Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-11-2021
Hallo,

ik wil graag een film via mijn MacBook Pro (13-inch, Late 2011) op een (nieuwe gekochte) usb-stick zetten en afspelen op mijn nieuwe Sony tv. Ik lees op verschillende sites dat je dan de stick moet formatteren naar een Ex-fat structuur via schijfhulpprogramma. Zo gezegd zo gedaan. In 1e instantie leek het goed te werken. Film op usb-stick gezet, film gekeken. Maar, toen ik vervolgens de film wilde verwijderen op mijn Macbook lukte dat niet. Slepen naar de prullenmand leverde deze melding op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXQtO4qwbwGxrhWBCCIJkoKMgP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFRBncklzrt824wuUsMWVzG0.jpg?f=user_large

Ik las een tip om de stick op een windows-computer proberen te formatteren. Dat leverde deze melding op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/204vv6f7iUzrjovqYtKTRztLDzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIPHiBVCJkBRd8tJ5MTwAiSO.jpg?f=fotoalbum_large

Schijf-EHBO geprobeerd, krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJ4B_nwmho-_cIIMmRNd61Hmtck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AwNIcWNsOXNDEqkU4sBFalB.jpg?f=fotoalbum_large

Instructies opgevolgd: schijf-EHBO uitgevoerd vanaf herstelvolume. Resulteerde ook hier weer in deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPjwwtZ9sbFOKCA91ITwrrMLwI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeR0XYNZcBqs7wteRbH4INGk.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu al de 3e usb-stick waar ik problemen mee krijg op deze macbook. Bij vorige usb-stick kreeg ik steeds de melding dat ik de schijf niet kon verwijderen omdat hij nog steeds in gebruik was. Terwijl dat niet zo was, alle programmas waren gesloten, ook voorvertoning. Eruit halen zonder verwijderen resulteerde in vastlopen mac.
De usb-stick daarvoor kreeg ik opeens steeds deze melding (zowel bij erin stoppen als bij formatteren):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4viaOrpo-8cliEDluWCoycJckk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ql4ElaxJ3t3KVqeO76h9AMF.jpg?f=fotoalbum_large

Alle 3 usb-sticks waren van verschillende merken. Respectievelijk Verbatim, Scandisk en Philips. Dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ook heb ik beide usb-poorten geprobeerd, beide hetzelfde resultaat.

Wat is hier nou aan de hand? Zijn mijn usb-poorten op mijn macbook stuk? of is dit een Apple-probleem die niet samen kan werken met andere besturingssystemen? Of is er iets heel anders aan de hand? Help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandruil
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 13:14
Je zou kunnen proberen om de sticks te formatteren als exFAT, dat formaat wordt zowel ondersteund op Windows als op macOS. Ook ondersteunt het grotere bestanden dan FAT. De vraag is alleen nog of de TV dat formaat ondersteunt, maar dat kan je even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@abab Sowieso een beetje omslachtig om via een USB stick een film af te spelen op een nieuwe (Smart?)TV anno 2020.

Kan je niet gewoon iets als Plex gebruiken? Dan heb je sowieso geen USB stick nodig.

Verder heb je iets nodig als Tuxera of Paragon wil je gemakkelijk kunnen lezen, schrijven en verwijderen naar dit soort bestandssystemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2020 13:25 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Thandruil schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:07:
Je zou kunnen proberen om de sticks te formatteren als exFAT, dat formaat wordt zowel ondersteund op Windows als op macOS. Ook ondersteunt het grotere bestanden dan FAT. De vraag is alleen nog of de TV dat formaat ondersteunt, maar dat kan je even uitproberen.
abab schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:23:
[...]
Ik lees op verschillende sites dat je dan de stick moet formatteren naar een Ex-fat structuur via schijfhulpprogramma. Zo gezegd zo gedaan. In 1e instantie leek het goed te werken.
[...]
O-)

Welke partitieindeling heb je gekozen? Wellicht als je het als MBR (+ ExFAT) in plaats van GUID (+exFAT) formatteert werkt het beter.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:42
*snip* dat kan wel wat vriendelijker

[ Voor 89% gewijzigd door Daedalus op 07-07-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
Thandruil schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:07:
Ja, zoals gezegd is dat het eerste wat ik gedaan heb, en dat werkte ook. Na het kijken van de film wilde ik de film verwijderen van de stick, en toen begonnen de foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
Daedalus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:29:
[...]

[...]

O-)

Welke partitieindeling heb je gekozen? Wellicht als je het als MBR (+ ExFAT) in plaats van GUID (+exFAT) formatteert werkt het beter.
Alle 3 opties (GUID/MBR/Apple partitie indeling) met de ExFAT structuur geven uiteindelijk dezelfde foutmelding: apparaat kan niet worden geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
Greatsword schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:13:
@abab Sowieso een beetje omslachtig om via een USB stick een film af te spelen op een nieuwe (Smart?)TV anno 2020.

Kan je niet gewoon iets als Plex gebruiken? Dan heb je sowieso geen USB stick nodig.

Verder heb je iets nodig als Tuxera of Paragon wil je gemakkelijk kunnen lezen, schrijven en verwijderen naar dit soort bestandssystemen.
Plex kende ik niet. Naast dat het wel leuk klinkt om al je content te ordenen, voegt het voor mij persoonlijk niet echt veel toe. Zoals ik het van hun website begrijp, zou ik dan alsnog mijn macbook naast de tv moeten hebben aanstaan te draaien. Dan kan ik net zo goed mijn tv als 2 scherm voor mijn mac kunnen gebruiken om films te kijken.

Mijn tv is inderdaad smart. Ik gebruik ook wel Netflix, maar al die streamingdiensten hebben toch best veel goeie titels niet in hun aanbod zitten. Vandaar dat ik ook gewoon mijn eigen content wil kunnen afspelen. Maar als dit al zo moeilijk gaat met een usb-stick, dan durf ik al helemaal geen externe harde schijf op diezelfde manier te proberen. :-o

[ Voor 16% gewijzigd door abab op 07-07-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abab
Volgens mij heb ik het probleem gevonden. Ik realiseerde me niet dat ik de usb-stick ook uit de tv veilig moest uitwerpen. Die optie was niet heel duidelijk aanwezig, die zat wat verstopt in het instellingen-menu. Ik heb een nieuwe stick gekocht, geformatteerd naar MS-DOS (FAT32) en nu een paar keer op en neer van tv naar mac gedaan en ik kan er nu nog steeds gewoon bestanden opzetten en afhalen. Dus uiteindelijk was het waarschijnlijk toch weer een gevalletje stick niet veilig verwijderd waardoor de vorige sticks problemen gaven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:11
Ik weet niet precies welke TV je hebt maar je kan ook ff kijken of je de "kapotte" USB's kan formatteren met behulp van de TV.
Verwijder gegevens van de USB-stick of USB-HDD

Druk op de knop HOME op de afstandsbediening.
Selecteer Instellingen.
Selecteer Storage & reset (Opslag en resetten) in de categorie TV.
Selecteer de aangesloten USB-stick of USB-HDD in Device storage (Apparaatopslag).
Selecteer Erase & format (Wissen en formatteren).
Selecteer Format (Formatteren).
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00152574
Pagina: 1