Vraag/Hulp zonnepanelen garagedak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutje99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-10-2020
Beste mensen,

Ik heb een garagedak van 610cm x 310cm waarbij een klein gedeelte 240cm breed is omdat daar de buitenunit van de airco staat. Het dak ligt op zuid/zuid-westen, met aan het einde van de dag schaduw van een boom. De meterkast is al aangepast voor een dergelijke installatie.

Voor de volledigheid heb ik een tweetal foto's bijgevoegd van het desbetreffende dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YKg5Ir3Y0ZYpJCPWBHP6XOYV60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YZf18vTCl9Bis4aOQiaHF6T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyUlNJe-T4E05gVvreVNitTHpPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUjn4yIKbbo2OF9GDVBV0fqz.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik wil dit dak voorzien van de volgende installatie, zouden jullie met mij mee willen denken of dit de 'juiste' keuze is? Ik heb ook gekeken naar de JA Solar 410WP panelen omdat het om een klein dak gaat maar omdat ik de Enphase micro omvormers wil hanteren(ivm schaduw en ervaringen) is dit volgens mij overbodig omdat de omvormers maar continue 290WP kunnen doorgeven.

6x QCELLS Q-peak G8 Duo 355Wp Black Frame
6x Enphase IQ7+
3x Van der Valk Schans - ValkDouble 2 panelen LANDSCAPE 10 graden
1x Envoy S(metered) voor monitoring

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.
Met vriendelijke groet,
Wouter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:13
Lijkt me een prima setup.
Zo te zien heb je nauwelijks last van schaduw. Waarom dan micro omvormers (wat zijn de ervaringen dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje99
m_rick schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:44:
Lijkt me een prima setup.
Zo te zien heb je nauwelijks last van schaduw. Waarom dan micro omvormers (wat zijn de ervaringen dan)?
Aan de andere kant, niet op bovenstaande foto's zichtbaar staat wel een hoge boom die voor schaduw gaat zorgen later in de middag. De ervaringen met Enphase komen van vrienden en familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-06 15:29
Woutje99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Aan de andere kant, niet op bovenstaande foto's zichtbaar staat wel een hoge boom die voor schaduw gaat zorgen later in de middag. De ervaringen met Enphase komen van vrienden en familie.
Hoe laat is later in de middag? Na 17:00 is ook zonder schaduw de opbrengst al niet heel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje99
Schumaster schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Hoe laat is later in de middag? Na 17:00 is ook zonder schaduw de opbrengst al niet heel veel meer.
Ligt er natuurlijk aan hoe hoog de zon staat maar in deze periode zou dat zo vanaf 16;15/16;30 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-06 15:54

Beaves

Usque ad Finem

Ik heb twee array's waar schaduw geen probleem vormt en heb in beide gevallen ook voor micro-omvormers (ook de IQ7+) gekozen. Waarom? Omdat je niet meteen zonder opbrengst zit als je enkele omvormer uitvalt, je niet met hoogspanning te maken hebt op je dak, je ook geen omvormer in huis hebt die irritante geluiden kan voortbrengen en je kan ook nog eens goed je panelen in de gaten houden, bijvoorbeeld of ze allemaal wel correct werken en de juiste opbrengst halen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1