Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc word te warm, opzoek naar nieuwe ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MauroD
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 11-07-2020
Hallo, mijn pc word te warm, we hebben bij het kopen/inelkaar zetten van de pc geen extra ventilator gekocht voor in de computer, we hebben alleen de stock cooler van de AMD Ryzen 7 3700X Boxed + De coolers van de be quiet! Pure Base 500 Window Grijs. Ik heb persoonlijk niet veel verstand van computers en vroeg mij af welke ventilatoren erin kunnen en of het goed genoeg zou werken (De standaard tempratuur als ik aan het gamen ben is rond de 70C-80C)

Wat is je budget?
Het budget is rond de 70-80 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
In de pc zit AMD/MSI Ik weet niet of dit ook nodig is voor de ventilatoren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Waar ik de ventilatoren in wil zetten is in Gaming-PC
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 292,-€ 292,-
1MoederbordenMSI X570-A Pro€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 440,-€ 440,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 57,26€ 57,26
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 77,60€ 77,60
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 164,90€ 164,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 107,05€ 107,05
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 1TB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,71

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02:52

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

80 graden op de CPU of GPU is een vrij normaal iets.

Maar als je specifiek een nieuwe koeler nodig (denkt) te hebben voor de CPU: https://nl.hardware.info/...n-onze-favoriete-modellen

Alternatief, en puur testen: haal de zijkant van je case er eens af en zet een gewone ventilator op.

Ventilatoren & afmeting staat ongetwijfeld op de site van Be Quiet of in de handleiding maar zoals je ziet:

Die fans zou je (waarschijnlijk) kunnen opzoeken in Pricewatch of nabestellen?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:49
Rare vraag, de koeler had koelpasta en geen plastiek ofzo erop..? Kunt de koelpasta tussen CPU en cpu koeler uiteraard ook vervangen door betere kwaliteit.
120mm of 140mm
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 120mm PWM high-speed, 120mm
edit:
Ah het is gedaan door een bedrijf?

[Voor 43% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-07-2020 10:59]

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NightRaven88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 08:48
Ik heb hetzelfde type kast.
De twee standaard fans beiden voor geplaatst als intake.
Daarbij één fan gekocht als outtake fan. (pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm)

Een suggestie voor een aftermarket CPU koeler: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
Niet vergeten om een tube koelpasta bij de kopen.
Bij vervangen van de stock koeler denk er aan: HEEL GOED schoonmaken!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 11-06 10:52
Dat zijn normale temperaturen voor de stock koeler hoor.

Als je lagere temperaturen wilt zal je een andere koeler moeten kopen.
Of begin met een undervolt/static overclock.

[Voor 15% gewijzigd door VoedoeAndVodka op 06-07-2020 11:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MauroD
NightRaven88 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:59:
Ik heb hetzelfde type kast.
De twee standaard fans beiden voor geplaatst als intake.
Daarbij één fan gekocht als outtake fan. (pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm)

Een suggestie voor een aftermarket CPU koeler: pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
Niet vergeten om een tube koelpasta bij de kopen.
Bij vervangen van de stock koeler denk er aan: HEEL GOED schoonmaken!!
Dankjewel voor de reactie!

Ik ga deze ventilatoren nu bestellen!

[Voor 5% gewijzigd door MauroD op 06-07-2020 11:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 12-06 13:45
De coolers van de be quiet! Pure Base 500 Window Grijs
Hoe heb je deze nu geinstalleerd? 1 intake & 1 outake?

70-80 graden zijn prima temperaturen voor een 3700x met een stock cooler. (Max is 90/95 van AMD zelf)
Zeker als je een wat mindere airflow in je kast heb zitten.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MauroD
chriistiix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Hoe heb je deze nu geinstalleerd? 1 intake & 1 outake?

70-80 graden zijn prima temperaturen voor een 3700x met een stock cooler. (Max is 90/95 van AMD zelf)
Zeker als je een wat mindere airflow in je kast heb zitten.
Ja, ik heb 1 intake en 1 outtake, mijn computer crasht de laatste tijd erg veel, ik probeer erachter te komen waardoor dit komt, ik heb meerdere keren een BurnInTest gedaan en er was niks aan de hand, wat ik merkte als mijn pc crasht is dat de tempratuur van de pc erg hoog zat. Ik heb net mijn hele pc gewipt en nieuwe windows erop gezet.

[Voor 4% gewijzigd door MauroD op 06-07-2020 11:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Christoxz
MauroD schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Ja, ik heb 1 intake en 1 outtake, mijn computer crasht de laatste tijd erg veel, ik probeer erachter te komen waardoor dit komt, ik heb meerdere keren een BurnInTest gedaan en er was niks aan de hand, wat ik merkte als mijn pc crasht is dat de tempratuur van de pc erg hoog zat.
Via wat controleer je temps trouwens? In het algemeen is alleen Ryzen Master & HWiNFO vertrouwbaar bij de nieuwe generaties Ryzen.

Raar dat het dan niet uitvalt bij een stresstest?
In iedere geval zal je nieuwe fans wat verkoeling geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MauroD
chriistiix schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:22:
[...]

Via wat controleer je temps trouwens? In het algemeen is alleen Ryzen Master & HWiNFO vertrouwbaar bij de nieuwe generaties Ryzen.

Raar dat het dan niet uitvalt bij een stresstest?
In iedere geval zal je nieuwe fans wat verkoeling geven.
Ik teste het met meerdere programmas, ik heb net nog even een burnin test gedaan en hij is 5x boven de 90 graden gekomen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:56
Sinds het warmer is geworden wordt de pc ook warmer hier op mijn kamer zonder airco en uiteindelijk maar de zijkant van de pc eraf gehaald en sindsdien eigenlijk geen probleem meer. Temperatuur rond 70 a 80 graden bij gamen (AC racing). Fans bij het gamen zet ik via SpeedFan handmatig even op 100% dan blijft het allemaal redelijk koel en ook geen freezes meer (cpu cooler op de iCore5 is geen stock koeler).

Mobylette Kaptein50 Honda MB50 Sparta Happy50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR750F Derbi Variant50 Honda SH100 Honda SH150 Malaguti Password250 Kawasaki Z750 Piaggio Liberty50 Sym Symphony ST 125 LC ABS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Christoxz
MauroD schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Ik teste het met meerdere programmas, ik heb net nog even een burnin test gedaan en hij is 5x boven de 90 graden gekomen
Okay, dan zijn je crashes waarschijnlijk wel te linken met je temps indd.

Ik bedoelde eigenlijk met welke programma je de temps uit leest.
Ik weet niet meer exact hoe het zit, maar de meeste programmas laten de pieken zien van 1 core, die niet zo interessant zijn als je je CPU temp wilt weten.

Succes met je nieuwe koelers, zal vast gaan helpen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 12-06 21:55
Met zo’n serieus sterke processor zou ik, ookal zou hij genoeg moeten zijn, niet de standaard koeler op de processor monteren. Om het maximale uit zo’n processor te halen is een stevige aftermarket koeler een echte musthave. Zelf gebruik ik een dark rock pro 4 op mijn 8086k en die koelt als een malle. Muisstil ook trouwens, iets dat toch altijd belangrijk is.

I7 8086k | RTX 3080 MSI Gaming X Trio | 16gb ram | LG 34GN850 | nintendo switch | iPhone 11 pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@MauroD Ben wel benieuwd naar je ram, of dat al op 3200MT/s draait ?
Zou verder graag zien dat je test met Thiaphoon, welke chips/dies er in deze zitten.
Om in de trend van je kast te blijven, is dit een niet te dure optie als CPU koeler pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart 3700X behoeft geen 'zware' koeler extra fan als intake is altijd goed.

5700Xt Undervolt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-06 19:10
Hackus schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:13:
@MauroD Ben wel benieuwd naar je ram, of dat al op 3200MT/s draait ?
Zou verder graag zien dat je test met Thiaphoon, welke chips/dies er in deze zitten.
Ik ben ook wel benieuwd naar de test met Thaiphoon Burner. Corsair geheugen wil nog weleens verschillen met welke dies ze gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:31
Extra intake fan is prima om een PC (paradoxaal) stiller te krijgen. Maar voor gewoon zo'n setup moeten de standaard fans van de kast echt probleemloos hem koel genoeg houden om geen crashes te veroorzaken. Haal de zijkant eraf als je echt zeker wil weten (of stel de snelheid hoger in van de fans).

Die temperaturen zijn uit mijn hoofd ook niks bijzonders voor een Ryzen met stock koeler. Ik heb zelf wel een aftermarket koeler en hem behoorlijk wat warmer gekregen. Waarbij ik mijn recht om te zwijgen gebruik over het onderwerp of ik misschien toch vergeten was om plasticje van de koeler te halen. Ding booste toen ook nog best prima en werd zeker niet instabiel.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True