Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geheugen upgrade of toch mobo+cpu+ram?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik het gamen weer opgepakt. Dit bevalt dusdanig goed dat ik overweeg om mijn pc (geleidelijk) te upgraden. Ik twijfel eigenlijk of ik een groot verschil merk als ik enkel het geheugen vervang of dat het beter is om zowel moederbord, processor en het geheugen te vervangen.

Wil er even bij vermelden dat mijn kennis wat beperkt is. De gekozen componenten komen dan ook uit de BBG. Dus alle advies/tips zijn welkom.

Ik zoek een upgrade van het geheugen?
Op dit moment heb ik 2x8gb DDR4 2133MT/s. Het geheugen hieronder is 3200MT/s. Op papier een verschil van 33%, maar ga ik dit in praktijk ook merken?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,45€ 67,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 67,45

Wat is je budget?
In eerste instantie kijk ik naar het geheugen, maar max €300,- in geval van upgrade moederbord+processer+geheugen. Uiteindelijk verwacht ik over te gaan naar een Ryzen setup. Twijfel nog tussen onderstaande build of toch wachten op de nieuwe 4000 serie. Sneller, maar de prijzen zullen naar verwachting ook hoger liggen. Aan het eind van het jaar heb ik dan wel weer meer te besteden. Denk eigenlijk aan de 3600 de komende jaren wel voldoende te hebben.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 77,05€ 77,05
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,45€ 67,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 309,50

Videokaart, ssd en voeding wil ik dan overzetten. Op dit moment heb ik een dual setup met een 4k scherm + full hd scherm, beide 60Hz. Op termijn zou ik naar een quad hd (ultra wide) scherm willen, met een hogere refreshrate.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur om op termijn naar een Ryzen build te gaan. Vandaar ook dit gekozen geheugen, dan weet ik zeker dat dit straks compatible is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voornamelijk kantoorwerkzaamheden, met daarnaast af en toe games. Voornamelijk wat oudere spellen of grafisch niet veeleisend (Bv F1 2019/2020). Het hoeft dus geen high end game pc te worden.

Huidige pc:
1ProcessorsIntel Core i7-6800K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus X99-E€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1060 Dual 6GB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair VS650€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Nu snap ik dat het niet een hele grote sprong qua performance zal zijn. Ergens tussen de 10-20% ofzo? Huidige pc werkt nog prima, maar het zijn toch al wat oudere onderdelen. Het kriebelt al een tijdje om te vernieuwen. Daarnaast ook vanwege het nieuwe scherm dat op de planning staat.

Ik kan niet zo goed inschatten wat het moederbord, processor en het geheugen nog waard is. Jullie enig idee per onderdeel of een totaalprijs? Ik zie bijvoorbeeld dat een i7 6700K tweede hands nog voor mooie bedragen weggaat (€200?), maar een 6800K is minder populair? Als de onderdelen nog wat opleveren wil ik ze verkopen en anders schuift het door binnen de familie.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 17:32
Je gaat er niets van merken, niet van een geheugenupgrade en ook niet met een andere cpu en moederbord. Beter is je 6800K te gaan overklokken. En haal een goede voeding want wat je nu hebt is niet geschikt voor systemen vanaf Intel Haswell uit 2013.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SubSun
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:55:
Je gaat er niets van merken, niet van een geheugenupgrade en ook niet met een andere cpu en moederbord. Beter is je 6800K te gaan overklokken. En haal een goede voeding want wat je nu hebt is niet geschikt voor systemen vanaf Intel Haswell uit 2013.
Ok, dat is wel de compleet andere kant op :)

Ik heb de pc met voeding zo van iemand overgenomen. SSD is wel nieuw. De voeding zit er een jaar of 3 in. Wat is er mis met deze voeding en welke voeding kan je mij aanraden?

Een andere insteek dan:
Het ging mij vooral om het verbeteren van de algehele performance met het oog op een nieuw scherm met een hogere refreshrate. Is het dan een idee om de videokaart te vervangen voor een GTX 1070/RTX 2060/2070 oid om de fps te verhogen?

Misschien dat ik het voorlopig maar bij deze build hou en de upgrade van het scherm naar voren trek. Kan daarna altijd nog kijken wat dan de bottleneck is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:44
Je kan RAM kan je altijd overklokken.

https://linustechtips.com...g-how-hard-can-i-push-it/
https://www.overclockers....-CL15-1-2V-CT4K8G4DFD8213

Maar ik zou ook eerder investeren in een betere grafische kaart, zeker gezien je naar 3440x1440 100hz+ wilt gaan.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True