Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Motorolie Daihatsu Cuore

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-06 21:21
Ik heb recent een Daihatsu Cuore uit 2005 gekocht voor mijn vriendin die in de zorg werkt, lekker zuinig en goedkoop autotje..

Ik wil de auto zelf voorzien van een grote beurt maar ik heb een vraagje over de motorolie.

In het onderhoudboekje staat dat bij de laatste beurt 5W40 is gebruikt maar op verschillende sites wordt 5W30 aangeraden, in het boekje staat ook 5W30 en geen 5W40

Is het slim om terug te gaan naar 5W30 of kan 5W40 kwaad?

S21 Ultra | PS5 | LG C9 | Q90R SB | PSN: Dave-NL89

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 08:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kan geen kwaad. Het laagste getal is de viscositeit bij koude omstandigheden, het tweede getal in de SAE aanduiding geeft de viscositeit bij hogere temperaturen aan. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de temperatuur mag zijn voordat het zijn smerende eigenschappen verliest. 5W40 is dus 'beter' dan 5W30, dus lekker laten zitten. (er zijn nog meer eigenschappen van olie die een rol spelen, maar die hebben hier niks mee te maken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Niet online
5w30 is iets dunner warm dan de 5w40. Ook gaat het minimaal in je verbruik helpen, je auto zal iets zuiniger rijden. Persoonlijk zal ik dus 5w30 kiezen. Let wel op met tanken, veel oudere Daihatsu's kunnen niet tegen E10 benzine. Tank dus euro 98.

[Voor 7% gewijzigd door plaspvd op 06-07-2020 18:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 24-06 21:21
Icephase schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:22:
Kan geen kwaad. Het laagste getal is de viscositeit bij koude omstandigheden, het tweede getal in de SAE aanduiding geeft de viscositeit bij hogere temperaturen aan. Hoe hoger dit getal, hoe hoger de temperatuur mag zijn voordat het zijn smerende eigenschappen verliest. 5W40 is dus 'beter' dan 5W30, dus lekker laten zitten. (er zijn nog meer eigenschappen van olie die een rol spelen, maar die hebben hier niks mee te maken).
plaspvd schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:31:
5w30 is iets dunner warm dan de 5w40. Ook gaat het minimaal in je verbruik helpen, je auto zal iets zuiniger rijden. Persoonlijk zal ik dus 5w30 kiezen. Let wel op met tanken, veel oudere Daihatsu's kunnen niet tegen E10 benzine. Tank dus euro 98.
Oke, 2 verschillende meningen, maar uiteindelijk zal het dus niet veel uitmaken? Ik houd meestal de specs aan in het boekje maar goed wie weet hoe lang er al 5w40 inzit.

Bedankt voor de tip over de benzine, tank sowieso al meestal 98 of Shell racing in Duitsland dus ga ik dat ook doen met de Daihatsu.

Het volgende wordt aangeraden bij de olie merken
Kroon ASYNTHO 5W-30 alt. 10W40
CASTROL EDGE 5W-30 M
Helix HX7 5W-40
Eurol Super Lite 5W-40 alt. 5W30

S21 Ultra | PS5 | LG C9 | Q90R SB | PSN: Dave-NL89

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:08

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Je kunt er ook gewoon 10W40 in kieperen, stukje goedkoper dan 5W30 / 5W40 en kan volgens dat tabelletje uit je foto ook prima voor ons klimaat hier in Nederland. Voor dergelijke simpele motoren hoeft er echt geen Castrol of ander duur A-merk in met de viscositeit van water :P Heb je een motor met turbo of een jonge diesel dan komt het wat kritischer.

Ik rijd zelf een Yaris uit 2006 waar 5W30 voor wordt aangeraden, maar heb er 10W40 in zitten omdat dat dus wat voordeliger is per liter. Met 5W30 had ik ook het idee dat hij heel minimaal wat olie verbruikte, met 10W40 is dat weg. Ik doe het olie verversen ook zelf en wissel de olie jaarlijks. 5L flacon, oliefilter en carterring op internet bestellen, ben meestal nog geen €40 kwijt (bogijn.nl).

[Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2020 20:05]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True