Ziggo - Wifibooster of eigen AP?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Het zal niet de eerste vraag zijn in dit thema, dus bij voorbaat excuses als ik in herhaling val!

Ik ga een nieuwbouw-huis betrekken dat bestaat uit 3 verdiepingen van ongeveer 50m^2, met betonnen vloeren. Ik sta op het punt om Ziggo aan te vragen, en hun modem zal dan in de meterkast op de begane grond komen te staan.

Op de begane grond is een werkkamer, hier is goed internet nodig, maar aangezien dit naast de meterkast is maak ik me daar geen zorgen over. Daarnaast zijn op de 2e verdieping slaap- en werk-kamers, waar wifi nodig is (voornamelijk op laptops, maar ook wel smartphones). Ik heb het sterke vermoeden dat het Ziggo-kastje 't niet redt tot de 2e.

Nu is er (alleen) op de 1e verdieping een ethernet-aansluiting, en ik zie dus een aantal opties:
  1. Een AP via ethernet op de 1e verdieping
  2. Een AP via powerline op de 2e verdieping
  3. Een wifi-repeater-systeem op de 1e en/of 2e verdieping
Nu lijkt het me dat de derde optie niet de voorkeur verdient, toch? Ik neig zelf naar een AP via ethernet op de 1e, of lijkt jullie dat onverstandig?

Als ik dan voor een AP kies, biedt Ziggo de Wifi-booster aan. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit daarvan? Werkt die goed, of kan ik voor de beste performance het beste zelf een AP aanschaffen (en zo ja welke)?

Beste antwoord (via Beatboxx op 06-07-2020 12:54)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beatboxx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Lijkt me inderdaad ook! Zelf een AP kopen is dus meer aan te raden dan de Wifi-booster van Ziggo? En heeft iemand ervaring met bv de Unifi APs icm Ziggo?
Ja dat is aan te raden. En ja, ik heb hier een Ziggo Modem (in bridge) met daarachter een hele Unifi setup inclusief AP's. Dat werkt erg prettig!

Owner of DBIT Consultancy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Nooit een repeater pakken als t niet strict noodzakelijk is. Een repeater versterkt je signaal wel, maar je hele throughput zakt in elkaar. Ik zou vooral een los AP pakken, bijvoorbeeld een Unifi AP-AC Lite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
DennusB schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:19:
Nooit een repeater pakken als t niet strict noodzakelijk is. Een repeater versterkt je signaal wel, maar je hele throughput zakt in elkaar. Ik zou vooral een los AP pakken, bijvoorbeeld een Unifi AP-AC Lite.
Lijkt me inderdaad ook! Zelf een AP kopen is dus meer aan te raden dan de Wifi-booster van Ziggo? En heeft iemand ervaring met bv de Unifi APs icm Ziggo?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Beatboxx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Ja dat is aan te raden. En ja, ik heb hier een Ziggo Modem (in bridge) met daarachter een hele Unifi setup inclusief AP's. Dat werkt erg prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
DennusB schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Cool! Gezien het feit dat ik maar een plek met ethernet-poort heb ik huis, denk ik dus dat ik uitkom op één kastje ipv een hele setup. Volstaat een AP dan of heb ik iets met router-functionaliteit nodig? (Bv voor de DHCP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Beatboxx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:56:
[...]

Cool! Gezien het feit dat ik maar een plek met ethernet-poort heb ik huis, denk ik dus dat ik uitkom op één kastje ipv een hele setup. Volstaat een AP dan of heb ik iets met router-functionaliteit nodig? (Bv voor de DHCP).
Je ziggo modem blijft gewoon DHCP en routering doen zolang je dat niet uitzet dus dan kan je gewoon een los AP halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
DennusB schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Je ziggo modem blijft gewoon DHCP en routering doen zolang je dat niet uitzet dus dan kan je gewoon een los AP halen!
Thanks! Dan maar een mooie Unifi uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beatboxx schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:17:
Het zal niet de eerste vraag zijn in dit thema, dus bij voorbaat excuses als ik in herhaling val!

Ik ga een nieuwbouw-huis betrekken dat bestaat uit 3 verdiepingen van ongeveer 50m^2, met betonnen vloeren. Ik sta op het punt om Ziggo aan te vragen, en hun modem zal dan in de meterkast op de begane grond komen te staan.

Op de begane grond is een werkkamer, hier is goed internet nodig, maar aangezien dit naast de meterkast is maak ik me daar geen zorgen over.
Ga daar niet te snel vanuit. Moderne installaties hebben vaak gewapend beton rondom de meterkast. Het is niet uitgesloten dat er werkelijk nul WiFi-signaal uit dat ding komt, zelfs niet (of juist niet ivm slagschaduw) in de kamer ernaast.
Daarnaast zijn op de 2e verdieping slaap- en werk-kamers, waar wifi nodig is (voornamelijk op laptops, maar ook wel smartphones). Ik heb het sterke vermoeden dat het Ziggo-kastje 't niet redt tot de 2e.
Dat is weer wel een veilige aanname.
Nu is er (alleen) op de 1e verdieping een ethernet-aansluiting, en ik zie dus een aantal opties:
  1. Een AP via ethernet op de 1e verdieping
  2. Een AP via powerline op de 2e verdieping
  3. Een wifi-repeater-systeem op de 1e en/of 2e verdieping
Nu lijkt het me dat de derde optie niet de voorkeur verdient, toch? Ik neig zelf naar een AP via ethernet op de 1e, of lijkt jullie dat onverstandig?
Dat sowieso. Of dat genoeg is voor 2e verdieping is vervolgens de vraag. Eea hangt vooral af van hoe dichtbij het trapgat (= enige plek waar signaal tussen verdiepingen gaat) die AP kan staan.

Bji nieuwbouw slechts één enkele loze/Ethernetleiding laten aanleggen is overigens erg onverstandig. Eentje per verdieping was een veel beter idee geweest, en zo'n gek idee is het niet om een per verblijfsruimte te doen...

Aangezien je toch geen leiding hebt naar boven: begin eens met enkele AP op 1e verdieping en kijk hoe dat op 2e verdieping werkt.
Als ik dan voor een AP kies, biedt Ziggo de Wifi-booster aan. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit daarvan? Werkt die goed, of kan ik voor de beste performance het beste zelf een AP aanschaffen (en zo ja welke)?
Gaat het je om performance of om samenwerken?

Qua performance geldt dat locatie veel belangrijker is dan hardware. Liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek dan een lomp duur ding op de verkeerde (zoals in meterkast...).

De bedrade WifiBooster van Ziggo doet 3x3 MIMO WiFi-ac, wat prima is, uitdaging is puur dat er dus een draad in moet.

De WifiBooster via een stroomkabel (PLC dus) heeft 2x2 MIMO WiFi-ac, wat goed genoeg is - maar je zit met PLC als extra onzekere schakel. PLC performance en stabiliteit wordt primair bepaald door verstoring door apparaten op een stroomnet (en dus niet demping door kabelkwaliteit), kortom, je bent met nieuwbouw niet beter of slechter uit dan met bestaande woningen - en je hebt vooraf geen flauw idee of het gaat werken en zo ja met welke prestaties. Ik kan je wel een indicatie geven: met een high-end PLC apparaat (zoals de Ziggo WifiBooster) haal je gemiddeld ~55Mbps. Daar kun je onderscheid maken in geaarde en ongeaarde stopcontacten. Nieuwbouw sinds 1997 heeft overal geaarde stopcontacten, en dat helpt. Gemiddelde daar is ongeveer 100Mbps. Maar de spreiding is groot - sommige mensen halen 300Mbps, andere nog geen 3Mbps. Die onzekerheid is waarom ik een lapmiddel als dit bij huis wat je nog niet betrokken hebt zou afraden.

Eerlijk is eerlijk: ik zou nu je er nog niet in getrokken bent de boorhamer pakken en op een onopvallende plek een gat van 1e naar 2e verdieping maken en van meterkast naar kantoor ernaast, en dan nette Ethernet wandcontactdozen (laten) plaatsen. Niet zo mooi als in de muren weggewerkte leidingen, maar wel doelmatig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1