Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankopen NAS en toegankelijk maken in 3 verschillende huizen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stammes01
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 06-01 11:28
Ik ben op zoek naar een NAS systeem die aan verschillende punten voldoet.

Ik zoek een?
NAS die ik wil gebruiken voor thuisgebruik. Grotendeels om backups te maken van verschillende PC's, laptops en eventueel telefoons/tablets.
Deze verschillende PC's, laptops, telefoons en tablets zijn op 3 verschillende adressen aanwezig, maar het makkelijkste is wel als dit lokaal op 1 adres op opgeslagen.
Oftewel, alle 3 de verschillende adressen willen toegang hebben tot de schijven om er gegevens weg te schrijven, te lezen, editten en back ups te maken.

Wat is je budget?
Ongeveer tussen de 400 en 600 euro, als dit te goedkoop is wil ik daar ook wel overheen gaan. Beter investeren in iets goed dan geld uitgeven in iets middelmatig en dit later weer moeten vervangen

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voordeel, hoor wel goeie berichten over Synology.
Hiervoor gebruik gemaakt van een Seagate Personal Cloud, deze deed het vaker niet dan wel en is nu ook onderweg voor reparatie omdat deze totaal niet meer werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals ik hierboven al aangaf wil ik het systeem gebruiken bij mij thuis, maar mijn familie op 2 andere adressen wilt er ook graag gebruik van maken.
Aangezien ik zelf over de meeste opslag data beschik vind ik het erg makkelijk om zo'n systeem te hebben zodat ik niet alles meer op mijn PC heb staan, mijn familie heeft zelf een stuk minder opslag nodig maar vind het wel handig om gebruik te maken maken van dit systeem.
Tevens zou ik de NAS ook graag willen aansluiten op mijn Smart TV zodat ik vanaf de NAS films, foto's en andere bestanden kan bekijken.
Het zou mooi zijn als dit op de andere adressen ook zou kunnen
Is het ook mogelijk om de bestanden te raadplegen op je telefoon of tablet?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Hangt een beetje af van hoe handig je bent qua techniek. Synology is vrij eenvoudig te gebruiken, maar als je dan graag wil dat 3 adressen bijvoorbeeld tegelijkertijd films willen kunnen kijken, heb je al wat sterkere hardware nodig, en haal je het meestal niet met dit budget en een synology.

Met dit budget en wat handigheid, kan je zelf een servertje in elkaar zetten en er andere software op draaien die dit allemaal ook voor elkaar krijgt.

Maar ik kan niet inschatten hoe handig je zelf bent. Ben je bijvoorbeeld bekend met Docker en containers?

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:23

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Jivebunny schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:08:
...maar als je dan graag wil dat 3 adressen bijvoorbeeld tegelijkertijd films willen kunnen kijken, heb je al wat sterkere hardware nodig
Met voldoende upstream (van je ISP), is het best mogelijk om 3 goede 1080p films naar buiten te sturen. Als je echter bedoelt dat er niet meer dan 3 streams tegelijk kunnen transcoden, dan zou het nuttig(er) om aan te geven over welke codecs dat gaat :)

[/quote]

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stammes01
Jivebunny schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:08:
Hangt een beetje af van hoe handig je bent qua techniek. Synology is vrij eenvoudig te gebruiken, maar als je dan graag wil dat 3 adressen bijvoorbeeld tegelijkertijd films willen kunnen kijken, heb je al wat sterkere hardware nodig, en haal je het meestal niet met dit budget en een synology.

Met dit budget en wat handigheid, kan je zelf een servertje in elkaar zetten en er andere software op draaien die dit allemaal ook voor elkaar krijgt.

Maar ik kan niet inschatten hoe handig je zelf bent. Ben je bijvoorbeeld bekend met Docker en containers?
Ik kan je vertellen dat de buitenkant van de PC gemaakt is van Staal of Aluminium, dat er Windows op draait, dat ik er een beeldscherm een muis en een toetsenbord op moet aansluiten en dan houd het aardig op.
Oftewel nee van die techniek heb ik echt geen verstand jammer genoeg, had er graag meer over willen weten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:13

Croga

The Unreasonable Man

Videos vanaf de NAS kunnen bekijken op 3 verschillende adressen gaat lastig worden.

Wat ik gedaan heb is op 3 locaties een Synology neer gezet met replicatie tussen de systemen. Resultaat is dat alle 3 de locaties normaal van de NAS gebruik kunnen maken terwijl ze alle drie backup van elkaar zijn. Resultaat is data die behoorlijk veilig gesteld is voor hardware uitval (Offline backups voor data integriteit zijn een ander geval)

Als je de wens van video afspelen laat vallen dan zou een Synology met VPN server een optie zijn. 1 NAS op 1 locatie met VPN verbinding beschikbaar voor de andere 2 locaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stammes01
Croga schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:14:
Videos vanaf de NAS kunnen bekijken op 3 verschillende adressen gaat lastig worden.

Wat ik gedaan heb is op 3 locaties een Synology neer gezet met replicatie tussen de systemen. Resultaat is dat alle 3 de locaties normaal van de NAS gebruik kunnen maken terwijl ze alle drie backup van elkaar zijn. Resultaat is data die behoorlijk veilig gesteld is voor hardware uitval (Offline backups voor data integriteit zijn een ander geval)

Als je de wens van video afspelen laat vallen dan zou een Synology met VPN server een optie zijn. 1 NAS op 1 locatie met VPN verbinding beschikbaar voor de andere 2 locaties.
Dan lijkt het mij dat het verstandig is inderdaad om het videos kijken op 3 verschillende adressen te laten vallen.
Zij kunnen het anders ook wel met Netflix redden hahaha.
Maar het is dus wel mogelijk om de bestanden op 3 adressen te raadplegen, zoals je dus als zegt via een VPN verbinding.
Maar betekend dit dat de PC's dan altijd verbinding moeten hebben via een VPN of gaat het in dit geval puur om de VPN van de NAS zelf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 12-06 15:17
Site to Site VPN van je router naar de NAS, dan is deze altijd online.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Stammes01 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:17:
Maar betekend dit dat de PC's dan altijd verbinding moeten hebben via een VPN of gaat het in dit geval puur om de VPN van de NAS zelf?
Met je technische kennis zou ik, persoonlijk, adviseren een VPN server op de NAS in te stellen, en op de PCs op de andere locaties VPN software die aangezet kan worden om dat NAS te benaderen.

Site-to-site VPN zou er voor zorgen dat alle dataverkeer van de andere 2 locaties over jouw internet verbinding gaat tenzij je ingewikkelde configuraties gaat doen; ik zou dat afraden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:44

Smurf

Detri

Met Synology Drive (en Moments) is ook een hoop mogelijk wat synchronisatie van bestanden betreft. Qua functionaliteit is dat ongeveer "Drobox op een NAS". Drive is voor de "gewone" bestanden, en Moments is dan weer voor foto's.

Beide gebruiken client apps die een of meer lokale folders synchroniseren met de NAS. Dingen zoals versiebeheer worden ook ondersteund. Er zijn in ieder geval client apps voor Android, iOS en Windows.

Films afspelen op de 2 andere locaties gaat echter wel een dingetje worden. Op locatie zelf komt dat wel goed, zeker als de NAS niks meer hoeft te doen dan fileserver spelen.

-insert charnames+lvl's here-

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

MAX3400 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Met voldoende upstream (van je ISP), is het best mogelijk om 3 goede 1080p films naar buiten te sturen. Als je echter bedoelt dat er niet meer dan 3 streams tegelijk kunnen transcoden, dan zou het nuttig(er) om aan te geven over welke codecs dat gaat :)

[/quote]
Ja, absoluut. Dat zou een vervolg vraag zijn geweest. Was even benieuwd wat het kennis niveau was. Maar dat is nu wel duidelijker en denk dat we maar niet die richting uit gaan. :)

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Stammes01 Lijkt me allemaal geen probleem.

Voor de backups of alles synchroon houden heb je Synology Drive (Die kan iedereen dan op zijn pc/mac installeren)

Voor op je telefoon heb je DSfile zodat je alle bestanden kan benaderen, delen etc.

Voor films e.d. heb je Plex als dat gewoon 1080p content is moet 3 streams geen probleem zijn.
Het enige wat ze niet trekken zijn x265 10bit (HDR)rips.

Let wel op dat dit nog geen echte backup is, ik zou dan voor de belangrijkste bestanden nog een abonnement als https://c2.synology.com/nl-nl/backup#tab_plan aanraden.

Afhankelijk van je opslagbehoefte zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar

pricewatch: Synology DS220+
pricewatch: Synology DS720+
pricewatch: Synology DS920+

Tweedehands zijn de 718+ en 918+ ook aan te bevelen vanwege de misschien aantrekkelijkere prijs.

[Voor 41% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2020 15:42]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stammes01
Top dit maakt het al een stuk duidelijker.
Heel erg bedankt allemaal.

Als ik het dus goed begrijp is het qua NAS redelijk duidelijk welk merk dit dient te worden.
Een Synology, daar kan ik het meeste dus mee doen wat ik graag wilt doen.

Kan ik hier ook gebruik op maken van Raid 1, dus dat ik 1 schijf gebruik voor bestanden op te slaan en back ups en de andere schijf gebruik om een backup te maken van de 1e schijf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Stammes01 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:40:

Kan ik hier ook gebruik op maken van Raid 1, dus dat ik 1 schijf gebruik voor bestanden op te slaan en back ups en de andere schijf gebruik om een backup te maken van de 1e schijf?
Nee. RAID is geen backup. En een NAS is ook geen backup. :)

Daar zijn al een kleine 1000 topics over geschreven / gediscussieerd ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Stammes01 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:40:
Top dit maakt het al een stuk duidelijker.
Heel erg bedankt allemaal.

Als ik het dus goed begrijp is het qua NAS redelijk duidelijk welk merk dit dient te worden.
Een Synology, daar kan ik het meeste dus mee doen wat ik graag wilt doen.

Standaard heeft Synology SHR wat hetzelfde is, maar nogmaals dit is geen echte backup.

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 00:42
Croga schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:21:
[...]
Site-to-site VPN zou er voor zorgen dat alle dataverkeer van de andere 2 locaties over jouw internet verbinding gaat tenzij je ingewikkelde configuraties gaat doen; ik zou dat afraden.
Als je een goeie router hebt kun je ook gewoon een vpn met static route aanleggen ipv default gateway.

Raid is redundancy. Daar hebben mensen hier nog wel een mening over, let op.
Greatsword schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:29:
@Stammes01 Lijkt me allemaal geen probleem.
Voor films e.d. heb je Plex als dat gewoon 1080p content is moet 3 streams geen probleem zijn.
Het enige wat ze niet trekken zijn x265 10bit (HDR)rips.
Gelukkig kunnen de meeste tv's dat al niet over ethernet streamen vanwege het gebrek aan gigabit ethernet.
Met je PC kan dat prima!

[Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2020 15:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Stammes01 een klein / recent betoogje over RAID1 / backup: MAX3400 in "Nieuwe nas"

[Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 06-07-2020 15:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stammes01
Gelukkig kunnen de meeste tv's dat al niet over ethernet streamen vanwege het gebrek aan gigabit ethernet.
Met je PC kan dat prima!
Klopt, dat ging ook een hele tijd goed. Maar ondertussen werkt die verbinding niet zo goed meer.
Verwacht dat de TV oud aan het worden is, maar dat is een investering voor een andere keer.

Dat de ik vanaf de TV van NAS videos kan kijken is daarmee echt een extraatje.
Waar ik eerst verwachte dat dit iets heel simpels zou zijn voor verschillende adressen is dat dus niet het geval.
Oftewel dat hele streamen naar de TV laat ik wel even achterwege, dat is een mooi extraatje als dat kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

jeroen3 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:44:

[...]

Met je PC kan dat prima!
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt, gigabit (ethernet) is niet nodig.

De grootste rips zijn zo'n 40-60 Mbps dus dat moet (draadloos) ook geen probleem zijn.

[Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2020 16:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Stammes01 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:05:
[...]

Klopt, dat ging ook een hele tijd goed. Maar ondertussen werkt die verbinding niet zo goed meer.
Verwacht dat de TV oud aan het worden is, maar dat is een investering voor een andere keer.

Dat de ik vanaf de TV van NAS videos kan kijken is daarmee echt een extraatje.
Waar ik eerst verwachte dat dit iets heel simpels zou zijn voor verschillende adressen is dat dus niet het geval.
Oftewel dat hele streamen naar de TV laat ik wel even achterwege, dat is een mooi extraatje als dat kan.
In dat geval zou ik een synology uitzoeken en er nextcloud o.i.d. op zetten. Kunnen ze met een accountje en een app hun documenten, bestanden etc. erop zetten. Eventueel de standaard synology apps zijn al genoeg https://www.synology.com/en-us/dsm/feature/drive

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

jeroen3 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:44:
Als je een goeie router hebt kun je ook gewoon een vpn met static route aanleggen ipv default gateway.
Dat zijn 5 woorden die ik iemand die niet technisch aangelegd is niet aan wil doen ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True