Zwevend terras aanleggen met tegeldragers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p2LItHu.jpg

In dit topic zou ik ervaringen willen uitwisselen over tegeldragers om een zwevend of verhoogd terras aan te leggen. Zijn er tweakers met ervaring, tips en tricks? Welke materiaalkeuze heb je gemaakt en waarom? Heb je het terras zelf aangelegd of dit laten uitvoeren?

Redenen om een zwevend terras aan te leggen:
  • je wil een dakterras aanleggen (geen beschadiging dakbedekking, minder gewicht)
  • je wil je tegels los leggen om ooit weer mee te verhuizen of makkelijk te vervangen
  • je maakt ruimte onder je verhoogd terras voor kabels of leidingen weg te werken
Zelf ben ik in de planningsfase en vooral op zoek naar advies voor goede tegeldragers. Een van de eerste zoekresultaten is de Buzon PB.

Dit lijkt me een kwaliteitsvolle tegeldrager maar is met ongeveer 3,6 euro per stuk (PB-0-S18, hoogte verstelbaar) ook aardig aan de prijs vind ik voor een stukje plastic. Het gaat bij wat tegels al snel hard met de aantallen en dus ook de totale kosten. Mocht de kwaliteit echt zo goed zijn als de claims dan is dit een investering die ik graag maak.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bij mijn ouders een terras met Bera HiLo gelegd.
De ondergrond was al vlak dus het leggen ging erg snel met 60x60 keramische tegels.
Strak resultaat met kleine naden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4olYwc0S77-qeedsdpykr_mKw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WanSv0KZ9hdYFi2RtLQc8Dxe.jpg?f=fotoalbum_large

Later de randen nog afgewerkt met antraciet split.

[ Voor 59% gewijzigd door arjants op 06-07-2020 23:33 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:21
Eens gedaan bij cursus tegelen: Zorg dat je met 2 bent, een stelt de dragers en de andere legt de tegels, dan leg je zo'n terras sneller dan je schaduw.
Doorgaans is de ondergrond schuin aflopend (voor waterafvoer), dus vaak heb je verschillende hoogtes van tegeldragers nodig, dat maakt het moeilijk in te schatten welke hoeveelheden je nodig hebt, een fysieke winkel waar je overschot mag teruggeven is een + dus.

Leg je terras ook iets lager dan de deur (blijkbaar veelgemaakte fout bij zelfleggers) en respecteer een voeg naar de muur en deur, zodat bij regen en wind het water niet naar binnen komt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.