Voltage van fan headers

Pagina: 1
Acties:

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Topicstarter
Ik vroeg mij af wat de voltage was dat door de fan headers geleverd wordt... de headers die op het mobo staan bedoel ik.

Ik weet dat de gele/rode + zwarte draadjes die o.m. gebruikt worden om de harddisk mee te voeden 12 Volt leveren.

Ik heb een stuk of 4 fans in mijn kast hangen en die verwachten allemaal 12 Volt; maakt het voor die fans een verschil uit als ik die aansluit op de voeding-connectors van de schijven of op het mobo?

Ik heb een ASUS P2B (oud, maar oerdegelijk spul) maar ik veronderstel dat het niet veranderd is sindsdien.

Kan iemand ook eens kort uitleggen welke connectoren waarvoor staan op de fan headers van het mobo? Die zijn 3 pins; 1 ground, 1 12 Volt voor de fan en 1 om de snelheid te meten... Maar welke is waarvoor?

edit:
extra vraagje toegevoegd onderaan

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

• apa

apa

Topicstarter
OK, een deel van mijn vraag is al eens eerder beantwoord op de topic "[topic=88985]".

Maakt het nu nog verschil als ik mijn fans aansluit op mobo of op een van de voedingskabels van de HD's?

edit:
miljaar verwijzen naar een andere topic is geen sinecure en in de faq vind ik er ook al niks over

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

In de eerste plaats zijn bij de voedingskabeltjes: geel-zwart-zwart-rood geel en rood niet allebei 12 Volt! de 1 is 5 Volt en de ander 12 Volt... Dacht dat geel 12 was en rood 5.

Als je je fan op 12 aansluit, maakt t niet uit of je dat op je harddiskvoeding doet, of via het mainboard.

De pinbezetting van de connectoren staan in de handleiding van het moederbord.
(+)(G)(S) zoiets dacht ik...

Evt. kun je die op de ASUS site vinden.

:z

• apa

apa

Topicstarter
De pinbezetting van de connectoren staan in de handleiding van het moederbord.
Als ik nu die handleiding nog had he ;)

En vanop m'n werk (waar ik nu zit), kan ik geen FTP-bestanden leechen. En die manuals op den ASUS site staan allemaal op FTP... Vandaar de vraag dus.

THNX voor het antwoord btw!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

P2B handleiding is gewoon te downloaden van de Asus website hoor, een beetje moeite mag je er wel voor doen hoor. |:(

Enne, het maakt wel degelijk uit of je ze aan je mobo hangt of aan je voeding. Je mobo kan geen zware fans hebben dus als jij een 120mm delta ofzo in je mobo plugt is dat waarschijnlijk het laatste wat je met je fan aansluiting op je mobo gedaan hebt.

Voor simpele fans (tot 2 watt geloof ik) kan je de aansluitingen op je mobo gebruiken, en anders je voeding.

Download de manuel even en kijk daarin tot hoever je mag gaan.