Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geen 3000W uit zonnepanelen op zonnige dag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 12:44
Mijn vraag
Het valt mij op dat onze zonnepanelen op een zonnige dag vaak pieken rond de 2500W, terwijl deze op een bewolkte dag vaak wel de 3000W kunnen bereiken. Is dit iets om me zorgen om te maken? En hoe komt dit?

Bewolkte dag:

Zonnige dag:

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben een GoodWe GW3000D-NS omvormer met 10 320Wp panelen op het dak liggen. Deze liggen zo goed als recht op het zuiden. Gedurende de dag is er geen schaduw op de panelen, 's avonds is er iets van schaduw door de schoorsteen naast de panelen.

[Voor 6% gewijzigd door Xudonax op 07-07-2020 10:31]

Beste antwoord (via Xudonax op 07-07-2020 12:03)

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Xudonax schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:30:
Mijn vraag
Het valt mij op dat onze zonnepanelen op een zonnige dag vaak pieken rond de 2500W, terwijl deze op een bewolkte dag vaak wel de 3000W kunnen bereiken. Is dit iets om me zorgen om te maken? En hoe komt dit?

Bewolkte dag:
[Afbeelding]

Zonnige dag:
[Afbeelding]

We hebben een GoodWe GW3000D-NS omvormer met 10 320Wp panelen op het dak liggen. Deze liggen zo goed als recht op het zuiden. Gedurende de dag is er geen schaduw op de panelen, 's avonds is er iets van schaduw door de schoorsteen naast de panelen.
Warme panelen wekken minder op, daarom is de piek op een hete dag (hele dag zon) lager dan op een koude dag (bewolkte dag).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Xudonax schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:30:
Mijn vraag

Bewolkte dag:
[Afbeelding]

Zonnige dag:
[Afbeelding]

Warme panelen wekken minder op, daarom is de piek op een hete dag (hele dag zon) lager dan op een koude dag (bewolkte dag).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 16:35
Fable schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:31:
[...]

Het bewijs hiervan kun je mooi zien op de zonnige dag. Rond 15:00 heb je een heel klein dipje. Waarschijnlijk een wolk. De panelen koelen een beetje af. Als de zon dan terug komt wel je heel even wat meer op. Totdat de panelen weer warm zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:19
@Fable Je bedoelt dat het vermogen naar een veel hogere waarde piekt als de zon op een (koude) bewolkte dag ineens doorbreekt (t.o.v. de hele dag zon).
Wat je dan ook zal zien is dat het vermogen snel afneemt naarmate de panelen opwarmen en dan het normale gedrag rond dat moment van de dag gaat vertonen.
Het systeem zal ook meer opleveren als bij volle zon bij 10oC ivm 35oC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20:13
Denk ook even aan de binnentemperatuur. De Goodwe gaat deraten vanaf 45 graden. Je kunt overwegen om bij langdurige warmte (en dus een hoge binnentemperatuur) een mini ventilatortje voor de omvormer te plaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14-06 12:44
Fable schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:31:
[...]

Hmm, dat klinkt logisch ja. Daar had ik zelf ook aan kunnen denken 8)7
Dieg000 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:21:
Denk ook even aan de binnentemperatuur. De Goodwe gaat deraten vanaf 45 graden. Je kunt overwegen om bij langdurige warmte (en dus een hoge binnentemperatuur) een mini ventilatortje voor de omvormer te plaatsen.
Volgens het portal van GoodWe zelf zou die rond de 28 graden zitten nu, en 31 graden op een zonnige dag. Maar wel iets om in de gaten te houden, thanks!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True