Bose Lifestyle 650 speakers apart op receiver aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik ben altijd een enorme fan van Bose geweest, de klank vond ik altijd goed, maar vooral de "looks".
Nu ben ik sinds korte tijd verhuisd en heb me door de mensen van EPTV in Eindhoven laten overhalen om te gaan werken met de Bowers & Wilkins MT-60d, in combinatie met de Denon AVR-X3600H. Op zich een waanzinnig mooi geluid, met enorm veel bass, precies zoals ik het graag heb.

Echter... die speakers zijn zo spuuglelijk. Uiteraard wist ik dat, maar ik had gedacht dat ik er aan ging kunnen wennen. Valt dat even flink tegen. Ik kan er echt niet langer meer tegenaan blijven kijken.
Toen ik de B&W kocht was er al twijfel om voor de Bose lifestyle 650 te gaan, waanzinnig mooi om naar te kijken, en wat ik er wil mee doen, prachtig. Ik heb er toen niet voor gekozen omdat alles via hun centermodule gaat, en ik liever via een normale versterker wil gaan.

Nu is mijn vraag, kan ik dezelfde speakers van de 650 los aan de denon hangen? Ik zou dan de B&W sub gewoon willen laten staan, aangezien deze prima zijn werk doet en niet zo lelijk is om naar te kijken. Als ik mij niet vergis is deze toch apart op de receiver aangesloten. Ik weet ook dat de 650 werkt met een soundbar als centerspeaker. Deze zou ik liever ook vervangen door een normale speaker.
Ik wil deze ook allemaal "bedraad" aansluiten, al die wireless toestanden boeien mij hoegenaamd niet.

Mijn vraag is of dit alles kan, en zo ja, blijft het dan ook gewoon lekker klinken?

Alvast bedankt om jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Allicht dat ik nu "te simpel" klink; als je voor bijna 5000 Euro iets koopt bij een winkel, neem ik aan dat je de vraag die je nu stelt ook bij hun kan stellen?

Sterker nog, als het echt zo tegenvalt; neem aan dat ze misschien ook met je willen meedenken en jouw aankoop terugnemen/inruilen tegen iets wat beter bij je past?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
MAX3400 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:45:
Allicht dat ik nu "te simpel" klink; als je voor bijna 5000 Euro iets koopt bij een winkel, neem ik aan dat je de vraag die je nu stelt ook bij hun kan stellen?

Sterker nog, als het echt zo tegenvalt; neem aan dat ze misschien ook met je willen meedenken en jouw aankoop terugnemen/inruilen tegen iets wat beter bij je past?
Nee want ze willen geen Bose meer verkopen.
Dus daar is geen enkele mogelijkheid.
Omdat ik altijd zo tevreden was van EPTV heb ik dit ook gedaan, en op zich klinkt het lekker.
Maar het zit in mijn hoofd en het moet eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Siampark schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:01:
Maar het zit in mijn hoofd en het moet eruit.
Misschien een pilletje nemen?

Hoe druk kun je je maken over looks als het geluid zo veel beter is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

Jag

Exirion schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Niet iedereen is zo puur als jij natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:53:
Niet iedereen is zo puur als jij natuurlijk
Dat sowieso. Ben ook bijzonder blij dat je dat nog even op de man benoemt. Anders zou het misschien onopgemerkt kunnen blijven.

Maar ik kan er niet bij dat iemand bij z'n volle verstand een aardige investering doet, wetende wat ie koopt, en dan terug verlangt naar spul dat een stuk beroerder klinkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:31
Kan je dr iets vierkants / rechthoekigs voor zetten met heel dun doek? Om ze te camoufleren? Ze hebben een flinke duit gekost, geven het geluid dat je wil, alleen vind je ze niet zo mooi. En zo lelijk zijn ze toch niet?

Pro tip. Volgende keer met dit soort budgetten naar echte hifi winkels. Niet alleen heb je daar veel meer keuze, ook mag je bij een winkel als hifi klubben binnen 60 dagen retourneren in dit soort gevallen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siampark
Exirion schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:27:
[...]

Jij zegt dat het geluid zo veel beter is, ik vind ze gelijkwaardig. Enkel is Bose veel mooier om naar te kijken. Bedankt trouwens voor uw bijdrage, ik ben er veel wijzer uit geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Siampark schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:15:
Jij zegt dat het geluid zo veel beter is, ik vind ze gelijkwaardig. Enkel is Bose veel mooier om naar te kijken. Bedankt trouwens voor uw bijdrage, ik ben er veel wijzer uit geworden.
Top. Succes verder :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 14:59
Tja, als je een Bosefan bent zal je bij menig audio forum veel Bose haters tegenkomen....
Ik ben ook altijd gecharmeerd geweest van het merk. Maar buiten een Soundlink III nog nooit iets van Bose gehad. Tot een paar weekjes terug...
Ik heb een mooie surroundset (7.1) staan maar heb afgelopen weken wat gestoeid met de Acoustimass 10 versie III omdat ik een soortgelijke set zo'n 25 jaar (...) geleden tijdens een demo heb kunnen beluisteren. Verstopt achter grote fake speakers. Na de demo zwaar verbaasd wat een geluid uit die kleine melkpakjes kwamen.
Om die aha erlebnis nogmaals te ervaren heb ik zo'n set aangeschaft en een tijdje uitgeprobeerd en een beetje verdiept in het systeem.

Wat ik begrepen heb is dat in mijn geval de basmodule een belangrijke rol in het geheel speelt en dat het ten zeerste wordt afgeraden om de speakertjes rechtstreeks aan te sluiten op een receiver.
Daarom moet je ook de speakers in de receiver op large zetten zodat de basmodule het volledige signaal binnenkrijgt. De basmodule verzorgt dan met het specifieke Bose DSP dat de kleine speakertjes een typische Bose frequentie karakteristiek krijgen. Een karakteristiek die nagenoeg alle Bose speakers hebben.
Hier word dat mooi uitgelegd:
YouTube: The Secret Behind Bose Sound Revealed!

Dit zal ook voor de console gelden van de 650 set.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je voor de Bose 650 speakers kiest v.w.b. de looks. Gewoon een hele mooie set!

Kies je toch voor de 650 dan zou ik ze zeker niet gaan gebruiken met de Denon maar de complete Boseset gaan gebruiken. Om de reden zoals ik die hierboven heb uitgelegd.
Wil je toch je Denon en B&W sub blijven gebruiken dan zou je voor de Acoustimass 10 serie V kunnen kiezen.
Dan heb je de Bose basmodule die het voor midden en wat laag zorgt (en de sattelietjes aanstuurt) en de B&W sub die voor het echte laag gaat.

En ja, voor dat geld kan je een hele mooie set kopen bij de betere hifizaak maar niet iedereen zoekt dat.
Succes met je beslissing!

[ Voor 6% gewijzigd door sonsan op 06-07-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Siampark schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:41:
Nu is mijn vraag, kan ik dezelfde speakers van de 650 los aan de denon hangen?
Nee. Nadeel (of juist de kracht...) van dit soort all-in-one setjes. Je koopt één pakket en je bent klaar. Probeer echter niet om andere hardware toe te voegen of te vervangen. De Bose 650 is geheel op elkaar afgestemd en kan niet uit elkaar worden getrokken (figuurlijk dan, letterlijk kom je waarschijnlijk een heel eind). Qua aansturing (draadloos) zit alles in de hoofdmodule die met custom connectoren weer andere devices uit de set koppelen. Dat kan niet op welke andere receiver dan ook aan worden gesloten.
sonsan schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:18:
Dit zal ook voor de console gelden van de 650 set.
Nee, zie boven en ook de (online) handleiding van de Bose 650. Er is geen een standaard connectie tussen de speakers die je op een gewone receiver aan kan sluiten, allemaal custom stekkers met losse voeding/ontvanger voor het draadloze signaal.

Er waren inderdaad Bose systemen die je op elke standaard receiver aan kon sluiten maar dat was allemaal bekabeld en niet draadloos zoals met de 650 het geval is. In principe was het zo speciaal niet wat Bose daar deed. Je stuurde alle kanalen met het totale frequentiebereik naar de "subwoofer" en die verdeelde het weer over de aangesloten speakers en tapte de lage (en mid lage...) tonen af om zelf ten gehore te brengen. In principe gewoon High Level maar dan over alle kanalen in in plaats van twee wat je op veel subwoofers ziet.

Edit:
In mijn ogen zelfs een rommelige oplossing zoals Bose dat met die set deed. Moet je eerst met een zwik kabels van de receiver naar de Bose Bass Module en vanaf de Bass Module dan weer de kamer rond naar elke speaker afzonderlijk. Als je de Bass Module letterlijk naast de receiver zet is dat te overzien maar door het ontwerp van de Bose set (niet alleen laag weergeven maar ook mid-laag) komt de plaatsing van de subwoofer toch wat nauwer. Dat komt het met een subwoofer sowieso sneller dan men denkt. Het idee is veelal dat de subwoofer in elke hoek geplaatst kan worden die maar uitkomt omdat de subwoofer niet op gehoor plaatsbare tonen weergeeft. Klopt in de basis maar de subwoofer van de Bose speelt boven dat bereik plus de akoestiek van de ruimte speelt altijd mee. Goed voor de marketing maar in praktijk gaat het toch wat dieper/verder.

[ Voor 56% gewijzigd door FeaR op 06-07-2020 23:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dat bedoel ik ook. Je kunt niet om die console heen, je bent verplicht deze te gebruiken anders klopt het systeem niet meer.

Er is nog steeds een Bose set te koop die volledig bedraad aangesloten moet worden, de Acoustimass 10 versie V, á €1300. Die sluit je aan op je eigen receiver. En dat kan elke niet-audiofiel omdat dit heel duidelijk met kleurtjes word aangegeven en er goede Jip en Janneke handleiding bij zit.

En inderdaad loopt die basmodule (Bose spreekt niet over een subwoofer...) hoog door, ik schat 150-200Hz en dus te lokaliseren. (Maar ik was verbaasd hoe laag die nog ging....)

Ik denk wel dat zo'n set voor veel mensen zal voldoen, zeker vergeleken met de populaire soundbars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Siampark schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:41:
Op zich een waanzinnig mooi geluid, met enorm veel bass, precies zoals ik het graag heb.
Bij dit soort setjes denk ik dan altijd maar weer dat ze waardeloos klinken zonder subwoofer.

Je hebt een prima versterker. Die Denon schreeuwt om een paar fatsoenlijke speakers zoals bijvoorbeeld de B&W 705 S2, om maar even bij de compacte modellen te blijven. Liefst pak je er een combi bij met de 702 S2 als frontspeakers en dan de kleintjes als achterspeakers.

Bij deze speakers zit in ieder geval al veel laag ingebouwd in, daar is op zich niet een losse subwoofer voor nodig maar dat kan natuurlijk wel wanneer je de bassen nog niet goed genoeg vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
Dat klopt ook, zonder subwoofer klinkt het ook niet. Maar het is ook bedoelt als totaal concept. Je mag van die kleine satellietjes ook niet verwachten dat ze laag kunnen weergeven. Die zijn echt afhankelijk van de basmodule.

En als totaal pakket klinkt het best nog wel goed. Natuurlijk ontbreken de echte lage regionen die een echte sub wel kunnen weergeven maar voor de gemiddelde luisteraar gaat dit diep zat.

En ik verwacht, gezien de keuze van de topic starter, dat deze niet zit te wachten op bookshelfs op standaards of grote fronts. Zeker niet in een surround opstelling want ook dan heb je bij de 705S2 nog wel een sub nodig. Die gaan tot 45Hz, dus ook die hebben niet het hele laag in huis .
(Overigens, volgens mij heb je in een complete home cinemaset altijd een sub nodig, ook met de 702S2. Die kunnen best laag maar een goede sub kan het veel lager en beter.)

Maar dat was de vraag ook niet van de topic starter, anders kunnen we nog wel vele andere voorbeelden noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door sonsan op 07-07-2020 11:32 ]

Pagina: 1