Toon posts:

Aansturing PWM 4-24V OEG pomp m/e Arduino PWM 0-5V signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PKan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-10-2021
Mijn vraag:
Momenteel ben ik bezig om een zonneboilersysteem te maken waarbij ik vanuit een Arduino Mega PWM poort (0-5V) een OEG pomp (4-24V, max. 10mA) wil aansturen. Er moet dus een signaal conversie plaatsvinden.

Omdat OEG hier geen support in kon geven ben ik zelf begonnen met het zoeken naar de oplossing. Na wat leeswerk op internet en een boek uit de bieb dacht ik dat het met een 1-traps transistor versterkingsschakeling zou moeten kunnen (zie schema). In deze test ben ik begonnen met max 12V ipv de benodigde 24 V ivm wat ik hier zelf aan DC beschikbaar had.

Na een poos klooien en meten ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit niet zelf op kan lossen. Met het behaalde resultaat gaat het aansturen van de pomp nl niet lukken (bij Ui = 0V geeft Uo 3,2V en bij Ui 5V is de Uo 6,3V). Ik kom dus niet in de juiste OEG PWM spanningsrange, laat staan dat ik me aan de 10mA hou.
Blijkbaar mis ik de basis kennis om dit voor elkaar te krijgen ;(. Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

Alvast bedankt voor de moeite.

Gebruikte hardware:
* Arduino Mega met PWM poort van 0-5V op 490Hz.
* OEG Circulatie pomp CPA-E PWM (OEG-nr 512200103). Detail informatie:

Wat heb ik al gedaan:
Huidige schema, zoals ik dacht dat het zou gaan werken:

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-03 06:41
Ik dacht dat ik je genoeg uitleg had gegeven via de PM?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PKan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23-10-2021
BenH schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:59:
Ik dacht dat ik je genoeg uitleg had gegeven via de PM?
Hi BenH, ja, je hebt jou oplossing met mij gedeeld (daarvoor mijn dank), maar daaruit blijkt dat je maar een klein deel van de 4-24V range gebruikt (alleen tm 5V).
Ik wil graag de volledige range tm 24V gaan gebruiken, zodat ik de pomp volledig kan gebruiken. Dat kan, volgens mij, alleen met een signaal versterking. Vandaar dat ik dit nieuwe topic ben gestart.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee