Computer geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-01-2023
Hoi allemaal,

Ik heb vandaag een Acer Aspire XC600 binnengekregen.

Helaas komt er geen videosignaal uit. De monitor blijft staan op "Geen signaal". Er is niet eens een BIOS POST of Acer logo te zien. Het systeem draait verder wel zonder bliepjes als een normale PC.

Er zit een Radeon HD 7470 in met DVI en HDMI. De onboard aansluitingen zijn HDMI en VGA. Ik heb geen DVI-monitor, dus had ik de pc aangesloten op de HDMI-poort van de Radeon, maar er kwam geen beeld. Vervolgens heb ik de onboard aansluitingen beide geprobeerd, zowel met als zonder de Radeon erin, maar dat mocht niet baten. Ook het tussendoor ontkoppelen van de stroom en CMOS-batterij even er uithalen werkte ook niet.

Ik moet dus nog even testen bij iemand met een DVI-monitor aangezien de vorige eigenaar zei dat DVI wel zou moeten werken. Toch rijst bij mij de vraag hoe het kan dat geen van de andere videopoorten werkt.

Hebben jullie enig idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Voor zover ik kan vinden heeft een standaard Aspire XC600 geen videokaart, maar een CPU die Intel HD graphics zou moeten ondersteunen. Mits de vorige eigenaar er ook een andere CPU in heeft gestopt die geen graphics heeft zou de "normale" output op je moederbord moeten werken.

Je weet zeker dat de monitor, en bovenal de kabel, goed werken? Probeer dit als het kan even op een ander apparaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
@n9iels je hebt zeker de specs van Tweakers bekeken? Die lijken niet helemaal te kloppen, hier een overzicht van wat ik heb: https://nl.hardware.info/...h003.168267#specificaties

Goed dat je het opmerkt, ik was vergeten erbij te vermelden dat ik een andere VGA-kabel heb geprobeerd die ook niet werkte, de andere eerste VGA-kabel werkte wel bij een andere computer.

Verder heb ik de Radeon in een andere PC gezet, waarmee de HDMI-poort wel gewoon signaal gaf.

Ik zat te denken dat het BIOS van de Acer misschien standaard onboard graphics uitzet o.i.d., maar dat zou nog niet verklaren waarom de HDMI van de Radeon dan ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:35
Hoe weet je dat het systeem normaal draait als je geen beeld krijgt. Misschien is het moederbord kapot, systeem blijft aan maar doet verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
@Uszka Oké, laat ik het dan als volgt verwoorden: het systeem lijkt normaal te draaien, aangezien er geen bliepjes of knipperende lampjes zijn.

Maar je hebt gelijk, dus ik doe de aanname dat het systeem nog steeds werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:35
Na 8 jaar lijkt het mij aannemelijker dat er iets kapot is. Videokaart heb je inmiddels uitgesloten. Voeding heeft een normale ATX connector dus je zou het met een andere voeding kunnen proberen al verwacht ik dat het moederbord de oorzaak is.

Heb je de hdd/ssd losgekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
@Uszka HDD is idd losgekoppeld, net als DVD-station. Andere voeding zal ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:32
Geen piepjes is vaak geen goed teken. Minimaal zou je 1 piep moeten horen als de bios de zelftest voltooid. Indien er een serie aan piepjes komt is er iets anders aan de hand. Maar geen piep = vaak dode cpu

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JKL-NL
Andere voeding geprobeerd, maakte geen verschil. Oorspronkelijke voeding in andere PC geprobeerd, en die poste netjes (al was de fan van de voeding niet gedetecteerd, maar dat kan te maken hebben met het design van de andere PC en is geen fatale error).

@SpoekGTi hangt er vanaf, de meeste PC's die ik tot nu toe heb gehad geven geen enkele piep bij normaal opstarten.

Hoe dan ook, het begint steeds meer te lijken op een defect moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Nielsson
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 15:53

Mr Nielsson

Born at a very young age.

Je zou eens de BIOS batterij kunnen vervangen om te zien of dat verschil maakt.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Pagina: 1