Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vlotte PC voor ouders (300-500 euro)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koen092
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-06 09:34
Ik heb een build bedacht voor mijn ouders. Het hoeft niet veel te kunnen, maar anderzijds staat het budget open. ''Zo lang het maar vlot werkt''.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tekstverwerken, internetten, YouTuben, foto's bekijken, muziek luisteren, misschien wat videobewerking, CD's branden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
300-500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een optische drive. Misschien een HDD, maar die vermijd ik liever met de aankoop van een 1TB SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De basics zonder software en randapparatuur. Ik dacht zelf aan een CPU met geintegreerde graphics.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het zou fijn zijn om toch wat extra ogen mee te laten kijken. Ik ben benieuwd of jullie nog verbeterpunten zien. Ergens heb ik het gevoel dat mijn build overkill is, maar aangezien budget open staat wil ik ook iets bouwen dat langer meegaat. Ik heb het volgende in gedachten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 77,90€ 77,90
1BehuizingenFractal Design CORE 2500€ 48,05€ 48,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,85€ 42,85
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 96,90€ 96,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,60

Thanks!!

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• P3TER_
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 16:03
Binnen een paar werken worden de nieuwe Ryzen 4000 desktop APU's verwacht, waaronder een quad core voor ~€150. Als ik jou was zou ik daarop wachten, of nu een 3200G kopen, die biedt namelijk veel meer waarde voor het geld.

ETS2 2021 "Heart of Russia" DLC kaart: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1M4nYlxJEsQ12v0KXBVwuHoKGuB8NQhH9&usp=sharing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Naast de tip over de Renoir apu zou ik het geheugen aanpassen. Met Corsair weet je niet wat je in huis haalt (tot wel 3 verschillende chiplets per type nummer) en of het 100% stabiel werkt.

pricewatch: G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koen092
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12-06 09:34
Super bedankt voor de tips. Aangezien hun huidige pc kuren vertoont, ga ik voor een 3200G. Met daarnaast het G.Skill geheugen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 09:19
Je zou ook een Deskmini kunnen overwegen, deze zijn lekker klein, zie bijvoorbeeld Best Buy guide Mei 2020, met daarin dan de 3200. Voor Cd's branden voldoet een losse USB brander

[Voor 9% gewijzigd door martyw op 07-07-2020 16:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Djarune schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:00:
Met Corsair weet je niet wat je in huis haalt (tot wel 3 verschillende chiplets per type nummer) en of het 100% stabiel werkt.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb al heel wat jaren vrijwel alleen maar Corsair RAM in mijn PC's zitten en er is maar één keer een bankje onder garantie vervangen. Verder waren ze altijd 100% stabiel en probleemloos en ik ben niet snel tevreden als het op stabiliteit aankomt. Dus ik vraag me af hoe relevant deze opmerking is voor een doorsnee (niet-overklokte) PC.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebedees
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:14
Waarom niet Intel in dit geval? Is een ouder productieprocede, maar met een I3 krijg je 4/8 threads en ook geintegreerde graphics:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 134,-€ 134,-
1MoederbordenGigabyte H410M H€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,90

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:04
Sebedees schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:21:
Waarom niet Intel in dit geval? Is een ouder productieprocede, maar met een I3 krijg je 4/8 threads en ook geintegreerde graphics:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 134,-€ 134,-
1MoederbordenGigabyte H410M H€ 58,90€ 58,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,90
Intel is in dit geval geen gek idee. Qua prijs is het ongeveer hetzelfde (iets goedkoper met bovenstaand moederbord), maar ik zat met name te denken aan het "misschien wat videobewerking" gedeelte van de TS. Als dit een beetje huis/tuin/keuken videobewerking is van een vakantiefilmpje of een filmpje van de (klein)kinderen, dan kan Intel Quick Sync prettig werken voor encoding. Kwaliteit is ietsjes minder dan echte H.264 rendering of iets dergelijks, maar voor zulk soortige filmpjes ga je dat echt niet merken.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Voor dit doel voldoet natuurlijk zo ongeveer alles. Ik heb een tijdje geleden ook de pc van mijn ouders onder handen genomen die niet meer vooruit was te branden. Dat is een core i5 systeem van minstens 6-7 jaar oud. Voor 50 euro de harddisk vervangen door een SSD en Windows 10 geïnstalleerd ipv. Windows 7. Het ding vliegt weer vooruit en is ook naar mijn maatstaven snel genoeg.

Ik zou in dit geval voor zoveel mogelijk mainstream hardware gaan, waar goede support op zit en wat 'proven technology' is. Dus niet het nieuwste van het nieuwste. Dan heb je de minste kans op gekke compatibiliteitsissues, want als het ding straks aldoor vastloopt dan zit jij daar vervolgens mee als systeembouwer ;) Ik zou zelfs neigen naar een prebuilt systeem, al gaat dat natuurlijk een beetje in tegen de 'tweaker' gedachte ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
downtime schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Ik heb al heel wat jaren vrijwel alleen maar Corsair RAM in mijn PC's zitten en er is maar één keer een bankje onder garantie vervangen. Verder waren ze altijd 100% stabiel en probleemloos en ik ben niet snel tevreden als het op stabiliteit aankomt. Dus ik vraag me af hoe relevant deze opmerking is voor een doorsnee (niet-overklokte) PC.
Voor een Intel systeem zou ik Corsair zelfs aanraden als budget RAM, want Intel slikt bijna alles. Echter Ryzen chipsets zoals de B450 borden zijn kieskeurig. Deze G.Skill set heeft altijd Hynix AFR die's. Een Crucial Ballistix met U4 in de naam heeft altijd Micron E die's. Bij Corsair kun je niet zien wat erin zit en of het 100% gaat werken met een Ryzen systeem. Misschien heb je geluk met goede die's voor een lage prijs, maar misschien ga je problemen krijgen en dan ben je een tijdje aan het zoeken om er vervolgens achter te komen dat Corsair iets erin heeft gezet wat enkel met Intel werkt. Corsair zet helaas verschillende merken geheugen chips (die's) onder 1 type nummer. Het is trouwens niet geheel onbekend. Het is bijvoorbeeld ook vermeld in de laatste BBG Juli 2020 Laat het duidelijk zijn dat het niets heeft te maken met overklokken, maar met compatibiliteit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebedees
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09-06 16:14
Mwah, heb bovenstaande met i3 gemaakt voor de moeder van een vriend van me met 1 TB Nvme als enige verschil. Binnen 45 min up and running, supersnel. Zou niet weten waarom je een prebuild zou kopen voor meer. Bovendien is futureproof in dit soort gevallen wel enigszins belangrijk, voor de komende 6 jaar geen omkijken aan. En je kunt een eigen build makkelijker upgraden, met een stickie ram ofzo.

[Voor 3% gewijzigd door Sebedees op 07-07-2020 15:43]

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True