Wat is de beste setup voor mij en mijn budget?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CabbagePolice
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-03-2024
Hallo allemaal. Recentelijk heb ik een nieuw huis gekocht. Met de extra ruimte die ik heb gekregen wil ik graag een audio systeem in mijn woonkamer. Ik zie dat er best wel veel opties zijn, soundbars, Dolby Atmos, versterkers, etc. Jammer genoeg zie ik door de bomen het bos niet meer en doe ik dus een beroep op jullie (alvast bedankt hiervoor ;)).

Mijn woonkamer biedt ruimte voor 5 plaatsen (front-left, center, front-right, back-left, back-right) en natuurlijk 1 of 2 subwoofers.

Waar (wil ik) gebruik ik de audio setup voor:

* Films en Series (Genre vooral actie)
* Muziek (Genre Classic Rock)
* Games (PS4, PC)
* Spotify streamen vanaf telefoon
* algemeen audio streamen vanaf telefoon

Ik heb ongeveer 2000 over voor de gehele setup (eventuele versterker included dus). In het budget mag iets geschoven worden.

Het doel is om ook een beetje future proof te zijn. Heb zelf gekeken naar de Sonos Arc, en Bose 700 soundbars maar ik weet niet of dit future proof is of dat dedicated speakers met versterker beter zijn.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
voor 2096,00 euro koop je een Sonos Arc, Sonos Sub en 2x een Sonos One SL (als rear speakers), je kunt met deze set dan alles wat op je lijstje staat uitvoeren. Gezien de zeer lange software ondersteuning van Sonos is dit ook zeker future proof.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:36
Ik zou om te beginnen NIET investeren in Sonos maar een 'klassieke' degelijke AV-receiver aanschaffen met twee vloerstaanders en e.v.t een centre of sub.

Kun je gemakkelijk later uitbreiden en je gaat er op langere termijn veel meer plezier van hebben dan een Sonos set. (Prijs/Kwaliteit al helemaal).

Hier begonnen met een tweedehandse Onkyo 636, met twee CM8S2 vloerstaanders, toen een upgrade gemaakt naar een Marantz SR7013 (Airplay e.t.c support), toen een HTM72 S2 en als rears twee M1's op standaardjes. Volgende upgrade gaat een sub worden. Flexibiliteit is key en bij Sonos heb je deze niet/weinig, ook als ze besluiten weer eens de stekker uit een product te trekken en je komt in een legacy software app terecht ben je ook gezien met je 2000 euro setup. Zal bij een 'klassieke' setup weinig uitmaken.

Mijn grootste tip; ga luisteren in een zaak! Je oren zijn je beste raadgever, neem je eigen muziek mee en probeer wat merken/combi's om te kijken wat jij fijn vind om naar te luisteren.

[ Voor 56% gewijzigd door Mauritio op 07-07-2020 13:13 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Fatsoenlijke luidsprekers zonder elektronische meuk gaan het langste mee. Mijn vloerstaanders doen het al 21 jaar. Sonos zijn plastic speakers met hele kleine drivers dus dat wordt nooit wat alleen half tweakers lijkt vergeven van de betaalde fanboys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
Tja het is ook maar net wat je zoekt en/of wil, kies je voor sonos (waar ik zelf een zeer tevreden gebruiker van ben) dan kies je voor draadloos, gemak, uitstekende support en een zeer redelijke luisterkwaliteit, wil je zelf alles in de hand houden en het liefst je set helemaal zelf samenstellen om voor jouw budget de beste luisterkwaliteit te behalen dan kun je natuurlijk ook prima zelf een set samenstellen (bij de moderne versterkers met streaming support en apps is de levensduur van de ondersteuning overigens ook niet oneindig). Om te roepen dat tweakers is vergeven van de sonos fanboys vind ik onzin en zo sta ik er in ieder geval niet in, ik ben gewoon happy met mijn sonos set en kan daar alles mee wat ik belangrijk vind.

[ Voor 9% gewijzigd door macdushi op 08-07-2020 12:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
Wat @Mauritio zegt. Voor € 2K kun je echt heel wat mooiers kopen dan Sonos speakers. Sonos is best leuk spul, maar de prijs die je er voor betaald riekt bijna naar oplichting. Laat setjes van Bose, Sonos, Harman Kardon etc links liggen.

Een suggestie voor een setup. Ga absoluut naar een hifizaak om de front speakers te luisteren. Dat is enorm smaak gebonden.
- Receiver: De basis van jouw systeem zou een Denon X1600H kunnen worden. Doet wat jij wilt en kost € 355. Het hoeft niet allemaal een godsvermogen te kosten :)
- Front speaker: Q-acoustics 3050i, Dali Oberon 5, Monitor audio 300, Klipsch R-620. Zoek een beetje in de range van € 750 per paar. Ik zou hier het meeste geld in steken.
- Center: een center pakken uit dezelfde reeks als je fronts. Ca € 300
- Rears: luistert wat minder nauw. Voor het geheel mooi om een monitor speaker uit dezelfde range te kiezen als je overige speakers. Ca € 400 per paar. Ik zou hier per speaker het minste geld in steken. Je kunt hier voor ook eens op marktplaats neuzen.
- Subwoofer: ik zweer bij SVS. De SVS PB-1000 kost € 599.
Totaal : € 2.400

Ligt wat boven budget, maar heb je meteen een hele knappe set die een Sonos / Bose set van eenzelfde prijs echt helemaal zoek speelt. Valt natuurlijk genoeg te kiezen qua speakers, wat het mag kosten en vaak kun je bij een dergelijke aankoop wel over de prijs onderhandelen. Hou een beetje bovenstaande aan wat je uit kan geven per soort speaker. Ik zou de nadruk leggen op de fronts, kies een bijpassende center en bespaar NIET op de subwoofer. Je kunt echt bijna blind voor de SVS-PB-1000 gaan. Een goedkoper sub doet meer kwaad dan goed.

Er moet dan ook nog bekabeling bij. Speakerdraad en een subwoofer kabel kosten je gauw € 100 bij elkaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 08-07-2020 13:06 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 02:18

M14

Koop een goede receiver/versterker en 2 goede front luidsprekers. Kijk wat je budget toelaat om nu toe te voegen en doe de rest later.

Eventueel als rear wat oude luidsprekers aansluiten (als je nog ergens nog wat hebt staan).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23
Idd beginnen met een goede versterker en 2 goede front speakers. Heb je veel meer aan dan Sonos, dat klinkt nergens naar en is veel te duur.

Daarna gewoon uitbreiden met wat je wil.

Kies wel een versterker die future proof is voor wat je wil , dus wellicht HDMI heeft en 4k support en wellicht multikanaal audio (5.1?).

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
M14 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:04:
Koop een goede receiver/versterker en 2 goede front luidsprekers.
Visgek82 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:53:
Idd beginnen met een goede versterker en 2 goede front speakers.
We hebben het hopelijk over een AV receiver en niet over een versterker. Wat is een goede receiver? Veel mensen zijn geneigd om meteen naar een gigantisch duur apparaat of wat meer "audiofiel" merk (NAD, Oppo) te kijken. Een receiver hoeft helemaal niet heel duur te zijn. Zelfs de instappers hebben 4K, HDR, spotify, airplay 2, wifi etc ondersteuning aan boord.

Het zwaartepunt zou m.i. dan ook moeten liggen op de fronts en niet op een "goede receiver". Dus wel eens, dat het een mogelijkheid is om het gehele budget op te maken aan een receiver en 2 fronts. Vanuit daar verder bouwen naar surround. Maar kan me voorstellen dat @CabbagePolice meteen een surround opstelling wil hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 08-07-2020 15:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

macdushi schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:31:
Tja het is ook maar net wat je zoekt en/of wil, kies je voor sonos (waar ik zelf een zeer tevreden gebruiker van ben) dan kies je voor draadloos, gemak, uitstekende support en een zeer redelijke luisterkwaliteit, wil je zelf alles in de hand houden en het liefst je set helemaal zelf samenstellen om voor jouw budget de beste luisterkwaliteit te behalen dan kun je natuurlijk ook prima zelf een set samenstellen (bij de moderne versterkers met streaming support en apps is de levensduur van de ondersteuning overigens ook niet oneindig). Om te roepen dat tweakers is vergeven van de sonos fanboys vind ik onzin en zo sta ik er in ieder geval niet in, ik ben gewoon happy met mijn sonos set en kan daar alles mee wat ik belangrijk vind.
Sonos, is dat niet het merk dat apparatuur met planned obsolescence in het achterhoofd maakt? Lijkt mij geen merk wat ik zou aanhalen met uitstekende support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 17:51
Hulleman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:
[...]

[...]

We hebben het hopelijk over een AV receiver en niet over een versterker. Wat is een goede receiver? Veel mensen zijn geneigd om meteen naar een gigantisch duur apparaat of wat meer "audiofiel" merk (NAD, Oppo) te kijken. Een receiver hoeft helemaal niet heel duur te zijn. Zelfs de instappers hebben 4K, HDR, spotify, airplay 2, wifi etc ondersteuning aan boord.

Het zwaartepunt zou m.i. dan ook moeten liggen op de fronts en niet op een "goede receiver". Dus wel eens, dat het een mogelijkheid is om het gehele budget op te maken aan een receiver en 2 fronts. Vanuit daar verder bouwen naar surround. Maar kan me voorstellen dat @CabbagePolice meteen een surround opstelling wil hebben.
Klopt wat je zegt. Maar het is ook wel zo dat bepaalde receivers beter werken met boxen merk X dan Y. Dus dat is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Sphinkx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:08:
[...]

Klopt wat je zegt. Maar het is ook wel zo dat bepaalde receivers beter werken met boxen merk X dan Y. Dus dat is zeker wel iets waar je rekening mee moet houden.
Uuh, dat is onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:23
Hulleman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:00:
[...]

[...]

Zeker. helemaal met je eens. ik zou zeggen 250-500e voor de receiver, de rest voor een paar speakers die de TS mooi vind klinken. ga luisteren is de beste tip. Het is tevens absoluut niet zo dat merk X beter bij merk Y kan. klinkklare onzin . als een versterker of receiver op neutrale instellingen hoorbaar anders klinkt dan een ander merk deugt er iets niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Visgek82 op 08-07-2020 22:28 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hulleman
Sphinkx schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:08:
[...]
En juist deze onzin mag niet op dit forum terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08

Grozno

acts without consequence!

Versterkers die over hun nek gaan omdat er te veel van ze gevraagd wordt vanwege lage weerstand van speakers klinken beroerd inderdaad, maar elke versterker van €149,- of duurder kan dat tegenwoordig prima.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzed
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 11:15

Benzed

LG65C8 owner

Gezien je eisen zou ik beginnen met een av receiver. Waarom? De nieuwe receivers hebben veel mogelijkheden tot streamen: Spotify, deezer, Tidal en aansluitmogelijkheden van een blu ray speler, x box,ps4, nvidia shield bijvoorbeeld. Daarnaast beschikken ze over dolby atmos en Dolby TrueHD. qua prijs zou ik dan kijken rond de 500 tot 700 euro. De rest van je budget kun je besteden of aan een complete surroundset of beginnen met alleen de front speakers. Die zijn het belangrijkst omdat je met muziek in stereo de beste kwaliteit wilt. Dit zou vloerstaanders kunnen zijn of leuke boekenplank speakers. Afhankelijk van de grootte van de ruimte. Vanuit daar kun je verder uitbreiden met een center speaker ,surrounds en een subwoofer. Met een budget van 2000 is dat best lastig. Normaal is de regel een beetje dat de receiver de helft kost van de front speakers. Maar in dit geval heb je dan nog geen surroundset. wil je je echt verdiepen hoe en wat zou ik eens een HIFI zaak binnen lopen en kijken wat er allemaal is. En desnoods luisteren naar wat speakers binnen het budget. Hier krijg je een idee van wat mogelijk is en hoe het klinkt. Zo heb ik het ook gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:14
2 mooie grote zuilen als stereo speakers icm een goeie receiver zullen imho altijd beter klinken dan een kleine speaker set + subwoofer zoals de sonos. Heb je de ruimte,"Wife Approval" en staat geluidskwaliteit op 1, ga dan inderdaad voor een mooie versterker, zuilenspeakers + rear speakers & sub.

Is het uiterlijk belangrijk (kleine speakertjes zonder kabels), overweeg dan een setup zoals Sonos. Je gaat nooit de geluidskwaliteit van een receiver + stereozuilen halen maar het uiterlijk (en gemak?) is wel heel anders.

Persoonlijk ben ik heel tevreden met mijn sonos (sonos beam + 2x sonos play 1 in woonkamer). Prima geluid voor mij en veel gemak. Hij gaat automatisch aan met mn tv, gebruikt dan de sonos 1 als rear speakers. Of als de tv uit staat, worden de speakers (in stereo) gebruikt voor muziek. Ik hoef niets aan/uit te zetten en heb geen aparte afstandsbediening nodig.
Maar eerlijk is eerlijk ,als ik bij een vriend ben met een versterker + goede stereozuil: Dat wint het 100% op geluid :)

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 09-07-2020 12:12 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:33
Gezien je budget zou ik eerst voor 2.1 gaan en dan later eventueel uitbreiden.

Zie nu bij Tweakers vraag en aanbod deze subwoofer staan

Heb je nog ruim 1500 over voor centre speaker en AV receiver en 2 speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

laurens0619 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:04:
2 mooie grote zuilen als stereo speakers icm een goeie receiver zullen imho altijd beter klinken dan een kleine speaker set + subwoofer zoals de sonos.
Met zuilen heb je nog steeds een subwoofer nodig. Ben het met je eens dat Sonos luidsprekers niet geweldig zijn, maar je moet niet onderschatten wat 2 monitoren incl. subwoofer ondersteuning doen. Het laag loopt hier gewoon netjes door tot 20hz. Dat halen je zuilen niet zonder flinke room gain.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 09-07-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
TS kan misschien beter wat meer info verstrekken dan wat hij nu gedaan heeft. Want wat hij vraagt kan practisch elk systeem. Ben wel benieuwd of hij kwaliteit van het geluid belangrijker vindt dan gebruiksgemak bijvoorbeeld. Of dat zijn smaak juist grote zichtbare speakers zijn of juist zo min mogelijk zichtbare speakers. De antwoorden tot nu toe zijn voornamelijk gericht op Sonos is prut want los systeem is veel mooier qua geluid etc etc.

Ik heb juist gekozen voor Sonos Arc en Sub, vanwege het gemak, multiroom en het geluid is voor mijn oren goed genoeg. Daarnaast vindt mijn vrouw Speakers lelijk staan in huis, maar kan wel leven met een setje Sonos. Dat het altijd beter of goedkoper of duurder kan is algemeen bekend, want dat geldt namelijk voor alles (is een LV tas beter, sterker dan een Hema tas?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:05:
[...]

Met zuilen heb je nog steeds een subwoofer nodig. Ben het met je eens dat Sonos luidsprekers niet geweldig zijn, maar je moet niet onderschatten wat 2 monitoren incl. subwoofer ondersteuning doen. Het laag loopt hier gewoon netjes door tot 20hz. Dat halen je zuilen niet zonder flinke room gain.
Welke set heb je dan?

Ik heb gewoon 2 boekenplank speakers naast me tv met daarnaast Rel acoustic subwoofer werkt prima okee 20 Hz haalt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Amdwarrior schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:14:
[...]

Welke set heb je dan?

Ik heb gewoon 2 boekenplank speakers naast me tv met daarnaast Rel acoustic subwoofer werkt prima okee 20 Hz haalt het niet
Revel M106 met een SVS SB2000 (tweede staat op de planning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
bouwfraude schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:00:
Fatsoenlijke luidsprekers zonder elektronische meuk gaan het langste mee. Mijn vloerstaanders doen het al 21 jaar. Sonos zijn plastic speakers met hele kleine drivers dus dat wordt nooit wat alleen half tweakers lijkt vergeven van de betaalde fanboys.
Valt hier wel mee toch als ik front page bekeek bij laatste Sonos berichten? Van dat fanboy gedrag is gelukkig niet zo extreem als een gemiddelde Tesla rijder op het forum hier
Pagina: 1