput ook niet hoger komt dan 700 Mbps. En dat is onder laboratorium omstandigheden
Het enige wat op hun onderzoek aan te merken valt is dat ze weigeren om een kanaalbreedte van 160 MHz te gebruiken
Ik haal dus ongeveer 600 op een linkspeed van 1.2 Gigabit/s linkspeed. Volgens mij is de test waarbij ze 700 mbit halen wel gewoon Wifi-5/AC

Als 2,4 Gigabit/s snelheid niet van toepassing is in Nederland vanwege gebrek aan 160 Mhz mogelijkheid, dan mag ACM wel eventjes kijken naar de marketing bij wifi. Tot en met Wifi 5 was de beloofde snelheid wel altijd gehaald.

[Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 08-07-2020 14:31]

Ik heb mij blind gestaard op de download snelheid naar mijn laptop. Bij een upload haal ik dus wel 930 Mbit/s, dat is dus wat ik wil. Wat ik raar vind is dat mijn download nog steeds maximaal 600 Mbit/s is. Ik wacht nog af op de reactie van Asus.

[Voor 14% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-07-2020 14:33]

• GDGNG
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16-06 22:34
Ik gebruik een medion erazer laptop waar ik de intel ac chip vervangen heb door een intel ax 200 chip. Mijn router is een AX92U. De doorvoer snelheid die ik haal is aanzienlijk hoger dan voorheen.
Test met AJA 1 gb file richting mijn nas (QNAP 453D met daar aan nog een een extra 4 diskkabinet).

Haal gemiddeld schrijven: 57 MB/s - 478,15 mbs
Haal gemiddeld schrijven: 95 MB/s - 796,72 mbs

Vergeleken met mijn vorige opstelling richting een Synology DS412+ al een enorme verbetering (alhoewel het niet fair is deze beide Nassen te vergelijken). Los nog even van de schijven. Maar ben nog aan het tweaken en kijken wat ik er maximaal kan uithalen.

• GDGNG
*edit* 57 is schrijven, 95 is lezen
GDGNG schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:39:
Ik gebruik een medion erazer laptop waar ik de intel ac chip vervangen heb door een intel ax 200 chip. Mijn router is een AX92U. De doorvoer snelheid die ik haal is aanzienlijk hoger dan voorheen.
Test met AJA 1 gb file richting mijn nas (QNAP 453D met daar aan nog een een extra 4 diskkabinet).

Haal gemiddeld schrijven: 57 MB/s - 478,15 mbs
Haal gemiddeld schrijven: 95 MB/s - 796,72 mbs[Afbeelding]

Vergeleken met mijn vorige opstelling richting een Synology DS412+ al een enorme verbetering (alhoewel het niet fair is deze beide Nassen te vergelijken). Los nog even van de schijven. Maar ben nog aan het tweaken en kijken wat ik er maximaal kan uithalen.
Dat vind ik toch wel netjes, wat voor schijven gebruik je en op welke afstand van de router zit je? Ik zit namelijk 90% van de tijd in de zelfde ruimte als de router binnen 4 meter afstand.

[Voor 55% gewijzigd door KoningSlakkie op 27-10-2020 12:55]

• GDGNG
Schijven zijn Seagate 4TB NAS Ironwolf (4x) in het extra kabinet 3TB WD RED.
Ben onderhand al een tijdje aan het tweaken geweest met de Asus AX92U. Bij mij staat er een in de meterkast, gekoppeld aan de Ziggo, de tweede in de woonkamer (verbonden met cat 5e kabel aan de eerste). Doorvoer tijden zijn stabiel op 92 MB/s schrijven en 101 MB/s lezen.

Dus de laptop met een Intel AX 200 wifi chip maakt verbinding wireless met de QNAP Nas in de meterkast.

• GDGNG
*edit*
Ik maak een fout. Ik zie dat hij op schijf D: aan het schrijven is.
Nog even proberen naar nu de NAS en een grootbestand via verkenner van de nas naar D: halen. Afbeeldingen volgen.

• GDGNG

Weinig verschil. Direct kopieren wel. 100GB van de nas wireless naar de schijf van de laptop blijf stabiel rond de 90 MB/s

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True