Nieuwe multimeter voor m'n vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-05 11:49

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Hoi, m'n vader wil een nieuwe multimeter hebben, en hij is binnenkort jarig. Komt mooi uit dus :)

Hij had tot voor kort een HEEL erg oude.... zo oud dat ik niet eens een foto kon vinden zo 1, 2, 3 en de eerste hit op Google radiomuseum.org is.... _/-\o_ Het was een YFE YF-206. Ik heb hem ff uit de afvalbak moeten plukken om een foto er van te maken, hij is dus erg vies zoals je op de foto kan zien. (ik weet dat je die dingen denk ik niet in de grijze bak mag mooien maar ergens in moet leveren, maar ja het is m'n vader.... dat gaat niet veranderen).

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/66wzFnm.jpg

Ter vervanging zoeken we iets wat minstens hetzelfde kan als wat z'n vorige kon. Zelf heb ik daar weinig tot geen verstand van.... Ik weet alleen dat Fluke een goed merk is (tenminste, dat denk ik). Ook duur zag ik. Ik heb geen idee of een ander merk ook goed genoeg is. Hij moet in ieder geval lang mee kunnen gaan.

Als ik zie hoe duur die dingen zijn.... denk ik aan een budget van €150-200?

Overzicht:
Ik zoek een?
Multimeter

Wat is je budget?
€150-200(?)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hij wil gewoon af en toe meten of dingen werken, of ergens iets onder spanning staat, zo ja hoe veel, dus voltage meten, eigenlijk weet ik het niet precies, maar het hoeft niets super geavanceerds te zijn. Maar het veiligst lijkt mij om er 1tje te halen die het minstens hetzelfde kan als z'n oude.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zet te denken aan een Fluke 115 of 114. Ik zie dat de 115 drie van die aansluitpinnen heeft en de 114 heeft er twee. Weet niet precies wat het nut is, maar z'n oude heeft er drie.

Welke vragen heb je hier nog over?
Niet echt....

Ben van plan morgen te gaan bestellen....

Thanks alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bij de bouwmarkt heb je ze al voor 20 euro en daarmee kun je alles wat deze ook kan, plus zit er vaak nog een “doorpiep” stand bij. De duurdere modellen betaal je voor het merk of voor geavanceerde functies die ie nu ook niet miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Fluke 114 heeft er 2 omdat die alleen spanning kan meten voltage.
Fluke 115 heeft er 3 omdat die spanning en stroom kan meten.

De oude heeft er 3 omdat die spanning en stroom kan meten.
Fluke 115 biedt dus dezelfde functionaliteit als de oude, 114 niet.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 16:36
Ben zelf zeer te spreken over de meters van Brymen. Zelf heb ik https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

EEVBlog heeft ook een video over deze meters.

Je suis un baguette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

Stokbrood schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:14:
Ben zelf zeer te spreken over de meters van Brymen. Zelf heb ik https://www.eleshop.nl/brymen-bm235-multimeter.html

EEVBlog heeft ook een video over deze meters.
Maar als het enkel het meten van spanning van een stopcontact of batterij is en af en toe een open / gesloten circuit meten, dan is elk exemplaar geschikt en elke euro die je er meer aan uitgeeft, zware overkill. Heb je 'm elke dag in je handen, dan is het een ander verhaal. Is de 0.1V afwijking al teveel, dan heb je ook een duurder model nodig.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokbrood
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-05 16:36
M2M schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:19:
[...]

Maar als het enkel het meten van spanning van een stopcontact of batterij is en af en toe een open / gesloten circuit meten, dan is elk exemplaar geschikt en elke euro die je er meer aan uitgeeft, zware overkill. Heb je 'm elke dag in je handen, dan is het een ander verhaal. Is de 0.1V afwijking al teveel, dan heb je ook een duurder model nodig.
Helemaal mee eens, ik zag t budget en Fluke staan, dacht dat kan ook anders.

Bouwmarkt spul zal zeker voldoen voor wat simpel meten.

Je suis un baguette

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
In functionaliteit zullen ze allemaal meer kunnen dan de huidige. Er wat verschil tussen, zo hebben sommige meters een diodetester, een transistortester, een temperatuursensor en ga zo verder, maar de basis hebben ze allemaal.

Het belangrijkste onderscheid tussen goedkope en dure meters zit in de elektrische veiligheid: Bij de goedkope meters (30 euro en minder) is daar vaak flink op bezuinigd en al hoewel ze vaak wel lichtnetspanningen ondersteunen, is het niet echt een goed idee om de goedkope multimeters op lichtnetvoltages te gebruiken.

Bij de duurdere meters is veel meer aandacht besteed aan de elektrische veiligheid en die kun je zonder meer op hoge voltages gebruiken.

Ik heb zelf een Voltcraft VC830 waar ik prima tevreden over ben en die valt in de categorie meters die prima met hoge voltages kan omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:14
dmantione schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:23:
Het belangrijkste onderscheid tussen goedkope en dure meters zit in de elektrische veiligheid: Bij de goedkope meters (30 euro en minder) is daar vaak flink op bezuinigd en al hoewel ze vaak wel lichtnetspanningen ondersteunen, is het niet echt een goed idee om de goedkope multimeters op lichtnetvoltages te gebruiken.

Bij de duurdere meters is veel meer aandacht besteed aan de elektrische veiligheid en die kun je zonder meer op hoge voltages gebruiken.
Uit interesse: waar baseer je dit op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Grove den schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:36:
[...]

EEVBlog / BigClive en consorten kijken. Bijna zonder uitzondering is het goedkopere spul minder goed beveiligd. Da's ook logisch want goedkoper. Maar voor < €100 moet je echt wel een leuk metertje kunnen krijgen. Ik zou zelf ook het bouwmarkt spul een beetje mijden en net iets daarboven gaan zitten.

Of een spanningszoeker kopen als je pa alleen maar spanning ja/nee wil weten :P
epias schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:55:
Bouwmarkt is over het algemeen gewoon te duur voor wat je krijgt en allemaal made in China. Als je dat zoekt kun je het beter direct in China kopen.
Precies. Die bouwmarkt rommel meters koop je hier voor €20/30/40 en éxact 'tzelfde spul op Ali voor de helf zo niet een derde ervan.
epias schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:55:
Persoonlijk zou ik voor een tweedehands Fluke of Gossen Metrawatt gaan, maar dat is natuurlijk niet leuk als cadeau.
Een Fluke is dan weer overkill vermoed ik voor wat TS zoekt. Tweedehands kom je dan misschien nog wel weg met zo'n budget, maar dat is, inderdaad, weer minder leuk om te geven.

Vergeet niet: een meter met veel toeters en bellen kan supervetgaafcoolshizzle zijn, maar gezien waar TS' pa vandaan komt is een simpel chinees metertje al een hele verbetering en teveel poespas kan wel eens in de weg gaan zitten / verwarrend zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door RobIII op 06-07-2020 20:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bouwmarkt is over het algemeen gewoon te duur voor wat je krijgt en allemaal made in China. Als je dat zoekt kun je het beter direct in China kopen.

Persoonlijk zou ik voor een tweedehands Fluke of Gossen Metrawatt gaan, maar dat is natuurlijk niet leuk als cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
[...]
Bij een degelijke meter wordt het te meten signaal elektrisch geïsoleerd van de rest van de meter, is de boel netjes gezekerd, goede afstanden op de printplaten. Soms nog extra maatregelen, in mijn Voltcraft zit een mechanisme dat zodra de sondes aangesloten zijn, je het apparaat niet kunt openen om bij bijvoorbeeld de zekeringen te komen.

Je ziet bij de goedkope meters vaak besparingen dat ze het te meten signaal door de draaiknop sturen, de hoge spanningen wordt enkel op niveau van de meetchip gebracht door weerstanden, die is dan niet elektrisch geïsoleerd van de meetsondes en als het dan fout gaan dan kan de draaiknop wegbranden. Het kan zijn dat ze in plaats van zekeringen enkel een verdund spoortje op de printplaat maken of helemaal geen zekering hebben. Zodra je onder de 30 euro zakt telt alles voor de kosten en er is genoeg aanbod in dat prijssegment.

Dat soort goedkope meters zijn prima voor zwakstroomtoepassingen. Ze zijn vaak precies genoeg dus als je enkel met zwakstroomelektronica werkt is er weinig reden om die dingen niet te gebruiken. Als je een keertje de netspanning meet dan is de kans dat het ding in vlammen op gaat ook gering. Maar een elektriciën die dagelijks met lichtnetspanningen werkt heeft echt een beter apparaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:15

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica is breed maar een multimeter gaat mij toch over het randje. Een subforum als Wonen en Verbouwen lijkt mij meer op zijn plaats. CEA > WVB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06
Fluke is leuk als het je werk is, maar is voor hobbyen totaal overbodig. Budget is daardoor ook zware overkill.

Ik zou zeggen Voltcraft, bv. deze:

https://www.conrad.nl/p/v...rgave-counts-2000-1340780

Deze is zeker beter dan de goedkopie bouwmarkt dingetjes. Maar voorbij de €50 hoef je echt niet te gaan.

Ik heb er een gekozen die tot 600 V gaat. Dan kun je met een 3-fasen aansluiting ook nog meten tussen de fasen. En ook een batterij meten, een auto-accu, of checken dat iets weerstand heeft en hoeveel (een NTC bv.) Hoeveel meer ga je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
[...]

YouTube: Inside Fluke - The Measure of Innovation 2015 - Pt 1
Klein beetje wij van wc eend adviseren wc eend, maar stel je zit toch per ongeluk even te meten voor je B16 automaatje terwijl je eigenlijk een draadje wil doorpiepen met je Select Plus multimeter.
Heb je toch ineens last van je hand om het mild te zeggen.

Ik zou gewoon die Brymen BM235 kopen, of als je meer fancy wil, de 121GW.
Misschien een UNI-T, sommige spullen daarvan zijn best prima. Maar de multimeters heb ik nog nooit vast gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
De Brymen is een goede keuze, AMECal heeft ook goede meters, net als Extech. Allemaal ook goed in NL te krijgen. De EX330 kost bijv. rond de 50 euro, heeft alle functies die je nodig hebt, grote cijfers dus ook als je vader oud is/wordt goed te lezen. Een aantal whitelabel fabrikanten maakt voor een groot aantal merken de meters, veel van het spul wat er erg op lijkt in dezelfde prijsklasse is dan vaak gewoon een van die grotere merken met een ander label.

Naast die usual suspects is een ANENG AN8008 verassend veilig en voorzien van erg veel functionaliteit. Je moet er geen krachtstroom mee gaan meten, maar alles wat je verder in huis tegen komt kan je er veilig en accuraat mee meten. Kost ongeveer 25 euro en moet wel uit china komen. Ze worden ook nagemaakt, dus een shop van ANENG zelf op Aliexpress is dan een goede keuze.

Edit: die analoge meter is trouwens eerder een VOM dan een multimeter O-)

Edit2: als je dan op een volgende verjaardag een leuk extraatje wil doen kan je probes van probemaster kopen, die zijn niet duur en 100x beter dan wat de OEMs leveren. :*)

[ Voor 12% gewijzigd door johnkeates op 06-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zelf gebruik ik deze al een jaar zonder problemen:
https://a.aliexpress.com/_dTF7KnS

Kost 3 tientjes maar doet het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GoT schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:12:

Fluke 115 biedt dus dezelfde functionaliteit als de oude, 114 niet.
Nope, dat oude dingen zo te zien tot 1 kV, de Fluke 115 tot 600V

Let op dat die goedkope dingen met uitermate stugge snoertjes geleverd worden...

Aan de andere kant; de meetpennen met siliconensnoer die bij de Fluke 179 EDA2 set zitten zijn ook gewoon flut; die breken intern in no-time... en als je dat geheel terugstuurt naar de Conrad krijg je het geheel terug met een kalibratiesticker op de 179... en het kapotte snoertje.

[ Voor 43% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
g1n0 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:57:
Zelf gebruik ik deze al een jaar zonder problemen:
https://a.aliexpress.com/_dTF7KnS

Kost 3 tientjes maar doet het goed.
Die heb ik ook gekocht na wat reviews kijken; daar komt 'ie overal best goed uit, maar daar moet bij gezegd worden dat de meesten ook aangeven: tot een voltje of 50 en daarboven beter even verder kijken (ik kan even de EEVBlog van (het broertje van) de AN870 niet vinden). Ik heb 'm meermaals in 't stopcontact gehad en andere 230V zaken gemeten - het kán dus best - maar veiligheidstechnisch gezien is er wel wát op aan te merken door wat reputabele bronnen.

Met die kanttekening: fijn metertje en zéker waar voor 't (weinige) geld.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 06-07-2020 22:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

kabeltjekabel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Nope, dat oude dingen zo te zien tot 1 kV, de Fluke 115 tot 600V

Let op dat die goedkope dingen met uitermate stugge snoertjes geleverd worden...

Aan de andere kant; de meetpennen met siliconensnoer die bij de Fluke 179 EDA2 set zitten zijn ook gewoon flut; die breken intern in no-time... en als je dat geheel terugstuurt naar de Conrad krijg je het geheel terug met een kalibratiesticker op de 179... en het kapotte snoertje.
1kV vs 600 V en het is voor jou meteen nope |:(
Ik heb zelf een multimeter en nog nooit zulke hoge spanningen gebruikt.
Maar jij gaat natuurlijk zeggen: "ik wel", sure dude "jij wel JA", resterende tweakers gebruikt het nooit.
Als ik ergens een bord zie staan met 1 kV, dan loop ik er zelfs met een boog omheen, ik ga daar echt niet met een multimetertje staan pielen.

[ Voor 8% gewijzigd door GoT op 07-07-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ongetwijfeld zal een budget multimeter van de bouwmarkt functioneel gezien voldoende zijn... maar soms wil je toch ook wel eens wat moois hebben? Ik heb een aantal jaar geleden een tweedehands Fluke 83 gekocht voor 80 euro dacht ik. Erg fijne multimeter, zitten ook allerlei handige functies op. Ik denk dat je die voor jouw budget wel moet kunnen vinden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Hey allemaal,

Heb alle reacties gelezen, en zelf ook wat "onderzoek" gedaan en tot de conclusie gekomen dat het inderdaad flink goedkoper kan.

Voltcraft klinkt wel als een interesant merk, goed verkrijgbaar, lijkt kwalitatief goed en is ook nog betaalbaar, thanks voor de tips guys!

Zit nu te twijfelen tussen twee of drie verschillenden:

- Voltcraft VC251 TRMS (€63)
- Voltcraft VC271 (€68)
- Brymen BM235 (€90)
- Voltcraft VC830 (€94)

De VC251 en 271 staat bij dat hij voor onderwijs bedoelt is, maar wat maakt dat uit dan? En wat is het verschil tussen deze twee?

[ Voor 6% gewijzigd door keranoz op 07-07-2020 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voltcraft is voor die prijzen prima. Fluke en Gossen (etc) is idd leuker spul maar totaal niet zinnig voor iemand die hier happy mee is.

Als
Hij wil gewoon af en toe meten of dingen werken, of ergens iets onder spanning staat, zo ja hoe veel, dus voltage meten, eigenlijk weet ik het niet precies, maar het hoeft niets super geavanceerds te zijn. Maar het veiligst lijkt mij om er 1tje te halen die het minstens hetzelfde kan als z'n oude.
Je hier netspanning bedoelt zou ik zeker een van die voltcrafts pakken. Ook de testleads zijn belangrijk (sterker nog, die houd je in je vingers als je gaat meten). Voltcraft is prima genoeg hiervoor.

China zou ik bij netspanning ver van blijven ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 07-07-2020 16:42 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Voltcraft VC251:Bij te hoge spanning/stroom dien je zelf te switchen naar hogere spanning/stroom door aan wiel te draaien.
Voltcraft VC271: Auto range, switcht zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

keranoz schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:38:
Hey allemaal,

Heb alle reacties gelezen, en zelf ook wat "onderzoek" gedaan en tot de conclusie gekomen dat het inderdaad flink goedkoper kan.

Voltcraft klinkt wel als een interesant merk, goed verkrijgbaar, lijkt kwalitatief goed en is ook nog betaalbaar, thanks voor de tips guys!

Zit nu te twijfelen tussen twee of drie verschillenden:

- Voltcraft VC251 TRMS (€63)
- Voltcraft VC271 (€68)
- Brymen BM235 (€90)
- Voltcraft VC830 (€94)

De VC251 en 271 staat bij dat hij voor onderwijs bedoelt is, maar wat maakt dat uit dan? En wat is het verschil tussen deze twee?
Als ze voor het onderwijs bedoeld zijn mag je er denk ik iig vanuit gaan dat ze redelijk hufterproof gemaakt zijn en dus ook hoge spaningen aankunnen, danwel goed gezekerd zijn.
Overigens herken ik bovenstaande multimeter nog van mijn middelbare school. Goede herinneringen aan - afgezien dan van voor de zoveelste keer een nieuwe zekering gaan halen bij de amanuensis natuurkunde :P

Ik zeg eerlijk: ik heb ook zo'n goedkoop grabbelbak dingetje en hoewel ie best 230 aan zal kunnen, meet ik dat er liever niet mee. Dan pak ik wel een spanningzoeker. Maar voor laagspanning is het prima.

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 07-07-2020 17:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GoT schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:55:
[...]

1kV vs 600 V en het is voor jou meteen nope |:(
Ja, 'nope' op 'dezelfde functionaliteit'. Dat is dus gewoon niet zo.
Ik heb zelf een multimeter en nog nooit zulke hoge spanningen gebruikt.
Doet niet ter zake.
Maar jij gaat natuurlijk zeggen: "ik wel", sure dude "jij wel JA", resterende tweakers gebruikt het nooit.
Doet ook niet ter zake.
Als ik ergens een bord zie staan met 1 kV, dan loop ik er zelfs met een boog omheen, ik ga daar echt niet met een multimetertje staan pielen.
Doet ook niet ter zake.

De voorgestelde Fluke is een prima meter, maar hij komt gewoon niet helemaal overeen qua functionaliteit. Dat staat geheel los van het wel of niet gebruiken daarvan.

Het is inderdaad wel een veilige gok dat zijn pa meer gaat hebben aan de functies die de Fluke 114 wel heeft en dat bejaarde ding niet. Zoals frequentie, diodetest, capaciteits test, doorgangstest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
GoT schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:38:
Voltcraft VC251:Bij te hoge spanning/stroom dien je zelf te switchen naar hogere spanning/stroom door aan wiel te draaien.
Voltcraft VC271: Auto range, switcht zelf.
Ahhh dus dan is auto range wel een stuk makkelijker.
The Eagle schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:42:
[...]

Als ze voor het onderwijs bedoeld zijn mag je er denk ik iig vanuit gaan dat ze redelijk hufterproof gemaakt zijn en dus ook hoge spaningen aankunnen, danwel goed gezekerd zijn.
Overigens herken ik bovenstaande multimeter nog van mijn middelbare school. Goede herinneringen aan - afgezien dan van voor de zoveelste keer een nieuwe zekering gaan halen bij de amanuensis natuurkunde :P

Ik zeg eerlijk: ik heb ook zo'n goedkoop grabbelbak dingetje en hoewel ie best 230 aan zal kunnen, meet ik dat er liever niet mee. Dan pak ik wel een spanningzoeker. Maar voor laagspanning is het prima.
Ah ja dat is inderdaad een goeie, "hufterproof". Ik interpreteer het ook als "minder hard afgestraft worden als je een foutje maakt".
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:53:
[...]

Ja, 'nope' op 'dezelfde functionaliteit'. Dat is dus gewoon niet zo.

[...]

Doet niet ter zake.

[...]

Doet ook niet ter zake.

[...]

Doet ook niet ter zake.

De voorgestelde Fluke is een prima meter, maar hij komt gewoon niet helemaal overeen qua functionaliteit. Dat staat geheel los van het wel of niet gebruiken daarvan.

Het is inderdaad wel een veilige gok dat zijn pa meer gaat hebben aan de functies die de Fluke 114 wel heeft en dat bejaarde ding niet. Zoals frequentie, diodetest, capaciteits test, doorgangstest.
Fair, maar zo letterlijk bedoelde ik het niet. Ik zie mijn vader echt niet hogere spanningen dan 230v meten. Dus 600v is zat. En de 1000v stand op die oude..... tja op papier kon het misschien, maar ik zou mij er echt nooit aan wagen met zo'n oud ding, helemaaal niet 1000vdc.

[ Voor 67% gewijzigd door keranoz op 07-07-2020 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keranoz

keranoz

/dev/urandom

Topicstarter
Het is de Voltcraft VC-271 geworden.

Auto-ranging leek me wel makkelijk, en volgens mij krijg je bij deze best waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 17:01
Heb laatst voor mijzelf en mijn vader onderstaande multimeter gekocht.
Voor nu te laat, maar mocht er nog een keer iemand op zoek zijn naar een multimeter dan is dit wel een aanrader.

https://sinuss.nl/gereeds...-handheld-3-34digit-tenma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016

Antonio di

a mi me dijeron que si

Mijn oude KINZO multi-metertje (zie foto) heeft het begeven na dik 23jr trouwe dienst.
Je kunt deze nog volop krijgen van een andere merk met een ander kleurtje (zie foto) voor weinig geld.
Een hoop van deze meterjes zijn hetzelfde maar hebben een ander kastje en verschillen iets van mogelijkheden en PRIJS.
Er is natuurlijk wel een verschil in kwaliteit en belasting als je een wat duurdere neemt!

Ik vind de "autorange",en wat zwaardere belasting (cat III en IV)en last but not least een groot helder display met witte achtergrond belangrijk!
De oogjes worden wat minder boven de 60jr ;) :( .

Ik moet zeggen dat de Tenma 72-7780 voor 66 euro (zie bijdrage Treur) en de VOLTCRAFT VC-271 voor 50 euro (Conrad),
mij prima meters lijken, maar ik vind het net allemaal te duur als je de opvolger van mijn metertje voor 9 euro kan kopen (zie foto).

Ik heb uiteindelijk de Amazoncommercial 90DM600 gekocht op amazon.nl voor 38,06 euro op 20-7-2021 (let op de opvolger DT-9561 is 70 euro!)
De 90DM600 lijkt veel op de Tenma 72-7790, maar heeft iets minder instellingen en kan niet meten tot 60A met de juiste klem/kabel.
Zie foto's van de 90DM600. Ben tevreden met het metertje, vooral met de duidelijk display (je ziet wat je meet en hebt ingesteld!), de "autorange" en de standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtqzN9h69obH4zLwdEki4odRPYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eqq4K3H8rHdH98X5FRcOpyY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9j4E_skwwoijoSApJEOuiLnjQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfL2uuBFwoKuVm7c2lxcXMue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdxOsHxKFsI-3j3TmeqcgblpMDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nq3ogcf2x3or4Uge5OeXdR2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRc89WOkTdPfLtP3ZtMEWd_sB5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4boar0a0YWbSoxk0RkFkH6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGFK6ym8S7s1PzYxIHKFcG4-6bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mKDllkR4aUwl8FDfHvFn2sF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjumoel2tgGL61USY4L6RCUGYPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXZR8qheit5BeAfWh64gbGJl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rlN4fzVCLjCOuWq3ua5uvyDCps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnwtQPwljg6WrtDQ2B9XpQvQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Antonio di op 24-07-2021 17:36 . Reden: taal correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 19:34
Ik weet niet of de oude meter al met de vuilnisman mee is. Maar heel veel electra opleidingen zijn heel blij met dat soort spul.

Dus mocht je zin hebben er een klein beetje moeite in te steken dan kan je ergens een electro leraar heel blij maken.

Edit: NVM is een oud topic 🙄

[ Voor 6% gewijzigd door tijs000 op 24-07-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016

Antonio di

a mi me dijeron que si

Bij Googlen op "goede multimeter" kreeg ik dit topic als HIT. Dus het topic bewijst zijn waar nog!
Ik was verder getriggerd door de kop "multimeter voor vader".
Een scherm met witte achtergrond, helder en groot is voor mij erg belangrijk en
ik denk ook voor meer mensen waar het gezicht vermogen slecht is of achteruit gaat door "de leeftijd".
Dus ik dacht laat ik mijn keuze delen zodat ook anderen van dit argument kunnen meewegen in een keuze voor een (nieuwe) multimeter als ze "googlen".

De oude multimeter heb ik nog . Ik zal de eens kijken welke school ik in de buurt hiermee blij kan maken.
Bedankt voor de tip.
Pagina: 1