Tafelblad bijwerken (steigerhout)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een tafelblad op maat besteld van steigerhout, maar bij nadere inspectie blijkt de afwerking te wensen over te laten. Met name het feit dat een van de planken krom lijkt te zijn getrokken waardoor er een geul (1-2 mm) over de hele lengte van de tafel loopt, vind ik vrij vervelend.

Ik heb de meubelmaker gevraagd of hij dit nog kan oplossen, maar hij geeft aan dat dit mogelijk is bij steigerhout, en dat hij er vrij weinig aan kan doen.
Ik zie dat dit op internet inderdaad vaker wordt genoemd over steigerhout, maar tegelijkertijd vraag ik me ook af of het niet juist de taak van de meubelmaker is om, ondanks deze eigenschap, ervoor te zorgen dat een tafelblad egaal is? Of dat met schaven, lijmen, of nog anders gebeurt is onderdeel van het vakmanschap.
Bovenstaande is mijn idee, met een groot vraagteken, want ik wil ook niet beweren het beter te weten.

Mijn eerste vraag hierbij is dan ook; moet ik dit accepteren, of is dit te makkelijk afgedaan door de meubelmaker?

Mijn tweede vraag; wat zou ik zelf kunnen doen om deze tafel nog te redden? Ik denk er zelf over om een paar extra latten onder de tafel te schroeven en daarmee het geheel weer een beetje recht te trekken, maar ik vraag me af of dat zo gaat werken als ik voor me zie. Suggesties en ervaringen hiermee hoor ik graag.

Eigenschappen van de tafel:
250x70 cm
De tafel bestaat uit 4 plank die de hele lengte beslaan
dikte van het hout is 3cm met een opgedikte rand rondom.
De planken zijn niet verlijmd (kieren ook een beetje)
Het blad is onbewerkt. Ik ga het zelf nog beitsen

Edit: toevoeging foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTaOaLVRLPM4Y4EwR2GipyRXmGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzepLXlkqjHuNuBcMFv3mzoH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door DirtyBird op 06-07-2020 11:07 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Beste antwoord (via DirtyBird op 06-07-2020 12:02)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
André schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:19:
[...]

Ik snap niet dat meubelmakers er mee willen werken.
Ik wel: mensen betalen graag heel veel geld voor goedkoop hout met een afwerking waar geen vakmanschap voor nodig is. Alle gebrek aan vakmanschap en goed materiaal kan worden afgedaan als "het hoort zo".
DirtyBird schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:46:
Mijn tweede vraag; wat zou ik zelf kunnen doen om deze tafel nog te redden? Ik denk er zelf over om een paar extra latten onder de tafel te schroeven en daarmee het geheel weer een beetje recht te trekken, maar ik vraag me af of dat zo gaat werken als ik voor me zie.
Ik zou eerst een half jaar wachten. Kijk wat het hout doet, kijk of je er aan went.
Zo niet, dan zou ik met 2 metalen strippen alle planken van onderen aan elkaar schroeven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@DirtyBird
Veel ligt er aan wat je bent overeengekomen. Wat heb je zelf onderzocht voor je voor een tafel koos van 'gebuikt' steigerhout etc etc

btw; al gedacht aan epoxy coating ?

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 06-07-2020 10:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je een strakke tafel wilt hebben moet je geen steigerhout kiezen. Snap sowieso die hype niet, maar ieder z'n ding.

Steigerhout komt van steigers (duh), dus kun je gaten, kieren, verfvlekken, cementresten e.d. verwachten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 16:38

Foamy

Fulltime prutser

Foto's ter verduidelijking zouden wel helpen ;-)
Maar mijn ervaring met steigerhout is dat je er bijna niet aan ontkomt dat de planken krom trekken. Dat is een eigenschap van goedoper en vaak slechter gedroogd hout zoals verkocht wordt als steigerhout. Dit gaat onherroepelijk werken en is een eigenschap van deze planken.
Ik vermoed zelfs dat als de maker de huidige problemen zou verhelpen de planken na verloop van tijd weer kromtrekken waardoor het probleem weer terugkomt.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

evilution schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:50:
Als je een strakke tafel wilt hebben moet je geen steigerhout kiezen. Snap sowieso die hype niet, maar ieder z'n ding.

Steigerhout komt van steigers (duh), dus kun je gaten, kieren, verfvlekken, cementresten e.d. verwachten.
Steigerhout komt, mits ongebruikt, gewoon van de zagerij. Alleen gebruikt steigerhout heeft echt op een steiger gelegen. Wij hebben een ronde eettafel met een "steigerhouten" blad. Dat is gewoon hartstikke nieuw hout.

Dat smaken verschillen en jij het mogelijk niet mooi vind, snap ik dan weer wel. :)

Maar als je een heel strakke tafel wil, dan inderdaad geen steigerhout. Dan zul je echt voor een veel duurdere soort (hard)hout moeten kiezen. De leverancier van onze tafel gaf dat overigens ook netjes aan. Maarja, dat zie je ook terug in de prijs. Een steigerhouten tafelblad is over het algemeen niet duur.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 06-07-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
@Hackus Het betreft nieuw steigerhout. De website vermeld de keuzes die je hebt voor maat en afwerking (kleur). Ook staan er voorbeeldfoto's op. Er wordt door de verkoper niet gewaarschuwd voor mogelijk kromtrekken en ik heb niet expliciet aangegeven graag een egaal tafelblad zonder kromme planken te willen ontvangen.

@Anoniem: 39993 @evilution Ik heb deze inderdaad gekozen vanwege de lagere prijs t.o.v. eiken. Als het algemene kennis is dat je met steigerhout geen strak tafelblad kunt maken dan zal ik dat inderdaad moeten accepteren (al blijf ik het dan merkwaardig vinden dat dit wordt aangeboden zonder waarschuwing), maar dan rest mijn vraag of het, enigszins, te behelpen of te beperken is.

@Foamy zie toegevoegde foto

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
daar doe je niets aan. Ik heb ook een goedkope steigerhouten tafel van 3 meter lang. Deze heb ik al compleet uit elkaar gehad om de planken weer dichter tegen elkaar te schuiven omdat er naden van 5 mm en groter tussen de planken kwamen en nu zijn er al weer kleine naden zichtbaar. Steigerhout is ruw en nat en trekt gigantisch krom wanneer je het zo in huis plaatst.

Wil je een vlak blad dan zul je toch echt wat anders moeten kiezen dan vuren (steiger) hout.

En wen d'r maar aan dat het zo zacht als wat is dus het krast en butst gigantisch makkelijk. Ik heb 2 kleine kinderen en het blad zit vol met krassen en deuken. Dat is ook de reden dat we zo'n goedkoop blad hebben gekozen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Kaasplank op 06-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DirtyBird schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:12:
@Hackus Het betreft nieuw steigerhout. De website vermeld de keuzes die je hebt voor maat en afwerking (kleur). Ook staan er voorbeeldfoto's op. Er wordt door de verkoper niet gewaarschuwd voor mogelijk kromtrekken en ik heb niet expliciet aangegeven graag een egaal tafelblad zonder kromme planken te willen ontvangen.

@Anoniem: 39993 @evilution Ik heb deze inderdaad gekozen vanwege de lagere prijs t.o.v. eiken. Als het algemene kennis is dat je met steigerhout geen strak tafelblad kunt maken dan zal ik dat inderdaad moeten accepteren (al blijf ik het dan merkwaardig vinden dat dit wordt aangeboden zonder waarschuwing), maar dan rest mijn vraag of het, enigszins, te behelpen of te beperken is.

Dat ze je dat niet op voorhand verteld hebben, vind ik ook niet netjes.
Ik zou niet weten wat je eraan zou kunnen doen. Het zou me eigenlijk zelfs niet eens verbazen als je tafel er in een ander jaargetijde weer nét iets anders uitziet. Volgens mij is de wat ruwere uitstraling juist dé reden om voor steigerhout te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 16:04

André

Analytics dude

Nieuw steigerhout? Die fout heb ik gemaakt bij het eerste bed wat ik gemaakt heb. Keurig naadloos strak bed, tot een half jaar later. Toen zaten er spleten waar ik mijn vinger tussendoor kon steken.
Bij de andere 2 bedden oud en gedroogd hout gekocht, al een stuk beter, maar nog steeds wat werking. Je ontkomt er gewoon niet aan.
Mijn broertje had voor zijn kantoor ook een grote tafel van nieuw hout laten maken, die was echt belachelijk krom na een tijdje. Planken die 2cm omhoog stonden, spleten, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Nieuw steigerhout? Die fout heb ik gemaakt bij het eerste bed wat ik gemaakt heb. Keurig naadloos strak bed, tot een half jaar later. Toen zaten er spleten waar ik mijn vinger tussendoor kon steken.
Bij de andere 2 bedden oud en gedroogd hout gekocht, al een stuk beter, maar nog steeds wat werking. Je ontkomt er gewoon niet aan.
Mijn broertje had voor zijn kantoor ook een grote tafel van nieuw hout laten maken, die was echt belachelijk krom na een tijdje. Planken die 2cm omhoog stonden, spleten, enz.

Meestal maken ze een steigerhouten blad dan ook van 2 lagen hout (90 graden gedraaid), met héél veel schroefberbindingen. Het idee is dat je daarmee geen enorme bulten en kuilen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kan je mij vertellen wat je weet van eikenhout?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03
Het ruwe is ook het concept van steigerhout, het moet een verweerde look geven. Wil je daarmee strakke dingen maken, dan is het concept niet kloppend bij je wensen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

Felyrion

goodgoan!

Steigerhout komt natuurlijk aan de naam omdat het populair geworden is om gebruikt steigerhout te gebruiken in meubels en andere zaken. Dit omdat het een bepaalde verweerde look geeft.

Dat men daarna bedacht heeft ook "nieuw steigerhout" te gaan verkopen is wat apart, want dit is natuurlijk gewoon vuren.

De nieuwe variant heeft als nadeel nog eens dat het vaak nog heel nieuw hout is, waardoor het nog enorm kan kromtrekken. Dit afhankelijk van de partij waar je het aanschaft. De betere partijen zullen het de nodige droogtijd geven om kromtrekken zo veel mogelijk te voorkomen.

Hier staat het één en ander wel mooi uitgelegd, en dat zou bij jou aanschaf naar mijn mening ook wel aangestipt hebben mogen worden.

https://steiger-shop.nl/n...stelde-vragen-steigerhout

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dit valt wat mij betreft toch wel tot de onderzoeksplicht van de koper. Als je gaat zoeken op "wat is steigerhout" dan kom je meerdere websites tegen die direct aangeven wat het een natuurlijk, werkend materiaal is waardoor het kan vervormen en kieren kunnen ontstaan.

En dat is precies de reden dat veel mensen meubelen van steigerhout willen, ze kiezen bewust voor die look. Een andere reden is dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en voor het goedkoopste hout gaan, daar komen dan deze eigenschappen voor terug. Als je dat niet wilt moet je voor duurder hout gaan of een tafelblad uit een enkel stuk hout. Maar ook dan hangt het echt af van de kwaliteit van het hout en hoe het behandeld is.

Heb je aan de meubelmaker gevraagd wat het verschil is tussen de houtsoorten? Dan had hij dit antwoord wel moeten geven. Als je dat niet hebt gedaan dan mag hij er van uit gaan dat jij weet of je vuren of eiken wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door Tsurany op 06-07-2020 11:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Ik heb eerder bij een andere winkel een vuren plank gekocht (1 stuk, 18mm) en dat is een superstrak plankje. Ik wist op voorhand dat nieuw steigerhout inderdaad vuren is en had er mede daarom wel vertrouwen in.

@Anoniem: 93986 wat ik van eiken denk te weten is dat het hardhout is, veel minder vocht bevat en daardoor minder werkt dan zachte houtsoorten.

Maar begrijp me niet verkeerd; ik ben ervan bewust dat hout werkt en dat dit voor zachte houtsoorten (zoals vuren en grenen) nog meer geldt dan voor harde houtsoorten. Ik ging er alleen van uit dat dit door de meubelmaker ondervangen zou worden.
Mijn vraag was daarom ook; mag ik verwachten dat een meubelmaker die dit aanbiedt, dit ondervangt. Daarop is het antwoord, als ik een beetje een trendlijn door de antwoorden trek, "nee". En ik ben, ondanks mijn teleurstelling, wel bereid dat te accepteren ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DirtyBird schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:43:
Mijn vraag was daarom ook; mag ik verwachten dat een meubelmaker die dit aanbiedt, dit ondervangt. Daarop is het antwoord, als ik een beetje een trendlijn door de antwoorden trek, "nee". En ik ben, ondanks mijn teleurstelling, wel bereid dat te accepteren ;(
Het probleem in dit geval is vooral dat dit niet te ondervangen is door de meubelmaker. Het is nu eenmaal een eigenschap van het materiaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

Tsurany schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:37:
Als je gaat zoeken op "wat is steigerhout" dan kom je meerdere websites tegen die direct aangeven wat het een natuurlijk, werkend materiaal is waardoor het kan vervormen en kieren kunnen ontstaan.
Dat geldt zo goed als voor alle houtsoorten natuurlijk :)
Al het hout werkt, de ene wat meer dan de andere, en ook het drogen van het hout is belangrijk voordat het verder bewerkt wordt. Dat kost allemaal tijd, en dus ook geld.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:54
Tsurany schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Het probleem in dit geval is vooral dat dit niet te ondervangen is door de meubelmaker. Het is nu eenmaal een eigenschap van het materiaal.
Jup om die reden zijn deze houtsoorten ook een grote no-go voor interieurbouwers.
Je kunt dit spul op geen mogelijk recht krijgen en vooral houden.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:02
Tsurany schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Nouja, dat ligt er een beetje aan hoor. Als je een tafelblad maakt van steigerhout en heb daarna door een schaafbank heen haalt en dan afwerken met lak/epoxy kan je wel degelijk een kaarsrecht blad krijgen. Maar dat is helemaal niet het verwerkingsdoel van steigerhout, en het werk weegt dan niet op tegen het voordeel van het goedkope hout.

Ik snap niet zo goed dat TS voor steigerhout kiest en dit niet verwacht. Je bent toch wezen kijken ergens voordat je zo'n tafel kiest? En dat je een plank van vurenhout koopt bij de bouwmarkt welke echt recht is heb je geluk. Leg er 3 of meer langs elkaar en je zal merken dat je toch kieren gaat krijgen. Kijk eens in het schap van de latten... een echt recht stuk hout vinden is lastig ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ik wel: mensen betalen graag heel veel geld voor goedkoop hout met een afwerking waar geen vakmanschap voor nodig is. Alle gebrek aan vakmanschap en goed materiaal kan worden afgedaan als "het hoort zo".
DirtyBird schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:46:
Mijn tweede vraag; wat zou ik zelf kunnen doen om deze tafel nog te redden? Ik denk er zelf over om een paar extra latten onder de tafel te schroeven en daarmee het geheel weer een beetje recht te trekken, maar ik vraag me af of dat zo gaat werken als ik voor me zie.
Ik zou eerst een half jaar wachten. Kijk wat het hout doet, kijk of je er aan went.
Zo niet, dan zou ik met 2 metalen strippen alle planken van onderen aan elkaar schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nou, heel veel geld.... Steigerhouten tafels zijn echt spotgoedkoop. Voor onze eettafel heb ik iets meer dan 300 euro betaald inclusief bezorgen. Ronde tafel met 140cm diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Anoniem: 39993 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:14:
Nou, heel veel geld.... Steigerhouten tafels zijn echt spotgoedkoop. Voor onze eettafel heb ik iets meer dan 300 euro betaald inclusief bezorgen. Ronde tafel met 140cm diameter.
en dan vind ik dat nog teveel. Je hebt daar max 4 planken van 2,5 meter voor nodig. kost bij een dure bouwmarkt 60 euro. Beetje lijm, schuren, aflakken etc. Aan materiaal zit ik dan op nog geen 80 euro.
zit natuurlijk ook nog wat uurtjes in, dus voor iemand die er zijn brood mee verdienen moet snap ik de prijs, maar als hobbyist maak ik ze voor de helft (als iemand het vraagt, want ik maak eigenlijk alleen fatsoenlijke eiken tafels, steigerhout eigenlijk niet...).

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Montaner schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:53:
[...]

Nouja, dat ligt er een beetje aan hoor. Als je een tafelblad maakt van steigerhout en heb daarna door een schaafbank heen haalt en dan afwerken met lak/epoxy kan je wel degelijk een kaarsrecht blad krijgen. Maar dat is helemaal niet het verwerkingsdoel van steigerhout, en het werk weegt dan niet op tegen het voordeel van het goedkope hout.
Maar dan is het in principe geen steigerhout meer. Dan is het gewoon een behandeld vuren blad. Steigerhout betekent naar mijn idee juist dat het onbehandelde planken zijn, enkel geschuurd tegen splinters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Maar dan is het in principe geen steigerhout meer. Dan is het gewoon een behandeld vuren blad. Steigerhout betekent naar mijn idee juist dat het onbehandelde planken zijn, enkel geschuurd tegen splinters.
Met als toevoeging: vanwege de zo gewilde verweerde uitstraling, en het feit dat gebruikt steigerhout niet aan te slepen is, worden nu nieuwe steigerplanken gedompeld in een loogbad (of zuur dat weet ik niet zeker) om ze een grijzer, verweerder uiterlijk mee te geven.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als je je ergert aan de ongelijkheid, leg je er een glasplaat overheen :+
Zie je nog wel de steigerhouten planken, maar heb je wel een een glad oppervlakte >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sjoerdfoto schreef op maandag 6 juli 2020 @ 13:18:
[...]

en dan vind ik dat nog teveel. Je hebt daar max 4 planken van 2,5 meter voor nodig. kost bij een dure bouwmarkt 60 euro. Beetje lijm, schuren, aflakken etc. Aan materiaal zit ik dan op nog geen 80 euro.
zit natuurlijk ook nog wat uurtjes in, dus voor iemand die er zijn brood mee verdienen moet snap ik de prijs, maar als hobbyist maak ik ze voor de helft (als iemand het vraagt, want ik maak eigenlijk alleen fatsoenlijke eiken tafels, steigerhout eigenlijk niet...).
Daar ga je het niet mee redden, 4 plankjes. Blad bestaat uit 2 lagen hout. Volgens mij heb je dan echt minimaal 6 planken nodig voor alleen het blad. Daarnaast wil je dat hout van de bouwmarkt helemaal niet. Dat mag je met een beetje mazzel net B-keus noemen. Verder moet er nog een frame en poten onder het blad. Dat is geen steigerhout. Alle materialen bij elkaar misschien 150 euro? Daarnaast: arbeidskosten, bedrijfskosten, marge, logistiek...

Dat jij het voor minder kan omdat je er niet van hoeft te eten.... tsja..... ik zou het ook voor minder kunnen. Alleen koos ik ervoor om het niet te doen en dat ding kant en klaar thuis te laten bezorgen. Dan vind ik iets meer dan 300 euro geen gekke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Steigerhout en een strakke afwerking gaan niet samen. Daarvoor heb je een betere houtsoort nodig die minder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RemcoDelft schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:59:

En, wat denk je dat zoiets uithaalt ?

@DirtyBird zijkanten afwerken met alu strip en epoxy hars/coating erover.
Planken 'stellen' met vulplaatjes/wiggen van onder. kieren nog dichtsmeren met houtvuller/kneedbaar hout, en dan top schaven en lakken, of welke afwerking je wenst.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 13:21
Haha, de hype van 'steigerhout' wat overigens geen houtsoort is. Het is een bijnaam vanuit de bouw voor dikkere planken (+/- 30mm) van het allergoedkoopste hout, vuren dus. Douglas is over het algemeen kwalitatief wat beter. De 'gebruikte' steigerplanken in de bouwmarkt worden van tevoren een beetje ingesmeerd met cementpap en voila, uw allergoedkoopste hout is nu 3x zoveel waard.

Zachthout is altijd minder vormvast en zal over het algemeen meer vocht bevatten. Wil je het een beetje stabiel krijgen qua vochtgehalte/vervorming, reken dan op minimaal 6 maanden droogtijd binnenshuis.

Wat de meubelmaker had kunnen doen is de planken zagen en schaven om ze naadloos aan te laten sluiten, maar zoals gezegd zal er altijd vervorming optreden omdat een woonkamer veelal een ander klimaat dan een werkruimte heeft. Maar een smetteloos blad zal je nooit kunnen garanderen met een houtsoort die doorgaans voor de ruwbouw bedoeld is. Zoals hierboven al gezegd kun je ook al snel putten en butsen verwachten vanwege de zachtheid. Een paar lagen (matte) parketlak kan daarbij helpen, wat tevens voor (vlek)bescherming zorgt.

Succes met het hippe tafelblad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:21

MLLL

Palm Treo 650

Ligt er ook aan hoe het hout gezaagd is 'kwartiers gezaagd' is beste om kromtrekken tegen te gaan. Dat zal bij steigerhout niet gebeuren dat is 'dosse gezaagd' omdat je dan minder afval hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door MLLL op 06-07-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:09:
[...]

En, wat denk je dat zoiets uithaalt ?

@DirtyBird zijkanten afwerken met alu strip en epoxy hars/coating erover.
Planken 'stellen' met vulplaatjes/wiggen van onder. kieren nog dichtsmeren met houtvuller/kneedbaar hout, en dan top schaven en lakken, of welke afwerking je wenst.
Gaat hem helaas niet worden
Hier ook zo'n tuinset ;)
Elk jaar wordt die een paar mm dunner, maar wel elk jaar weer een rechtblad er op ;)
En ook elke paar weken gaan de planken weer hun eigen weg ( krom omhoog, of omlaag. )

Het is de charme, de hele set heeft me 250€ gekost, en met de mate van schuren en lakken nog zo'n 4 jaar mee, dan zien we wel weer wat er 'modern' is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hier ook zo'n tafel. Ik vind wel dat t redelijk algemene kennis is dat t geen superstrak resultaat oplevert. Het was wel netjes geweest als dit van tevoren expliciet vermeld was. Kleine moeite en scheelt teleurstelling achteraf.

Op een gegeven moment heb ik de bandschuurmachine gepakt en de bovenkant weer vlak gemaakt zodat ik geen last meer had van opstaande randen. Zo haal je natuurijk wel het verweerde uiterlijk weg, maar omdat ik de tafel heb behandeld met wax vond ik dat geen probleem.

De kieren die er nog overbleven heb ik (a la beunhaas) vol gekit en superstrak afgestreken zodat je het vrijwel niet meer ziet. Kruimels en een omgevallen beker met inhoud blijven dan in elk geval op de tafel liggen in plaats van op je schoot ;)

Zijn de kieren echt groot, dan ontkom je er niet aan om deze te schaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:23
Vroegah toen ik nog in een bouwmarkt werkte waren er regelmatig mensen die vroegen of je het 'steigerhout' ook glad kon schuren want dat vonden ze mooier. Ja dat kan heel goed, die liggen zelfs kant en klaar een stukje verderop en dan heet het gewoon 'plank' :+

De TS koopt bananen en is verbaasd dat ze krom zijn. Het is hem vergeven want deze algemene kennis is toch minder algemeen dan je zou denken.
Pagina: 1