Hartslagmeters in smartbands/watches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Beste redactie,

Jullie stellen graag technologie op de proef toch. Kunnen jullie eens specifiek inzoomen op de betrouwbaarheid en accuraatheid van de hartslagmeters die in de diverse smartbands/watches zitten ingebouwd? Zo'n artikel heb ik bij jullie nog nooit gezien en voor veel mensen, die serieus bezig zijn met hun gezondheid, wel behoorlijk interessant. Koppel het desnoods ook direct aan de stappentellers die zitten ingebouwd, kloppen die? Misschien wilt er wel een ziekenhuis meehelpen met het opzetten van de test(s). Dat is echt techniek op de proef stellen ipv weer een helicopter-roundup, nu echt weer eens de diepte in met de techniek. Zijn er verschillen in de manier waarop ze het meten, hoe meten ze het etc.

[ Voor 56% gewijzigd door CyberMania op 06-07-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
@ > 24u's kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04
Je kunt toch gewoon Googlen op dit soort artikelen? Is genoeg te vinden over het verschil tussen hartslag aan de pols en borstband. Hooguit paar % verschil meestal en aan de pols reageert vaak ietsje trager.

Dit soort horloges geeft een indicatie van je vitals en kun je nooit iets medisch onderbouwd over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@CyberMania Met zo een serieuze insteek verwacht ik van jou wel een goede literatuuroverzicht wat de state of the art is die als professionele artikelen gepubliceerd zijn.
Dan kun je ook wat concreter worden worden met echte doel van de vraag...want die mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

https://www.google.com/se...cy+of+heart+rate+monitors

Wat daar iig uit blijkt is dat pols sensors minder accuraat zijn dan sensors met een borst band. Die ervaring heb ik zelf ook. Ik heb wel eens gelijktijdig een polssensor en borst-sensor gebruikt. De borstsensor reageert sneller dan de pols sensor. Op zich logisch, want de borst-sensor reageert op electrische signalen, terwijl de pols sensor het via je bloedvaten meet. Daar zit dus altijd wat vertraging in.

En waarom wil je weten of ze accuraat zijn? Hou er rekening mee dat het consumentenspul is. Er kan dus altijd wel een marge in zitten. Zelf gebruik ik een hartslagband voor het fitnessen en wielrennen. En ik besef dat het ding vast niet 100% accuraat is, maar voor mij als consument maakt het niet zoveel uit dat het ding er wellicht 1 of 2 hartslagen naast zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 08-07-2020 22:32 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Issue is ook niet zozeer of de (pols-gebaseerde) HR registratie er 1 of 2 (of 3) naast zit.

Maar de consistentie van de meting. Wat ik zelf gemerkt heb, zeker als je flink aan het zweten bent, de meting ineens b.v. 10, 20, 30 ernaast zit en dan weer wel goed meet. Of de tel kwijt is.
En afgelopen week, tijdens een flinke regenbui, het water liep over m'n armen, dus ook onder/naast m'n smartwatch. Toen was 'ie ff de weg kwijt. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 09-07-2020 11:34 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Daar heb je met een borst band dus geen last van. Als consistentie belangrijk is, zou ik de borstband adviseren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:55
Begin anders eens bij deze 2 reviews van https://www.dcrainmaker.c...roh1-wahoo-tickr-fit.html en https://www.dcrainmaker.c...-ever-wanted-to-know.html. Hartslagmeting op de pols is gewoon erg lastig, hoger op de onderarm of op de bovenarm gaat perfect met optische meters. Borstbanden zijn ook niet altijd alles.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De Apple watch serie 0 en 5 heb ik ooit getest samen met ambulancepersoneel en op SEH. Ik ben twee keer opgenomen en daardoor kon ik ook nog wat testen uitvoeren of het klopte en inderdaad het is heel accuraat en zeer betrouwbaar.
Er stond inderdaad 80 hartslagen op zowel mijn Apple watch en bij de hartmonitor.
Ik heb diverse andere metingen met hartslag kunnen doen en dit was zeer nauwkeurig en precies.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Microkid schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:26:
https://www.google.com/se...cy+of+heart+rate+monitors

Wat daar iig uit blijkt is dat pols sensors minder accuraat zijn dan sensors met een borst band. Die ervaring heb ik zelf ook. Ik heb wel eens gelijktijdig een polssensor en borst-sensor gebruikt. De borstsensor reageert sneller dan de pols sensor. Op zich logisch, want de borst-sensor reageert op electrische signalen, terwijl de pols sensor het via je bloedvaten meet. Daar zit dus altijd wat vertraging in.

En waarom wil je weten of ze accuraat zijn? Hou er rekening mee dat het consumentenspul is. Er kan dus altijd wel een marge in zitten. Zelf gebruik ik een hartslagband voor het fitnessen en wielrennen. En ik besef dat het ding vast niet 100% accuraat is, maar voor mij als consument maakt het niet zoveel uit dat het ding er wellicht 1 of 2 hartslagen naast zit.
Ik ben niet geïnteresseerd in borstbanden.
Dat er al genoeg over te vinden is wil niet zeggen dat T.net er daarom geen artikel over moet schrijven. Op Tweakers wordt geschreven over vanalles dat ook op 10-tallen andere techsites staat, toch wordt het geschreven en onderzocht.
Waarom wil (en anderen ook) het weten: ik heb bijv. nu een Apple Watch Series 2. Ik gebruik eigenlijk alleen de sportfuncties en klokfunctie. Enige betrouwbare hartslagmeting vind ik wel belangrijk, maar opnieuw 400 euro uitgeven voor een nieuwe Apple Watch is too much. Kan een Xiaomi MII Smart Band of Fitbit dit vervangen? Apple staat om goede hartslagmetingen. Maar ik heb geen flauw idee hoe goed en hoe slecht/goed andere sportbands het doen. Een Round die specifiek inzoomt op de hartmetingen (en bijv. stappentellers) zou erg interessant zijn.
Pagina: 1