Airco bouwen m.b.v. Peltier.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10
Ik zou graag wat tips op willen vragen met betrekking tot het bouwen van een Airco systeempje m.b.t. een Peltier element.

Vroeger heb ik het wel eens naar gekeken maar nooit wat geworden omdat die elementen vroeger nogal prijzig waren wat ik me kan herinneren.

Per toeval kwam ik laatst een aanbieding voor Peltiers tegen en heb ik er een paar gekocht (AliE).

Vroeger had ik een watergekoelde PC en de meeste spullen daarvan heb ik nog en wil ik gebruiken.

Dat wil zeggen:

- 2 koperen koelblokken (Socket A)
- Goede pomp met reservoir
- Flinke radiator
- Zwik slangen

M'n idee is om een split unit te bouwen, dus een behuizing voor buiten waar de radiator met ventilator, waterpomp en reservoir in komen en een andere behuizing waar een ruimte in komt met een grote heatsink aan de koude Peltier zijde waar een ventilator lucht doorheen forceert om de ruimte te koelen, aan de warme zijde van de Peltiers komen dan de koperen koelblokken die dan weer met slangen op de buiten unit uitkomen.

Voor de binnen unit wil ik een 220v badkamer ventilator gebruiken die ik nog heb liggen (iets meer kracht gok ik).

Het enige wat ik volgens mij nog nodig heb is een stevige 12v + 5v psu. Ik zat te denken om ergens een oude Xbox psu vandaan te halen (die doet ruim 17A op 12V).

Nu vraag ik me af:

- Gaat dit werken? (ik weet dat Peltiers niet per se heel efficient zijn maar TEC-12703 zie ik wel filmpjes dat ze echt binnen no-time -10 halen aan de koude zijde, zeker als je de warme kant goed koelt, ook leuke filmpjes op YT waar de uitgeblazen lucht behoorlijk koel lijkt te worden)
- Vergeet ik nog wat?
- Andere tips?

Het leek me vooral een leuk projectje omdat ik zo'n beetje alles wel in huis heb (moet alleen nog een dikke heatsink hebben voor de koude zijde en dus een voeding die voldoende Ampere kan leveren).

Adjust non olet, plerumque...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dit zal praktisch niet werken, zo'n peltier heeft een veel te laag koelvermogen om echt te koelen.

Een normale airco heeft een koelvermogen van 2,5-4,5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik denk dat de vermogens waarmee je kunt koelen van een andere orde grootte zijn, dan wat je nodig hebt.
bv, een CPU koeler zal gemaakt zijn (zeker uit de tijd van socket A) om een keer 100/150W te koelen. Voor een kamer heb je al gauw meer dan een KW nodig.

ah, wat @Ernemmer zegt dus

Een "echte" AC gebruikt een warmtepomp, waardoor je een COP van veel meer dan 1 haalt. Als voorbeeld, met 800W vermogen kan je met een COP van 3.5 2800W koelvermogen genereren. Met een Peltier haal je max COP1, maar je verliest ook nog vermogen door je pomp en je ventilator, dus in de praktijk zal het meer naar de 0.5 gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door borft op 06-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Ernemmer schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:18:
Dit zal praktisch niet werken, zo'n peltier heeft een veel te laag koelvermogen om echt te koelen.

Een normale airco heeft een koelvermogen van 2,5-4,5 kW
Was ik wel een beetje bang voor ook, deze Peltiers nemen 100W. Nu is het wel maar een klein kamertje (thuiswerk kantoor) en wat koele luchtstroom op mn gezicht zou al fijn zijn :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Beter plak je de peltier element op je hoofd :p word de kou direct afgegeven.

Ik zou er niet aan beginnen. Teveel moeite voor een systeem wat vrij energie onzuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1nsane schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:28:
[...]

Was ik wel een beetje bang voor ook, deze Peltiers nemen 100W. Nu is het wel maar een klein kamertje (thuiswerk kantoor) en wat koele luchtstroom op mn gezicht zou al fijn zijn :-)
Koop een split airco en wacht een jaar tot ze hem komen installeren >:)

Of koop een grote compressor die je constant in je gezicht laat blazen. Verkoelt ook.

Dat peltier project gaat natuurlijk niet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-07-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
kabeltjekabel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Koop een split airco en wacht een jaar tot ze hem komen installeren >:)

Of koop een grote compressor die je constant in je gezicht laat blazen. Verkoelt ook.

Dat peltier project gaat natuurlijk niet werken.
Ok, nouja, een kekke koelbox bouwen ermee dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1nsane schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:14:
Het leek me vooral een leuk projectje omdat ik zo'n beetje alles wel in huis heb (moet alleen nog een dikke heatsink hebben voor de koude zijde en dus een voeding die voldoende Ampere kan leveren).
Het werkt "niet" omdat je ruimte x.y,z aan m3 (kuub) lucht bevat en je de lucht (rekeneenheid joule/BTU) moet gaan koelen .. 1 watt = 1 joule = 1 btu oid .. als je weet hoeveel energie het kost om 1 kuub lucht 1 graad te verlagen dan weet je hoeveel watt je nodig hebt ..

1 TEC = 12v x 2 A = 24W ..

O en lage lucht vochtigheid kost meer energie, dus je moet een overdaad hebben .. of een combinatie van lucht bevochtiging en koeling ..

Als je echter een combinatie zou maken met radiator/stromend water en je TEC idee ..dus koel het water in een ice box oid .. dan zou je meer effectievere koel installatie kunnen maken ..

Overgens zou je beter af zijn om te voorkomen dat de ruimte opwarmt .. o.a zonnewering en eventueel ventilator's bij temp x al rustig lucht te laten circuleren .. en deuren dicht te houden ..

ideaal is 2 a 3 graden onder "buiten temp" .. lager dan dat kan je verkouden worden ;)

Tja vanalles

Pagina: 1