Hoi allemaal!
Ik heb een paar weken terug voor het eerst zelf een systeem gebouwd, en ik had wel wat geklooi verwacht, maar inmiddels weet ik niet meer waar het aan kan liggen! Alle ideeën zijn welkom!
Het probleem:
Hij crasht, om de paar minuten. Soms met blauwe schermen, soms gaat het scherm gewoon op zwart en start alles opnieuw op. Het is volledig random, hij doet het ook als ik niets doe, en zelfs in safe mode.
Hij heeft het ongeveer een dag perfect gedaan, maar sindsdien gaat het mis. De bsods hebben allemaal verschillende stopcodes. In de logs staat of 'a fatal hardware error has occured', of 'the computer has rebooted from a bugcheck'.
Wat ik heb geprobeerd:
Software:
- Drivers geupdate
- BIOS geupdate
- Clean install Windows 10 (2x) - crashte tijdens de setup al
- Ubuntu geinstalleerd om te kijken of het aan windows lag (crashte ook)
- Memtest86 gaf geen errors.
- Checkdisk gaf ook geen errors.
- GPU en CPU getest met Furmark en Cinebench (tussen de crashes door), liet niks geks zien. Temperaturen zijn normaal. Lijkt niet te overheaten, in ieder geval.
Hardware:
- Twee andere PSU's geprobeerd (500W en 750W) : hetzelfde probleem.
- GPU gewisseld
- Harde schijf verwisseld
- RAM-slots veranderd, en op 1 stick gedraaid.
- CPU verwisseld, leek geen verschil te maken.
- Verschillende stopcontacten geprobeerd.
- Kabels gecheckt: die aansluiting op het moederbord zat niet helemaal lekker, en toen het er opnieuw strak in was gezet, heeft ie het bijna twee uur zonder problemen gedaan. Nu zit alles nog steeds strak, maar hij crasht weer net zoveel als eerst. Dit was het enige wat iets leek te doen, maar ja, nu niet meer
Specificaties:
- MSI B450 Tomahawk MAX, ATX, 4xDDR4
- AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost)
- GIGABYTE GeForce GTX 1660 GAMING OC 6G
- SSD Kingston Technology A2000 1TB
- Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
- be quiet! System Power 9, 500W
- Kast: Metallic Gear Neo Air Black
Alle componenten zijn nieuw.
Ik ben een beetje bang dat het aan mijn moederbord ligt, maar ik hoop heel erg dat ik eerst nog iets anders kan proberen!
Iemand nog een idee? Alvast dank!
Ik heb een paar weken terug voor het eerst zelf een systeem gebouwd, en ik had wel wat geklooi verwacht, maar inmiddels weet ik niet meer waar het aan kan liggen! Alle ideeën zijn welkom!
Het probleem:
Hij crasht, om de paar minuten. Soms met blauwe schermen, soms gaat het scherm gewoon op zwart en start alles opnieuw op. Het is volledig random, hij doet het ook als ik niets doe, en zelfs in safe mode.
Hij heeft het ongeveer een dag perfect gedaan, maar sindsdien gaat het mis. De bsods hebben allemaal verschillende stopcodes. In de logs staat of 'a fatal hardware error has occured', of 'the computer has rebooted from a bugcheck'.
Wat ik heb geprobeerd:
Software:
- Drivers geupdate
- BIOS geupdate
- Clean install Windows 10 (2x) - crashte tijdens de setup al
- Ubuntu geinstalleerd om te kijken of het aan windows lag (crashte ook)
- Memtest86 gaf geen errors.
- Checkdisk gaf ook geen errors.
- GPU en CPU getest met Furmark en Cinebench (tussen de crashes door), liet niks geks zien. Temperaturen zijn normaal. Lijkt niet te overheaten, in ieder geval.
Hardware:
- Twee andere PSU's geprobeerd (500W en 750W) : hetzelfde probleem.
- GPU gewisseld
- Harde schijf verwisseld
- RAM-slots veranderd, en op 1 stick gedraaid.
- CPU verwisseld, leek geen verschil te maken.
- Verschillende stopcontacten geprobeerd.
- Kabels gecheckt: die aansluiting op het moederbord zat niet helemaal lekker, en toen het er opnieuw strak in was gezet, heeft ie het bijna twee uur zonder problemen gedaan. Nu zit alles nog steeds strak, maar hij crasht weer net zoveel als eerst. Dit was het enige wat iets leek te doen, maar ja, nu niet meer
Specificaties:
- MSI B450 Tomahawk MAX, ATX, 4xDDR4
- AMD Ryzen 5 3600, 3,6 GHz (4,2 GHz Turbo Boost)
- GIGABYTE GeForce GTX 1660 GAMING OC 6G
- SSD Kingston Technology A2000 1TB
- Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
- be quiet! System Power 9, 500W
- Kast: Metallic Gear Neo Air Black
Alle componenten zijn nieuw.
Ik ben een beetje bang dat het aan mijn moederbord ligt, maar ik hoop heel erg dat ik eerst nog iets anders kan proberen!
Iemand nog een idee? Alvast dank!