Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelvdB
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-05 11:27
Mijn vraag:
Kan ik inschakeltijd van mijn SolarEdge omvormer manipuleren?

In de morgen rond 6hr hoor ik de omvormer 2 a 3x klikken. De omvormer hangt in een kinderkamer achter een schot en -als bezorgde ouder- denk ik dat de jongste telg daar toch wakker van wordt. Graag zou ik de omvormer om 7hr in willen laten schakelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
SE3500H + 12 panelen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
1) Gevonden: installatieautomaat op tijd schakelen --> nog geen 20A variant gevonden, en ik hoop dat 2) kan..

2) Gevonden: met de juiste role in de monitoring SW kan blijkbaar het systeem remote uit standby mode gehaald worden (zie https://www.solaredge.com...standby_mode_app_note.pdf)

Kan het systeem ook remote (dmv API) in standby en vervolgens om 7hr in productie mode gebracht worden?

3) Wellicht andere mogelijkheden?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:10
Minder bezorgd zijn en het kind er aan laten wennen? Juist op deze leeftijd wennen ze overal makkelijk aan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik weet het niet zeker maar het zou kunnen dat een omvormer ook gewoon met de relais klikt als er geen AC aan hangt.
Het scherm en de logging wordt, in ieder geval bij Goodwe, namelijk gevoed uit DC. Om dat te doen moeten de relais gesloten zijn.

Je hebt volgens mij maar 1 relais. Waarom klikt die vaker dan 1 keer?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:22
Dat is gewoon je opstartriedeltje. In de winter doet ie dat veel later, als het bewolkt is kan ie dat wel 30 keer doen.
Er komt zon op de panelen, dc stijgt, omvormer gaat aan.
Daar zou je inderdaad wat aan kunnen doen maar het is dus per seizoen/lichtsterkte buiten afhankelijk.

Is het verder bij jullie in huis en in de straat zo stil dat er geen geluid is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
No Hands schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:05:
Dat is gewoon je opstartriedeltje. In de winter doet ie dat veel later, als het bewolkt is kan ie dat wel 30 keer doen.
[...]
Ik wou al zeggen, topicstarter heeft nog geen winter meegemaakt denk ik met z'n panelen :+ Ik heb een Goodwe en die doet het in de winterperiode inderdaad tot vervelens toe. Voordeel is wel dat we in de winterperiode doordeweeks al op ons werk zitten voordat de omvormer gaat beginnen gezien het dan later licht wordt. In het weekend is het dan wel wat vervelend, maar het went wel. Nu in de zomerperiode start de omvormer al zo vroeg dat ik nog diep in slaap ben en er doorheen slaap.

Als je er nu in de zomer al last van hebt dan kun je beter de omvormer laten verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@ThinkPad

Die van mij heb ik na een jaar pas voor het eerst gehoord toen ik toevallig bij de wasmachine was rond zonsondergang. Klikt volgens mij ook nooit vaker dan 1x per zonsopgang en ondergang per string. Maar hij hangt ook op zolder en daar slaapt niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelvdB
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-05 11:27
Ik heb het systeem nu 1.5 jaar en bevalt erg goed.

In de periode april tot oktober start het systeem <= 7hr. Er valt mee te leven en ik snap dat het klikken afhankelijk is van DC power, maar ik hoop op wat tweaks (specifiek voor SolarEdge) waardoor ik het systeem kan aanpassen.
Waar ik aan denk: opstarttijd aanpassen / voorkomen dat het systeem weer "uit" binnen x minuten / systeem in de zomer helemaal niet in standby.

In de winter is het klikken geen probleem: dan is hij -op 6-jarige leeftijd- al lang wakker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Klikt een SolarEdge omvormer (veel) vaker dan een gewone string omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:19
Ik wil dit ook graag weten. Wij slapen vlak bij de omvormer en zetten hem savonds met de knop in stand-by (knop naar rechts duwen). En sochtends weer aan.

Er zit een GPIO pin op die je kan programmeren in een power reduction interface. Hierbij is ook een optie AC-relay en ook RRCR. Misschien dat een van deze opties de inverter uit kan schakelen. Ik zal het binnenkort eens testen. Als het met een extern signaal kan, dan kan ik dit makkelijk automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-06 12:14
De mijne hangt op zolder, maar ik hoor hem savonds ook klikken. In de ochtend slaap ik er meestal doorheen.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 15:28

Nullifiel

╞═══════╡

Die van ons hangt op zolder en heb er (gelukkig) geen last van.

Als hij klikt, klikt hij 9x achter elkaar. Dat kwam voor mij op één of andere manier wel logisch over, aangezien we 9 panelen met optimizers hebben liggen...

Op de slaapkamer zou ik er niet vrolijk van worden, dus lijkt me goed dat je er wat aan wilt doen voor je kleine.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 22:25
Zou het helpen om een geluidsisolatie mat tussen de muur en de omvormer te plaatsen?

mogelijk kan het ook met een tijdgestuurde relays in de meterkast. Zolang er geen stroom op de omvormer staat, kan hij ook niet inschakelen.

[ Voor 46% gewijzigd door FunFair op 07-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
FunFair schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:38:
Zolang er geen stroom op de omvormer staat, kan hij ook niet inschakelen.
Weet je dat zeker?
Bij een 3 fase Goodwe heb ik gezien dat de logging gewoon bleef werken als er geen AC aanwezig is, het lijkt me dat de relais dan ook gesloten zijn anders is er geen energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Weet je dat zeker?
Bij een 3 fase Goodwe heb ik gezien dat de logging gewoon bleef werken als er geen AC aanwezig is, het lijkt me dat de relais dan ook gesloten zijn anders is er geen energie.
Tenzij het relais AC-zijdig koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FunFair schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:38:
Zou het helpen om een geluidsisolatie mat tussen de muur en de omvormer te plaatsen?

mogelijk kan het ook met een tijdgestuurde relays in de meterkast. Zolang er geen stroom op de omvormer staat, kan hij ook niet inschakelen.
Denk het niet, is gewoon een relais wat klikt en dat ga je niet oplossen het een mat tussen muur en omvormer, ik zou dat overigens überhaupt niet aanraden aangezien deze omvormers een groot koelblok aan de achterzijde hebben, daar isolatie gaan aanbrengen lijkt me niet het strakste plan.

Onze SE5000H doet het ook. Ik hoor het wel als ik thuis aan het werken ben achter mijn PC, maar ben er werkelijk nog nooit wakker van geworden. Ik zou er niet al te veel aandacht aan geven, je kind slaapt waarschijnlijk nog door een brandmelder heen 8)7

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Ik heb de kap even geopend om te kijken hoe de schakelaar die links onder zit is aangesloten. Als je deze schakelaar naar rechts duwt staat hij standby. Over het schakelaartje loopt 1.3V AC. Ik wilde paralel aan het schakelaartje een relais contact bedraden welke door mijn Rpi wordt aangestuurd. Echter met 5 meter kabel signaleerde de omvormer alleen nog maar een in stand.

Met 50cm kabel lukt het wel. Nu ga ik dus een 5V relais plaatsen dicht bij de omvermer welke wordt aangestuurt via mijn Rpi en hem in en uit schakelt. De schakelaar op de omvormer laat je dan op uit staan.

Je kan ook een Wemos met relais module pakken bijvoorbeeld. Er zat zat mogelijkheden je omvormer op deze manier in en uit te sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRNF57LXAzLQSXdx1mDuribaAEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bXe5vq8rFgZkG3FQyXVu3Rl8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ_Homey
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-04-2024
Mich schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:23:
Ik heb de kap even geopend om te kijken hoe de schakelaar die links onder zit is aangesloten. Als je deze schakelaar naar rechts duwt staat hij standby. Over het schakelaartje loopt 1.3V AC. Ik wilde paralel aan het schakelaartje een relais contact bedraden welke door mijn Rpi wordt aangestuurd. Echter met 5 meter kabel signaleerde de omvormer alleen nog maar een in stand.

Met 50cm kabel lukt het wel. Nu ga ik dus een 5V relais plaatsen dicht bij de omvermer welke wordt aangestuurt via mijn Rpi en hem in en uit schakelt. De schakelaar op de omvormer laat je dan op uit staan.

Je kan ook een Wemos met relais module pakken bijvoorbeeld. Er zat zat mogelijkheden je omvormer op deze manier in en uit te sturen.
[Afbeelding]
@Mich Heb je ooit de op afstand bedienbare schakelaar in je SolarEdge-inverter ingebouwd? En zo ja, hoe heb je dit gedaan?
Ik zoek namelijk een manier om mijn SE5000H-inverter (omvormer) met mijn Homey op een bepaalde tijd in (en uit) te schakelen. Ik wil dit graag doen, omdat hij (met name als het bewolkt is) regelmatig blijft 'flipperen'. Zo heeft hij zich gisterenavond toen het bewolkt was een uur lang uit-en-aan geschakeld, met een hoop geklik (net een flipperkast!).

Ik had gehoopt dit software-matig te kunnen doen via de SolarEdge-app op de Homey, maar dit lijkt (nog) niet te kunnen (zie https://community.homey.a...watt-tcp-modbus/45487/920)

Als second-best zou ik daarom het liefst een met Homey (Zigbee) bedienbaar relais hebben, waar ik het door jou getoonde plugje op kan steken en waar een ander kabeltje met plug weer in het board van de inverter gestoken kan worden. (Op die manier kan ik het altijd weer makkelijk in de originele staat terugbrengen en vervalt mijn garantie niet.)

Een andere optie is om (zoals eerder geopperd) fysiek een Zigbee-fingerbot op de DC-schakelaar te plaatsen. Deze kan dan vanuit de Homey door een schema aangestuurd worden. De AAN-tijden kunnen op werk- en weekenddagen vaste tijden zijn en de UIT-momenten zouden bijvoorbeeld bepaald kunnen worden aan de hand van een minimum opgewekte output in combinatie met X minuten voor zonsondergang. (Wanneer het dan bijvoorbeeld een uur voor zonsondergang bewolkt is, schakelt de inverter bij de eerste keer 0 W opbrengst al uit, en schakelt niet meer opnieuw in (en uit)).

Mcoht jij of iemand anders een beter idee hebben, dan verneem ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
LJ_Homey schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:51:
[...]

@Mich Heb je ooit de op afstand bedienbare schakelaar in je SolarEdge-inverter ingebouwd? En zo ja, hoe heb je dit gedaan?
Ik zoek namelijk een manier om mijn SE5000H-inverter (omvormer) met mijn Homey op een bepaalde tijd in (en uit) te schakelen. Ik wil dit graag doen, omdat hij (met name als het bewolkt is) regelmatig blijft 'flipperen'. Zo heeft hij zich gisterenavond toen het bewolkt was een uur lang uit-en-aan geschakeld, met een hoop geklik (net een flipperkast!).

Ik had gehoopt dit software-matig te kunnen doen via de SolarEdge-app op de Homey, maar dit lijkt (nog) niet te kunnen (zie https://community.homey.a...watt-tcp-modbus/45487/920)

Als second-best zou ik daarom het liefst een met Homey (Zigbee) bedienbaar relais hebben, waar ik het door jou getoonde plugje op kan steken en waar een ander kabeltje met plug weer in het board van de inverter gestoken kan worden. (Op die manier kan ik het altijd weer makkelijk in de originele staat terugbrengen en vervalt mijn garantie niet.)

Een andere optie is om (zoals eerder geopperd) fysiek een Zigbee-fingerbot op de DC-schakelaar te plaatsen. Deze kan dan vanuit de Homey door een schema aangestuurd worden. De AAN-tijden kunnen op werk- en weekenddagen vaste tijden zijn en de UIT-momenten zouden bijvoorbeeld bepaald kunnen worden aan de hand van een minimum opgewekte output in combinatie met X minuten voor zonsondergang. (Wanneer het dan bijvoorbeeld een uur voor zonsondergang bewolkt is, schakelt de inverter bij de eerste keer 0 W opbrengst al uit, en schakelt niet meer opnieuw in (en uit)).

Mcoht jij of iemand anders een beter idee hebben, dan verneem ik dat ook graag.
toon volledige bericht
Ik heb hem nooit ingebouwd. De wemos module hangt net buiten de omvormer aan een pvc pijp vast. Werkt nu al 5 jaar goed. Een andere optie is gewoon een slimme stekker gebruiken en de omvormer snachts fysiek uitzetten. Hij heefdt dan alleen ook geen enkele connectie met ineternet / modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@LJ_Homey
Hoe liggen de panelen precies?
Heb je voldoende zonnepanelen per richting/orientatie en per string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ_Homey
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-04-2024
@Mich kun je een foto plaatsen hoe je hem hebt geplaatst en aangesloten? Welke module heb je en waar heb je die aangeschaft? Heb je hem qua aansluiting geplaatst tussen het kabeltje naar het board van de omvormer, wat je met een pijl op je eerder foto had aangeduid? Heb je met stekkertjes gewerkt? Ik ben nieuwsgierig. ; )

@busscherski De 9 Longi-zonnepanelen (totaal 4300 Wp) liggen op een hellend dak van circa 45 graden direct op het zuiden gericht. Elk paneel heeft een SolarEdge optimizer. Het betreft een SE5000H omvormer van SolarEdge, die bedraad op het ethernet is aangesloten. In de groepenkast hangt een SolarEdge Inline EnergieMeter, die bedraad op de omvormer is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@LJ_Homey
Klinkt goed.

Pagina: 1