Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marijni12
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 00:07
Beste allemaal,

Mijn ouders hebben de afgelopen elf jaar gewerkt met een 2009 MacBook Pro 15,4". Ondertussen is de accu een keer vervangen en de HDD door een SSD, maar het ding is nu wel echt op. Mijn ouders vinden het geen probleem om veel geld uit te geven aan een nieuw exemplaar, maar verwachten daar wel (weer) heel lang mee te kunnen doen. Om die reden raad ik ze eigenlijk af om nu 2.699 euro uit te geven aan een MacBook Pro 16", aangezien Apple binnenkort de overstap zal maken naar de ARM-processoren.

Ik ben me ervan bewust dat Apple nog "jaaaaren" ondersteuning gaat bieden voor de Intel-processoren, maar hoe je het went of keert, ik verwacht niet dat dit heel veel langer is dan vijf jaar. Bijna 3.000 euro uitgeven voor een laptop, voor vijf jaar, is te veel van het goede voor mijn ouders.

Mijn vraag aan jullie is dus: wat lijkt jullie wijsheid? Eigenlijk het enige dat mijn ouders doen met de laptop is surfen/mailen/eenvoudige taken, maar ze willen absoluut geen Windows. Een groot scherm is ook een vereiste (minstens 15"). Ik weet dat een nieuwe MacBook Pro 16" hier compleet overkill voor is, maar ze zijn gewoon dol op het MacOS/scherm/weet ik veel wat.

Op dit moment zit ik zelf te denken aan het aanschaffen van een tweedehands 2015 MacBook Pro 15,4" Retina, aangezien ik daarvan verwacht dat ze het nog wel een paar jaar trekken totdat ARM volledig is uitgerold. Op dat moment zouden ze dan een nieuwe 16" kunnen kopen.

Wat lijkt jullie verstandig?

Beste antwoord (via marijni12 op 07-07-2020 21:58)

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 10:27
Het is op dit moment nog wel heel lastig om hier een goed antwoord op te geven.
Juist omdat het zo lastig in te schatten is of en wanneer de eerste MacBook Pro zal komen met een ARM processor en hoeveel beter deze dan is ten opzichte van de Intel processoren en inderdaad ook voor hoe lang Apple Intel nog gaat ondersteunen.

Jouw oplossing om tijdelijk voor een tweedehands MacBook Pro te gaan lijkt me voor nu een betaalbare en logische tussen oplossing.

Edit:
Deze vond ik nog in het transitie naar ARM draadje:
[YouTube: Why you SHOULD Buy an Intel-Based Mac! ( ARM can WAIT)]

[Voor 16% gewijzigd door MartijnMartijn op 06-07-2020 16:48]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 10:27
Het is op dit moment nog wel heel lastig om hier een goed antwoord op te geven.
Juist omdat het zo lastig in te schatten is of en wanneer de eerste MacBook Pro zal komen met een ARM processor en hoeveel beter deze dan is ten opzichte van de Intel processoren en inderdaad ook voor hoe lang Apple Intel nog gaat ondersteunen.

Jouw oplossing om tijdelijk voor een tweedehands MacBook Pro te gaan lijkt me voor nu een betaalbare en logische tussen oplossing.

Edit:
Deze vond ik nog in het transitie naar ARM draadje:
[YouTube: Why you SHOULD Buy an Intel-Based Mac! ( ARM can WAIT)]

[Voor 16% gewijzigd door MartijnMartijn op 06-07-2020 16:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:34
Ik zou ook lekker een redelijk recente tweedehands MBP kopen, met een beetje geduld kun je er een voor de helft van de aanschafwaarde kopen en kunnen ze er minimaal nog de helft van de tijd van een nieuwe mee doen (6 jaar of meer). Blijft natuurlijk wel een beetje een gok zonder garantie, jammer dat Apple geen instap 15"> laptops heeft. Gewone macbook of mini geen optie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@marijni12 Waarom is >15" een vereiste?

En hoe/waar gebruiken ze hem voornamelijk?

Voor het lichte surfen en mailen zou ik toch een Air aanraden of misschien zelfs een iPad Pro.

Qua kosten kan het dan echt een kleine investering worden t.o.v. de 16" die je voor ogen hebt.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marijni12
Greatsword schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:10:
@marijni12 Waarom is >15" een vereiste?

En hoe/waar gebruiken ze hem voornamelijk?

Voor het lichte surfen en mailen zou ik toch een Air aanraden of misschien zelfs een iPad Pro.

Qua kosten kan het dan echt een kleine investering worden t.o.v. de 16" die je voor ogen hebt.
Is met name op de bank en aan de eettafel. Grote scherm is met name belangrijk aangezien de ogen toch al wat achteruit zijn gegaan (50+) en ze af en toe fotoboeken willen maken van vakanties. Air is inderdaad al meer dan zat, jammer dat die er niet in 15/16” is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@marijni12 Misschien anders voor de grap toch eens even proberen bij een mediamarkt/apple store,
resolutie e.d. zodanig instellen dat ze alles makkelijk kunnen lezen.

Verder kan je bij toegankelijkheid ook best veel instellen, grotere text, grotere muis cursor, vergroting bij CMD inhouden etc.

[Voor 21% gewijzigd door Greatsword op 06-07-2020 19:51]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marijni12
Greatsword schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:45:
@marijni12 Misschien anders voor de grap toch eens even proberen bij een mediamarkt/apple store,
resolutie e.d. zodanig instellen dat ze alles makkelijk kunnen lezen.

Verder kan je bij toegankelijkheid ook best veel instellen, grotere text, grotere muis cursor, vergroting bij CMD inhouden etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip! Ik heb zelf een 2018 MBP 13,3” met Touch Bar dus daar kan ik weleens spelen met wat instellingen. Eens kijken wat ze ervan vinden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• marijni12
Sluw schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:55:
Ik zou ook lekker een redelijk recente tweedehands MBP kopen, met een beetje geduld kun je er een voor de helft van de aanschafwaarde kopen en kunnen ze er minimaal nog de helft van de tijd van een nieuwe mee doen (6 jaar of meer). Blijft natuurlijk wel een beetje een gok zonder garantie, jammer dat Apple geen instap 15"> laptops heeft. Gewone macbook of mini geen optie?
Uiteindelijk heb ik voor 775 euro een 15,4” MBP Retina uit 2015 op de kop getikt, die net onder het serviceprogramma een nieuwe topcase (o.a. accu) heeft gekregen. Verwacht hiermee wel weer even vooruit te komen, plus gewoon een goede deal. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:34
Klinkt zeker als een goede deal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee