Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Hallo,

Ik heb een vraagje:

Ik heb zojuist de Asus ROG Strix X299-E Gaming II (moederbord) aangeschaft en was van plan om de Corsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2K4000C19 (ram) te gaan bestellen, echter kom ik er niet achter of deze op mijn moederbord zou passen. Ik heb behoorlijk wat research gedaan, maar ik kan nergens een antwoord vinden dat voldoende is. Hopelijk kan een van jullie mij wat wijzer maken _/-\o_ ?

Alvast bedankt :P .

Gr,
Kito

Beste antwoord (via Kitobirdies op 06-07-2020 13:10)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden voor X299, het is best een apart platform wat zich op video gebied niet kan meten aan het huidige 'consumer' intel segment door het gebrek aan quicksync, en op HEDT-vlak niet kan meten aan Threadripper... qua gaming is eigenlijk elk HEDT setje tegenwoordig best aan de nutteloze kant...

Dat terzijde; je zit hoe dan ook aan een overclock want de max op x299 zit op 2933MHz. Dat terzijde, Intel is vrij relaxed in hoe geheugen compatible is, en een QVL is dus niet het 'be all end all'... 4000 is echter hoe dan ook iets wat nooit 100% valt te garanderen. Maar wat je wel wilt, is 4 reepjes, want anders knijp je je CPU. Quad channel is op dit soort platforms best wel een must.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Het kan wel, maar dit is een beter setje:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4000C18Q-32GTZR

Je mobo ondersteunt namelijk quad channel, dus dan wil je ook 4 plakjes geheugen. Tevens is er ondersteuning voor 4266MHz d.m.v. een overclock, dus een 4000MHz kit is prima te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Naast het goede advies van hierboven ben ik vooral benieuwd waarom je voor een duur en oninteressant s2066 platform kiest en welke cpu je gaat gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden voor X299, het is best een apart platform wat zich op video gebied niet kan meten aan het huidige 'consumer' intel segment door het gebrek aan quicksync, en op HEDT-vlak niet kan meten aan Threadripper... qua gaming is eigenlijk elk HEDT setje tegenwoordig best aan de nutteloze kant...

Dat terzijde; je zit hoe dan ook aan een overclock want de max op x299 zit op 2933MHz. Dat terzijde, Intel is vrij relaxed in hoe geheugen compatible is, en een QVL is dus niet het 'be all end all'... 4000 is echter hoe dan ook iets wat nooit 100% valt te garanderen. Maar wat je wel wilt, is 4 reepjes, want anders knijp je je CPU. Quad channel is op dit soort platforms best wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:34:
Naast het goede advies van hierboven ben ik vooral benieuwd waarom je voor een duur en oninteressant s2066 platform kiest en welke cpu je gaat gebruiken.
Voor de cpu had ik deze in gedachte: i9-10900x
Ik heb voor dat platvorm gekozen, omdat ik anders deze zou willen hebben Intel® Core i9-10900K, maar deze is nog in de “preorder” fase ( https://m.alternate.nl/ht...e=Tweakers&utm_medium=cpc ), en ik wil hem eigenlijk wel met zekerheid binnen 3 weken hebben. Dat is eigenlijk de enige rede. Voor de rest weet ik zelf het verschil tussen dat platform niet zo goed en heb ik daar niet echt naar gekeken. En de precieze rede waarom ik voor de i9-10900x zou gaan en niet voor een andere “x” is omdat die standaard op 3,7 ghz zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je niet gaat overklokken, wil de 10900X "standaard" PC4-23466 (DDR4-2933) als geheugen hebben.
Voor de rest weet ik zelf het verschil tussen dat platform niet zo goed en heb ik daar niet echt naar gekeken
Andersom; aangezien je "even" 1500 Euro of meer neegooit voor alleen een moederbord, CPU en wat RAM; daar doe je toch onderzoek naar (tenzij je loterij gewonnen hebt) voordat je komt vragen welk RAM je eigenlijk nodig hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 06-07-2020 11:29 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:23:
[...]

Voor de cpu had ik deze in gedachte: i9-10900x
Ik heb voor dat platvorm gekozen, omdat ik anders deze zou willen hebben Intel® Core i9-10900K, maar deze is nog in de “preorder” fase ( https://m.alternate.nl/ht...e=Tweakers&utm_medium=cpc ), en ik wil hem eigenlijk wel met zekerheid binnen 3 weken hebben. Dat is eigenlijk de enige rede. Voor de rest weet ik zelf het verschil tussen dat platform niet zo goed en heb ik daar niet echt naar gekeken. En de precieze rede waarom ik voor de i9-10900x zou gaan en niet voor een andere “x” is omdat die standaard op 3,7 ghz zit.
Oké, maar waarom alleen naar Intel kijken? Bij AMD krijg je meer voor minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Potenscia schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:24:
Het kan wel, maar dit is een beter setje:
pricewatch: G.Skill Trident Z RGB F4-4000C18Q-32GTZR

Je mobo ondersteunt namelijk quad channel, dus dan wil je ook 4 plakjes geheugen. Tevens is er ondersteuning voor 4266MHz d.m.v. een overclock, dus een 4000MHz kit is prima te doen.
Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker nog even goed naar kijken in dat geval. Ik wil wel sowieso 4000mhz en die heeft helaas maar 2133mhz, maar nu ik dit weet ga ik wat de ram betreft nog even verder zoeken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-06 14:17
Kan het motherboard nog terug? Want je betaalt wel de hoofdprijs nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Oké, maar waarom alleen naar Intel kijken? Bij AMD krijg je meer voor minder.
Ik wil eigenlijk sowieso Intel, ik heb meer verstand van Intel (van amd weet ik vrijwel niks) vandaar dat ik sowieso zit te zoeken naar een Intel processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Potenscia schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:29:
Kan het motherboard nog terug? Want je betaalt wel de hoofdprijs nu.
Dat zou eventueel kunnen, hij zit nog in de verpakking, maar daar schiet ik niet heel veel mee op want dan kan ik misschien nog wel heel lang wachten voordat die i9-10900k uit de “preorder fase” is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke taken krijgt het systeem eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
MAX3400 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:27:
Als je niet gaat overklokken, wil de 10900X "standaard" PC4-23466 (DDR4-2933) als geheugen hebben.

[...]

Andersom; aangezien je "even" 1500 Euro of meer neegooit voor alleen een moederbord, CPU en wat RAM; daar doe je toch onderzoek naar (tenzij je loterij gewonnen hebt) voordat je komt vragen welk RAM je eigenlijk nodig hebt? Vandaar dat ik alleen nog een vraagje over de ram had.
Ik was er ook vrij zeker van dat ik nu eindelijk klaar was na ik denk in totaal wel z’n 20 uur er aan besteed te hebben. Ik zag alleen geen rede waarom ik niet voor de i9-10900x zou moeten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kitobirdies op 06-07-2020 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:35:
Welke taken krijgt het systeem eigenlijk?
Gamen op zwaarste instellingen. Dat is het enige vrijwel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 16:24

DataGhost

iPL dev

Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Ik wil eigenlijk sowieso Intel, ik heb meer verstand van Intel (van amd weet ik vrijwel niks) vandaar dat ik sowieso zit te zoeken naar een Intel processor.
Wat bedoel je met "verstand van Intel"? Gebruikservaring en merkloyaliteit bedoel je? Anders hoefde je deze vraag ook niet te stellen toch? :+
Ga er even vanuit dat je precies 0 verschil hebt tussen AMD en Intel, beide bedrijven maken CPU's die in een moederbord moeten met een koeler erbovenop, RAM erbij en een voeding ingeplugd. De verschillen die er daarna zijn zijn prestatie-verschillen bij verschillende workloads (de een is beter in dit, de ander is beter in dat, dus redelijk vergelijkbaar maar de bias valt meer richting AMD tegenwoordig) en de dikte van je portemonnee na de aankoop. Daarom is het handig om eens precies te gaan bedenken wat je met het systeem wilt doen en kijken welk platform daar het beste bij aansluit. Gewoon een heel duur platform kopen omdat de cijfertjes het hoogst zijn (maar niet in verhouding staan tot de prijs) is een keuze die je zelf mag maken, maar die heel veel mensen niet logisch vinden. Naast de prijs kunnen de prestaties bij bepaalde workloads (ik zeg maar wat, gaming ofzo) zelfs behoorlijk tegenvallen ten opzichte van een ander, goedkoper platform van dezelfde fabrikant.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 06-07-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
DataGhost schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Wat bedoel je met "verstand van Intel"? Gebruikservaring en merkloyaliteit bedoel je? Anders hoefde je deze vraag ook niet te stellen toch? :+
Ga er even vanuit dat je precies 0 verschil hebt tussen AMD en Intel, beide bedrijven maken CPU's die in een moederbord moeten met een koeler erbovenop, RAM erbij en een voeding ingeplugd. De verschillen die er daarna zijn zijn prestatie-verschillen bij verschillende workloads (de een is beter in dit, de ander is beter in dat, dus redelijk vergelijkbaar maar de bias valt meer richting AMD tegenwoordig) en de dikte van je portemonnee na de aankoop. Daarom is het handig om eens precies te gaan bedenken wat je met het systeem wilt doen en kijken welk platform daar het beste bij aansluit. Gewoon een heel duur platform kopen omdat de cijfertjes het hoogst zijn (maar niet in verhouding staan tot de prijs) is een keuze die je zelf mag maken, maar die heel veel mensen niet logisch vinden.
Het is niet zo zeer merkloyaliteit, maar ik bedoel Intel is makkelijk en goed georganiseerd ( i3, i5, i7, i9) en dan de processors onderling is ook goed overzichtelijk. Bij amd begrijp ik er werkelijk helemaal niks van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Gamen op zwaarste instellingen. Dat is het enige vrijwel.
Nou, dan is alles een erg slechte koop. De prijs prestatie onwijs slecht en quadchannel geheugen heb je helemaal niets aan. Het eerste de beste AMD setje dat 1/3 kost van wat jij hebt uitgezocht presteert niets minder.
Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:39:
[...]

Het is niet zo zeer merkloyaliteit, maar ik bedoel Intel is makkelijk en goed georganiseerd ( i3, i5, i7, i9) en dan de processors onderling is ook goed overzichtelijk. Bij amd begrijp ik er werkelijk helemaal niks van.
Ryzen 3, 5, 7 en 9 bij AMD. Zo moeilijk is het niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Uszka op 06-07-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Ik was er ook vrij zeker van dat ik nu eindelijk klaar was na ik denk in totaal wel z’n 20 uur er aan besteed te hebben. Ik zag alleen geen rede waarom ik niet voor de i9-10900x zou moeten gaan.
Met enige nuance; binnen 20 minuten had je de handleiding van de CPU (de X of de K), van je moederbord en van wat RAM-fabrikanten naast elkaar kunnen leggen en exact gezien wat wel / niet het goede antwoord was :)
[...]

De ene i5 is de andere i7 niet. Daarnaast zitten er nog wel wat andere (rand-) zaken aan het klakkeloos benoemen van processoren, zowel bij Intel als bij AMD. :)

Zoals @Uszka aangeeft, ik ben ook niet heel erg overtuigd van je keuze om een game-PC te bouwen waar 3 onderdelen tegen de 1500 Euro kosten terwijl je waarschijnlijk voor een fractie van het geld (bijna) hetzelfde aan performance in huis haalt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 16:24

DataGhost

iPL dev

[...]

Ik kan je hier wel wat rants linken over hoe "makkelijk en goed georganiseerd" sommige mensen de nieuwe Intel i9-1079428327kxycwi vinden, maar goed. Hoezo begrijp je erbij AMD werkelijk helemaal niks van? Komt dat omdat je werkelijk helemaal niks hebt ingelezen erover en dat bij Intel wel hebt gedaan (gebruikservaring en onbewuste merkloyaliteit)? Anders had je geweten dat je bij AMD de Ryzen 3, Ryzen 5, Ryzen 7 en Ryzen 9 series hebt. Het is maar net wat je "gewend" bent (en dat is wat je bedoelt met "verstand hebben van"). Mag, moet je zelf weten, maar je laat je nu leiden door een gevoel "ik snap er niks van!!!1" en lijkt niet open te staan om iets te gaan doen waar je dat gevoel mee kan veranderen.

Verder eens met hierboven, ook al wil je bij Intel blijven is dit platform voor "gamen op de zwaarste settings" een behoorlijke miskoop.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 06-07-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
DataGhost schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:45:
[...]

Ik kan je hier wel wat rants linken over hoe "makkelijk en goed georganiseerd" sommige mensen de nieuwe Intel i9-1079428327kxycwi vinden, maar goed. Hoezo begrijp je erbij AMD werkelijk helemaal niks van? Komt dat omdat je werkelijk helemaal niks hebt ingelezen erover en dat bij Intel wel hebt gedaan (gebruikservaring en onbewuste merkloyaliteit)? Anders had je geweten dat je bij AMD de Ryzen 3, Ryzen 5, Ryzen 7 en Ryzen 9 series hebt. Het is maar net wat je "gewend" bent (en dat is wat je bedoelt met "verstand hebben van"). Mag, moet je zelf weten, maar je laat je nu leiden door een gevoel "ik snap er niks van!!!1" en lijkt niet open te staan om iets te gaan doen waar je dat gevoel mee kan veranderen.

Verder eens met hierboven, ook al wil je bij Intel blijven is dit platform voor "gamen op de zwaarste settings" een behoorlijke miskoop.
Bedankt voor het aanraden van amd in ieder geval! Dan zal ik daar ook wel even naar gaan kijken (of ja, niet even, maar goed). En de ram en het moederbord dus ook, oftewijl vrijwel de helft van de samengestelde computer 😆.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Welke onderdelen had je verder in gedachten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:56:
Welke onderdelen had je verder in gedachten dan?
Dit zou de build worden (de producten die in mijn (oude) pc zaten die ik ga hergebruiken zijn met een "*" aan het begin gemarkeerd.

Intel Core i9-10900X 3.7 GHz 10-Core Processor

Corsair iCUE H100i RGB PRO XT 75 CFM Liquid CPU Cooler

Asus ROG Strix X299-E Gaming II ATX LGA2066 Motherboard

Corsair Dominator Platinum RGB 32 GB (2 x 16 GB) DDR4-4000 CL19 Memory

* Toshiba 1 TB 3.5" 5700RPM Internal Hard Drive
* ADATA Ultimate SU800 512 GB 2.5" Solid State Drive
* Kingston A400 240 GB 2.5" Solid State Drive

* Inno3D GeForce RTX 2080 8 GB Twin X2 Video Card

Corsair Crystal 680X RGB ATX Mid Tower Case

EVGA SuperNOVA G3 850 W 80+ Gold Certified Fully Modular ATX Power Supply

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65ag9FTawFeqhI2nnq84bgQ7z5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QaaHQMawnaIubofYFgSn5Oie.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Kitobirdies op 06-07-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Kitobirdies schreef op maandag 6 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Dit zou de build worden (de producten die in mijn (oude) pc zaten die ik ga hergebruiken zijn met een "*" aan het begin gemarkeerd.

[Afbeelding]
Maar na jullie behulpzame reacties, gaat deze build er dus heel anders uit zien :P ( moederbord, ram en cpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Kan die koeler uberhaupt op die CPU? HEDT CPU's hebben een iets grotere footprint en LGA2066 heeft een andere mount dan LGA1151/LGA1200. Ik zou, als ik jou was, voor puur gamen kijken naar een i7 10700, een i9 9900k, een Ryzen 5 3600, een Ryzen 7 3700x, of zelfs een Ryzen 9 3900x.

Je koopt nu een workstation CPU + moederbord met alle perikelen (zoals lange posts, quad channel geheugen, exotische biossen, etc...). Bovendien is de CPU, ondanks het 10-serie label, feitelijk een 7-serie CPU; Intel heeft het X299 platform geen updates gegeven sinds 2017.

Die CPU + mobo combo zijn alleen nodig als je ABSOLUUT avx512 nodig hebt, én meer dan 16 PCI-E lanes.

Overigens -- kijk aub niet alleen naar de MHz, maar ook, zeker bij Intel (iets lagere IPC dan AMD, dus het is meer nodig hier op) naar de single core turbo. De "i9 10900x" die je nu hebt turbo'd naar max 4,7GHz. De "i9 10900k" gaat naar 5,3GHz single core turbo... Beiden zijn overigens straalkachels ;)

Ik zou me, als ik jou was, me beperken tot de volgende chipsets:

AMD B550/X570 (AM4)
Intel Z390/X490 (LGA1151/LGA1200)

Er staat niks in je componentenlijst wat méér dan 16 PCIe lanes gebruikt, zelfs geen nvme drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
[...]

[Afbeelding]
Op welke monitor gaat dat losgelaten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:07:
[...]

Op welke monitor gaat dat losgelaten worden?
Na jullie behulpzame reacties wordt het uiteindelijk een compleet andere build, heel erg bedankt voor de tips!
Het (de nieuwe build) gaat sowieso “losgelaten” worden op deze monitor: ASUS ROG Swift PG258Q die gebruik ik nu al ongeveer een jaartje voor mijn (oude) computer, hij heeft helaas geen freesync als ik voor een amd gpu zou gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Kitobirdies op 06-07-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Freesync heeft niets met de cpu te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:54

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat je het beste een topic kan maken in het systeemadvies onderdeel van het forum, want over deze config schieten mij meer vragen binnen dan dat ik je antwoorden zou kunnen geven. Niet erg hoor, maar ik zou dit niemand aanraden. Als je in dat nieuwe topic je wensen, eisen, budget en dergelijke neerzet kunnen we je van wat gerichter advies voorzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 06-07-2020 22:26 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitobirdies
Kuusj schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Ik denk dat je het beste een topic kan maken in het systeemadvies onderdeel van het forum, want over deze config schieten mij meer vragen binnen dan dat ik je antwoorden zou kunnen geven. Niet erg hoor, maar ik zou dit niemand aanraden. Als je in dat nieuwe topic je wensen, eisen, budget en dergelijke neerzet kunnen we je van wat gerichter advies voorzien.
Bedankt, zal ik zeker doen voor de nieuwe build, die daar staat is inmiddels niet meer up to date (ik kreeg van iedereen tips aangeslingerd dat ik de 2066 series moederbord en x series cpu niet moet nemen). Dus dat advies ga ik zeker volgen.
“Systeemadvies” zie ik er overigens niet tussen staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kitobirdies op 06-07-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Uszka schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:17:
Freesync heeft niets met de cpu te maken.
En tegenwoordig zelfs niets meer met GPU, want ook nVidia ondersteund het nu ;)
Pagina: 1