SFTP Kabel trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-10-2023
Ik ga binnenkort een bureau maken in een bijgebouw bij mij thuis voor mijn verdere studies.
Nu gaak ik een sftp kabel leggen van 100% koper (cat6a of cat7) naar het bij gebouw. Dit zal wss stugge kabel worden. Nu is mijn bedoeling om deze setup te maken.

Modem/Router (Telenet) -> Cat6a/Cat7 -> Switch - > 2 x Cat6a -> 2 aansluitpunten in Wandcontactdoos

Nu als ik stugge kabels leg moet ik normaal patchpanels zetten maar een patchpanel is normaal direct 5 aansluit punten dus had ik de vraag mag ik op een stugge kabel een connector plaatsen?

Ik zou misschien een patchpaneel van 5 zetten aan de switch waar dan de sftp kabel toekomt van de router toekomt en deze verbindt met de swtich en van uit de switch twee sftp kabels vertrekken naar het patchpaneel en van uit het patchpaneel dan twee sftp kabels vertrekken naar de wandcontactdoos.

Nu zou ik liever geen patchpaneel gebruiken aan de router omdat het toch maar één kabel is.

Mag er een connector worden op een stugge kabel?

Ik had persoonlijk aan deze connector gedacht?

Nu wil ik eigenlijk een patchpaneel vermijden.
Heeft er iemand een andere oplossing? Of mag er wel gewoon een connector geïnstalleerd worden op een stugge sftp kabel?

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 22:34
dat mag zeker .. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Denk ook eens aan het aanleggen van glasvezel kabels. Tegenwoordig zijn 10gbit transceivers niet duur meer en al helemaal op langere afstanden (naar een extern kantoor bijvoorbeeld) is dat beter dan koper kabels.
Zelf leg ik glasvezel kabels wanneer het maar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brooklynb schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:34:
Ik ga binnenkort een bureau maken in een bijgebouw bij mij thuis voor mijn verdere studies.
Nu gaak ik een sftp kabel leggen van 100% koper (cat6a of cat7) naar het bij gebouw. Dit zal wss stugge kabel worden. Nu is mijn bedoeling om deze setup te maken.

Modem/Router (Telenet) -> Cat6a/Cat7 -> Switch - > 2 x Cat6a -> 2 aansluitpunten in Wandcontactdoos

Nu als ik stugge kabels leg moet ik normaal patchpanels zetten maar een patchpanel is normaal direct 5 aansluit punten dus had ik de vraag mag ik op een stugge kabel een connector plaatsen?
https://www.gamma.nl/asso...contact-utp-wit/p/B457355

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/41033/123

Dit is ook een patchpanel, alleen dan maar één punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Cat6 mag een lengte van 55m hebben bij 10Gbps en bij 1Gb mag hij 100m lang zijn.
Afgeschermde kabel is onzin en alleen zinvol in gebouwen waar bundels kabel bij elkaar in goten liggen.
Alle andere storingen worden door de twist in de aders opgeheven.

Stekkers aanknijpen moet je niet doen, gewoon aan beide kanten afmonteren op een utp doos en vandaar met kant en klare patchkabels aansluiten.

En als je met die kabel naar buiten moet of in de grond zou ik pvc buis van een flinke dikte nemen bijvoorbeeld 32cm buis die voor riolering gebruikt wordt, wel goed verlijmen om te voorkomen dat er vocht in komt.
Met zo'n dikke buis kun je later eventueel uitbreiden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
Oké dan zal ik het zo proberen te doen. Ik vond namelijk veel keer op het internet dat normaal geen connectoren worden aangesloten op stugge ethernetkabel maar dit zal dan waarschijnlijk gaan over connector zonder LSA aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41

BCC

g1n0 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:40:
Denk ook eens aan het aanleggen van glasvezel kabels. Tegenwoordig zijn 10gbit transceivers niet duur meer en al helemaal op langere afstanden (naar een extern kantoor bijvoorbeeld) is dat beter dan koper kabels.
Vooral bij bliksemInslag in de buurt is het een stuk veiliger voor je apperatuur.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
Dit is dan het principe van een keystone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
g1n0 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:40:
Daar heb ik tegenwoordig ook al aangedacht maar dit zie ik een latere stadium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ben(V) schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:59:
Stekkers aanknijpen moet je niet doen, gewoon aan beide kanten afmonteren op een utp doos en vandaar met kant en klare patchkabels aansluiten.
Idealiter misschien niet, maar het kan wel gewoon. Ik heb hier ook een stugge kabel liggen, en daar zitten gewoon stekkers op gemonteerd, op de plekken waar geen patchpunt praktisch was. En dat werkt zo'n 5 jaar later nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-07 22:34
Brooklynb schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:04:
[...]

Oké dan zal ik het zo proberen te doen. Ik vond namelijk veel keer op het internet dat normaal geen connectoren worden aangesloten op stugge ethernetkabel maar dit zal dan waarschijnlijk gaan over connector zonder LSA aansluiting?
normaliter gebruik je inderdaad stugge kabel van patchpaneel naar muurpunt.
van muurpunt naar apparaat neem je een patchkabel met soepele aders met van-fabriek-af gesoldeerde connectors

de gedachtegang is dat je de patchkabel dagelijks in & uittrekt, en dus vervangbaar is
massieve kabel is daar niet voor geschikt, krijg je metaalmoeheid in je aders en aldus breuk

als je de kabel aanlegt en daar de komende 30 jaar niet meer aankomt gaat massieve kabel echt niet breken hoor ...

ow... trek ineens een aantal keer... quasi alle professionele telefonie producten of camera bewakingsystemen vereisen aparte UTP's
voor laatste 2 mag het ook gewoon cat5e F/UTP zijn .. internet zou ik wel hogere categorie leggen

[ Voor 12% gewijzigd door ijske op 06-07-2020 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brooklynb schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:06:
[...]
Dit is dan het principe van een keystone?
Inderdaad, dit is gewoon een wandcontactdoos, die zijn er met één en twee punten.
Je zou deze dan kunnen monteren en van daaruit met dunnere kabels gaan werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
Ben(V) schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:59:
Cat6 mag een lengte van 55m hebben bij 10Gbps en bij 1Gb mag hij 100m lang zijn.
Afgeschermde kabel is onzin en alleen zinvol in gebouwen waar bundels kabel bij elkaar in goten liggen.
Alle andere storingen worden door de twist in de aders opgeheven.

En als je met die kabel naar buiten moet of in de grond zou ik pvc buis van een flinke dikte nemen bijvoorbeeld 32cm buis die voor riolering gebruikt wordt, wel goed verlijmen om te voorkomen dat er vocht in komt.
Met zo'n dikke buis kun je later eventueel uitbreiden.
Nu de verbinding tussen de router en de switch zal waarschijnlijk samen komen liggen met 3 x 400V + N daarom dat ik voor de sftp ging gaan. Ik ging sws een buis van minimum 32 leggen zodat ik altijd kan vernieuwen of vervangen.

De connectors worden niet aangeknepen daarom dat ik de connector zou pakken die ook bedoeld is voor stugge kabels met LSA aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
BCC schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Vooral bij bliksemInslag in de buurt is het een stuk veiliger voor je apperatuur.
Onzin! Heb al tig keer bliksem inslag gezien bij klanten en dat slaat op het hoogste punt in. En als het niet op de ethernet kabel doorslaat dan slaat het wel door naar de 230 Volt grondkabel met als resultaat dat alsnog alles stuk is.

@ts gewoon een 50 mm buis op ~60 cm diep neerleggen en dat een cat 6 of 6a erin douwen. Aan beide kanten een keystone en dan gaan met de banaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 06-07-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ijske schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:10:

als je de kabel aanlegt en daar de komende 30 jaar niet meer aankomt gaat massieve kabel echt niet breken hoor ...
Hier zitten ze in de modem in de meterkast en in de PV installatie. Ik geloof niet dat ik die vaker dan eens per jaar een keer los moet halen (als ik dat al haal :D )
Maar als kabel die je dagelijks inplugt in je notebook... dat zou ik ook niet zo snel doen (al is het maar omdat stugge kabel daar veel te lomp voor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
TERW_DAN schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Hier zitten ze in de modem in de meterkast en in de PV installatie. Ik geloof niet dat ik die vaker dan eens per jaar een keer los moet halen (als ik dat al haal :D )
Maar als kabel die je dagelijks inplugt in je notebook... dat zou ik ook niet zo snel doen (al is het maar omdat stugge kabel daar veel te lomp voor is).
Kabels die niet door de muur lopen zijn bij mij sowieso soepele kabels en daar heb ik wel al connectors moeten op monteren (Op school) maar met stugge kabels heb ik nog niet gewerkt. Heb wel ooit is op een beurs een keystone moeten monteren op een stukje kabel maar weet nu niet of dit stugge of soepele kabel was.

Deze kabels zullen wel voor een paar jaar blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
Jan-man schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Onzin! Heb al tig keer bliksem inslag gezien bij klanten en dat slaat op het hoogste punt in. En als het niet op de ethernet kabel doorslaat dan slaat het wel door naar de 230 Volt grondkabel met als resultaat dat alsnog alles stuk is.

@ts gewoon een 50 mm buis op ~60 cm diep neerleggen en dat een cat 6 of 6a erin douwen. Aan beide kanten een keystone en dan gaan met de banaan.
Ik zou waarschijnlijk dit bij installeren op latere basis.Nu het is zoals je zegt meestal is derest al kapot door de 230V kabels die er lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou een contactdoos in de muur doen met 2 aansluitingen (keystones) en bij je switch ook. Kost net een paar tientjes meer maar is een stuk steviger en minder fout gevoelig.

Stel dat je toch stekkers wil gebruiken: je kan ook een flexibele kabel trekken als je dat zou willen, niks op tegen. Als je een solide kabel trekt en daar stekkers aan wil zetten moet je wel opletten dat je de juiste soort gebruikt. De contactpunten hebben binnen in de stekker mesjes of puntjes die door de aders prikken. Voor solide en flexibel heb je dus verschillende stekkers nodig, anders heb je geen/slecht contact, of snij je de ader gewoon af. Er zijn dus stekkers per kabelsoort. De tang is wel hetzelfde.

Je kan in de meterkast (als je switch daar staat :+ ) ook op een andere manier termineren; bijv. een goedkope oplossing als: https://www.netwerkproduc...pbouw-2-voudig-cat6a.html (vast ook in België te krijgen). Daar zitten 2 poorten in, en 2 LSA strips daar je de kabels in kan punchen.

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 06-07-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:41

BCC

Jan-man schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:44:
[...]

Ik heb dit zelf 3x meegemaakt bij inslag in het open veld. 2x alle coax dingen stuk en 1x alle utp. Maar n=1

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 06-07-2020 21:54 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Brooklynb schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:17:
[...]

Nu de verbinding tussen de router en de switch zal waarschijnlijk samen komen liggen met 3 x 400V + N daarom dat ik voor de sftp ging gaan. Ik ging sws een buis van minimum 32 leggen zodat ik altijd kan vernieuwen of vervangen.

De connectors worden niet aangeknepen daarom dat ik de connector zou pakken die ook bedoeld is voor stugge kabels met LSA aansluiting
Een netspanning zal geen enkele invloed hebben op een netwerkkabel daar zorgt de twist van de paren voor.
Afscherming is enkel zinvol als er bundels netwerkkabels elkaar kunnen beïnvloeden via de "Alien Next" storing.
Een stroomkabel in dezelfde buis is qua storing geen enkel probleem, maar is in de installatie voorschriften wel verboden.

En die wat jij noemt lsa connectors zijn keystones en bedoelt om af te werken in een doos of patchpanel, niet om los aan een kabel te laten hangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brooklynb
Ik heb alle antwoorden bekeken.

De meeste raden aan om gewoon op de cat kabels aan allebij de zijdes een keystone/wandcontactdoos te zetten en daardan een patchkabel van 0.5m à 1m op aansluiten.
Ik vindt dit persoonlijk ook wel een goedoplossing. Ik zal voor deze oplossing gaan.

Nu volgens de meeste hier zou ik ook gewoon UTP kabel mogen leggen i.p.v. SFTP kabel.
Nu waar ik de kabel ga kopen verkopen ze eigenlijk alleen maar SFTP cat6a dus moet ik nog is verder kijken.
Pagina: 1