Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hola :)

Volgende week ga ik mijn aangekochte fietsenstalling plaatsen in de paardenweide welke zal gaan fungeren als schuilstal annex zonnepanelen frame;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLMDAKGiK8KdjuB4SyzST6SHv9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tBu9ACam2yRuD7FH0zUwCy9H.png?f=user_large

Het geheel zal omgedraaid worden waardoor de achterzijde de voorzijde gaat worden waardoor het schuine dak, waar de panelen op komen, richting de zon komt te staan. In totaal kan ik 24 panelen kwijt (twee rijen van 12 panelen). De 4 aderige YMVK-as grondkabel is tijdens het grondverzet al gelegd (4x10).

Nu ben ik op het punt gekomen om zonnepanelen en een omvormer te gaan bestellen. Qua omvormer heb ik nog geen keuze kunnen maken, daar heb ik advies voor nodig. Qua panelen is mijn lijstje ingekort tot de volgende panelen:

- 24x JA Solar 320WP Perc Silver Frame, € 2.856,00 incl. BTW, 7680WP, € 0,37 per WP.
- 24x Longi Solar LR4 350 WP Full Black, € 3.336,00 incl. BTW, 8400WP, € 0,40 per WP.
- 24x Q Cells Q.Peak G6 Duo 360WP Perc, € 4.056,00 incl. BTW, 8640WP, € 0,47 per WP.
- 24x Q Cells G8+ Duo 350WP Perc, € 3.768,00 incl. BTW, 8400WP, € 0,45 per WP.

Na het lezen van diverse sites en testen neig ik naar PERC panelen met een zilverkleurig frame omdat deze minder warmte absorberen en een beter rendement hebben. Qua uitstraling en aanzicht vind ik het niet zo belangrijk aangezien de panelen in de paardenweide komen. Echter is mijn dilemma het prijsverschil. Wanneer ik kijk naar de goedkoopste 320WP panelen van JA Solar en scheelt het € 1200,00 in de aanschaf ten opzichte van de 360WP panelen van Q Cells. Voor die € 1200,00 extra voor de Q Cells krijg ik dan wel 720WP meer. Maar is dat prijsverschil de moeite waard? Mijn jaarlijks verbruik zal zo rond 7000kWh zijn en mijn insteek is om mijn eigen verbruik zo veel mogelijk op te wekken, salderen is geen uitgangspunt. Het verbruik kan echter nog wel stijgen tot 8000kWh in verband met aanleg schrikdraad systeem en vijverpompen.

Voor wat betreft de omvormer, hier kom ik niet uit. Een vast gegeven is dat deze omvormer maximaal die 8640WP zou moeten aankunnen en dat mijn meterkast 3 fases heeft. Ik weet niet wat wijsheid is qua plaatsing van de omvormer, buiten bij de panelen of in de meterkast. Wanneer ik kijk naar de verschillende merken dan zie ik met name een groot prijsverschil, uitgaande van +/- max 9.000WP;

- SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40 (Vermogen: 7200-9600 WP) - €1.959,00
- Goodwe GW6000-DT Smart (Vermogen: 6000-9000 WP) - €1.099,00
- Growatt 8000TL3-S (Vermogen: 7700-8800 WP) - €1.269,00
- Huawei SUN2000-8KTL (Vermogen: 8000-9100 WP) - €1.485,00
- Solaredge SE7K Setapp (Vermogen: 6000-9450 WP) - €1.274,00

Tussen de goedkoopste en de duurste zit een verschil van € 850,-. Waar zit hem dat in? Bij de Goodwe moet je apart een LAN/Wifi module bijkopen a € 49,00 en de SMA heeft standaard een smartphonefunctie met geïntegreerde webinterface. Echter, hoe vaak gebruik je dat? En kan de Goodwe met de upgrade van zo'n LAN/Wifi module dan om en nabij het zelfde?

Kortom, graag jullie advies; wat is wijsheid, welke extra kosten zijn de moeite waard of juist niet? :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:30
Met Solaredge komt er daarnaast nog 24*50 = 1200 euro bij voor optimisers.

Richting zuid en een kleine helling kies je een omvormer met minstens 0.8 x aantal Wp. Dus een 6 kW (AC zijde) omvormer met Qcells is een beetje krap, dat gaat denk ik teveel aftoppen voor Nederlandse begrippen.

De omvormers zijn ruwweg equivalent (behalve de SolarEdge, die werkt anders). Je kunt er hetzelfde mee.

Waarom een 4 aderige kabel en geen 5? Ik denk dat een omvormer nog wel werkt zonder 0 maar dat weten anderen beter.
Verlichting of 230 V voor een apparaat wordt lastig zonder 0. Ook sommige krachtstroom apparaten hebben een 0 nodig.

Hoe ga je de logging aansluiten? Heb je Wifi bij de stal of komt er een LAN kabel?
Ik weet niet of LAN over power kan zonder 0.
Logging via 4G?
Zonder logging kan uiteraard ook, maar dan moet je een omvormer met een scherm nemen zodat je er naartoe kunt lopen om de performance in de gaten te houden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ethernet en een SMA nemen, dan ben je niet persee gebonden aan een (chinese) portal.
De sma heeft ook modbus tcp/ip en de ethernetaansluiting zorgt ervoor dat het altijd werkt.
Winkelman is goedkoper met de SMA
https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA

De omvormer mag buiten hangen (wel afdakje maken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag aan de paarden om niet teveel tegen het frame aan te trappen...

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-07-2020 12:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Han schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:43:
Hola :)

- Goodwe GW6000-DT Smart (Vermogen: 6000-9000 WP) - €1.099,00
Let op Goodwe heeft recentelijk de volgende generatie DT aangekondigd (witte behuizing ipv rood) welke nu net beschikbaar is of komt

Ja @AUijtdehaag SMA dat is allemaal wel leuk maar je moet eerst 600-1000 euro goedmaken. Ga je al die fancy stuff ooit gebruiken? Dit is hetzelfde als per paneel uitlezen bij SE/Enphase. Dat is ook 1 week leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders volgens mij jij wel...
traders in "Hardware voor Domotica Dashboard aan muur/vensterbank"
Welk merk omvormer heb je aangeschaft?

Wel appels met appels vergelijken he?
https://www.winkelman-zon...display=tiles&merk=Goodwe

https://www.winkelman-zon.../?display=detail&merk=SMA

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2020 04:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
@AUijtdehaag Goodwe. Ik waardeer jou bijdrage op dit forum maar je moet wel een beetje subjectief blijven.

Veel mensen hier (waaronder jij) zijn kritisch op optimizers en micro omvormers en terecht. Maar ditzelfde geldt voor SMA. Je krijgt maar 5 jaar garantie net als bij Chinese omvormers (daar zelfs soms 10 jaar). Dan kun je afvragen of je garantie krijgt maar dat kun je ook afvragen bij SMA. SMA biedt allerlei Tweakers stuff maar 99% van de mensen gebruikt dit nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders Ik begrijp dat je mij als SMA fan aanstipt.

Maar wees eens eerlijk.
Hoeveel problemen zie je hier met SMA omvormers vs Solaredge?
Ik zal micro omvormers niet afkraken, maar die zijn nog veel duurder dan SMA...
En de garantie van 3-fase chinese omvormers is ook nog maar 5 jaar.
SMA is ook made in China tegenwoordig. Maar nog steeds onder duits (en dus europees) toezicht.

Ze zijn wat duurder, en ieder moet voor zichzelf uitmaken of ze die "makkelijke" eigen logging belangrijk vinden of niet. Het is jammer dat niet alle fabrikanten standaard modbus tcp aanbieden.
Maar ook dat is (extra) techniek die er in zit en dus ook niet "gratis" is, dus kost het extra tov de chinese merken.

Ik vraag me wel af, wat je gaat doen, om te bewijzen dat je panelen niet goed meer functioneren in de toekomst. Als die chinese website uit de lucht is. Of ze veranderen drastisch hun data, zodat je er niet meer aan kan.
Betrouwbare "eigen" logging (op mppt niveau) is dan toch wel belangrijk vind ik. Dan heb je bewijs.
Maar je hebt gelijk. De meesten mensen zal het weinig kunnen schelen.
Totdat er str*nt aan de knikker is en ze met lege handen staan.

Edit: en even op een oude vraag van je terug te komen:
traders in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Volgens mij kan dat gewoon met de SMA via modbus TCP
Nog niet geprobeerd, heb nog niet de behoefte erin.

Eigen verbruik verhogen heeft de voorkeur boven afknijpen.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 10:19:
Als die chinese website uit de lucht is. Of ze veranderen drastisch hun data, zodat je er niet meer aan kan.
@AUijtdehaag Ja dit geldt niet alleen voor Chinese omvormers maar ook voor Europese. Je kent ongetwijfeld het verhaal van Mastervolt.

Verder moet je die eigen uitlezing dan maken voordat de site uit de lucht gaan ivm validatie. Hoeveel mensen doen dit? 99% van de mensen heeft niet de kennis om deze software te maken. Die 1% die het wel kan representeert 25% van de tweakers hier (25% van de Tweakers hier met SMA kunnen dit). De bulk van die 1% (of 25%,) komt pas in actie als de site uit de lucht is. Hoe bewijs je dat jouw algo goed is en daar de fout niet in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders
Ik weet niet hoe je aan die cijfers komt, verzin je die nu zelf?

Misschien komt het vanwege mijn beroep, maar ik kijk alvast, voordat ik iets koop, wat de (on)mogelijkheden zijn.
Als je pas gaat nadenken over eigen logging, wanneer de boel vast loopt op internet, ben je te laat vrees ik.
Dat doe je al, voordat je de omvormer, uberhaupt gaat bestellen.

Mijn Algo, komt direkt uit de omvormer. Dus wat bedoel je daarmee?
Dat geld toch ook voor een portal van omvormer fabrikant dan?
Ik log zowiezo op meerdere plaatsen. Eigen server, PVoutput en sunnyportal.
Ik had zelfs eigen mid gecertificeerde kWh meters eraan hangen, maar door veel wijzigingen in de elektro installatie is dit niet meer representatief voor alle 3 de omvormers die ik heb.

Edit: Maar ik ben benieuwd of @Han al wat wijzer is geworden.
Want dit gaat steeds verder //offtopic

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:06
@Han
mmm 24 panelen?
lastig.
3 fase met 2x mpp, dan 12 stuks per mpp, dit is weer een lage Vmpp voor de omvormer. (al snel te laag voor veel omvormers)
3 fase met 1xmpp, dan is 24stuks veel te veel Vmpp (dit is een kapotte omvormer).
niet echt optimaal.

maar een 1fase omvormer met 2x mpp.
dus 12xVmpp is weer perfect.
dus ik zou zeggen een zo zwaar mogelijke 1 fase omvormer.

de grafiek voor een 1fase omvormer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
dan zie je dat 1fase rond de 350Vmpp perfect is. (er een stuk boven zitten voor de temperatuur te compenseren)
en 3fase is dit pas rond de 600 tot 720Vmpp.

ik zou eerder 2x12x330Wp=+/-8kWp op een 1fase van 5kW(of 6kW) hangen als het op een omvormer van 8kW 3fase. ;)
maar er is altijd wel iets te schuiven en te zeggen voor een 3fase.
maar houd ook rekening met de temperstuur van de panelen, hoge temperatuur is lagere Vmpp. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-07-2020 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@migjes
Zou het AC verlies, wat je krijgt, als je teruglevert over 2 fasen vs 3 fasen groter of kleiner zijn, dan het verlies wat je krijgt, qua rendement / Vmpp.1-fase vs 3-fase omvormer.

Het gaat wss niet om een AC kabel van een paar meter tussen omvormer en groepenkast, maar om een langere lengte.
Is de Vmpp keuze tussen 1-fase en 3-fase omvormer dan geen mieren sexueel mishandelen? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@AUijtdehaag
goede vraag, hangt er van af waar voor gekozen word.
en welke mogelijkheden er zijn.

je kunt kiezen voor een ander type paneel (met 37Vmpp b.v.) dan is het verschil kleiner.
zoals:
https://www.sun-solar.nl/...-15864-incl-btw-sunsolar/
of:
https://www.sun-solar.nl/...-e-196-incl-btw-sunsolar/

maar kunt ook kiezen voor 1x5kW omvormer en wat aftoppen voor lief nemen.
(heftig maar zeker niet onmogelijk)
maar ook voor 2x een 3-4kW 1fase.

maar misschien passen er een paar panelen meer, en dan is 3fase leuker.

etc etc...
vele mogelijkheden, die ik niet weet. ;)
en wat is het uitgangs punt, is dat goedkoop, dan 1fase van 5kW.
is dat kWh dan liever zwaardere omvormer. ;)
weet men wel dat Wp = Womvormer totaal niet opgaat?

het is minder sexueel mieren mishandelen als weer domweg een SMA kiezen.
lol >:)

echt verstandig was geweest dit van te voren uit te zoeken. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door migjes op 11-07-2020 12:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
migjes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:21:
@migjes 3 fase met 2x mpp, dan 12 stuks per mpp, dit is weer een lage Vmpp voor de omvormer. (al snel te laag voor veel omvormers)
Hoezo is dit? Ik krijg binnenkort oost-west in totaal 20 panelen dus 10 340wp panelen per dakvlak. Alle offertes gaan uit van een 5 of 6 kW 3 fase omvormer zoals Goodwe of Growatt. Deze (bv Goodwe) heeft een opstartspanning van 160v.

Dus jij zegt dus dat dit advies van al deze boeren fout was of niet optimaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders Jij kunt ook kiezen voor een ander type paneel van 59 Vmpp. lol...
ik zeg niet welke. :P

Maar migjes komt zo met een goed beter verhaal verwacht ik..

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2020 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@traders
ik zeg niet dat het fout is, ik zeg niet optimaal.
en dit staat gewoon weg omschreven in je specificaties van de omvormer.
(bij sommige merken moet je wel heel diep zoeken voor je het vind, de marketing afdeling vertelt het liever niet.)
nu starten die dingen vaak wel bij 160V (en dit is vaak Voc) maar dan heb je wel het mpp bereik van 200 tot 800Vmpp.
maar voor je geadverteerd rendement heb je wel 600 tot 720Vmpp nodig. ;)

en als je b.v. 2x 10x 330Wp Panasonic op een 3fase neemt, dan zit je al op 550Vmpp en dus bijna optimaal.
dus het kan goed met 3fase omvormer wat je wil.

ik heb zelf 2x7x240Wp (+/-320Vmpp) oost en 10x300Wp(+/-320Vmpp) west.
en dit kan ik perfect afhandelen met een 4kW 1fase omvormer.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large

zonder dat ik aftop, dus jij kunt dit zonder problemen met een 4kW of 5kW omvormer doen.
dit is meer rendement en goedkoper. ;)

alleen het klinkt zoveel gaver en cooler om een 3fase te verkopen. ;)
krachtstroom klinkt sexy en krachtig. :?

@AUijtdehaag
lol beter is goed genoeg, he. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 11-07-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik zou het invoeren in Sunnydesign, dat is voor mij de waarheid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
busscherski schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:58:
Ik zou het invoeren in Sunnydesign, dat is voor mij de waarheid.
Met de gratis account kun je niet veel (beperkt). Is het mogelijk om een proef versie te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders
Je kan toch gewoon nieuw project kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YYsP6haJ2DdVZ6xoloUuLCWDzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1l3Ol9gtcVJl3XSJRQbOuHg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rush5T7YMo2-DdididkTQrK63cY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ehs3ByEfst7DikNTGn8VIQzR.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Ja maar dan (gratis account) zit je vast aan SMA omvormer en generieke panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@traders
Ze zullen geen goodwe aanbevelen bij een gratis designtool van SMA.
Dat zou vreemd zijn.
Qua panelen kan je best veel merken selecteren.
Hierboven in het voorbeeld de 59V / 6A panelen van Panasonic

En dat zonder gratis account aan te maken. Kies gewoon nieuw project.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-07-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
traders schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Ja maar dan (gratis account) zit je vast aan SMA omvormer en generieke panelen.
De truc is dat een SMA omvormer vaak equivalent is qua capaciteit. Zolang als je maar 1 string per input aansluit voldoet elk ander merk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:50
migjes schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:21:
@Han
3 fase met 2x mpp, dan 12 stuks per mpp, dit is weer een lage Vmpp voor de omvormer. (al snel te laag voor veel omvormers)
3 fase met 1xmpp, dan is 24stuks veel te veel Vmpp (dit is een kapotte omvormer).
niet echt optimaal.
Klopt dit wel? Veel panelen hebben een Vmpp van +/- 33. 33x24 = 792Vmpp en dat is toch niet te veel voor een 3 fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het gaat om Voc. En dan plus ongeveer 10% ivm temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ah oke. En gaat het dan om STC of NOCT? En deze waarde x 1,1 x aantal panelen mag niet boven de max. DC voltage van de omvormer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
STC

Voor twijfelgevallen kun je die 10% ook nog nauwkeuriger berekenen aan de hand van de datasheet (aantal volt stijging per graad lager dan 25 graden, voor Nederland houd ik -9 graden aan als worst case)

Of met behulp van Sunnydesign.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Nu zijn we een beetje andermans topic aan het vervuilen, maar ik heb er nog één vraag over: Bij welke waarde wordt het echt kritisch? Kan een omvormer een enkele keer 1000V+ hebben (in extreem geval) of is het dan meteen klaar? Zit je met bijvoorbeeld 22 x 40,5 x 1,1 = 980V max safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het niet allemaal uitgeprobeerd.
Als het op de nauwkeurige manier onder de 1000 V blijft zou ik het gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 13:11
nav dit forum heb ik alles besteld via winkelman.
lg panelen en een goodwe omvormer
ook heb ik alles eerst doorgerekend via ezdesigner, uit die berekening kwam naar voren dat ik maximaal 3814 binnen kan halen.
vandaag maximaal 3700 binnengehaald, dus die berekening lijkt mij correct

wellicht kun je die ezdesigner eerst ook proberen dan weet je wat je kan verwachten

uiteindelijk kwam ik op 0.83euro/kw aan kostprijs. aanleg zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
busscherski schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:35:
Ik heb het niet allemaal uitgeprobeerd.
Als het op de nauwkeurige manier onder de 1000 V blijft zou ik het gewoon doen.
Dank voor je info. De betreffende panelen zitten op 10% bij -10 gr.C. Dus dat zit goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
emot schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:01:
[...]

Dank voor je info. De betreffende panelen zitten op 10% bij -10 gr.C. Dus dat zit goed.
oke je snap het is de Voc en dan de temperatuur van de cellen.
dat had @busscherski je allemaal al zeer correct verteld. ;)

maar gaat een 3fase omvormer kapot van 1001Voc.
nop, voor hij begint doet hij een check hoe hoog de Voc is.
is die boven de 1000V dan start hij niet met leveren, hij gaat dan in error voor die dag. (meeste omvormer voor de hele rest van de dag. en vaak zie je ook dat een omvormer max 1000V aan kan dat hij dit pas doet op 1030V, waarom geen idee, speculeer maar.)

dan kun je gerust denken, maar dat gebeurd in de winter en die winter opbrengst is zo laag, dat boeit niet als ik dat verlies. (en ja dit is zo.)
maar er is een gevaar, stel je hebt in de ochtend een beetje schaduw (dit heeft bijna iedereen wel.)| en daar door reageren een paar diodes in de panelen hier door leveren een paar panelen geen Vmpp/Voc en werkt de beveiliging niet en start de omvormer toch op terwijl het toch niet veilig is. :-(
(je ziet vaak dat dit soort opstellingen het wel een jaar of 2 het wel doet, en dan toch gaat de omvormer geen 5 jaar halen.)

en dan is de vraag waar gaat de omvormer kapot van.
bij de meeste van dit type omvormer gebeurd dat als hij voor een langere tijd een 800 tot 1000Vmpp moet verwerken. (per merk is dit puntje iets anders, maar lastig aan te geven waar dat precies is, dus dit is een grove gok ter voorbeeld.)
als de omvormer toch start omdat de Voc <1000V is.
dan gaat de mpp zijn punt zoeken, stel het is 999Voc dan zakt de V langzaam naar het optimum voor de mpp de de Vmpp.
dit kunnen de mpp's gewoon aan, de tijd dat hij dan 999V heeft is te kort om kapot te gaan.
als alles goed is zal de Vmpp onder de 800V uit komen.

dus conclusie, er is schuif ruimte, maar die is per merk net iets anders en jouw kilometers kunnen variëren. ;)

en er is nog 1 kleine maar: in de fabriek worden panelen gemaakt.
dan gaan ze op een test bank en word het aantal Wp bepaald.
een paneel kan b.v.: 33Vmpp leveren met 10Ampp = 330Wp
maar een paneel kan ook: 35Vmpp leveren met 9,42Ampp = 330Wp.
maar een paneel kan ook: 31Vmpp leveren met 10,64Ampp = 330Wp.
dit kun je weer terug vinden in je flash data van de panelen.
helaas weet je dit niet van te voren, dit blijft gokken.
in theorie kun je veel berekenen, maar praktijk kan wisselen. ;)

voor @Han is de oplossing erg simpel.
neem gewoon 22 panelen ipv 24.
het rendement verschil tussen 2x12 vs 1x22 is groot genoeg om het verlies van 2 panelen +/-goed te maken.
wel even opletten dat je de juiste panelen gebruikt, niet elk paneel kan dit.
(als hij wil kan hij gewoon 2x12 doen en daar 1 jaar mee draaien, dan 1 jaar draaien met 1x22 en het verschil vergelijken, het zal erg dicht bij elkaar zitten. ;) )
een poly paneel gebruiken in plaats van een mono paneel kan soms ook de oplossing zijn.
die hebben vaak een net iets lagere Vmpp/Voc. (maar ook minder Wp helaas, wel erg goedkoop.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-07-2020 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja wat @migjes schrijft.

En raadpleeg Sunnydesign even om te vragen hoeveel 2 x 12 opbrengt en hoeveel 1 x 22 opbrengt.

Pagina: 1