Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik overweeg deze opleiding maar zou heel graag eens iemand spreken die hem doorlopen heeft of er nog studeert. Tijdens de open avond is er niet heel veel diepgang en het meelopen is vanwege Corona tijdelijk opgeschort.

Probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de exacte (hoeveelheid) lesstof, projecten, het onderwijs op afstand, de flexibiliteit van de opleider, etc. Zaken die je niet 123 uit het onderwijsprogramma of de brochure haalt of ik graag eens wil toetsen.

Wil graag weten waar ik aan begin en vind dat er nu nog te veel onzekerheden zijn. Heb het voordeel dat mijn werkgever bereid is te betalen. Nadeel is dat ik inmiddels op een punt in mijn carrière zit waar ik hem nu niet direct nodig heb (functioneel beheerder, 36 jaar oud, veel certificaten maar geen vooropleiding). Wel is het voor het toekomstperspectief altijd beter om hem te hebben verwacht ik.

Ben zeker bereid er hard voor te werken, maar niet bereid er alles voor op te offeren en met een kinderwens zal het geen makkie worden. Daarom wil ik graag goed geïnformeerd de beslissing nemen.

Wie kan mij aan een contact helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Aan een contact of meer informatie over de informatics opleiding aan de HAN kan ik je helaas niet direct helpen maar ik kan je ervaring van weinig diepgang bij de open dagen en in de brochures wel beamen. Ik heb vorig jaar hiernaar gekeken en eigenlijk hierdoor laten afvallen. Daarnaast heb ik in een ver verleden aan de lerarenopleiding van de HAN gestudeerd en dat stelde organisatorisch niet bijster veel voor, dat zal ook wel meegespeeld hebben in mijn vertrouwen.

Zelf 31 trouwens en ook functioneel beheerder zonder (juiste) vooropleiding. Ik heb wel een WO bachelor psychologie en daarmee wil ik binnenkort starten met de Master of Informatics opleiding bij de HU. Helaas door Corona ook niet kunnen kijken bij de opleiding maar twee lange gesprekken met de coordinator gaven mij een goed gevoel. Mogelijk iets is voor je om (ook) naar te kijken?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik doe SE aan de HAN. Wat ik weet van de ICT opleiding van de HAN is dat projecten en verslagen heel belangrijk zijn. Ik neem aan dat je in deeltijd minder projecten hebt, of in ieder geval in een andere vorm. Voltijd heeft 2x per jaar 40 urige projecten van 8 weken.

Heb je al eens op de site van de HAN gekeken. Vaak heb je wel een contactpersoon. Je moet via die contactpersoon even vragen naar de contactpersoon van BIM. Vaak is de contactpersoon op de site een overkoepelende contactpersoon die weinig specifieke kennis heeft van de opleiding is mijn ervaring. Maar ze kunnen je vast contactgegevens verstrekken.

Ik ken overigens geen docenten, maar ik denk wel dat ik je in contact kan brengen met de juiste docenten/docenten die wel de juiste mensen kennen. (ik kan opzoeken welke docenten iets te maken hebben met BIM en wat hun contactgegevens zijn) Stuur maar even een PM. Ik denk niet dat docenten het prettig vinden als hun telefoonnummer en e-mail op een openbaar forum staan.
SirLenncelot schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:04:
Aan een contact of meer informatie over de informatics opleiding aan de HAN kan ik je helaas niet direct helpen maar ik kan je ervaring van weinig diepgang bij de open dagen en in de brochures wel beamen. Ik heb vorig jaar hiernaar gekeken en eigenlijk hierdoor laten afvallen. Daarnaast heb ik in een ver verleden aan de lerarenopleiding van de HAN gestudeerd en dat stelde organisatorisch niet bijster veel voor, dat zal ook wel meegespeeld hebben in mijn vertrouwen.

Zelf 31 trouwens en ook functioneel beheerder zonder (juiste) vooropleiding. Ik heb wel een WO bachelor psychologie en daarmee wil ik binnenkort starten met de Master of Informatics opleiding bij de HU. Helaas door Corona ook niet kunnen kijken bij de opleiding maar twee lange gesprekken met de coordinator gaven mij een goed gevoel. Mogelijk iets is voor je om (ook) naar te kijken?
Helaas is nergens de site op orde. De site zegt exact niks. Meestal een saai niet inhoudelijk reclamepraatje. Als je vervolgens om informatie vraagt, word je vaak doodleuk doorverwezen naar de site.

Wat ik al zei, concrete vragen stellen aan een docent/contactpersoon van de desbetreffende opleiding en zeker geen contact zoeken met generalisten.

[ Voor 97% gewijzigd door hoi1234 op 06-07-2020 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
SirLenncelot schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:04:
Ik heb wel een WO bachelor psychologie en daarmee wil ik binnenkort starten met de Master of Informatics opleiding bij de HU. Helaas door Corona ook niet kunnen kijken bij de opleiding maar twee lange gesprekken met de coordinator gaven mij een goed gevoel. Mogelijk iets is voor je om (ook) naar te kijken?
Heb ik ook naar gekeken inderdaad en contact mee gehad, vervelende van de HU vond ik dat je op zaterdag in de schoolbanken zit. Bij de HAN is dit op donderdagavond. Dat vind ik (denk ik nu) ideaal. Ik werk 4x9 met vrijdag als vrije dag dus zou dan meteen vrijdag door kunnen thuis.
hoi1234 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:28:
Ik doe SE aan de HAN. Wat ik weet van de ICT opleiding van de HAN is dat projecten en verslagen heel belangrijk zijn. Ik neem aan dat je in deeltijd minder projecten hebt, of in ieder geval in een andere vorm. Voltijd heeft 2x per jaar 40 urige projecten van 8 weken.
Bij de deeltijd opleiding zijn er veel opdrachten/projecten die je op je werk uitvoert.
Heb je al eens op de site van de HAN gekeken. Vaak heb je wel een contactpersoon. Je moet via die contactpersoon even vragen naar de contactpersoon van BIM. Vaak is de contactpersoon op de site een overkoepelende contactpersoon die weinig specifieke kennis heeft van de opleiding is mijn ervaring. Maar ze kunnen je vast contactgegevens verstrekken.
Bedankt voor je PM, heb tijdens open avond aan begin Corona uitbraak wel een docent gesproken en ook contactgegevens. Ik wil eigenlijk vooral een student spreken maar ik zal het nog eens proberen via de docent of het voorlichtingsbureau. Mogelijk willen zij me in contact brengen met een student.
Helaas is nergens de site op orde. De site zegt exact niks. Meestal een saai niet inhoudelijk reclamepraatje. Als je vervolgens om informatie vraagt, word je vaak doodleuk doorverwezen naar de site.
Precies dit inderdaad. Vier jaar van je leven (meestal meer) is niet niks, dan wil ik heel goed weten waar ik ja op zeg en dat is op dit moment weinig meer dan een marketingverhaal op een website en een vrij algemeen verhaal tijdens een open avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwatch
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik ben twee jaar geleden begonnen aan deeltijd HBO ICT aan de HAN. Na ongeveer 1,5 semester ermee gestopt. Naast dat ik echt wel onderschat had hoeveel werk en tijd het zou kosten (ik was 24 toen ik begon en vond het toen al bijna niet te doen naast een fulltime baan en een privéleven) vond ik de inhoud van de opleiding niet geweldig. Uiteindelijk ben ik via een Traineeship tester geworden zonder ICT opleiding en dit heeft in mijn ogen veel meer waarde gebracht dan een diploma.

In jouw situatie vraag ik me af hoeveel extra waarde het gaat hebben om een diploma te halen. Vaak is werkervaring toch veel meer waard dan de theoretische kennis, die je ook gewoon via trainingen/certificaten kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
@mrnn ben je specifiek op zoek naar studenten die in deeltijd studeren? Ik ken nog een aantal studenten die voltijd bim studeren.

Oja, en bedenk wel dat het misschien een erg lange dag wordt als je 9 uur moet werken en dan nog tot 21.15 school hebt. De parkeermogelijkheden zijn uhm... zeer beperkt... Althans overdag, in de avond weet ik het niet. OV is prima, maar het kan wel heel druk zijn. Dus dien je ook rekening te houden met vertragingen, waardoor het mogelijk wat stressen wordt.

[ Voor 58% gewijzigd door hoi1234 op 07-07-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
overwatch schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:31:
In jouw situatie vraag ik me af hoeveel extra waarde het gaat hebben om een diploma te halen. Vaak is werkervaring toch veel meer waard dan de theoretische kennis, die je ook gewoon via trainingen/certificaten kan halen.
Dat vind ik ook heel moeilijk. Lastige is dat je dat alleen achteraf zeker weet. Op de korte termijn zal het geen extra waarde bieden verwacht ik. Ik heb een baan op HBO niveau en collega's die het diploma wel hebben waar ik niet voor onder doe, ook niet in salaris. De huidige markt is daarnaast zo dat er minder kritisch naar dat papiertje gekeken wordt dus ergens anders aan de slag als functioneel beheerder zie ik wel goed komen.

Het punt is dat ik niet weet wat ik in de toekomst wil. Misschien wel management, misschien een andere functie in de ICT waar ik nog niet voldoende ervaring in heb opgebouwd. Misschien een master. Misschien wel heel iets anders dan ICT. In die gevallen komt het diploma wel goed van pas. Maar of dat 4 jaar afzien waard is, tsja.
hoi1234 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:25:
@mrnn ben je specifiek op zoek naar studenten die in deeltijd studeren? Ik ken nog een aantal studenten die voltijd bim studeren.

Oja, en bedenk wel dat het misschien een erg lange dag wordt als je 9 uur moet werken en dan nog tot 21.15 school hebt. De parkeermogelijkheden zijn uhm... zeer beperkt... Althans overdag, in de avond weet ik het niet. OV is prima, maar het kan wel heel druk zijn. Dus dien je ook rekening te houden met vertragingen, waardoor het mogelijk wat stressen wordt.
Ik zal de school eens even bellen ook om de overeenkomsten te checken tussen voltijd en deeltijd. Als het dezelfde boeken en tentamens zijn dan kan contact met een voltijd student ook heel waardevol staan, bedankt voor het aanbod.

Ja dat zullen lange dagen worden want het is ook nog een uur rijden vanuit mijn werk naar de HAN. Parkeren kon tijdens de open avond gewoon in de garage van de HAN maar niet bij stilgestaan dat dit natuurlijk niet vanzelfsprekend is. Bedenk mij nu dat het een hele kleine parkeergarage was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mrnn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Dat vind ik ook heel moeilijk. Lastige is dat je dat alleen achteraf zeker weet. Op de korte termijn zal het geen extra waarde bieden verwacht ik. Ik heb een baan op HBO niveau en collega's die het diploma wel hebben waar ik niet voor onder doe, ook niet in salaris. De huidige markt is daarnaast zo dat er minder kritisch naar dat papiertje gekeken wordt dus ergens anders aan de slag als functioneel beheerder zie ik wel goed komen.

Het punt is dat ik niet weet wat ik in de toekomst wil. Misschien wel management, misschien een andere functie in de ICT waar ik nog niet voldoende ervaring in heb opgebouwd. Misschien een master. Misschien wel heel iets anders dan ICT. In die gevallen komt het diploma wel goed van pas. Maar of dat 4 jaar afzien waard is, tsja.

[...]

Ik zal de school eens even bellen ook om de overeenkomsten te checken tussen voltijd en deeltijd. Als het dezelfde boeken en tentamens zijn dan kan contact met een voltijd student ook heel waardevol staan, bedankt voor het aanbod.

Ja dat zullen lange dagen worden want het is ook nog een uur rijden vanuit mijn werk naar de HAN. Parkeren kon tijdens de open avond gewoon in de garage van de HAN maar niet bij stilgestaan dat dit natuurlijk niet vanzelfsprekend is. Bedenk mij nu dat het een hele kleine parkeergarage was.
toon volledige bericht
Trouwens een tip over de boeken: denk goed na of je ze nodig hebt. Ik hoor om me heen dat niemand de boeken koopt en de boeken worden bij de developmentrichtingen althans niet gebruikt.

Het zijn dus naslagwerken. Je zal eigenlijk haast nooit de opdracht krijgen om het boek te lezen als huiswerk en er staan eigenlijk ook nooit opdrachten in. Ik heb zelfs nog een "verplicht" boek dat al 4 jaar in de folie zit. Oja, veel boeken zijn ook als PDF te verkrijgen op het internet.

De parkeergarage was ik trouwens vergeten. Maar het is altijd druk en toen ik in Arnhem zat hoorde ik ook altijd iedereen klagen over het gebrek aan parkeerplaatsen. Ik ben overigens nooit met de auto gegaan, maar ik liep wel altijd langs de volle parkeervakken en hoorde veel mensen klagen.

Overigens kun je ook bij de Intratuin of Presikhaaf gaan staan, maar het incalculeren van de perkeertijd het lopen van auto naar lokaal telt wel op. Ik zou echt gaar zijn naar z'n dag en dan heb ik geen zin om me te haasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik ken iemand die via Young Capital in een traject gekomen is met een betaalde baan en opleiding.
Veel thuis studeren ipv naar iets als de HAN.
Oriënteer je eens bij Young Capital wat de opties zijn in jouw regio.
Ik heb geen idee wat de baan garanties zijn voor jouw situatie.
De persoon die ik sprak deed een sector switch bij gebrek aan werk in de sector waar hij voor opgeleid was...
Niet vergelijkbaar maar met een goed gesprek weet je meer...

En idd part-time studeren naast werken is pittig, spreek uit ervaring, heb dat aan de UU gedaan, maar nog wel in een tijd dat je niet door internet, WA e.d. afgeleid werd.... Ik had per week ca 18 contacturen, waarvan 8 op zaterdag, bij chemie heb je nu eenmaal practica en die waren altijd op zaterdag als je part-time studeerde.

Heb er nooit spijt van gehad; meer diepgang/reflectie/hoger niveau/de contacten.
Dat mijn salaris beter werd was niet de hoofdzaak, het werk leuk vinden is en blijft hoofdzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 07-07-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
hoi1234 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:03:
[...]
Het zijn dus naslagwerken. Je zal eigenlijk haast nooit de opdracht krijgen om het boek te lezen als huiswerk en er staan eigenlijk ook nooit opdrachten in. Ik heb zelfs nog een "verplicht" boek dat al 4 jaar in de folie zit. Oja, veel boeken zijn ook als PDF te verkrijgen op het internet.
Goede tip, al zou ik mij wel kunnen voorstellen dat bij BIM de boeken meer gebruikt worden dan de dev richting. Maar dit is nou precies waar ik een beter beeld van probeer te krijgen. Praktijkopdrachten mag (moet) ik op mijn werk uitvoeren dus dat scheelt veel "huiswerk". Ik wil graag een goede inschatting kunnen maken hoeveel uren ik thuis nog bezig ben en als ik dit aan de hand van een gesprek icm overzicht van de lesstof kan zien dan zou dat mooi zijn.
hoi1234 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:03:
Overigens kun je ook bij de Intratuin of Presikhaaf gaan staan, maar het incalculeren van de perkeertijd het lopen van auto naar lokaal telt wel op. Ik zou echt gaar zijn naar z'n dag en dan heb ik geen zin om me te haasten.
Nee inderdaad. Ik rijd 's morgens om 6:30 uur naar mijn werk in Utrecht, dan is het niet echt top om 's avonds na files en in de auto eten een half uur meer kwijt te zijn voor parkeren en OV schiet voor mij ook niet op. Hier ga ik ook wel even achteraan
route99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 23:32:
Ik ken iemand die via Young Capital in een traject gekomen is met een betaalde baan en opleiding.
Veel thuis studeren ipv naar iets als de HAN.
Oriënteer je eens bij Young Capital wat de opties zijn in jouw regio.
Ik heb geen idee wat de baan garanties zijn voor jouw situatie.
Bedankt voor de tip, maar dat is denk ik meer iets voor starters of inderdaad switchers. Ik heb een goede baan waar ik het erg naar mijn zin heb, ben dus niet echt op zoek naar een andere werkgever waar ik flink salaris moet inleveren en mij voor langere tijd moet binden alleen vanwege betere opleidingsmogelijkheden. Maar voor mensen zonder vooropleiding die de ICT in willen zou het zeker een mooie optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
Voor de mensen die ooit in hetzelfde schuitje zitten:

Via het adviesbureau kreeg ik eerst te horen dat er niet echt mogelijkheden zijn voor contact met een student. Toen ik vroeg of het mogelijk via een van de docenten kon kreeg ik het mailadres van de docent die ik tijdens de open avond gesproken had en hij heeft direct geregeld dat ik met een van zijn derdejaars studenten kon bellen.

Belangrijke uitkomsten van het gesprek:
  • Ik had gehoopt heel veel van de opdrachten tijdens werktijd te kunnen doen maar in de praktijk komt dit vaak niet goed overeen met wat de school wil zien waardoor je verreweg het meeste thuis doet.
  • Er is veel meer groepswerk dan ik dacht en dat lijkt mij zeker in deeltijd vorm niet ideaal
  • Buiten het eerste jaar komt er weinig ICT aan bod in de opleiding. Voor de BIM richting misschien ook niet nodig, maar een brede algemene ontwikkeling op ICT vlak (netwerken, virtualisatie, etc) vind ik wel prettig en helpt mij ook nu vaak in mijn werk
  • Met name door de opdrachten is het gewoon heel veel werk, ook als je al een sterke basis hebt en goed kunt leren kost het veel tijd. Dit was ook de student die ik sprak tegengevallen, meer dan het niveau van de opleiding.
  • Toetsen viel me dan wel weer mee, meestal maar één toets per periode die goed aansluit op de stof en de opdracht die in die periode ook gemaakt moet worden. Hierdoor altijd een duidelijke focus en niet van alles wat door elkaar loopt
  • Parkeren over het algemeen in de avond geen probleem, kan gewoon op het terrein
Ik heb nog eens heel goed nagedacht, overlegd met mijn vriendin en omgeving en uiteindelijk besloten het niet te gaan doen. Ik ben bang dat ik de grote investering in tijd er niet per definitie uit ga halen en gezien de kinderwens ben ik niet gemotiveerd genoeg deze gok te nemen al deze tijd op te offeren. Ik ga op zoek naar een training of cursus en blijf mij op die manier ontwikkelen.
Pagina: 1