Hoe betrouwbaar zijn beamer-specificaties?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco V
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik ben op zoek naar een beamer, range HD-FHD, voor binnen, weinig herrie, max €400. Ik snap alleen de verschillen in specificaties niet. Mijn vraag: zie ik iets over het hoofd of zijn de specificaties niet betrouwbaar?

Toelichting:
Ik heb nu een goedkope beamer, die eigenlijk best goed bevalt voor casual gebruik:
pricewatch: Salora 40BHD1200
Volgens de specificaties:
  • Resolutie: 800x480 (nogal laag)
  • Techniek: LED
  • Lichtopbrengst: 1.200 Lumen (niet heel veel, maar werkt prima binnen)
  • Geluidssterkte: 25dB (hinderlijk veel herrie tijdens filmkijken)
Dan denk ik: meer budget --> betere beamer. Voor mij is een betere beamer vooral: hogere resolutie, iets meer lichtopbrengst en minder herrie.

Dan kom ik deze tegen voor €320:
pricewatch: LG PH30N
maar die geeft slecht 250 Lumen! Klopt dat dan wel? Is dat niet extreem weinig, vergeleken met mijn goedkope Salora met 1200 Lumen, of liegt Salora over de specs...?
Hetzelfde met geluidssterkte, ik wil graag een stuk stillere beamer dan de huidige, maar dat lijkt lastig, 25dB zit al heel laag in vergelijking met de rest van de pricewatch. Mijn aanname is nu dat de beamer die ik heb meer lawaai maakt dan ze beweren, maar dan kan ik dus beter niet meer hierop filteren...?

Ben benieuwd of iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Tijdens mijn zoektocht destijds heb ik veel gehad aan goede reviewsites (bijvoorbeeld https://www.projectorcentral.com/). Wat heb je zelf al gevonden aan informatie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:44
Als je echt last hebt van het geluid van een beamer zou je een zgn. hushbox kunnen bouwen/kopen. Dan is het bij je zoektocht naar een beamer minder van belang dat het kreng herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco V
Ik ben eigenlijk de zoektocht begonnen op Tweakers (vooral Pricewatch dus) en met mijn huidige beamer als vergelijkingsmateriaal. Om wat gevoel te krijgen ook bv Coolblue erbij gepakt - die filtering geven al een soort gids voor wat 'normaal' is (zo noemen zij 1.000-2.000 Lumen benedengemiddeld). Het lastige is dat je snel in het terrein komt van mensen die duizenden euro's aan een beamer en projectieschermen een ondergrens lijken te vinden, terwijl ik tevreden ben met een 90" projectie op een witte muur.

Ik zal die reviewsite die je linkt eens bekijken, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco V
@vj_slof Klinkt als een goeie tip, nog niet over nagedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco V
OK, die site geeft een heel helder antwoord...!
Don't Get Misled by ANSI Lumen Specs

Whatever you do, don't make any assumptions about a projector's brightness based on its ANSI lumen rating. Some models have video optimization incorporated into their ratings and others do not. That means there are projectors out there which are officially rated at 700 ANSI lumens that are actually brighter than models rated at 1500 ANSI lumens. Spec sheets, as far as lumen ratings are concerned, are meaningless for home theater.
Pagina: 1