Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kopen of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:23
Ik ben in de markt voor een Macbook Pro 13.3 2020 (i5 2.0 ghz) en ben aan het twijfelen over de aankoop vanwege de switch naar ARM.

Nu heb ik al het eea online gelezen en de meningen lopen best uiteen over wat geadviseerd wordt. Enerzijds is het met tech altijd zo dat wat je nu koopt, morgen ip outdated kan zijn en zo kan je eeuwig blijven wachten en nooit kopen.
Maar toch zijn er ook best wat mensen die adviseren te wachten, omdat je niet weet hoe lang Apple nog Intel-based hardware gaat ondersteunen. Veel mensen denken dat dit maximaal rond de 5 jaar zal zijn (vergelijkbaar bij de overstap van powerpc naar Intel).

Ming-Chi Kuo voorspelt dat er nog een update in Q3/4 van de iMac komt met Intel hardware, maar ook dat de nieuwe Macbook Pro 13.3 met ARM hardware waarschijnlijk in Q4 of Q1 van 2021 komt.

Eerlijk is eerlijk, ik heb nu geen nieuwe macbook nodig...

Ben benieuwd naar jullie 2 cents.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Wat is de reden dat je een MacBook koopt als je m niet nodig hebt?
Wat heb je nu dat je gaat vervangen?
Als Apple vanaf 2021 nog 5 jaar je Intel ondersteunt, dan is die 5.5 jaar... Meeste laptops worden dan toch wel erg oud / krijgen andere probleempjes zoals bijvoorbeeld accu.

Ik zou dus niet zozeer kijken naar het feit dat over goede 5 jaar misschien ondersteuning stopt, maar naar je eigen wensen. Wil je die laptop nu of eigenlijk ben je je nog aan het oriënteren en zoek je een goed excuus om er een te kopen :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 22:55
Hoe lang gebruik je een laptop normaal? De eerste tijd zullen er ook nog intel macs uitkomen, ze zeggen dat ze in 2 jaar de transitie willen maken. Ik ben heel benieuwd of dat gaat lukken in de (i)Mac Pro maar ook al gebeurt dat wel dan zullen ze na die tijd nog een aantal jaar intel ondersteunen. Waarschijnlijk komt laat 2020 of 2021 de eerste ARM mac, dan twee jaar transitie tot 2023 en dan nog zeker 3 jaar het nieuwste besturingsysteem. Als je naar iPhones kijkt zou dat zomaar 5 jaar kunnen zijn. Dus waarschijnlijk heb je tussen 2026 en 2028 de laatste volledige OSX update. Grote kans dat daarna nog wel beveiligingsupdates komen. In mijn ervaring doe je met de 13 inch klasse Macbooks wat minder lang dan de higher end full specced Macbooks. Daarnaast zou ik de eerste generatie ARM macbooks overslaan ivm kinderziektes. Veel speculeren dus, ik zou 'm nu kopen als je er ongeveer 5 jaar mee doet, als je nog twee jaar kunt wachten op een second gen ARM macbook zou ik wachten. Just my 2 cents.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:23
99ruud99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:21:
en zoek je een goed excuus om er een te kopen :p
Ik wil hem en zoek nog een excuus :9~

Ik werk momenteel, en in de toekomst ook, eigenlijk bijna alleen maar web-based en dat gaat prima met de Acer Chromebook die ik heb. Als ik windows applicaties nodig heb remote desktop ik gewoon en dat werkt prima. Ik zit in een luxe positie dit jaar omdat bepaalde persoonlijke budgetten nu overblijven aangezien alle nascholingsevents zijn gecanceld. Als die budgetten niet voor 31-12 worden opgemaakt, komen ze te vervallen. En ja, hiervan mag je ook nieuwe ICT hardware kopen (laptop, desktop, telefoon).

Ik overweeg al langer een overstap naar Apple en dit leek me een mooi moment om in te stappen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:33
Haha dan zou ik zeggen ga ervoor. Misschien kan het lonen even rond te kijken of je leuke actie / nieuwe versie ziet. Helaas heeft Black Friday haast geen nieuwe MacBooks in sale, meestal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pabz schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:54:
[...]

Ik wil hem en zoek nog een excuus :9~

Ik zit in een luxe positie dit jaar omdat bepaalde persoonlijke budgetten nu overblijven aangezien alle nascholingsevents zijn gecanceld.

Als die budgetten niet voor 31-12 worden opgemaakt, komen ze te vervallen. En ja, hiervan mag je ook nieuwe ICT hardware kopen (laptop, desktop, telefoon).

Ik overweeg al langer een overstap naar Apple en dit leek me een mooi moment om in te stappen.
Dan zeg ik doen! Heb zelf het model dat jij omschrijft met 1TB en ben er echt tevreden over.

Bouwkwaliteit is eindelijk weer op orde (Ramp met 2016-2019 toetsenborden) de ESC knop is weer terug ;)

Persoonlijk geloof ik echt dat het meer dan 2 jaar gaat duren voordat 3rd party software helemaal ARM ready is, en nog wel veel langer voordat het intel qua prestaties voorbij streeft.

Voor mij dus voorlopig gewoon een Intel en over 5 jaar zien we dan wel weer.

[Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2020 14:18]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• urbanhippie
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 08-07-2020
Een nadeel van het huidige 2020 model macBook Pro is dat er geen snellere WiFi in zit. Een beetje een blunder van Apple gezien je al laptops van 500 euro kan kopen die wel het snellere protocol hebben.

Misschien komt er nog een 'late 2020' model met snellere WiFi. Weet niet of je het later kan vervangen.

Verder lijkt het 2020 model mij een goede koop. Je hebt niet meer het mislukte butterfly keyboard dat ze sinds 2016 hadden.

Een ander nadeel vind ik zelf nog de touchbar. Dat is leuk voor 13 jarige meisjes die om de 3 minuten een emoji typen maar voor een pro user overbodige gadget die alleen maar je aandacht weghaalt van het prachtige Retina scherm. De escape knop hebben ze al teruggebracht, nu de rest nog :)

Tenslotte zet vast een aardig bedrag opzij voor alle USB-C dongels die je nog moet kopen.

On deze 3 bovenstaande redenen heb ik gekozen voor een 2e hands maxed out 2015 model. Daar ga ik het mee doen totdat er een stabile ARM versie uit is.. hopelijk dan zonder touhbar

[Voor 16% gewijzigd door urbanhippie op 08-07-2020 00:52. Reden: aanvullend]

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@urbanhippie Ik haal hier gewoon 500Mbits, dus snellere Wifi is voor mij echt geen probleem.

Touch Bar blijft inderdaad een gimmick, maar die zie ik niet snel verdwijnen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True