Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Access - VBA: tips om het weer opnieuw te leren?

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joline1986
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 13-07-2020
Dit is mijn allereerste topic dus weet nog niet goed hoe dit werkt.
Sorry alvast als ik het dus verkeerd post

Ik ben met een klant aan het werk met Access, allemaal leuk, ik heb mijn VBA, maar niets meer mee gedaan, dus zeg maar gerust alles vergeten.

Nu wil hij facturen uitdraaien in PDF vanuit Access. Uiteraard kan dit, maar dan wel met een VBA code wss. Iemand tips? Ik zou eeuwig geholpen zijn

_/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via Joline1986 op 06-07-2020 18:56)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT :)

Windows Clients gaat over Windows zelf, dus niet Access etc. Ik verplaats je topic daarom bij dezen naar de buren hier in CSA. ook haal ik 'Help' uit de topictitel: als iedereen die hulp nodig heeft dat als titel gebruikt wordt de titel wat zinloos. 'Help' reserveren we voor letterlijke brand en dan kan je beter 112 bellen ;) Ik vervang het meteen door iets wat meer de vraag beschrijft. Corrigeer me gerust.

Verder: we denken hele graag mee, dus als je de huidige inrichting en huidige code geeft denken we graag mee. Anders zal je vraag zijn wat een handige opfriscursus is?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joline1986
F_J_K schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:59:
Welkom op GoT :)

Windows Clients gaat over Windows zelf, dus niet Access etc. Ik verplaats je topic daarom bij dezen naar de buren hier in CSA. ook haal ik 'Help' uit de topictitel: als iedereen die hulp nodig heeft dat als titel gebruikt wordt de titel wat zinloos. 'Help' reserveren we voor letterlijke brand en dan kan je beter 112 bellen ;) Ik vervang het meteen door iets wat meer de vraag beschrijft. Corrigeer me gerust.

Verder: we denken hele graag mee, dus als je de huidige inrichting en huidige code geeft denken we graag mee. Anders zal je vraag zijn wat een handige opfriscursus is?
hahaha sorry ik had geen idee hoe ik moest beginnen haha sorry leuk bericht in ieder geval en heel erg bedankt wederom _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joline1986
Ik kan dat zeker eens gaan proberen, maar het probleem is dat ik het voor een klant moet doen en ik echt te weinig meer van VBA weet waardoor het een messy bedoeling gaat worden ben ik bang.

Als ik dat letterlijk in dat systeem van Access zet, weet ik niet eens meer wat er gaat gebeuren om eerlijk te zijn. Er moet ook een scrolldown in voor sjablonen wat naar mijn weten niet gaat, omdat ik niet meer via een C schijf werk maar via een cloud

Acties:
  • +1Henk 'm!

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Joline1986 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:55:
Ik kan dat zeker eens gaan proberen, maar het probleem is dat ik het voor een klant moet doen en ik echt te weinig meer van VBA weet waardoor het een messy bedoeling gaat worden ben ik bang.
Ik ben als beheerder van klantomgevingen eigenlijk helemaal geen fan van MS Access omdat het vaak misbruikt wordt, gebouwd door leveranciers die zelf ook geen benul hebben van wat ze doen. Leuk dat het bij oplevering werkt maar als het ooit onderhouden moet worden is er niemand thuis en weet niemand hoe het werkt. Dat laatste proef ik in jouw opmerkingen ook een beetje en ik zou me daar eigenlijk niet aan branden. Zeker omdat jij aangeeft dat je er zo weinig (meer) mee hebt, wordt dit voor een van de (of beide) partijen een grote teleurstelling. Voor jou omdat je er veel meer uren in moet steken dan je betaald krijgt, voor de klant omdat het veel duurder wordt dan nodig en de 'applicatie' over x updates vanzelf kapot gaat. ;)
Als ik dat letterlijk in dat systeem van Access zet, weet ik niet eens meer wat er gaat gebeuren om eerlijk te zijn. Er moet ook een scrolldown in voor sjablonen wat naar mijn weten niet gaat, omdat ik niet meer via een C schijf werk maar via een cloud
Dit is ook interessant. Je hebt het over 'een cloud'... Wat bedoel je hier? Welke versie van Access gebruik je precies? En wat heeft de cloud met de scrolldown te maken (en wat is een scrolldown in jouw woorden?)?

Om toch even mee te denken: Kunnen ze niet gewoon printen naar een PDF-printer?

[Voor 3% gewijzigd door u34186 op 06-07-2020 21:53]

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:56
"Microsoft Access 2019 Programming by Example with VBA, XML, and ASP" vond ik wel een prettig boek voor de prijs.
Vol met voorbeelden van alledaagse handelingen in Access via VBA.

En voor PDF zou ik gewoon de ingebouwde PDF save gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joline1986
Is er iemand die hier verstand van macro's heeft in Access. Ik kom er maar niet aan uit.

De template staat onder de database map op de C schijf, maar ik krijg onmogelijk een scrolldown lijstje waarin ik dat Word document kan vinden via een Macro.

Exporten met opmaak, Menu opdracht uitvoeren, porcedure uitvoeren.

Zit hier iemand die me kan helpen of gewoon even kan overnemen en het voor elkaar krijgt, ik word al wekenlang helemaal gek ervan dat het niet lukt :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joline1986
The_Vice schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:43:
"Microsoft Access 2019 Programming by Example with VBA, XML, and ASP" vond ik wel een prettig boek voor de prijs.
Vol met voorbeelden van alledaagse handelingen in Access via VBA.

En voor PDF zou ik gewoon de ingebouwde PDF save gebruiken.
Hele goeie tip, maar moet die opdracht zsm af hebben helaas

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joline1986
Evanescent schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Ik ben als beheerder van klantomgevingen eigenlijk helemaal geen fan van MS Access omdat het vaak misbruikt wordt, gebouwd door leveranciers die zelf ook geen benul hebben van wat ze doen. Leuk dat het bij oplevering werkt maar als het ooit onderhouden moet worden is er niemand thuis en weet niemand hoe het werkt. Dat laatste proef ik in jouw opmerkingen ook een beetje en ik zou me daar eigenlijk niet aan branden. Zeker omdat jij aangeeft dat je er zo weinig (meer) mee hebt, wordt dit voor een van de (of beide) partijen een grote teleurstelling. Voor jou omdat je er veel meer uren in moet steken dan je betaald krijgt, voor de klant omdat het veel duurder wordt dan nodig en de 'applicatie' over x updates vanzelf kapot gaat. ;)

[...]

Dit is ook interessant. Je hebt het over 'een cloud'... Wat bedoel je hier? Welke versie van Access gebruik je precies? En wat heeft de cloud met de scrolldown te maken (en wat is een scrolldown in jouw woorden?)?

Om toch even mee te denken: Kunnen ze niet gewoon printen naar een PDF-printer?
Het ging eerst om een Access Database maken, oke dat heb ik gedaan. Daarna zijn er tig mensen aan het proberen geweeest in VBA en macro's en ik krijg de ene na andere melding.

Mij is verteld dat als ik via de c: schijf DE database map aanmap, daaronder de Access Database en dan weer map met Templates met daaronder het Word template, het zo zou moeten lukken.

Ik werkte via OneDrive en wat ik zag op MO is dat dat niet gaat. Ik ben het spoor bijster. Ik vind Access een geweldig programma, maar macro's sorry ik weet er te weinig van. Deze opdrachtt duurt ook gewoon veel te lang, vandaar dat ik op tweakers om hulp vraag Het is vast zo gedaan, maar ik krijg het niet voor elkaar. Vaak als ik het een keer zie, dan snap ik het ook wel en kan ik het de volgende keer zelf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:56
Joline1986 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:13:
Is er iemand die hier verstand van macro's heeft in Access. Ik kom er maar niet aan uit.

De template staat onder de database map op de C schijf, maar ik krijg onmogelijk een scrolldown lijstje waarin ik dat Word document kan vinden via een Macro.
...
Zoals ik dit vaak aanvlieg, maak ik in de database een tabel met bestandsnamen, en refresh die bij openen van database. En voor test fase, gewoon bestandsnamen intikken (en een kolom met foldernaam).
Dan op form met listbox het beoogde template selecteren uit de bestandsnamen tabel en folder en bestandsnaam [.dot, .dotx] doorgeven om het beoogde template te openen/activeren.

Ik neem aan dat referentie naar word model al gedaan is?

One Drive schijnt inderdaad niet echt compatibel met Access te zijn.

[Voor 13% gewijzigd door The_Vice op 12-07-2020 15:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Joline1986 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:14:
[...]

Hele goeie tip, maar moet die opdracht zsm af hebben helaas
[...]

Ik ben het spoor bijster. Ik vind Access een geweldig programma, maar macro's sorry ik weet er te weinig van. Deze opdrachtt duurt ook gewoon veel te lang, vandaar dat ik op tweakers om hulp vraag [...]

Zit hier iemand die me kan helpen of gewoon even kan overnemen en het voor elkaar krijgt, ik word al wekenlang helemaal gek ervan dat het niet lukt
Plaats een (gratis) adv. in vraag en aanbod. Je bent commercieel bezig, maar je mist de expertise. Huur dan iemand in; weet je zeker dat het goed gaat en je kunt nog iets van overdracht regelen. Je opdracht overnemen? Prima, maar wij/ik hebben ook een uurtarief. >:)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Joline1986
The_Vice schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Zoals ik dit vaak aanvlieg, maak ik in de database een tabel met bestandsnamen, en refresh die bij openen van database. En voor test fase, gewoon bestandsnamen intikken (en een kolom met foldernaam).
Dan op form met listbox het beoogde template selecteren uit de bestandsnamen tabel en folder en bestandsnaam [.dot, .dotx] doorgeven om het beoogde template te openen/activeren.

Ik neem aan dat referentie naar word model al gedaan is?

One Drive schijnt inderdaad niet echt compatibel met Access te zijn.
Dank je wel voor je reactie,maar als ik die links aanklik zie ik VBA codes en ondanks dat ik ooit mijn VBA behaald heb, zegt het me te weinig meer :?

Ik heb in Access "Exporteren met opmaak" gedaan in PDF naar de betreffende Word File naam, hoewel ik niet weet of ik de hele "Pad" moet ingeven of alleen bestandsnaam -> "Menu opdracht uitvoeren" exporteren -> "Procedure uitvoeren" [Wordmailmerge]

Ik zal wel iets verkeerd doen, maar mocht je nog tips hebben, zijn ze heel erg welkom

• Joline1986
Lustucru schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:26:
[...]

Plaats een (gratis) adv. in vraag en aanbod. Je bent commercieel bezig, maar je mist de expertise. Huur dan iemand in; weet je zeker dat het goed gaat en je kunt nog iets van overdracht regelen. Je opdracht overnemen? Prima, maar wij/ik hebben ook een uurtarief. >:)
haha goed idee, maar zo leer ik niets en ik leer graag dingen, zo ook van Access en als er mensen zijn die me kunnen helpen met uitleggen, kan ik dat erg waarderen ;)

• u34186
  • Niet online
Joline1986 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:21:
[...]

haha goed idee, maar zo leer ik niets en ik leer graag dingen, zo ook van Access en als er mensen zijn die me kunnen helpen met uitleggen, kan ik dat erg waarderen ;)
Nee, maar door steeds alleen maar te herhalen dat "het je weinig meer zegt :? " kom je ook niet verder. Je zult het toch echt zelf moeten leren. Pak er dan een cursus VBA for Access bij, of zo.

• Joline1986
Evanescent schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:45:
[...]

Nee, maar door steeds alleen maar te herhalen dat "het je weinig meer zegt :? " kom je ook niet verder. Je zult het toch echt zelf moeten leren. Pak er dan een cursus VBA for Access bij, of zo.
Ik kom toch aan met wat ik doe en waar ik sta. Miss was Tweakers toch niet echt de site voor vragen, terwijl heel google er mee volstaat.

Het was fijn geweest. In Excel zijn er genoeg groepen die elkaar helpen, maar geeft niet. Ik ga er zelf wel mee aan de slag tot het lukt. Zo deed ik het voorheen ook, alleen dacht dat dit wat sneller zou gaan, maar helaas. Toch bedankt voor de genomen tijd.

• u34186
  • Niet online
Joline1986 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Ik kom toch aan met wat ik doe en waar ik sta. Miss was Tweakers toch niet echt de site voor vragen, terwijl heel google er mee volstaat.
Maar met elke strohalm die we bieden kom jij terug dat het jou niet veel zegt. Dan komen we toch geen stap verder?
Het was fijn geweest. In Excel zijn er genoeg groepen die elkaar helpen, maar geeft niet. Ik ga er zelf wel mee aan de slag tot het lukt. Zo deed ik het voorheen ook, alleen dacht dat dit wat sneller zou gaan, maar helaas. Toch bedankt voor de genomen tijd.
Altijd jammer dat mensen zo reageren. We zitten hier met z'n allen hartstikke hard onze best te doen om jou te helpen maar omdat we het niet (kunnen!) voorkauwen in hapklare antwoorden worden we opeens afgeschreven als onbehulpzaam en onaardig. Tenminste, zo komt jouw post op mij over. Dat voelt niet goed!
Als dat jouw verwachting was, is Tweakers inderdaad niet de community voor jou.

[Voor 4% gewijzigd door u34186 op 13-07-2020 10:16]

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het forum bestaat bij de gratie van mensen die graag meedenken (en natuurlijk de mensen die interessante vragen hebben om over mee te denken).

Maar hier lijkt de vraag te veel een mismatch hebben, als je vooral iemand zoekt om het uit te voeren dan is de eerder gegeven tip beter:
Lustucru schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:26:
[...]
Ik denk dat we het beter daar bij kunnen laten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True