Excel: Tekst naar kolom met voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:07
Hoi,

Ik heb in Excel een cel die ik wil splitsen in meerderen cellen. Helaas is de data echter niet goed verdeeld.

Wat ik wil is de kolommen
Orgaan1Orgaan2Orgaan3KantIngreep

Dit is een voorbeeld van de ruwe data er uitziet:

nier*operatie
nier*blaas*prostaat*links*operatie
nier*links*operatie

Het probleem is dus dat ik wel kan splitsen op basis van de *, maar dat de informatie die in de opvolgende cellen terechtkomt niet gelijk is. Wat er nu gebeurt is het volgende:

nieroperatie
nierblaasprostaatlinksoperatie
nierlinksoperatie

Waar ik naartoe wil is het volgende:

nieroperatie
nierblaasprostaatlinksoperatie
nierlinksoperatie

Ik wil dus de verdeling doen op basis van bepaalde voorwaarden. Indien de tekst "links" of "rechts" is, moet die tekst in de kolom "Kant" komen, indien de tekst "nier" en/of "blaas" en/of "prostaat" is moet deze opeenvolgend in Orgaan1 t/m 3 komen. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:42

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Tsja, het begint al met de brondata. Normaal heb je bij karakter-gescheiden data een extra karakter als een optie leeg is, bijvoorbeeld
code:
1
nier,,,links,operatie

In dit geval ga je zonder 'hardcoden' niet wegkomen denk ik. Je moet Excel namelijk wel vertellen of iets onder orgaan, kant of ingreep hoort.

Wellicht dat je kunt kijken of het aantal 'kanten' of 'ingrepen' meevalt, dan kun je die met een opzoekfunctie al invullen, de karakters die je dan overhoud moeten dan gesplitst worden in 1, 2 of 3 organen.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Als het aantal mogelijke waardes niet veel is, zou je met ISNUMBER() en SEARCH() kunnen werken om te bepalen of een bepaald woord in je data voorkomt en daarmee je kolommen vullen.

Dus stel je wil 'Kant' bepalen en de mogelijke waardes zijn links of rechts:
code:
1
=IF(ISNUMBER(SEARCH("links";A1));"links";"rechts")

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW