Dell U2415 vs NEC EA231WU-BK (of toch iets anders?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hi medetweakers,

Ik heb recent een nieuwe computer gekocht. Mijn vrouw wil de computer gebruiken om weer eens wat met haar ontwerper als grafisch designer te gaan doen. En ik wil er af en toe op gamen (met name Lord of the Rings Online).

Ik wil later dit jaar mijn monitoren upgraden. Ik had in eerste instantie de Dell U2415 in gedachten. Ik heb zeer goede ervaringen met zijn "neef" de U2412M; en ik kom ook volop goede reviews tegen. Echter, op dit moment heb ik 2 22" monitoren en de ruimte op mijn bureau houd niet echt over. Daarom ben ik naar een maatje kleiner gaan kijken. Daarbij viel de NEC EA231WU-BK mij op. Echter kan ik maar weinig reviews van vinden.

Wel kan ik op https://www.displayspecifications.com de twee schermen vrij diepgaand vergelijken. (Als de link niet werkt, hier is de NEC en dit is de Dell.

Wat ik zover kan zien is dat de Dell een hogere helderheid heeft (300cd/m2 vs 250cd/m2). Ik denk niet dat dat een doorslaggevende factor is, de schermen staan in een ruimte waar er geen direct zonlicht op valt. Er zijn ook geen bronnen van reflectie oid in de buurt.

Verder heeft de dell een veel groter dynamisch contrast (2.000.000:1 vs 25.000:1). Qua kleurruimte ontlopen ze elkaar volgens mij niet zoveel.

De nec heeft een lomp grote voet, maar waarschijnlijk zet ik de monitoren toch op een monitorstandaard, dus dat gaat geen doorslag geven.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit NEC scherm; of kan iets zinnigs zeggen op basis van de specificaties?

Oh ja, ik woon in Canada, en de prijzen hier voor beide monitoren ontlopen elkaar niet heel veel, dus daar zit ook geen doorslaggevende factor in. (De NEC kan ik voor circa $340 - 222 EUR krijgen, en de DELL voor $350 - 228 EUR als Dell weer eens een sale heeft).

Alvast bedankt.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-05 00:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je kan de specificaties van een monitor niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Tenminste niet als het aankomt op dingen zoals response times, viewing angles, helderheid etc. Iedere fabrikant meet die dingen weer op een andere manier.
Gezien je vrouw als grafisch designer werkt zou ik niet zo maar een scherm kopen waarvan je geen goede reviews hebt. Dynamisch contrast is volgens mij voor grafisch design een dooddoener.

Wat betreft grote, mijn Dell 2515H is haast vergelijkbaar met mijn oudee U2412M omdat de bezel een heel stuk kleiner is. Ik weet niet wat je huidige scherm aan bezels heeft.

Het Nec scherm heeft een iets groter kleuren bereik volgens de specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
Ik zou voor de Dell gaan. Uitgebreid bewezen en bovendien is volgens de eerder aangehaalde site de NEC een 6 bit paneel, ipv 8 bit bij de Dell.

Komt er van als je blindelings uitgaat van de Pricewatch.

[ Voor 32% gewijzigd door White Feather op 08-07-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Bedankt voor de reacties. Dat word de website van dell in de gaten houden voor de volgende sale van ze :)
Met een monitorstandaard is de ruimte ook efficienter te benutten.
White Feather schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:37:
Ik zou voor de Dell gaan. Uitgebreid bewezen en bovendien is volgens de eerder aangehaalde site de NEC een 6 bit paneel, ipv 8 bit bij de Dell.
Als ik het goed lees zijn beide panelen 8-bits (6-bits +FRC)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt beter idd wat reviews opzoeken, en kijk ook eens naar 1440p schermen. Bijv: pricewatch: Philips E-line 245E1S Zwart
Geen idee of die bij jou verkrijgbaar is?
Het Dell scherm is iig een erg oud paneel, nou hoeft dat niet per se een probleem te zijn. Maar ook op monitor gebied wordt doorontwikkeld in kijkhoeken, kleurbereik enz.
https://www.tftcentral.co.uk/selector.htm heeft veel goede (diepte) reviews.