Aanleg nieuwe vloer en gedeelde riolering

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55
Ik ben sinds kort eigenaar geworden van een nieuwe woning en wil de oude houten vloer vervangen voor een betonnen vloer. Als deze geïsoleerd word dan blijft er geen practische kruipruimte meer over en is de keuze om betonnen vloer op zand (met isolatie) een stuk goedkoper.
Dit wel in gedachte dat je nooit meer bij je leiding werk komt en daarom wou ik ook alles wat met riolering en afvoer te maken heeft vervangen.

Maar nu, blijkt dat bestaande riolering van staal/gietijzer is maar dat niet alleen, deze is ook nog eens gedeeld met de buren (aangezien ik op de hoek zit waarschijnlijk het hele blokje)
In deze stalen buizen constructie zit ook nog een een S bocht in mijn kruipruimte gedeelte, en dat lijkt mij zeer verstoppingsgevoelig.

In het koopcontract zit erfdienstbaarheid vermeld en met de leeftijd van de woning (1965) zal de houdbaarheid van de stalen afvoer ook niet ten goede komen.
Ik verwacht dat op basis van verjaring het recht van gebruik wel vast staat en dat zie ik ook niet als een probleem maar als het straks niet meer bereikbaar is kan het wel uitdagend worden ;)
De verkopende partij heeft dit niet vermeld maar is sinds bouw wel eigenaar geweest van het hele huizenblok (woningstichting).
De directe buren huren nog steeds en is dus ook nog eigendom van dezelfde stichting.

Er is nu nog geen verstopping of lekkage maar ik wil wel graag verder met een nieuwe vloer. Moet ik zoiets eerst bij de verkopen partij aankloppen (los van het feit dat ze ook de woning naast mij in eigendom hebben).
Of is dit meer een gemeente ding?

Al zou ik besluiten om zelf nieuwe leidingen aan te leggen zal ik bij een eventuele verstopping of erger nog lekkages er last van kunnen ondervinden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:44
Je moet dit met je buren regelen. Als de woningstichting nog de meeste betrokken huizen in bezit heeft dan biedt dat nog de beste kans op een oplossing.

Als je een rapport kan regelen dat het sowieso in afzienbare tijd vervangen moet worden dan kan dat helpen.

Varianten:
- diep de kruipruimte bij het leidingwerk uit tot een werkgeul
- leg de eigen riolering alvast parallel aan de oude en koppel buiten op eigen erf

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 05-07-2020 19:50 ]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gedeeld rioold, dubbele ellende...

Maar inderdaad contact opnemen met die wbv. Zou kunnen dat die dan alles wel willen saneren.

Die erfdienstbaarheid kom je denk niet onderuit... Hoezo 'verkoper heeft dit niet gemeld'? Het staat in je koopcontract?

De gemeente heeft hier niks mee te maken. Dat is pas vanaf de straataansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-07-2020 19:51 ]

• Rukapul
kabeltjekabel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:51:
Die erfdienstbaarheid kom je denk niet onderuit... Hoezo 'verkoper heeft dit niet gemeld'? Het staat in je koopcontract?
Precies. Als zoiets genoemd wordt dan is dat altijd reden om door te vragen.

Ik heb hier ook nog de verplichting om de CAI in stand te houden :P

• The-Source
Als ik het via de erfdienstbaarheid (het niet melden van gedeeld riool) ga spelen dan is de verkopende makelaar het 1e aanspreekpunt lijkt mij?
Als ik het volgende uit de koopovereenkomst pak:
6.1. De onroerende zaak zal aan koper in eigendom worden overgedragen in de staat waarin deze zich bij het tot stand komen van
deze koopovereenkomst bevindt, derhalve met alle daarbij behorende rechten en aanspraken, heersende erfdienstbaarheden en
kwalitatieve rechten, zichtbare en onzichtbare gebreken en vrij van hypotheken, beslagen en inschrijvingen daarvan. Koper
aanvaardt deze staat en daarmee ook de op de onroerende zaak rustende publiekrechtelijke beperkingen voor zover dat geen
'bijzondere lasten' zijn.
6.2. Koper aanvaardt uitdrukkelijk alle lijdende erfdienstbaarheden, bijzondere lasten en beperkingen, afzonderlijke zakelijke
rechten, kettingbedingen en kwalitatieve verplichtingen die op de onroerende zaak rusten, e.e.a. voor zover blijkend en/of
voortvloeiend uit de laatste en voorgaande notariële akten van levering en/of van vestiging van een beperkt recht op de onroerende
zaak, dan wel blijkend en/of voortvloeiend uit een afzonderlijke notariële akte.
Verkoper heeft van al deze notariële akten de letterlijke tekst (in kopie) aan koper ter hand gesteld.
Koper verklaart kennis te hebben genomen van de inhoud van deze akten.
Verkoper heeft aan koper medegedeeld dat de volgende publiekrechtelijke beperkingen op de onroerende zaak rusten: Indien
van toepassing, zie Kadastraal bericht en/of bewijs van eigendom
.
Koper verklaart deze bijzondere (publiekrechtelijke) lasten uitdrukkelijk te aanvaarden.
In het kadastraal bericht staat: belemmeringswet voor Liander infra (netbeheerdeer)
Onder kopje aantekeningen: "Er zijn geen beperkingen bekend in de Landelijke Voorziening WKPB"

[ Voor 98% gewijzigd door The-Source op 05-07-2020 20:40 . Reden: info toegevoegd ]

• Rukapul
The-Source schreef op zondag 5 juli 2020 @ 20:33:
Als ik het via de erfdienstbaarheid (het niet melden van gedeeld riool) ga spelen dan is de verkopende makelaar het 1e aanspreekpunt lijkt mij?
Als ik het volgende uit de koopovereenkomst pak:

[...]

In het kadastraal bericht staat: belemmeringswet voor Liander infra (netbeheerdeer)
Onder kopje aantekeningen: "Er zijn geen beperkingen bekend in de Landelijke Voorziening WKPB"
Het belangrijkste mist: de erfdienstbaarheden zoals genoemd in de voorgaande (en dus ook huidige) aktes.

• The-Source
Rukapul schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Het belangrijkste mist: de erfdienstbaarheden zoals genoemd in de voorgaande (en dus ook huidige) aktes.
Daarmee bedoel je dat deze tekst er het moeten staan of dat deze aan mij kenbaar gemaakt moeten zijn?

• Rukapul
The-Source schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Daarmee bedoel je dat deze tekst er het moeten staan of dat deze aan mij kenbaar gemaakt moeten zijn?
Ik bedoel dat je je koopakte zoals getekend bij de notaris (en eventueel de vorige) moet opzoeken.

Daar staan erfdienstbaarheden letterlijk in beschreven.

Je lijkt te hebben geciteerd uit het voorlopig koopcontract (waar een verwijzing in zit).

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even iets anders. Je geeft aan dat je na isoleren geen bruikbare kruipruimte zou overhouden. Bij mijn pa was dit ook en daar is een grote stofzuiger gekomen en die heeft gewoon 30/50cm zand weggezogen. Kostte geloof ik wel rond de 1000 euro maar zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• The-Source
Even een update,

De oude leidingen zijn voor een architecten project geweest om een soort voorloper van stadsverwarming te introduceren. Deze is zwaar mislukt en daarom worden ze niet gebruikt.
Info was nergens bekend en alleen bij een oude buurt bewoner die dat kon vertellen.
Daarom waarschijnlijk ook niet vermeld in de erfdienstbaarheid.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dus gewoon de zaag er in :)

Ga je voor schuimbeton?

• The-Source
kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:13:
Dus gewoon de zaag er in :)

Ga je voor schuimbeton?
Nee geen schuimbeton.
De ruimte wordt eerst op hoogte gebracht met zand. Vervolgens isolatie (EPS) om een RC waarde van om een nabij 4.5 a 5 te bereiken. Dan nog een warmte reflecterende folie laag. Vervolgens vloerverwarming en een vezel versterkte dekvloer.

Vloer is er nu grotendeels uit en laatste leidingen worden op hun plek gebracht. Inclusief de nodige loze mantelbuizen naar de voor- ,zij- en achterkant van de woning.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:35
The-Source schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Nee geen schuimbeton.
De ruimte wordt eerst op hoogte gebracht met zand. Vervolgens isolatie (EPS) om een RC waarde van om een nabij 4.5 a 5 te bereiken. Dan nog een warmte reflecterende folie laag. Vervolgens vloerverwarming en een vezel versterkte dekvloer.

Vloer is er nu grotendeels uit en laatste leidingen worden op hun plek gebracht. Inclusief de nodige loze mantelbuizen naar de voor- ,zij- en achterkant van de woning.
Nergens bewapening en beton?
Lijkt me dat dat gaat verzakken en scheuren.

Heb deze opbouw nog niet eerder gezien, is dit een nieuwe techniek?

• The-Source
Er ligt al in betonnen werkvloer in de kruipruimte en ook de grond rondom de woning is stabiel.
Ook zonder deze betonnen werkvloer had deze optie van vloer gekund mits de ondergrond stabiel is.
(Veengrond is bijvoorbeeld niet stabiel te noemen)

Pagina: 1