Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

USB-C dock of Thunderbolt dock

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nairolf
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 19-06 13:46
Ik zoek een?
Ik zoek een docking station voor mijn thuiswerkplek. Tijdens de coronacrisis is mijn werklaptop niet van zijn plek gekomen, en dus was er geen probleem. Nu ik toch wat vaker weer naar kantoor ga, maar ook zeker thuis blijf werken hele dagen wil ik makkelijker kunnen switchen

Wat is je budget?
Indien mogelijk onder 150 euro. Anders ongeveer 150-200 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een thuiswerkplek, waar ik het liefst zowel mijn werklaptop (dell latitude 5840, met TB3 poort) op wil kunnen aansluiten als mijn eerstvolgende nieuwe laptop. Op het moment heb ik een 1080p scherm (VGA, oud beestje) en een 1440p@75Hz scherm (recent nieuw). De maximale opstelling die ik voor me zie is 2 1440p schermen + standaard USB 2.0 randapparatuur. De opstelling zal gebruikt worden als werkplek voor mijzelfs als software engineer, thuis-hobby'en met NAS, RPi, e.d., en casual games. Het hoofd OS op beide laptops zal Windows 10 zijn, maar ik speel ook graag met Linux op mijn persoonlijke laptop en zou dus het liefst iets hebben wat ook op een aantal gangbare distros werkt of werkend te krijgen is (Debian/Ubuntu/Mint of Fedora bijv?).

Huidige laptop: Lenovo Thinkpad w520 uit 2010/2011, geen USB-C poort.
Mogelijke nieuwe laptop: Bijvoorbeeld lenovo Ideapad 5 met AMD processor. Vereiste is eigenlijk vooral AMD Ryzen 4xxx, omdat ik graag AMD support in concurrentie zijn van Intel. Voor zover ik kan vinden hebben deze laptops vaak geen thunderbolt 3 aansluiting, slechts "plain" USB-C. Dat is dus een beperkende factor in de opstelling.

Ik heb allerlei dingen geprobeerd op internet te vinden, maar veelal spreken de datasheets en marketing-tekstjes toch over 4K schermen, niet over 1440p schermen. Daarnaast ben ik een beetje verdwaald geraakt in het stuk over TB3 met of zonder fallback naar "gewoon" USB-C dock, en in DisplayLink docks... Ik ben dus op zoek naar hulp van jullie, om een beslissing te maken wat voor een type dock ik het beste kan kopen, en eventueel een aanbeveling voor een specifieke.

Mijn vraag is dus eigenlijk meerdelig:
1. Als ik een "gewoon" USB-C dock koop, ondersteunt deze dan de maximale 2x1440p@60Hz(/75Hz) opstelling die ik voor me zie? Of is dat teveel bandbreedte voor een USB-C dock? Of verschilt dat wellicht nog per dock? Als dit ondersteunt wordt, is er dan nog ruimte voor een kleine USB 3.x input, zoals externe schijf? of niet? (dit laatste is niet zozeer belangrijk, just curious)

2. Aangaande TB3 docks, begrijp ik goed dat een TB3 dock over het algemeen alleen een TB3 dock is, en geen fallback heeft tot USB-C dock indien de laptop geen TB3 poort heeft, tenzij het dock de nieuwere Titan Ridge chipset bevat?

3. Stel ik ga voor een USB-C dock, en ik prik deze met USB-C -> USB-A converter in een USB 3.x poort van mijn trouwe W520, mis ik dan functionaliteit behalve power delivery? Zou het oude beestje, of iedere andere laptop zonder USB-C dan kunnen genieten van de 2 extra schermen? (ervanuitgaande dat antwoord op vraag 1. "Ja" is.). En zou dit ook werken met een Titan Ridge TB3 dock (dus flinke chain van "fallbacks": TB3 dock -> USB dock over USB-A poort)?

4. Wat is jullie mening over DisplayLink? Ik lees dat dit een driver + dockchip is waardoor m.b.v. videocompressie grotere resoluties over USB-C gezet kunnen worden. Ik kan niet zo goed vinden of dit protocol 2x1440p@60Hz zonder compressie kan overzetten, of dat daar al compressie nodig is. Verder las ik dat ze wel een Ubuntu driver leveren, maar meer niet echt. Dat lijkt dus niet echt een oplossing voor mijn persoonlijke Linux uitstapjes, maar ik kan hier ook niet veel over vinden. Wat weten jullie hiervan, of wat is jullie ervaring? Ik heb hier een review gelezen van de Dell D6000, welke positief was, op 2x1440p, dus het is wellicht een optie.

Hopelijk kan de gebundelde kennis van vele tweakers hier mij wat licht in dit schemerlandschap geven.

Edit 2020-07-05 23:04: default header van de vragenlijst weggehaald.
Edit 2020-07-06 09:00: budget aangepast

[Voor 5% gewijzigd door nairolf op 06-07-2020 09:00]

Alle reacties

• gg141717
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-06 19:39
2. Aangaande TB3 docks, begrijp ik goed dat een TB3 dock over het algemeen alleen een TB3 dock is, en geen fallback heeft tot USB-C dock indien de laptop geen TB3 poort heeft, tenzij het dock de nieuwere Titan Ridge chipset bevat?
Hier ben ik ook benieuwd naar. Kun je een thunderbold 3 dock aansluiten op een usb-c (5Gb/s of 10Gb/s) type-c poort?

[Voor 3% gewijzigd door gg141717 op 07-01-2021 09:42]

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:58

_Apache_

For life.

Ik heb een tijdje terug deze aangeschaft, is met usb-c te koppelen aan laptop.

https://bto.eu/product/usb-3-0-dual-display-4k60hz-dock/

Alle porten geven power, een aantal zijn snelladers, welke sterkere output geven.

En wat voor mij vooral belangrijk was.. 2x DP output voor men schermen en gbit lan kabel

[Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 07-01-2021 10:16]

Zonneboiler | Zonnepanelen

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
gg141717 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:41:
Hier ben ik ook benieuwd naar. Kun je een thunderbold 3 dock aansluiten op een usb-c (5Gb/s of 10Gb/s) type-c poort?
Nee een Thunderbolt dock werkt alleen op een echte Thunderbolt poort.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• nairolf
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 19-06 13:46
Zelf heb ik inmiddels besloten een andere weg te bevaren. Ik heb nu deze Lenovo dock-monitor gekocht; een 1440p monitor met ingebouwd dock. Daarop heb ik mijn tweede monitor aangesloten via DP. Nadat ik de Lenovo driver heb geinstalleerd werkt alles precies zoals verwacht. Zonder de driver valt de tweede monitor terug op 1080p, zoals ook beschreven in de review van Raka

Gezien dit niet zo veel scheelde met twee losse producten kopen, heb ik de sprong gewaagd. Tot nu toe nog geen moment spijt van gehad!

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True