De zin en onzin van 4k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 18:49
Hey,

Ik zit al een tijdje met een ergernis. Even een kort overzicht:
Tijdens mijn studie heb ik eerst een 17" laptop gebruikt, en erna een 13" laptop. Beide waren fullHD, dit werkte heel aangenaam. Bij de kleinere laptop was de pixeldichtheid vrij hoog (169 ppi), maar door er dicht op te zitten werken viel dit goed mee.

Ik kocht al snel een 23" fullHD monitor als uitbreiding voor deze laptop, met een pixeldichtheid van 95ppi.
Hierna kocht ik me een ultrawide (29", 2560x1080). Dit werkte ook heel aangenaam, veel werkplaats plots, met dezelfde pixeldhichtheid van 95ppi.

Onlangs heb ik mijn ultrawide verkocht, en een 4k 28" monitor gekocht. Deze heeft plots een veel hogere pixeldichtheid van 157 ppi. Wanneer ik de monitor op de afstand plaats waar ik er comfortabel op zou werken, is het heel hard wennen, zonder schaling in windows lukt het eigenlijk niet om eraan te wennen. En deze schaling is nog altijd niet volledig ideaal. Je merkt hier en daar schaling problemen op, die het al snel tot ergernissen.

Op het werk hebben we een 43" 4k monitor, wat een pixeldichtheid van 102 ppi oplevert. Dit biedt een hele grote werkplaats, wonder dat alles te klein wordt.

Een overzichtje (https://www.sven.de/dpi/)
MonitorResolutiePpi
Laptop 17"1920x1080130
Laptop 13"1920x1080169
Monitor 23"1920x108095
Monitor 29"2560x108095
Monitor 28"3840x2160157
Monitor 43"3840x2160102

Het probleem dat ik een beetje heb, is dat ik niet weet of ik ooit zal kunnen wennen aan 4k 28", en of een 32" 4k monitor me beter gaat liggen. Idealiter wil ik een dual monitor setup, maar dan twijfel ik momenteel tussen een 1440p en 4k setup voor de schermen.
Ter achtergrond: ik ben software developer als beroep, we werken op windows in Visual Studio.
In mijn vrije tijd game ik ook graag af en toe eens.

Wat zijn jullie ervaringen, merken jullie ook dat 28" 4k eigenlijk teveel ppi wordt zonder schaling?
Wat ik opmerk is dat high dpi minitors geen probleem zijn voor laptops, gezien de afstand tot je ogen. Maar voor monitors heb ik er veel last mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Houbie op 07-07-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:56
ik heb een 4k 15 inch laptop scherm en vind het heerlijk werken. Al mijn collega's zeggen dat mijn letters zo klein zijn. Maar ik ben programmeur en ik vind het juist prettig dat er lekker veel regels code op een scherm passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb 2 schermen van 27 inch met een 4K resolutie en ik herken jou klachten niet. Ik heb ook de schaling van Windows netjes ingesteld, volgens mij staat die op 175-200%. Ik werk er (zeker met corona) ongeveer 8-9 uur per dag mee en ik zou niet anders meer willen.

Toen ik van 2x FHD naar deze 4K monitoren overstapte kreeg ik hetzelfde gevoel als toen ik van een MacBook Pro naar en Retina MacBook ging, alles leek veel scherper en helderder.

Ik heb 2x de AOC U2790PQU. Ik werk op een Asrock mini desktop met Ryzen CPU en draai Windows 10 1909 met de laatste drivers.

[ Voor 9% gewijzigd door EValentino op 07-07-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 18:49
EValentino schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:51:
Ik heb 2 schermen van 27 inch met een 4K resolutie en ik herken jou klachten niet. Ik heb ook de schaling van Windows netjes ingesteld, volgens mij staat die op 175-200%. Ik werk er (zeker met corona) ongeveer 8-9 uur per dag mee en ik zou niet anders meer willen.

Toen ik van 2x FHD naar deze 4K monitoren overstapte kreeg ik hetzelfde gevoel als toen ik van een MacBook Pro naar en Retina MacBook ging, alles leek veel scherper en helderder.

Ik heb 2x de AOC U2790PQU. Ik werk op een Asrock mini desktop met Ryzen CPU en draai Windows 10 1909 met de laatste drivers.
Wat is voor jou het voordeel dan precies om een 4k monitor te hebben? Want 200% schaling, dan werk je eigenlijk terug op de pixel dichtheid van een fullHD scherm. Is het de extra scherpte die de meerwaarde is?

Ook opmerkelijk dat je geen last hebt van die schaling, ik stoor me daar best vaak aan in programmas als photoshop bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Houbie schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:55:
[...]

Wat is voor jou het voordeel dan precies om een 4k monitor te hebben? Want 200% schaling, dan werk je eigenlijk terug op de pixel dichtheid van een fullHD scherm. Is het de extra scherpte die de meerwaarde is?

Ook opmerkelijk dat je geen last hebt van die schaling, ik stoor me daar best vaak aan in programmas als photoshop bv.
Het gaat mij niet zozeer om de werkruimte, dat is met 2xFHD al prima. Het gaat mij meer om hoe scherp het beeld is. Ik verwerk veel tekst door een dag heen dus het is een stuk rustiger voor mijn ogen.

Photoshop gebruik ik niet, dus daar kan ik helaas niet over mee praten.