Na een TV (Samsung 43inch q60r) te hebben gekocht met het idee deze als monitor te gaan gebruiken loop ik tegen het probleem aan dat deze op 4k en 60Hz enkel met chroma subsampling 4:2:0 werkt. wat nare randjes rond tekst veroorzaakt. Ik vrees dat het probleem in de quadro m2000m (gm107) videokaart zit welke qua hardware nog het meeste lijkt op een oude Geforce GTX 7x0m serie.
Maar zeker weten doe ik dat niet en het begint me onderhand een beetje te duizelen van alle HDMI, displayport versies bandbreedtes en verschillen die lastig terug te vinden zijn, maar hopelijk is er toch een manier om de TV toch op 4k met 4:4:4 kleuren formaat of gewoon RGB aan te sturen?
Zou bv een actieve displayport adapter (zie gelinkt voorbeeld) of nog dikkere (2.1?) HDMI kabel helpen? Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie, zonder nu meteen een eGPU of andere laptop aan te hoeven schaffen?
Al geprobeerd:
-Diverse HDMI kabels direct op de laptop aangesloten (onduidelijk wat de max bandbreedte van deze zijn, ze zijn wel korter dan 1m)
-Via HP thunderbolt 3 g2 dock met (goedkope) DP>hdmi converter (nog lagere resolutie en minder opties dan direct via HDMI)
-Geluid over HDMI uitgeschakeld (geen verschil)
-discrete graphics only aangezet in BIOS (geen verschil)
-In TV aan/uit geprobeerd met HDR, ARC, CEC. Verschillende modi (PC, gameconsole, bluray)
-bios driver en firmware updates van zowel TV, laptop, videokaart als dock naar laatste versie upgedate (geen verschil)
gebruikte hard/software:
-HP Zbook 15 g3 met Nvidia quadro m2000m (DP versie 1.2, HDMI versie ?)
-Thunderbolt 3 g2 dock
-TV Samsung 43 Q60R, input: HDMI 1 ,PC-mode
-Nvidia driver version 451.48
Maar zeker weten doe ik dat niet en het begint me onderhand een beetje te duizelen van alle HDMI, displayport versies bandbreedtes en verschillen die lastig terug te vinden zijn, maar hopelijk is er toch een manier om de TV toch op 4k met 4:4:4 kleuren formaat of gewoon RGB aan te sturen?
Zou bv een actieve displayport adapter (zie gelinkt voorbeeld) of nog dikkere (2.1?) HDMI kabel helpen? Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie, zonder nu meteen een eGPU of andere laptop aan te hoeven schaffen?
Al geprobeerd:
-Diverse HDMI kabels direct op de laptop aangesloten (onduidelijk wat de max bandbreedte van deze zijn, ze zijn wel korter dan 1m)
-Via HP thunderbolt 3 g2 dock met (goedkope) DP>hdmi converter (nog lagere resolutie en minder opties dan direct via HDMI)
-Geluid over HDMI uitgeschakeld (geen verschil)
-discrete graphics only aangezet in BIOS (geen verschil)
-In TV aan/uit geprobeerd met HDR, ARC, CEC. Verschillende modi (PC, gameconsole, bluray)
-bios driver en firmware updates van zowel TV, laptop, videokaart als dock naar laatste versie upgedate (geen verschil)
gebruikte hard/software:
-HP Zbook 15 g3 met Nvidia quadro m2000m (DP versie 1.2, HDMI versie ?)
-Thunderbolt 3 g2 dock
-TV Samsung 43 Q60R, input: HDMI 1 ,PC-mode
-Nvidia driver version 451.48
[ Voor 12% gewijzigd door -36- op 05-07-2020 20:38 ]