Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2 home cinema's, 1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:27
Beste medetweakers,

Hieronder heb ik even een schets gemaakt van de huidige situatie, het is wellicht een wat lang verhaal echter hoop ik dat jullie de case interessant genoeg vinden om door te nemen, al is het maar wellicht om een idee voor jezelf op te doen. Ik denk namelijk niet dat er velen zijn die het op deze manier aangesloten hebben.

Ik heb al een tijdje al mijn HiFi apparatuur van de woonkamer in de wandkast onder de trap zitten. Dat scheelt wat ruimte doordat er geen tv kastje bij de tv hoeft te staan. Ik heb een nette tv muur gemaakt met indirecte verlichting waar mijn tv aan hangt.
In de wandkast staan onder andere mijn Onkyo reciever, KPN Tv kastje, Shield TV, Server, Xbox One, en Switch en nog wat smarthome spul.
Alle leidingen naar de speakers en de tv in de woonkamer zitten netjes in de muur weggewerkt en dat werkt prima.
Ik stuur alles via mijn Logitech Harmony Hub aan die ook in de wandkast staat.

Nu hebben we sinds kort de garage omgebouwd tot speelkamer, deze zit aan de andere kant van de wandkast.
Om daar ook een nette home cinema te maken heb ik wederom de leidingen voor de tv en speakers netjes in de wanden weggewerkt en komen ook uit in de wandkast.
Ik heb hiervoor een 2e Onkyo receiver en Shield TV erbij geplaatst en aangesloten.
Tevens heb ik nog een 2e Logitech Harmony Hub aangeschaft en gekoppeld aan de apparaten voor de speelkamer.
Dit werkt eigenlijk gewoon goed.

Om echter ook hier tv te kunnen kijken en te gamen heb ik 3 HDMI splitters gekocht met beide 1 input en 2 outputs. Ik wil tenslotte niet steeds HDMI kabels wisselen, alles moet natuurlijk automatisch gaan :9~
Ik heb de Xbox One, Switch en het KPN kastje ieder op een splitter aangesloten, de outputs van beide splitters gaan ieder 1 keer naar de Onkyo voor de woonkamer en 1 keer naar de Onkyo voor de speelkamer.
Dit werkt ook nog :D
Nu zal je denken, waarom dit enkel voor de Xbox One, Switch en KPN kastje? Mijn vrouw gamed niet en ik kijk geen tv dus die worden nooit in beide ruimtes tegelijk gebruikt. Het komt echter wel eens voor dat we beiden een andere serie willen kijken, vandaar wel 2 Shield's, die zijn ook zo duur niet meer.

Er zitten echter een aantal nadelen aan deze constructie en daar heb ik jullie hulp/advies voor nodig.

1. Als ik in de speelkamer zit te gamen en mijn vrouw in de woonkamer tv gaat kijken dan valt het beeld even 5-10sec weg bij mij totdat alle apparaten in de woonkamer aanstaan. Dat zal ongetwijfeld de HDMI handshake zijn van de HDMI lus die ineens verlengd wordt via de HDMI splitters tussen de 2 receivers.
Dit is vooral frustreren in een online potje gamen, resultaat: de bocht uit vliegen en de race verliezen -O-

2. Binnenkort komt er in de woonkamer een nieuwe 4K OLED.
Ik ben bang omdat alle HDMI apparaten middels die splitters met elkaar kunnen communiceren dat hij straks de laagste output resolutie handhaaft, omdat de tv in de speelkamer slechts FullHD is en geen HDR ondersteund.
Zodra die apparaten aan springen zal het ongetwijfeld mis gaan als in de woonkamer naar 4K/HDR gekeken wordt.

Ik zou dus graag een andere oplossing hiervoor willen maken, waarbij wellicht de 2 kamers alsnog soort van gescheiden zijn op HDMI gebied. Het aanschaffen van een 2e Xbox One, Switch en KPN kastje (en straks Series X) vind ik nogal overkill puur voor het wisselen, dan zou ik wellicht beter de HDMI kabels om kunnen steken als ik in een andere ruimte wil gamen.
Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of producten kennen die voor deze setup handig zouden zijn?
Ook ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die zo'n dergelijke setup hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 00:21
A: ik zou het eerst gewoon proberen, met een beetje mazzel wisselen ze adhv de tv resolutie.
B: koop 2 Oled's, zodra je dat in je woonkamer hebt wil je niks anders meer :+

Wel interessante setup zo! Leuk bedacht.

PS, over welke tv praten we naast de nieuwe oled?

[Voor 25% gewijzigd door LuisjeNL op 05-07-2020 23:18]

Lichtpuntje... (xbone: LuisjeNL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22:27
LuisjeNL schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:16:
A: ik zou het eerst gewoon proberen, met een beetje mazzel wisselen ze adhv de tv resolutie.
B: koop 2 Oled's, zodra je dat in je woonkamer hebt wil je niks anders meer :+

Wel interessante setup zo! Leuk bedacht.

PS, over welke tv praten we naast de nieuwe oled?
Thanks!
Ik heb momenteel een LG 55EG910v OLED in de woonkamer en een LG 60PK250 plasma in de speelkamer.
In de woonkamer komt waarschijnlijk een 65" C9 of CX en dan schuif ik mijn oude OLED door naar de speelkamer.
Het mooiste zou idd zijn om in de speelkamer ook meteen een 4K scherm te hangen, helaas momenteel geen budget voor ;)

Wellicht is er een soort van actieve HDMI splitter die enkel beeld naar output 1 of output 2 stuurt zodat er nooit een connectie tussen beide receivers is als ze beiden aan staan.
Als ik de output dan kan switchen met mijn Harmony remote kan ik het alsnog volledig automatiseren.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True