Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Soundblaster AE-5 frequentie bereik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Enricotwintig
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 11-07-2020
Goedemiddag,

Een korte vraag als audio leek. Na de aanschaf van een soundblaster AE - 5 voor mijn machientje kwam ik in het menu de optie tegen voor de kwaliteits instellingen. van 16 bit 16 Khz tot 32 bit 96 Khz. Na het één en ander uitgezocht te hebben en ook uitgeprobeerd te hebben zoals de informatie dat 16 bit 44 khz ongeveer overeenkomt met cd kwaliteit en verschillende instellingen met muziek te hebben geprobeerd kan ik eerlijk zeggen dat ik op basis van de korte fragmenten niet echt wijzer word en van daar ook mijn vragen.

Hebben hogere kwaliteits instellingen uberhaupt wel zin met boxen van rond de 100 euro, of een koptelefoon van gelijkaardige waarden?

Zou het zo kunnen zijn dat hogere kwaliteits instelling uiteindelijk de output van de geselecteerde audio apparaat op de één of andere manier vermindert?

Hopelijk mag ik hierop een antwoord vinden. Misschien zijn het onzinnige vragen voor de expert, ik weet in ieder geval wel dat de soundblaster kwa geluid tot zover een fikse verbetering is

mvg

Enrico

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:50

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

*pakt popcorn*

Maar serieus:
Puur wetenschappelijk gezien is 16-bit op 44.100 Hz ruim voldoende. Dat resulteert* in een hoorbaar frequentiebereik van 20 - 22.050 Hz en dat komt overeen met het bereik wat een mens kan horen.

Nu neemt het gehoor af met de leeftijd, dus die waarde geldt al snel niet meer; de gemiddelde volwassene hoort al snel niks meer boven de 18.000 Hz.

Ter vergelijk: een frequentieplafond van 96.000 Hz komt overeen met een maximaal weer te geven frequentie van 48.000 Hz; veel hoger dan een mens kan horen. Misschien heeft je hond er nog wat aan.

Dat producenten ermee adverteren is vooral zodat ze je kunnen laten geloven dat er nog wat te innoveren is.

Mijn popcorn heb ik hier staan omdat er een grote groep mensen is die in de marketing trapt van superbitrates (20, 24 en 32 bits) met bijbehorende frequentieplafonds van tot 192 KHz, dus dit soort topics zijn daarom altijd leuk :)

*De zogenaamde Niquistfrequentie; de helft van de samplingrate is gelijk aan de maximale frequentie die kan worden vastgelegd binnen een signaalintervalsysteem.

[Voor 24% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 07-07-2020 14:32]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of www.bartonsontheweb.nl

• Enricotwintig
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 11-07-2020
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:24:
*pakt popcorn*

Maar serieus:
Puur wetenschappelijk gezien is 16-bit op 44.100 Hz ruim voldoende. Dat resulteert* in een hoorbaar frequentiebereik van 20 - 22.050 Hz en dat komt overeen met het bereik wat een mens kan horen.

Nu neemt het gehoor af met de leeftijd, dus die waarde geldt al snel niet meer; de gemiddelde volwassene hoort al snel niks meer boven de 18.000 Hz.

Ter vergelijk: een frequentieplafond van 96.000 Hz komt overeen met een maximaal weer te geven frequentie van 48.000 Hz; veel hoger dan een mens kan horen. Misschien heeft je hond er nog wat aan.

Dat producenten ermee adverteren is vooral zodat ze je kunnen laten geloven dat er nog wat te innoveren is.

Mijn popcorn heb ik hier staan omdat er een grote groep mensen is die in de marketing trapt van superbitrates (20, 24 en 32 bits) met bijbehorende frequentieplafonds van tot 192 KHz, dus dit soort topics zijn daarom altijd leuk :)

*De zogenaamde Niquistfrequentie; de helft van de samplingrate is gelijk aan de maximale frequentie die kan worden vastgelegd binnen een signaalintervalsysteem.
Oke, nou ik hoop voor u dat er nog wat binnenvallen die hier van over de rode gaan. voor mij was de aanschaf wat simpeler.
Ik wilde iets wat het geluid op mijn systeem beter laat klinken, binnen een bepaalde price range zodat het aan lijkt te sluiten op de rest van het apparaat ( geen 400 euro cpu aan een 80 euro moederbord etc ) en tegelijkertijd wat load weg zou halen bij de cpu. Dat is min of meer gelukt.
Met een af en toe wat gevoelige oorschelpen dacht ik toch even navragen hoe het met een frequentiebereik zit. Het zou zonde zijn als ik ( met hoofdtelefoon gebruik ) na een paar maanden last van iets krijg door bijvoorbeeld gebruik te maken van een setting die verkeerd is afgesteld

dat is een beetje mijn insteek

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True