Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkur2
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-01-2024
Hallo,

Wij gaan op korte termijn onze tuin flink aanpakken.
Omdat hier ook allerlei nieuwe plantjes en hagen worden geplant, willen we dit hele tuin ook voorzien van automatische bewatering.
Ik dacht zelf dit allemaal te voorzien van een druppelslang welke wordt aangestuurd door een bewateringscomputer.

Nu zit ik nog met een aantal vragen en zou graag jullie advies hierover hebben:

1. Ik heb even geteld en kom al snel aan 125-150m druppelslang uit, kan ik deze rechtstreeks op de buitenkraan aansluiten want het is mij niet duidelijk wat de voordelen zijn om het systeem onder druk te zetten?

2. Wat adviseren jullie voor de aansturing van dit systeem, geadviseerd werd Hunter WiFi computer (bv. HC 601). Ik heb begrepen dat deze werkt nav de weersvoorspellingen, het lijkt me nog beter een computer die aangaat doordat hij de vochtigheid in de grond meet?

3. Ik dacht dat ik het hele systeem aan elkaar kan maken met allerlei aftakkingen. In dat geval zou ik één stukje slang ca. 1,5m onder een betegeld pad moeten laten doorlopen om vervolgens weer in de border te gebruiken. Gebruik ik hiervoor gewoon een stukje slang zonder gaatjes?

Ik hoor graag jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1. Geen druk, geen water?

2. Een magneetventiel aangestuurd door een programma'tje op je thuisserver wat zowel grondvochtigheid meet als naar het weerbericht kijkt >:)

3. Geen idee, lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkur2
Bedankt voor je reactie.

1. Dus de druppelslang werkt alleen als ik het systeem onder druk zet, wat heb ik hiervoor nodig?

2. Kan je hiervoor een systeem adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:37
Ik zou hier eens rond kijken:
https://pvcvoordeel.nl/druppelslangen/

Denk er ook even over of je druppelslangen of zweetslangen wil gebruiken.

Daarnaast zou ik het wellicht in meerdere lussen verdelen en die met tyleenslang verbinden aan een verdeler bij de kraan.

Als je handig bent met hobby elektronica zou ik iets met een ESP8266 en een goedkoop magneetventiel van Ali Express doen. Als je dat niet bent is waarschijnlijk een kant en klare beregeningscomputer handig. Volgens mij heeft oa Gardena ook systemen met sensoren om de vochtigheid van de aarde te meten.

[ Voor 7% gewijzigd door Heronimo op 05-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-06 07:36
had je deze https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html al gevonden?

Verder heb je natuurlijk druk nodig om te kunnen 'druppelen', maar gelukkig is die er als je de kraan aanzet. En onder de stoep moet je geen druppelslang leggen, even koppelen met een gewone tyleeslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-06 07:06
1. Hangt af hoeveel waterdruk er op de kraan staat.
Onderop vindt je een lijstje met het aantal meter icm de waterdruk die je zou kunnen gebruiken.
https://www.leidingshop.nl/druppelslang-zwart-100-meter/

Zou even contact met een van de genoemde bedrijven nemen. Zij kunnen denk ik beter inschatten wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:41
Je kan ipv meerdere lussen ook het begin en het eind van druppelslang op de kraan aansluiten. Daardoor is de druk veel stabieler tussen het begin en het eind. En komt er overal ongeveer evenveel water uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkur2
Bedankt allemaal voor jullie reacties, heb ik echt wat aan!

Op jullie advies heb ik opnieuw wat bedrijven hierover aangeschreven.
Op dit moment heb ik neig ik naar een Gardena besproeingscomputer met vochtigheidssensor icm ca. 150m met div. t-stukjes en eindstoppen.

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen en misschien een alternatief voor een besproeingscomputer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkur2
RainBird heeft ook een vochtsensor (RainBird SCX Moisture Sensor) maar deze is veel duurder dan de hele Gardena set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

IwanvA schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:53:
Daardoor is de druk veel stabieler tussen het begin en het eind. En komt er overal ongeveer evenveel water uit.
Bij goede druppelslangen is de output door de gebruikte membranen onafhankelijk van de waterdruk. Bij zo'n slang komt er bijvoorbeeld uit elk membraan 2,3 liter water per uur, of je er nou 1,5 bar of 3 bar druk op zet.

@mkur2 Ik raad je aan om eens de Rainbird XF design handleiding te raadplegen. Daar worden je vragen over hoeveel druk je nodig hebt en hoe lang de circuits mogen zijn uitgebreid beantwoord :) Hint: pagina 21. Enerzijds heb je bij een bepaalde lengte een minimale druk nodig (die waarschijnlijk je kraan al direct kan leveren), anderzijds mag de druk ook niet te hoog zijn omdat dan je koppelstukken gaan lekken of zelfs losschieten. Ook bevat de handleiding veel duidelijke plaatjes van hoe je het aan zou kunnen leggen en rekenvoorbeelden van hoe ver de slangen uit elkaar moeten liggen voor een goede beregening bij een specifiek type grond.

Verder mijn ongezouten mening: Gardena is duur en slecht gedocumenteerd. Zoiets duidelijks als de handleiding die ik hierboven noem kennen ze niet.

Een beregeningscomputer in de basis niets meer dan een apparaat dat een stroompje aan of uitzet op een magneetventiel en dat kun je ook zelf bouwen zoals anderen al genoemd hebben in dit topic. Heb je verder geen domotica in huis en heb je geen zin om in de toekomst zo'n systeem te bouwen, dan is een kant-en-klare beregeningscomputer wel interessant. Maar in principe heb je met een magneetklep en een tussenstekker met app/afstandsbediening al je op afstand bedienbare beregeningssysteem voor elkaar.

Nog een overweging: wil je bovengrond of ondergronds werken? Bovengronds is makkelijker (je legt de slang neer, klaar), maar heeft als nadeel dat je de slang ziet (vaak niet zo mooi) en dat er veel meer water verdampt alvorens deze de wortels bereikt. Een ondergrondse druppelslang heeft als nadeel dat het iets meer werk is omdat je geultjes moet graven voor de slang en als voordeel dat je zuiniger omspringt met water (een groot pluspunt wat mij betreft, zeker in de toekomst gezien de klimaatverandering) en je ziet er niks van :)

Zelf heb ik in mijn voor- en achtertuin beregening via een ondergrondse druppelslang. Bij mijn ouders heb ik een maandje terug hetzelfde aangelegd toen hun tuinen op de schop gingen. Het aanleggen kostte mij een dag per tuin: gewoon met een handschepje, geen zwaar gemotoriseerd materiaal :P

Hier kun je wat meer informatie vinden over het systeem zoals ik dat zelf heb:

Achtertuin, magneetventiel in de tuin:
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Kruidenrek gebouwd en aangesloten op de rest van het beregeningssysteem.

Voortuin, magneetventiel binnenshuis:
Gizz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 08-07-2020 17:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 13:57
Gizz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:20:
[...]

Bij goede druppelslangen is de output door de gebruikte membranen onafhankelijk van de waterdruk. Bij zo'n slang komt er bijvoorbeeld uit elk membraan 2,3 liter water per uur, of je er nou 1,5 bar of 3 bar druk op zet.

Nog een overweging: wil je bovengrond of ondergronds werken? Bovengronds is makkelijker (je legt de slang neer, klaar), maar heeft als nadeel dat je de slang ziet (vaak niet zo mooi) en dat er veel meer water verdampt alvorens deze de wortels bereikt. Een ondergrondse druppelslang heeft als nadeel dat het iets meer werk is omdat je geultjes moet graven voor de slang en als voordeel dat je zuiniger omspringt met water (een groot pluspunt wat mij betreft, zeker in de toekomst gezien de klimaatverandering) en je ziet er niks van :)

Zelf heb ik in mijn voor- en achtertuin beregening via een ondergrondse druppelslang. Bij mijn ouders heb ik een maandje terug hetzelfde aangelegd toen hun tuinen op de schop gingen. Het aanleggen kostte mij een dag per tuin: gewoon met een handschepje, geen zwaar gemotoriseerd materiaal :P
Nadeel van ondergronds is wel dat je niet kan zien of alles werkt. Ik heb hier een bovengrondse slang aangesloten op een pulse. Het water is ijzerhoudend, dus eens in de zoveel jaar vervang ik stukken slang die niet meer goed werken. Als je leidingwater gebruikt zal dit minder van toepassing zijn.
Pagina: 1